Maak een WordPress blog:


De ultieme handleiding

Dit is een alomvattende gids voor het maken van een lucratieve WordPress blog.

In deze handleiding leer je alles wat je moet weten om een WordPress blog op te zetten binnen 30 minuten. Zonder technische kennis.

Dit gaan we bespreken:

  • Hosting opzetten en WordPress installeren
  • Een theme kiezen
  • Een blog post publiceren
  • WordPress plugins
  • Geld verdienen met je blog

Als je een WordPress blog wilt beginnen op de juiste manier dan is dit de enige handleiding die je nodig hebt.

Ben je er klaar voor? Laten we dan aan de slag gaan.

Stap 1:

Setup & webhosting

Ieder blog heeft een platform, webhosting en een domeinnaam nodig.

Je wilt je blog platform, webhosting en domeinnaam vanaf moment 1 op de juiste manier opzetten. Het is een absolute verschrikking om een van deze 3 op een later moment te moeten omgooien.

Na dit hoofdstuk zul je alle drie perfect op orde hebben.

WordPress

De grootste fout die mensen maken met het opzetten van een blog is het verkeerde platform te kiezen. Hoewel er talloze manieren zijn om een blog het wereldwijde web op te krijgen, is WordPress.org in 99% van de gevallen de beste optie.

Waarom is dit?

WordPress.org heeft een aantal gigantische voordelen over de alternatieven:

  • Het is gratis
  • Het biedt nagenoeg volledige vrijheid over het design van je blog
  • Je kunt je blog makkelijk verrijken via plugins
  • Je kunt geld verdienen zonder restricties

Hierbij komt dat meer dan een derde van alle websites draait op WordPress. Dit betekent dat het een gigantische support community heeft. Over de hele wereld zijn er talloze WordPress ontwikkelaars die het platform verrijken met plugins en andere innovaties.

Je vraagt je nu misschien af, als WordPress zo geweldig is, waarom is het dan gratis?

WordPress is gratis omdat je zelf webhosting en een domeinnaam moet verzorgen.

Een domeinnaam is het webadres van een site. Denk aan start24.nl.

Webhosting is waar je site’s bestanden opgeslagen staan. Het is waar je website leeft op het internet.

Er zijn talloze webhosting diensten beschikbaar. En er een kiezen kan intimiderend aanvoelen. Hoe kies je in vredesnaam de beste hosting uit zo’n gigantisch aanbod? Laat me je helpen door de hosting aan te bevelen die wijzelf voor Start24 gebruiken: SiteGround.

Hier is waarom ik denk dat SiteGround ook de beste hosting is voor jouw blog:

  • SiteGround wordt officieel aanbevolen door WordPress. Dit betekent dat de hosting geoptimaliseerd is voor WordPress websites
  • ElegantThemes, het bedrijf achter ‘s werelds meest populaire WordPress theme Divi (die wij zelf ook gebruiken), raadt eveneens SiteGround officieel aan
  • SiteGround heeft een waanzinnige klantenservice. Hun medewerkers staan je te woord in niet meer dan een paar minuten via de telefoon of via hun site’s chat functie. Je hoeft niet uren of zelfs dagen te wachten zoals bij veel andere diensten
  • Hun backend is geweldig gebruiksvriendelijk, ook voor mensen met geen enkele technische kennis
  • Sites op SiteGround draaien gigantisch snel en de uptime is absurd hoog
  • SiteGround is een van de best aangeschreven webhosting diensten en huisvest meer dan twee miljoen websites

Hoewel SiteGround servers in Nederland heeft, is het platform en de support Engelstalig. Wil je per se webhosting in het Nederlands? Bekijk dan ons overzicht van beste webhosting diensten voor een stel goede Nederlandse opties.

Aanbevolen door WordPress

Fantastische 24/7 customer support

Makkelijk te gebruiken backend

Automatische dagelijkse backups

Krijg 57% korting

Webhosting en domeinnaam registreren

Ik ga je nu precies laten zien hoe je hosting opzet voor je WordPress blog.

Allereerst, op de SiteGround homepage, kies voor WordPress hosting.

SiteGround kies een hosting pakket.

Nu heb je de keuze uit 3 hosting pakketten. Als je één site gaat maken, kies dan voor Startup. Als je direct aan de slag wilt gaan met meerdere sites, kies dan GrowBig. Indien nodig, kun je je pakket op ieder gewenst moment upgraden of downgraden.

Nu kies je een domeinnaam. Mocht je gewenste domeinnaam niet meer beschikbaar zijn, lees dan ons artikel over hoe je een goed alternatief selecteert. Als je een domein ergens anders geregistreerd hebt staan dat je wilt gebruiken, kies dan “I already have a domain.” Je kunt dit domein gratis overzetten naar SiteGround.

SiteGround domein kiezen.

Tot slot vul je je persoons- en betalingsgegevens in en kun je je aankoop afronden. Zorg dat Data Center ingesteld staat op Europe, the Netherlands, en je niet de SG Site Scanner selecteert als extra service (deze voegt niets toe).

SiteGround betalen voor hosting.

Gefeliciteerd, je bent nu de trotse eigenaar van een stukje internetvastgoed!

Nu kunnen we WordPress installeren.

Stap 2:

Installeer WordPress

Met SiteGround kun je WordPress installeren in een paar klikken.

Ook wil je dat je blog via een beveiligde verbinding loopt dankzij een SSL-certificaat. Dit zorgt ervoor dat hackers niet de gegevens van je bezoekers kunnen stelen.

In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je dit doet.

WordPress installeren

Om WordPress te installeren klik je op Websites en vervolgens klik je op Add New Site.

Voeg een nieuwe website toe via Siteground.

Dan kies je Existing Domain en selecteer je je domeinnaam.

Voeg een domeinnaam toe via SiteGround.

Klik daarna op Start New Website en dan op WordPress bij Choose Application.

Bij Set Up Login stel je vervolgens je login email en wachtwoord in voor je WordPress site.

Installeer WordPress op SiteGround.

Druk op Finish. Binnen een minuut of twee zal WordPress geïnstalleerd zijn.

Website maken via SiteGround wachtscherm.

SSL installeren

Voor we aan de slag gaan met WordPress, gaan we eerst een SSL-certificaat op je blog installeren voor een veilige verbinding.

Een site is beveiligd wanneer je een groen slotje in je URL-balk ziet. Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat derden geen gevoelige persoonlijke informatie kunnen stelen van je bezoekers.

Klik eerst op Manage Site.

Let op: het kan zijn dat je in eerste instantie een melding krijgt die aangeeft dat je website leeg is. Wacht een paar minuten en probeer het dan weer. Dit probleem lost zich altijd vanzelf op.

Manage site in SiteGround.

Klik nu op Security » SSL Manager en kies hierna voor Let’s Encrypt onder Select SSL. Druk dan op de Get knop. Nu moet je een paar minuten wachten.

SSL aanzetten via SiteGround.

Hoewel het SSL-certificaat nu is geïnstalleerd, draait je site zelf nog niet op een beveiligde verbinding. Dit is iets wat we via de WordPress admin in gaan stellen. Ga naar je WordPress admin via [je domeinnaam]/wp-admin/.

Je kunt hier ook komen via SiteGround, door in het linker menu op WordPress » Install & Manage te drukken, en vervolgens het icoontje onder aan Actions aan te klikken.

Login WordPress via SiteGround.

Voer nu het email adres en wachtwoord in wat je zojuist hebt gebruikt om je WordPress account aan te maken, en klik op Exit op het scherm dat verschijnt nadat je bent ingelogd.

SiteGround welkom op je WordPress site.

Vervolgens klik je op SG Optimizer in het linker menu, ga je naar Environment Optimization en druk je op de knop naast Enable HTTPS. Nu verschijnt een pop up die je moet bevestigen.

SSL inschakelen via WordPress met SiteGround.

Hierna word je automatisch uitgelogd uit je WordPress admin en zul je weer moeten inloggen via [je domeinnaam]/wp-admin/.

Nu WordPress is geïnstalleerd zit het saaie werk erop. Nu gaan een theme kiezen voor je site en beginnen met bloggen.

Stap 3:

Kies een WordPress theme

Het uiterlijk van WordPress websites wordt bepaald door themes. Binnen een paar minuten heb je al een WordPress theme geïnstalleerd op je blog.

In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je een theme installeert. Ook leg ik uit waar je aan moet denken bij het uitkiezen van een theme.

Bepaal het uiterlijk van je blog

Themes bepalen hoe je WordPress blog eruitziet. WordPress komt met een standaard theme, maar je bezoekers zullen hier niet onder de indruk van zijn:

WordPress 2020 theme voorbeeld.

Het sleutelen aan je blogdesign is een van de leukste dingen aan het runnen van een blog. Met de juiste theme kun je verbazingwekkend veel maatwerk toepassen op het uiterlijk van je site. Kleurstellingen, lettertypes, ruimte tussen de verschillende elementen van je webpagina’s, schaduweffecten en kleine subtiliteiten zoals ronde hoeken bij je afbeeldingen zijn in een handomdraai toe te passen.

Er zijn duizenden WordPress themes die je op je site kunt installeren. Sommigen zijn gratis. Voor anderen moet je betalen.   

Je kunt je theme veranderen door naar je WordPress dashboard te gaan en te klikken op Appearance » Themes.

Nieuwe theme toevoegen in WordPress.

Vervolgens klik je op de Add New knop.

Op het volgende scherm kun je duizenden gratis WordPress themes bekijken. Je kunt deze sorteren op populariteit, nieuwheid en industrie.

WordPress themes overzicht in het WordPress dashboard.

Als je met je muiscursor boven een theme zweeft verschijnt een Preview knop. Klik hierop om te zien hoe het theme eruit zal zien op jouw website.

WordPress theme preview knop.

Een van de prettige dingen aan WordPress is dat je je theme kan veranderen zonder dat je al je content opnieuw op je site hoeft te zetten. Breek je hoofd dus niet over de keuze die je nu maakt.  

De fundering van goed webdesign is eenvoud. Ik raad je aan een theme te kiezen dat er duidelijk en overzichtelijk uit ziet, zonder al te veel franjes. Denk ook aan de gebruikers die je wilt aantrekken: zakelijke bezoekers zullen een anders ogende website verwachten dan yoga liefhebbers.   

Zodra je een theme hebt gevonden dat je aanspreekt, zweef er met je muiscursor over en klik op Install. Binnen een minuut zal je theme geïnstalleerd zijn. De Install button wordt nu vervangen door een Activate knop. Druk hierop om het theme te activeren.

WordPress theme activeren.

Wanneer je theme geïnstalleerd is kun je het aanpassen door op Customise te drukken onder het Appearance menu.

Je zult misschien benieuwd zijn naar welke theme wij bij Start24 gebruiken. Dit is Divi, ’s werelds meest gebruikte WordPress theme. Divi is niet gratis. Maar deze theme staat met kop en schouders boven zijn concurrenten. Dit is waarom:

  • Divi is meer dan alleen een WordPress theme. Het is een complete websitebouwer die je praktisch elke site laat bouwen die je maar kunt bedenken
  • Meer dan 800 pre-made website designs worden gratis met Divi meegeleverd. Gloednieuwe designs worden wekelijks toegevoegd samen met gratis te gebruiken foto’s, icoontjes, en illustraties
  • Het is ’s werelds meest populaire WordPress theme
  • Je bouwt je website met Divi direct in de frontend. Dit houdt in dat je je webdesign direct op je scherm ziet verschijnen, en daardoor makkelijk kunt bijsturen
  • Divi heeft een geweldige klantenservice. Kom je ergens echt niet uit? Het zal niet meer dan een paar minuten duren voor een Divi medewerker je te woord staat

Complete websitebouwer

24/7 customer support

Super makkelijk te gebruiken

Meest gebruikte WordPress theme

30 dagen niet goed geld terug garantie

Zodra je je theme hebt gekozen, kun je je eerste blog post plaatsen.

Stap 4:

Publiceer je eerste blog post

WordPress heeft het beste Content Management System dat er is. Dit maakt het plaatsen van content ontzettend eenvoudig.

In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je jouw eerste artikel op je blog plaatst.

Schrijf een WordPress artikel

Om een blog post te schrijven klik je op Posts » Add New in het menu van je WordPress dashboard.

Je wordt nu verwelkomt door de Gutenberg editor, sinds een paar jaar de standaard binnen WordPress.

De Gutenberg editor werkt met blokken (zoals titels, paragrafen, en afbeeldingen). Hierdoor kun je eenvoudig een prachtige opmaak toevoegen aan je artikelen.

WordPress Gutenberg edit. Blokken toevoegen.

WordPress artikel publiceren

In het menu aan de rechterkant kun je categorieën, tags en een featured image aan je blog post toevoegen.

Categories verwijzen naar een brede groepering voor je artikelen. Denk hier aan de algemene onderwerpen waar je het in je blog over wilt gaan hebben. Categorieën zijn hiërarchisch. Dit betekent dat je subcategorieën kunt maken.

Tags beschrijven specifieke details van je artikelen. Zie dit als de indexering woorden achterin een boek. Tags zijn niet hiërarchisch.

Tags zie je niet verschijnen in je artikelen. Ze helpen vooral je artikelen eenvoudiger vindbaar te maken via de zoekfunctie van je blog. Categorieën zijn wel zichtbaar voor de lezers van je blog (hoewel je ze kunt verbergen als je wilt).

Bij Featured Image kun je een afbeelding uploaden die bovenaan je artikel en als thumbnail verschijnt. Dit is geen vereiste, maar het maakt je blog wel een stuk levendiger.

WordPress Gutenberg categories, tags en featured image.

Terwijl je aan je blog artikel werkt kun je zien hoe het er voor je bezoekers uit gaat zien door op Preview te drukken.

Zodra je tevreden bent met het resultaat klik je op Publish.

WordPress artikel preview en publish.

Stap 5:

Plugins & andere belangrijke toevoegingen

Plugins zijn apps die je in je WordPress site klikt. Ze laten je functionaliteit aan je site toevoegen zonder dat je een regel code hoeft te schrijven. 

Er zijn tienduizenden gratis WordPress plugins beschikbaar. Wat voor functionaliteit je ook aan je site wilt toevoegen, er zal een plugin voor te vinden zijn. 

In dit hoofdstuk bespreek ik een paar must-have plugins. Deze plugins laten je een contact formulier toevoegen, Google Analytics opzetten en zorgen dat je blog hoger komt in zoekmachines (SEO).

Een WordPress plugin installeren

Om een WordPress plugin te installeren klik je op Plugins » Add New in het menu van je WordPress dashboard.

Vervolgens kun je via het Search Plugins zoekveld rechtsboven plugins zoeken op naam of trefwoord. Als je een plugin gedownload hebt, kun je deze via de Upload knop linksboven installeren.

WordPress dashboard plugins zoeken.

Zodra je een plugin geïnstalleerd moet je hem nog activeren via de Activate knop.

We gaan nu een paar must-have plugins installeren. 

Installeer Google Analytics

Google Analytics geeft je inzicht in hoeveel bezoekers je blog heeft, hoeveel pagina’s ze bekijken, hoeveel tijd ze erop besteden, en nog veel meer.

Het is slim Google Analytics vanaf dag 1 aan te hebben staan op je blog om je bezoekersgroei zo nauwkeurig mogelijk bij te houden.

Ga allereerst naar Google Analytics en log in met je Gmail account. Zodra je bent ingelogd kun je je gratis aanmelden voor Google Analytics.

Google inloggen voor Google Analytics.

Je wordt nu om je gegevens en blog url gevraagd. Daarna ontvang je de Google Analytics tracking code.

Als je je website zelf codeert moet je deze tracking code zelf toevoegen. Wij kunnen gelukkig een plugin installeren hiervoor.

Ga naar je WordPress dashboard en installeer de MonsterInsights plugin (als je SiteGround als webhosting gebruikt, dan zou deze al voor-geïnstalleerd moeten zijn).   

Nadat je MonsterInsights hebt geactiveerd, klik je op Insights » Settings om de plugin in te stellen.   

MonsterInsights verbinden aan je WordPress blog.

Op de Settings pagina klik je op Connect MonsterInsights om Google Analytics op je WordPress blog te installeren.

Volg de instructies op je scherm om de installatie af te ronden. Zodra je hiermee klaar bent kun je toegang krijgen tot Google Analytics bij Reports onder Insights.  

MonsterInsights statistieken.

Je zult merken dat de gratis versie van MonsterInsights ietwat beperkt is. In de eerste maanden zal dit je waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Maar wanneer je bezoekersaantallen beginnen te groeien, kan het de moeite waard zijn uitgebreidere bezoekersstatistieken in te zien via de betaalde versie van MonsterInsights.

SEO: optimaliseer je blog voor zoekmachines

Het succes van je blog zal in veel gevallen afhankelijk zijn van zoekmachine verkeer. SEO of zoekmachine optimalisatie helpt gebruikers jouw blog te vinden via Google en andere zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat je vanaf dag één je blog SEO-vriendelijk maakt.

Als je SiteGround gebruikt voor webhosting dan is de Yoast SEO plugin al geïnstalleerd. Deze plugin vereenvoudigt het SEO-vriendelijk maken van je content aanzienlijk. Voor elk blog artikel dat je plaatst krijg je eenvoudig toepasbare verbeteringen aangereikt die je helpen hoger in Google te komen.

Yoast in WordPress dashboard.

Maak een contact formulier

Wil je dat je bezoekers je eenvoudig kunnen bereiken? Dan heb je een contact formulier nodig. Als je Divi gebruikt, kan dat via hun contact formulier module.

Gebruik je een theme die geen contactformulier bevat, gebruik dan WPForms Lite. Dit is de gratis versie van het befaamde WPForms, een contact formulieren plugin die door meer dan 3 miljoen websites gebruikt wordt.

Zodra je de plugin geïnstalleerd hebt, kun je een contact formulier maken door op WPForms » Create Your First Form te klikken.

WPForms nieuw formulier maken.

Hiermee open je de WPForms builder.

Eerst moet je een naam geven aan je contact formulier. Klik daarna op “Simple Contact Form.”

WPForms template kiezen.

WPForms stelt nu een eenvoudig contact formulier voor je op met daarin velden voor naam, email en bericht. Je kunt deze velden aanpassen en nieuwe velden toevoegen.

WPForms simple contact form.

Zodra je klaar bent met het formulier aan te passen, klik je op Save rechtsboven.

Nu moet je het contact formulier nog op je blog krijgen. Om dit te doen, maak een nieuwe webpagina via Pages » Add New. Noem de pagina “Contact.”

Voeg nu het contact formulier aan je pagina toe door op het plusje linksboven te klikken en vervolgens onder widgets WPForms te selecteren.

WPForms Gutenberg.

Kies vervolgens het formulier dat je zojuist hebt gemaakt.

Klik nu op Save en Publish om je contactpagina online te zetten.  

Meer plugins en optimalisaties

Omdat er tienduizenden WordPress plugins beschikbaar zijn kan het overweldigend voelen de juiste te kiezen.

Waar begin je precies?

Welke plugins je precies nodig hebt, zal afhangen van welke functionaliteit je aan je blog wilt toevoegen. De volgende plugins, naast de hierboven genoemde, zullen echter voor elke WordPress site van toepassing zijn:

  • Complianz. Deze plugin zorgt dat je binnen 15 minuten GDPR-compliant bent via een eenvoudig te volgen wizard. Complianz maakt ook automatisch een cookie-policy en een privacy-policy
  • Loginizer. Elke dag worden talloze WordPress websites gehacked. Loginizer beschermt je tegen “bruteforce” aanvallen door het IP-adres van je aanvaller te blokkeren na een bepaald aantal inlogpogingen
  • W3 Total Cache. Als je geen WordPress caching plugin gebruikt, wordt elk element van je site bij elk bezoek opnieuw opgevraagd. Zelfs als je bezoeker deze content eerder heeft gezien. Met een caching plugin word je site sneller, biedt je een betere gebruikerservaring, verg je minder van je server, en verbeter je je SEO. W3 Total Cache is de beste gratis caching plugin 
  • UpdraftPlus. Dit is de populairste WordPress backup plugin op de markt met meer dan 2 miljoen installaties. Je kunt automatische backups van je site sturen naar Dropbox, Google Drive en nog veel meer. Indien je webhosting geen automatische backups verzorgt is UpdraftPlus een must-have

Ben je benieuwd naar plugins die een wat meer gespecialiseerde functionaliteit verzorgen, zoals het beschikbaar maken van betaalde content voor enkel betalende leden? Bekijk dan onze WordPress plugin gids.

Stap 6:

Verdien geld met je blog

Tenzij je een blog begint om je vrienden en familie op de hoogte te houden van bijvoorbeeld je reisavonturen, wil je er waarschijnlijk geld mee verdienen.

Een blog kan zeer lucratief zijn. Maar, het is niet zo simpel als af en toe een stukje schrijven en op de Publish knop drukken.

In dit hoofdstuk gaan we bekijken wat er komt kijken bij geld verdienen met je blog.

Kies een niche

Dit is de belangrijkste beslissing die je voor je blog zult maken.

Waar je over schrijft bepaalt de potentiële grootte van je publiek, het aantal bezoekers dat je aan zult trekken (lastiger in competitieve niches) en je enthousiasme voor het onderhouden van je blog.

Kun je niet gewoon over datgene schrijven wat je interesseert of in je opkomt? Dat kan. Maar het zal je in de meeste gevallen niet gaan leiden tot een succesvolle blog.

Je bezoekers zullen een bepaalde consistentie verwachten binnen je blog. Als je de ene dag een artikel leest op Start24 over hoe je de juiste naam voor je onderneming kiest, en de volgende dag een artikel treft over de beste voeding voor puppies, dan zul je je achter je oren krabben.

Hierbij komt dat Google de voorkeur heeft voor gespecialiseerde blogs. Dat helpt weer met je zoekmachine optimalisatie.

Vind een blog ritme

Een blog onderhouden lijkt meer op een marathon dan een sprint. De meeste succesvolle bloggers onderhouden een duurzaam, regelmatig schrijfritme dat ze jaren vol kunnen houden. Dat lees je goed: jaren.

Hier zijn een paar stelregels als het gaat om publiceer frequentie:

  • Probeer op z’n allerminst één keer per week een artikel te publiceren. Je moet hier denken aan iets van substantie. 1500 woorden minimaal
  • Serieuze (lees, full-time) bloggers publiceren 2-3 keer per week
  • Grotere blogs plaatsen bijna dagelijks nieuwe artikelen. Dit vereist meerdere schrijvers

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op bovenstaande regels. Wait But Why is een van ’s werelds grootste en meest geliefde blogs. De publiceer frequentie van dit blog is gemiddeld eens in de paar maanden. De kwaliteit van de artikelen op Wait But Why is echter zó hoog dat de schrijver daarmee weg komt. Maar het gros van de bloggers zal met deze strategie geen succes hebben. 

Ik weet dat schrijven niet eenvoudig is. Daarom raad ik je aan je dagen er niet mee te vullen. Het zal je de keel uit komen op een bepaald moment. Mik in eerste instantie op het publiceren van één artikel per week. De tijd die je dan over hebt voor je blog kun je vervolgens steken in zaken als webdesign en marketing.

Geld verdienen

Er zijn veel manieren om geld te verdienen met je blog. Hieronder leg ik de drie meest effectieve uit.

Affiliate marketing

Een van de meest populairste manieren om geld te verdienen via een blog is door middel van affiliate marketing.

Met affiliate marketing schrijf je over producten die relevant zijn voor je doelgroep. Je linkt naar deze producten binnen je content. Als een bezoeker iets koopt via jouw affiliate link, dan ontvang je een commissie van de verkoper.

Bijvoorbeeld, in dit artikel over eenmanszaken met een miljoen omzet link ik naar een Bol.com pagina waar je een boek over dit onderwerp kunt kopen. Wanneer onze lezers dit boek kopen, ontvangen wij een commissie.

Voor een ecommerce shop als Bol.com of Amazon is affiliate marketing een prachtig marketingkanaal. Ze betalen immers alleen een commissie wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaats vindt.

Om die reden hebben talloze bedrijven een affiliate programma. Om te weten of er goede affiliate programma’s binnen jouw niche zijn, Google simpelweg “[naam bedrijf van product waar je over wilt schrijven] affiliate program.”    

Betaalde informatieve content

Als je unieke expertise hebt ontwikkeld in een onderwerp dat veel mensen aanspreekt, zijn er waarschijnlijk mensen te vinden die daar geld voor over hebben. Deze kennis moet je dan verpakken in een format dat je online kunt verkopen, zoals boeken, podcasts, boeken, ebooks, of online cursussen.

Noodzaak is hier vaak de moeder van vindingrijkheid: de ondernemer heeft zelf behoefte aan informatie die er nog niet is.

Dit is precies hoe Bony to Beastly tot stand is gekomen. 99% van de fitness industrie is gericht op mensen die willen afvallen. Daar heb je niks aan als je te dun bent. Dus de oprichters van Bony to Beastly hebben een cursus ontwikkeld die slanke mannen helpt spiermassa te kweken. Dit product werd zo’n succes dat ze een soortgelijk programma voor slanke vrouwen hebben ontwikkeld.

De sleutel tot succes voor dit model is eerst veel waardevolle gratis content te publiceren. Als je eenmaal bezoekers naar je site weet te trekken, moet je ze een goede reden geven zich in te schrijven voor je emaillijst. Vanaf dat moment kun je je online cursussen effectief gaan promoten via email marketing.

Advertenties

Advertenties maken een deel uit van het internet sinds de begindagen. Hoewel website advertenties niet meer zo effectief zijn als een paar decennia geleden, zie je ze nog steeds op een gigantisch aantal websites.

Google AdSense is het beste netwerk voor het plaatsen van advertenties op je blog.

Bedenk wel: voordat de inkomsten hiervan de moeite waard beginnen te worden, zul je honderdduizenden bezoekers aan moeten trekken. En, de gebruiksvriendelijkheid van je site wordt natuurlijk niet bevorderd door advertenties.

Veel gestelde vragen

Als afsluiter van dit artikel vind je een aantal veel gestelde vragen. Wil je iets weten wat dit of onze andere artikelen niet behandelen? Neem dan contact met ons op.

Kan ik een blog maken met iets anders dan WordPress?

Dat kan. Je kunt bijvoorbeeld een websitebouwer als Wix gebruiken. Als je dit doet hoef je niet zelf hosting op te zetten. Echter, Wix of een soortgelijke tool heeft beduidend minder mogelijkheden dan WordPress. Zowel op het gebied van webdesign, als functionaliteit (denk aan die tienduizenden WordPress plugins). Websitebouwers als Wix zijn ook minder SEO-vriendelijk dan WordPress sites.

Kan ik een blog maken zonder hosting?

Een website kan niet bestaan zonder hosting. Webhosting is waar je site’s bestanden opgeslagen staan. Een werkende website zonder hosting bestaat niet. Wel kan het opzetten van hosting je uit handen worden genomen door bijvoorbeeld het hierboven genoemde Wix.

Hoeveel kost het een blog te starten?

Dit is afhankelijk van de hosting die je opzet en het theme dat je aanschaft. Bij SiteGround betaal je zo’n €156 per jaar. De Divi theme kost zo’n €75 per jaar of eenmalig €210. Een domeinnaam kost meestal rond de €15 per jaar. 

Hoe stel ik m’n blog in het Nederlands in?

Klik op Settings » General in de WordPress dashboard. Kies Nederlands bij Site Language en drup op Save Changes onderaan de pagina.

WordPress site taal veranderen in dashboard.

Kan ik een WordPress blog beginnen zonder codeer ervaring?

Jazeker. Hoewel het mogelijk is handgeschreven code toe te voegen aan bepaalde onderdelen van je WordPress site, kun je een geweldige blog opzetten zonder ook maar één regel code zelf te hebben geschreven. 

Hoe gebruik ik een business email adres voor m’n blog?

De meeste webhosting diensten bieden een gratis email service aan die te koppelen is aan de domeinnaam van je blog. Hierdoor krijg je een email adres dat er bijvoorbeeld zo uit ziet: info@[domeinnaam].nl. Je kunt ook een professionele email service als Gmail gebruiken voor je blog via G Suite en daar je domeinnaam aan koppelen.

Joost Boer

Sinds 2014 aan het ondernemen in de tech industrie. Tot eerder dit jaar in Azië gevestigd, nu weer terug in Nederland.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This