Snelheid website testen: doe dit met deze 3 tools

Een snelle website leidt tot betere conversies, hogere rankings in Google (en daarmee meer website bezoeken) en een betere gebruikerservaring. Dit op zijn beurt heeft een positieve impact op de bottom line van je onderneming. Daarom is het belangrijk dat je site zo snel mogelijk is.  

Het testen van de snelheid van je site kun je doen met verschillende snelheidstools. In dit artikel beschrijf ik mijn 3 favorieten.

Verderop in dit stuk ga ik ook in op de tekortkomingen van deze tools en waarom je ze niet té serieus moet nemen.

3 tools voor het testen van website snelheid

Er zijn talloze snelheidstools die je kunt gebruiken. Ik raad je aan het bij slechts de volgende 3 te houden. Deze tools vertellen je alles wat je moet weten over de snelheid van je site en het heeft weinig zin om met een zwik andere tools ook nog in de weer te gaan.

Je kunt overigens ook een van deze 3 tools gebruiken en je daarin specialiseren – je hoeft ze niet per se alle 3 te gebruiken. Kies vooral een tool die voor jou met makkelijkst werkt en meest overzichtelijk voelt.  

  • Performance (GTMetrix). Deze score vertelt je hoe snel je pagina laadt vanuit het oogpunt van een bezoeker. Deze score bestaat uit de volgende metrics die allemaal hun eigen gewicht hebben in het bepalen van deze score: First Contentful Paint (10%), Speed Index (10%), Largest Contentful Paint (25%), Time to Interactive (10%), Total Blocking Time (30%), Cumulative Layout Shift (15%).  
  • Structure (GTMetrix). Vertelt hoe goed je pagina is opgebouwd voor optimale performance. Het verbeteren van dit kan ook je algehele site performance verbeteren.
  • Largest Contentful Paint (LCP). LCP is hoelang het duurt voordat een pagina geladen is vanuit het oogpunt van de gebruiker. Het verwijst naar de tijd die het duurt vanaf het klikken op een pagina totdat de grootste content (afbeelding of tekstblok) op het scherm is verschenen.
  • First Input Delay (FID) / Total Blocking Time (TBT). Dit meet hoelang het duurt voordat een gebruiker je site daadwerkelijk kan gebruiken. Denk hier aan het klikken op een knop, een menu openen, of een email adres intikken op een formulier.
  • Cumulative Layout Shift (CLS). Dit vertelt hoe stabiel een pagina oogt tijdens het laden. Wanneer je pagina’s elementen op en neer en heen weer schieten tijdens het laden, is je CLS hoog.
  • Time to First Byte (TTFB). TTFB, oftewel server responstijd, is een van belangrijkste factoren voor iedere hosting provider. Hoe sneller de server reageert op een verzoek (zoals een klik op een link), hoe sneller een pagina begint met laden. Stel je klikt op een link en de TTFB is 500ms, dan duurt het een halve seconde voordat de server reageert en de webpagina begint met laden. Daarom wil je dat deze score zo laag mogelijk is. Google ziet graag scores hier van onder de 200ms.
  • Fully loaded time / pagina laadtijd. De totale tijd die het duurt voor een pagina om volledig in te laden. Deze maatstaf is niet zo belangrijk als je misschien zou denken omdat dit weinig impact heeft op de daadwerkelijke gebruikerservaring. Voor gebruikers is het vooral belangrijk wat er gebeurd direct nadat ze een pagina openen. Dit wordt bepaald door o.a. LCP, TBT, CLS en TTFB.   

GTMetrix

GTMetrix is waarschijnlijk de meest populaire en meest bekende website snelheid tester. De tool is zeer eenvoudig te gebruiken, legt alle termen duidelijk uit via uitstekende documentatie, en geeft concrete handvatten voor het sneller maken van je website.

GTMetrix snelheidstool

De belangrijkste snelheid metrics zijn het meest prominent zichtbaar.

Dit zijn:

  • Performance
  • Structure
  • Largest Contentful Pain (LCP)
  • Total Blocking Time (TBT)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Daaronder zie je ook TTFB wat ook een zeer belangrijk cijfer is om naar te kijken.

Je kunt met GTMetrix een locatie kiezen om de snelheid van je site te testen. Bevinden je bezoekers zich voor in Nederland, kies dan voor London. Maak je gebruik van de betaalde versie van GTMetrix, dan kun je ook voor Amsterdam kiezen. De betaalde versie laat je ook kijken naar mobiele snelheden – niet alleen die van desktop.  

Wat ook zeer praktisch is aan GTMetrix, is dat het enorm veel documentatie biedt die je de ins and outs rondom alle snelheidstermen duidelijk uitlegt.

GTMetrix documentatie

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights is Google’s eigen snelheidstool. Alleen daarom is het al belangrijk om hier goed mee te scoren.

PageSpeed laat je niet een website van verschillende locaties testen. Google laat er niet echt veel over los, maar het meest waarschijnlijk is dat ze kijken naar de meest optimale server/de server die het meest in jouw buurt zit.

De tool kijkt echter wel zeer uitgebreid naar je pagina en geeft veel concrete aanwijzingen om de snelheid ervan te verbeteren.

PageSpeed Insights field scores

Zoals je ziet krijgen Core Web Vitals veel aandacht. Deze zijn sinds 2021 een officiële ranking factor en ze hebben een direct impact op gebruikerservaring.   

Het interessante aan PageSpeed is dat het zowel data van gebruikers verzameld en aan de hand daarvan een score geeft, maar ook een “synthetische” test uitvoert. Deze test wordt uitgevoerd met een extreem traag apparaat (mobiele telefoon of desktop), dus als je hier niet perfect op scoort hoef je je niet al te veel zorgen over te maken. Het is belangrijker dat het snor zit met de testresultaten van echte gebruikers.

PageSpeed biedt zeer precieze aanwijzingen voor het verbeteren van de snelheid van je pagina:

PageSpeed verbeteren

SpeedVitals

SpeedVitals is een nieuwe tool die (op het moment van schrijven) zich nog in bèta bevindt. Het interessante ervan is dat je in één oogopslag kunt zien hoe je site scoort wereldwijd.

WebVitals

Dit is relevant wanneer je bezoekers vanuit meerdere locaties aan trekt.

De tool geeft daarnaast specifieke aanwijzingen voor het verbeteren van je snelheid, maar gaat hier wel een stuk minder ver in dan de vorige twee tools.

Neem snelheidstesten niet té serieus

Perfecte scores op website snelheidstesten halen is leuk.

Maar voordat je met wat voor snelheidstest dan ook in de weer gaat, bedenk dat iedere tool beschikt over behoorlijke tekortkomingen.

Het grootste probleem is dat deze snelheidstesten je laten optimaliseren voor snelheid scores in plaats van echte gebruikers.

Om een voorbeeld te geven. Een snelheidstest zal je meestal een betere score geven wanneer je lazy loading toepast op je website. Feit is echter dat lazy loading een site niet sneller laat voelen voor je gebruikers. Je kunt dit eenvoudig zelf testen. Zet lazy loading aan op je site en open je site in een incognito browser en scrol door een pagina. Doe vervolgens hetzelfde zonder lazy loading. In het tweede geval zal de pagina sneller voelen.

Dit is waarom ik me ook zo erger aan “optimalisatie” plugins zoals NitroPack. Het enige waar NitroPack goed voor is, is het voor de gek houden van snelheidstests. Maar open een site met NitroPack als gebruiker, en deze zal veel trager voelen.

Wanneer je dus bezig gaat met het sneller maken van je website, blijf gezond verstand gebruiken. Gebruik je een plugin zoals LiteSpeed Cache of WP Rocket (wat wel legitieme optimalisatie plugins zijn), kijk dan met elke instelling die je verandert in een incognito browser wat voor impact dit heeft op je site.

Je zult in sommige gevallen zien dat je site beter scoort op een snelheid tool, maar trager voelt voor jezelf als gebruiker of elementen op een rare manier inlaadt.

Scoor je goed op een snelheid tool? Geweldig, maar draaf er niet mee door. Probeer gerust de scores zo hoog te krijgen als je kan maar blijf je site zelf in de gaten houden.

Sluit je aan bij 7.103+ mensen die website tips ontvangen via email

Krijg toegang tot exclusieve tactieken, inzichten en kortingen die we nergens anders delen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *