De 5 beste planning software van 2022

de beste planning software

Wil je direct weten wat de beste planning software van 2022 is? ClickUp is de beste keuze voor de meeste mensen omdat het vele krachtige functionaliteiten heeft, gemakkelijk werkt en betaalbaar is.

Je kan in principe van alles gebruiken om je projectmanagement en je bedrijfsplanning in bij te houden. Denk hierbij aan Post-ITs, Excel of losse emails en dergelijke.

Planning software zorgt echter voor een betere manier van samenwerken, meer overzicht en bijvoorbeeld back-ups.

Zo bespaar je samen met jouw team of organisatie al snel vele uren aan registratielast en overhead bij projectmanagement of resource planning.

Daarmee is voor elke zichzelf serieus nemende organisatie de investering in goede planning software een businesscase die praktisch in alle gevallen goed uit kan. Welke software je dan ook kiest.

We hebben daarom een onze favoriete planning tools op een rijtje gezet in dit artikel. Dit helpt jou om je door alle marketing termen van deze bedrijven te worstelen.

Zo helpen we jou om een slimme keuze te maken.

De beste planning software van 2022

  • ClickUp – De beste planning software voor de meeste mensen
  • Asana – De één na beste (runner up) planning software
  • Wrike – De beste planning software voor marketing teams
  • Teamleader – De beste bedrijfsplanning software voor Nederlandse bedrijven
  • Bedrijfsrooster – De beste rooster planner voor Nederlandse bedrijven

Over de afgelopen jaren meerdere planning tools gebruikt en getest in de praktijk. Voor Start24 hebben we een groot deel daarnaast nogmaals getest en uitgeplozen op specifieke onderdelen.

Voor de planning software hebben en in principe hetzelfde gedaan: we hebben ze beoordeeld door een test project te maken en dat te simuleren. Zo hebben we appels met appels kunnen vergelijken.

Natuurlijk is zo’n simulatie iets anders dan jarenlang gebruik. Toch geeft het een goed eerste beeld hoe jij als starter of kleine organisatie met het gebruik van een planning tool waarschijnlijk gaat gebruiken.

Daarmee is het perspectief van grotere bedrijven en hun mogelijkheden iets minder belangrijk in deze top 5.

Naast de software zelf hebben we gekeken naar het hele pakket:

  • Integraties
  • Automation
  • Beveiliging en back-up beleid
  • Tarieven en prijsstelling

Start24 is een blog om ondernemers te helpen, zoals met de keuze voor planning software. De blog is opgericht door Joost Boer en Tom Berger (ondergetekende).

We zijn zelf al jaren aan het ondernemen en merkten hoe lastig het is om de juiste software te kiezen om onze bedrijven te ondersteunen of verder te laten groeien.

Voorbeeld van mezelf: wij begonnen bij mijn startup met Trello en hebben daarna nog 5-6-7 andere projectplanning tools versleten.

Dit kwam voornamelijk omdat we niet goed wisten wat belangrijk was. We wisten niet wat we zochten.

Keek ik op de sites van deze planning software, dan werd er gestrooid met features en marketing teksten.

Dat maakte het lastig de juiste keuze te maken.

Met start24 willen we ZZP’ers, startups, scale-ups en MKB-bedrijven ondersteunen in hun zoektocht. We testen alle software en andere producten zelf en we schrijven onafhankelijk en objectieve reviews.

We raden alleen software aan waar we zelf achter staan.

Twijfel je na het lezen van dit artikel nog waar je moet beginnen? Lees dan onze handleiding voor het kiezen van projectplanning software.

Mocht je een andere vraag hebben over planning software of een gouden tip voor een review? Laat dan onderaan het artikel een berichtje achter of stuur een mail naar info@start24.nl.

#1 ClickUp – De beste planning software voor de meeste mensen

Onze keuze

ClickUp

 Beste planningsoftware van dit moment
✓ Enorm veel weergave opties
✓ Perfecte UI en UX
✓ Sterke prijs-kwaliteitsverhouding

ClickUp is de nieuwste grote speler op het gebied van planning software. Binnen een jaar of 5 hebben e het voor elkaar gekregen om uit te groeien tot een miljardenbedrijf dat concurreert de gevestigde orde in de markt.

ClickUp is de beste planning software van dit moment

En die concurrentiestrijd gaat hun goed af. Ze zijn naar ons idee de beste planning software op dit moment.

Gelukkig niet alleen volgens ons.

Ze winnen prijs na prijs en ze krijgen nagenoeg perfecte beoordelingen van gebruikers.

ClickUp heeft dus echt een geweldige reputatie opgebouwd in de korte tijd. Wat ons betreft is ClickUp de beste planning software van dit moment.

Dit is wat ik geweldig vind aan ClickUp

  • De vele visualisatie mogelijkheden. ClickUp geeft je de mogelijkheid om echt op elke denkbare manier je project te visualiseren. Zelfs bij de gratis versie heb je al een grote verscheidenheid aan keuzes.
  • De import functie / overstap functie. Mocht je nu een andere tool gebruiken zoals Monday.com of Asana, dan kan je gemakkelijk alles importeren in ClickUp en zo doorgaan waar je gebleven was, maar dan in ClickUp
  • Automation is simpel. De automation optie is te gebruiken zonder voorkennis en krachtig in z'n eenvoud.
  • Geweldige prijs-kwaliteit verhouding. Bij ClickUp krijg je simpelweg veel en goede functionaliteiten voor scherpe prijzen. Je krijgt zelfs zoveel bij de gratis versie dat je zelfs daar in een groot aantal gevallen al genoeg aan kan hebben.
  • ClickUp maakt planning software luchtig. Laten we eerlijk zijn: planningen en planning software zijn in de regel taai en een noodzakelijk kwaad. ClickUp krijgt het met kleine grapjes die overal verstopt zitten voor elkaar om een glimlach op je gezicht te toveren. Ook bij het uitplannen van dat ene saaie project.

Dingen om rekening mee te houden

  • De klantenservice. Zoals de meeste planning software heeft ook ClickUp goede ondersteuning. Wel is het lastig om daadwerkelijk in contact te komen met een medewerker.
  • Niets is in het Nederlands. Mocht je het liefste in het Nederlands willen werken, dan schiet ClickUp te kort. Ook de kennisbank is niet in het Nederlands beschikbaar en betalingen zijn alleen in Amerikaanse dollars mogelijk.

Voor wie is ClickUp geschikt?

Eigenlijk voor iedereen die op een gestructureerde manier wil samenwerken. Dat klinkt als een open deur, maar zo simpel is het. Met ClickUp kan je uit de voeten als ZZP'er, maar ook als corporate. Ook als klein agency of groot MKB bedrijf haal je uit ClickUp voldoende mogelijkheden.

Bezoek ClickUp nu of lees onze ClickUp review voor meer details.

#2 Asana – De runner-up planning tool

Als je me een paar jaar geleden had gevraagd, “wat is de beste planning software?”. Dan is de kans groot dat ik Asana had genoemd.

Asana is simpelweg ook echt goed. Asana heeft de lat gelegd voor planning software en was wat mij betreft de eerste in een nieuwe generatie planning tools.

Asana is nog steeds krachtig, innovatief en waarschijnlijk de meest gebruikte planning tool in de lijst hier. Waarom? Asana heeft een heldere UI, sterke UX en een erg goed beveiliging en privacy beleid.

Waarom zijn ze dan toch de runner-up? ClickUp biedt simpelweg meer voor minder. Zeker voor starters of kleine organisaties. Ik kan me goed voorstellen dat Asana bij je past als grote organisatie, zeker wanneer certificeringen belangrijk voor je zijn.

Asana is de meest gebruikte planning software van dit moment

Dit is wat ik geweldig vind aan Asana

  • Gebruiksvriendelijke UI. De UI van Asana werkt simpel en doeltreffend. Alles voelt ruimtelijk en overzichtelijk aan.
  • Goede App(s). Asana heeft een krachtige app, met een bijzonder (boven verwachting) goed functionerende “speech-to-text” functionaliteit.
  • Nederlandstalige ondersteuning. De kennisbank van Asana is in het Nederlands beschikbaar.

Dingen om rekening mee te houden

  • Klantenservice. Het is lastig om met een medewerker van Asana in contact te komen als er iets mis gaat. Dit is helaas eerder de norm dan de uitzondering, maar toch een minpuntje wat ons betreft.
  • Het Business-pakket is best prijzig. Het business pakket is het pakket wat je graag wil gebruiken wanneer je wat serieuzer aan de slag wil met Asana. Die is best prijzig per gebruiker. Je krijgt er veel voor terug, maar bijv. ClickUp geeft je meer voor minder hier.

Voor wie is Asana geschikt?

Mensen die op zoek zijn naar een goede planning software zijn geholpen met Asana. De lat ligt erg hoog en ClickUp, Asana en zelfs Monday.com (staat niet de lijst) liggen erg dicht bij elkaar. Met Asana heb je de garantie op een goede solide tool die voor de meeste gebruikers in alle basis behoeften zal voorzien.

Bezoek Asana nu of lees onze Asana review voor meer details.

#3 Wrike – De beste planning software voor marketing teams

Wrike is de beste keuze wanneer je veel digitale producten moet opleveren met je projecten. Samengevat doet Wrike het erg goed bij (online) marketing teams en agencies.

Je kan alles wat je van goede planning software mag verwachten, maar komt met net wat extra vernuft voor marketeers en mensen die bijv. grafische content maken.

Één van de meest krachtige onderdelen is de (goede) integratie met de Adobe Creative Suite producten.

Zo kan je revisies en taken direct updaten.

Je hoeft dan dus niet het bestand te zoeken, je taak op te zoeken in je projectmanager en dan het bestand up te loaden onder een taak.

Dat is toch zo gebeurt denk je?

Klopt. Echter, wanneer je het 30 keer per dag moet doen gaat het toch tellen. Met Wrike heb hiervoor slimme integraties (en meer).

Wrike is goede planning software voor marketing teams

Dit is wat ik geweldig vind aan Wrike

  • Meerdere projecten managen.
  • Goede urenregistratie.
  • Slimme feedback functionaliteit
  • Krachtige Adobe plugin

Dingen om rekening mee te houden

  • Wat saaie UI.
  • Gantt charts zijn pas beschikbaar vanaf het “business pakket”.

Voor wie is Wrike geschikt?

Wrike is in principe goed te gebruiken voor praktisch iedereen. Toch zie je dat ze de grootste meerwaarde bieden voor marketing teams die veel met content creatie te maken hebben. Ze richten zich met hun content add-on en de Adobe integratie duidelijk het meeste op deze groep. Ben jij een marketeer of werk je in een content team? Dan zou ik je aanraden Wrike te proberen.

Bezoek Wrike nu of lees onze Wrike review voor meer details.      

#4 Teamleader – Beste Nederlandstalige planning software

Tussen alle grote Amerikaanse techreuzen is er een plekje voor het Vlaamse Teamleader.

Zij maken bedrijfsplanning software waar al veel voor je geregeld wordt.

Software als die van Teamleader is minder configureerbaar dan de anderen in deze “best-of” lijst.

In veel gevallen als kleine organisatie ben je juist geholpen bij iets wat al grotendeels is ingericht en uitgedacht.

Ja, je kan je offerte trajecten ook wel inregelen in ClickUp of Asana, maar daar moet je dan behoorlijk wat tijd voor maken.

Daarnaast moet je – in verhouding tot Teamleader – er ook behoorlijk veel zelfstandig onderhoud op plegen.

De vraag is of je dat moet willen. Voor veel onderdelen misschien liever niet zelf.

Met Teamleader kan je daarentegen gemakkelijk offertes maken, versturen en omzetten in projecten. Die kan je vervolgens gemakkelijk managen. Is een project af? Dan stuur je ook gewoon een factuur via de tool.

Het voordeel van partijen zo sterk gericht op de Nederlandse markt is dat zij voldoen aan alle standaarden voor bijvoorbeeld facturen.

Ook integreert Teamleader met alle grote Nederlandse boekhoudprogramma’s, dat doen de andere in deze lijst niet.

Teamleader helpt je bij bedrijfsplanning

Dit is wat ik geweldig vind aan Teamleader

  • Ontzorgt je bedrijfsprocessen van lead tot factuur.
  • Goede klantenservice.
  • Gebruiksvriendelijke UI.

Dingen om rekening mee te houden

  • Minder configureerbaar dan de andere planning software in deze lijst.
  • Geen Kanban view.
  • Apps kunnen beter.

Voor wie is Teamleader geschikt?

Teamleader past het beste voor bedrijven die hun workflows gemakkelijk willen standaardiseren. Het past het beste bij MKB-bedrijven en is erg toegespitst op de Nederlandse markt. Ik zou er voor pleiten dat je Teamleader test als MKB bedrijf naast bijvoorbeeld een oplossing als ClickUp.

Bezoek Teamleader nu of lees onze Teamleader review.

#5 Bedrijfsrooster – de beste rooster planner voor Nederlandse bedrijven

De meeste planning software in deze lijst zijn echt gericht op het plannen van (portfolio’s van) projecten.

Bedrijfsrooster is dat niet. Bedrijfsrooster is een uitermate simpele tool waarmee je roosters en planningen kan maken.

Denk hierbij aan een dienstrooster voor een restaurant, winkel, bouw of elk ander bedrijf waar mensen echt op dat moment aanwezig moeten zijn om de boel draaiende te krijgen.

Met bedrijfsrooster kan je gemakkelijk contracten van medewerkers beheren, bijhouden hoeveel er per medewerker gewerkt is en kunnen uren geaccordeerd worden.

Je kan bedrijfsrooster verder ook aansluiten op pasjes systemen of tag systemen. Zo kunnen medewerkers laagdrempelig in- en uitklokken.

We vergeten nog wel eens dat een groot deel van de Nederlanders “gewoon” elke dag op z'n werk moet verschijnen om de winkel te laten überhaupt te kunnen openen.

Bedrijfsrooster helpt al die bedrijven die gewoon keiharde productie draaien op een handige en voordelige manier.

Bedrijfsrooster is een perfecte planningtool voor de detailhandel en horeca

Dit is wat ik geweldig vind aan Bedrijfsrooster

  • Eenvoudige roostering, planning en contractbeheer.
  • Sterke prijs-kwaliteitverhouding,

Dingen om rekening mee te houden

  • Weinig informatie over uptime en beveiliging.
  • UI (en eigenlijk de hele customer journey) kan wat moderner.

Voor wie is Bedrijfsrooster geschikt?

Werk je in een MKB-bedrijf waar je doorlopend roosters moet kunnen maken en gemakkelijk overzicht wil houden? Dan is Bedrijfsrooster ideaal voor je. Denk hierbij aan de bouw, de thuiszorg, horeca of de detailhandel.

Bezoek Bedrijfsrooster nu of lees onze Bedrijfsrooster review voor meer details.

Planning software vergelijken

ClickUpAsanaWrikeTeamleader.nlBedrijfsrooster.nl
WebsiteClickup.comAsana.comWrike.comTeamleader.nlBedrijfsrooster.nl
Prijs vanaf$ 5,00 p/m€ 10,99 p/m$9,80 p/m€20,00 p/m€ 3,00 p/m
UI/UXUitstekendUitstekendGoedGoedVoldoende
Weergave opties10+5+5+33
Templates
KennisbankUitstekendUitstekendUitstekendGoedVoldoende
ServicedeskMatigMatigMatigGoedOnbekend
Beveiliging en backupsUitstekendUitstekendUitstekendUitstekendOnbekend
Onze score5 / 54,5 / 54 / 54,5 / 54 / 5

Het heeft even geduurd, maar het is uiteindelijk gelukt een shortlist te maken van de 5 beste planning software.

Hieronder vind je ze nogmaals:

  • ClickUp – De beste planning software voor de meeste mensen
  • Asana – De één na beste (runner up) planning software
  • Wrike – De beste planning software voor marketing teams
  • Teamleader – De beste bedrijfsplanning software voor Nederlandse bedrijven
  • Bedrijfsrooster – De beste rooster planner voor Nederlandse bedrijven

Veel gestelde vragen over planning software

Is planning software een goede investering?

Absoluut. In eigenlijk alle gevallen levert planning software jouw team zoveel tijd op dat het altijd uit kan. Stel je voor dat je 2-3 uur per persoon per week kan besparen door goed gebruik van planning software. Dan heb je met een team van alweer 10-15 uur per week gewonnen. Per jaar win je zo al bijna 3-4 maanden terug.

Of de prijs van planning software nu €5 euro, €10 euro of €30 euro per persoon per maan is maakt dan eigenlijk niet meer uit voor je business case.


Hoe belangrijk is de UX van planningssoftware?

De UX van planning software is één van de belangrijkste onderdelen. Samen met de prestaties vormt de UI de UX van de gebruikers. Dit wordt ook wel de “User Experience” of in het Nederlands “gebruikers ervaring” genoemd.
 
Jij en je team gaan als het goed is veel – heel erg veel -gebruik van de tool. Dan wil je iets hebben wat goed voelt en standaard werkt. Het moet simpelweg stabiel en handig zijn.

Dat is gemakkelijker dan het lijkt. Het is namelijk heel verleidelijk om met functionaliteiten te strooien in zo’n tool. Dat gaat in veel gevallen ten koste van de UX. Toch zijn er veel functionaliteiten nodig.

Een goede UX maken is dan ook een vak. Bij ClickUp slagen ze hierin met vlag en wimpel bijvoorbeeld.


Welke soorten planning software zijn er?

Je kan je voorstellen dat een ziekenhuis met andere manieren van planning te maken heeft dan een IT-startup. Zo heb je ook planning software in 1001 smaken.
 
Toch loopt er een rode draad: zo slim mogelijk met de beschikbare middelen het beschikbare werk oppakken.

Je hebt naar ons idee pakweg 3-4 verschillende soorten van planning software:
– Alleskunners die met name geschikt zijn voor projectplanning en workflowmanagement zoals ClickUp.
– Software die helpt bij algemene bedrijfsprocessen. Hiermee kan je offreren en factureren en de basis van projectmanagement en CRM doen.
– Roostersoftware. Dit is echt gericht op het inplannen van medewerkers. Je moet een bepaalde bezetting hebben om
– Sectorspecifieke planning software. Denk hierbij aan software voor de bouw, zorg of onderwijs.


Hoe belangrijk is automation bij planning software?

Automation kan handig zijn, maar voor de meeste gebruikers is het niet nodig. Bij de meeste planning software wordt automation vaak genoemd als een belangrijke functionaliteit in hun marketing.

Hier zijn twee dingen om op te letten: de kwaliteit en de mogelijkheden van automation verschillen nog wel eens.
 
Automation heeft alleen zin als je een heel duidelijk proces hebt wat je heel vaak op precies dezelfde manier uitvoert.
 
Het hangt dus erg van jouw context af of dit in de praktijk handig is.


Wat kost planning software?

Ga je planning software dagdagelijks gebruiken? Dan loont het om het aan te schaffen. Afhankelijke van de tool die je kiest liggen de prijzen tussen ongeveer € 5,00 per gebruiker en de € 30,00 per gebruiker.

Waarom zou je 30 euro betalen als je ook 6 keer zo weinig kan betalen? In veel gevallen heeft het te maken met de functionaliteiten, maar ook gewoon o.b.v. de gekozen pricing strategie van de aanbieder.

Je ziet in de regel dat de grote “alleskunners” als ClickUp, Asana en Wrike lagere prijzen hebben dan de op Nederlandse bedrijven gerichte bedrijfssoftware.
 
Dat heeft te maken met de potentiële afzetmarkt.
Waarom geeft planning software korting bij een jaarcontract?
Veel aanbieders van planning software geven je een aardige korting als je ervoor kiest een aantal “seats” aan te schaffen voor een jaar dan voor een maand.

Een jaar abonnement geeft de aanbieder veel meer zekerheid (en zo ook richting hun investeerders en dergelijke).
 
Daarom bieden ze vaak jaarcontracten voor een lagere prijs per maand dan een maandcontract kost.


Waarom moet je soms een minimaal aantal gebruikersaccounts kopen bij planning software?

Het klink gek: je wil één account kopen, maar je moet er minimaal 3 of soms zelfs 5 kopen. De aanbieders van planning software zorgen er op deze manier voor dat ze geen hele kleine gebruikers hebben die “net zo veel” ruimte en moeite kosten dan teams met de potentie om door te groeien.

Ben je alleen? Dan heb je sowieso niet zo gek veel aan planning software. Ook kan je dan in de meeste gevallen dan gewoon gratis gebruik maken van de software.
 
Dan krijg je niet alle functionaliteiten, maar meer dan genoeg om aan je behoefte te voldoen.


Waarom werkt planning software vaak op een freemium model?

Planning software is complex en vergt grote investeringen. Echter, wanneer de software er eenmaal staat kan je het vrij gemakkelijk voor nieuwe gebruikers of bedrijven toegankelijk maken.
 
Dit doen de meeste aanbieders van planning software dus ook. Zo kan jij als geïnteresseerde gebruiker op je gemak wennen aan alle functionaliteiten en bijvoorbeeld de UX.
 
Daarbij gokken zij er natuurlijk op dat jij op een gegeven moment toch behoefte krijgt aan een pro account of dat je iemand in je omgeving adviseert dit bij hen te nemen.

Hoeveel je krijgt bij “freemium” verschilt nog wel eens per aanbieder. Soms kan je eigenlijk net niets, maar in andere gevallen kan je juist heel veel gratis. Hoe de aanbieders mee om gaan verschilt een beetje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *