Wat is WooCommerce? Een uitleg voor beginners

In dit artikel kijken we naar wat WooCommerce is, waarom mensen het gebruiken en hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan. Ook vertel ik je een paar dingen waar je je van bewust moet zijn als je met WooCommerce gaat werken.

Wat is WooCommerce?

WooCommerce is een gratis WordPress plugin waarmee je een webshop kunt maken. Het wordt gebruikt door miljoenen webshops.

WordPress is een contentmanagement systeem (CMS) waar je website op draait. Zie het als het besturingssysteem van je website.

Wanneer je WooCommerce op je WordPress website installeert, kun je je site transformeren in een volwaardige webshop.

Binnen de top 1 miljoen meest bezochte websites, draait 21% van de webshops op WooCommerce.

Marktaandeel WooCommerce onder 1 miljoen meest bezochte websites.

Wat maakt WooCommerce uniek?

WooCommerce is gratis te gebruiken en is open source. Dit in tegenstelling tot commerciële ecommerce platforms zoals Shopify en Lightspeed, waar gebruikers een abonnement voor moeten afsluiten en geen toegang hebben tot de broncode.

Omdat WooCoommerce open source is, kunnen developers het platform aanpassen aan hun unieke behoeften. Denk aan unieke designs of integraties met externe platformen.

Doordat WooCommerce gratis te gebruiken is, is het een stuk toegankelijker dan de meeste alternatieven. In principe hoef je alleen te betalen voor je webhosting, wat voor een kleine webshop niet meer dan 5 euro per maand hoeft te zijn. Voor concurrerende webshop software ben je vaak minstens een paar tientjes per maand kwijt.

Belangrijkste features van WooCommerce

Je kunt met WooCommerce je WordPress site in een volwaardige webshop veranderen. Dit is een overzicht van de belangrijkste features waar je toegang tot krijgt:

1. Productbeheer

  • Soorten. Mogelijkheid om diverse producttypes zoals fysieke, digitale en affiliate producten te verkopen.
  • Variëteiten. Ondersteuning voor productvarianten zoals maat, kleur, enz.
  • Voorraad. Bijhouden van voorraadaantallen en meldingen bij lage voorraad.
  • Kortingscodes. Boost je sales door middel van het aanbieden van coupon codes.

2. Winkelwagen en afrekenen

  • Betaalgateways. Integratie met populaire betaalmethoden zoals iDeal, PayPal, Stripe en bankoverschrijvingen.
  • Verzendopties. Stel verschillende verzendtarieven en -zones in.
  • Belastinginstellingen. Automatische belastingberekeningen op basis van locatie.

3. Klantenbeheer en orderafhandeling

  • Profielen. Klantgegevens en aankoopgeschiedenis bijhouden.
  • Bestellingen. Overzicht en beheer van bestelstatussen, verzending en facturatie.

4. Rapportage en analyse

  • Overzichten. Inzicht in verkoopcijfers, bestellingen en klantstatistieken.
  • Analyse. Bijhouden van trends en prestaties van de webshop.

Voor- en nadelen van WooCommerce

WooCommerce is een uitstekende manier om een webshop te bouwen. Zelf run ik een website die ook draait op WooCommerce.

Dat gezegd hebben is het belangrijk je van zowel de voor- als nadelen van WooCommerce bewust te zijn voordat je ermee in de weer gaat.

Voordelen van WooCommerce

  • Het is gratis. Zowel het downloaden van als het maandelijkse gebruik van WooCommerce is gratis.
  • Het is schaalbaar. WooCommerce past bij zowel grote als kleine webshops. Toegegeven, een webshop in de ordegrootte van Amazon kun je niet 1 2 3 op WooCommerce draaien. Maar er zijn tig WooCommerce sites die miljoenen omzetten.
  • Het is flexibel. Geen andere ecommerce oplossing geeft je zoveel vrijheid op het gebied van functionaliteit en design als WooCommerce.
  • Actieve gemeenschap. Er zijn talloze handleidingen, forums, en tutorials beschikbaar voor gebruikers. Ook is er een wereldwijde community die helpt met vragen en problemen.

Nadelen van WooCommerce

  • Technisch uitdagender. Een WordPress site in het algemeen, en zeker één met WooCommerce, vereist enige technische kennis.
  • Geen klantenservice. Hoewel er een online community is die voor je klaar staat, is er geen klantenservice zoals bij een gesloten webshop systeem zoals Shopify of Wix.

WooCommerce vs Shopify

Shopify

Shopify is een gehost, gesloten ecommerce platform. Dit betekent dat alles wat je nodig hebt om een online winkel op te zetten en te beheren, wordt aangeboden binnen hun ecosysteem.

Het biedt een eenvoudig installatieproces en een reeks ingebouwde tools. Je betaalt er een maandelijks bedrag voor wat hosting en verschillende ecommerce tools omvat. Shopify is vooral geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een alles-in-één oplossing zonder zich te verdiepen in de technische details.

WooCommerce

WooCommerce heeft een compleet tegenover gestelde aanpak. Het is een open-source platform geïntegreerd in WordPress. Hierdoor krijgen gebruikers volledige controle over het ontwerp en de functionaliteiten van hun website.

Het past vooral bij mensen met enige technische kennis (geen codeerkennis, voor de goede orde, maar je moet wel bereid zijn je enigszins in het platform te verdiepen) of voor mensen die al een WordPress site hebben.

WooCommerce biedt meer flexibiliteit tegen lagere kosten, maar het vereist een meer hands-on aanpak. Shopify biedt meer gebruikersgemak, maar je betaalt er een stuk meer voor en levert in op het gebied van flexibiliteit.

Voorbeelden van WooCommerce websites

WooCommerce websites zijn er in alle soorten en maten. Hier zijn een paar voorbeelden.

Affiliate24

Affiliate24 is een webshop waar ondergetekende WordPress thema's verkoopt gericht op affiliate marketers. Ik ben deze site in 2021 begonnen. Het inrichten van WooCommerce kostte me, als toen nog complete beginner, een uur.

April Soderstrom

April Soderstrom is een WooCommerce webwinkel die accesoires zoals kettingen, kraaltjes en oorbellen verkoopt.

Amundsen Sports

Op het Noorse Amundsen Sports vind je kleding die perfect past bij de barre winters van Noorwegen.

Zelf een WooCommerce website maken

Je kunt binnen een uur een beginnetje van je WooCommerce webshop online hebben staan.

Onze WooCommerce handleiding laat je stap-voor-stap zien hoe je dit doet.

Sluit je aan bij 7.103+ mensen die website tips ontvangen via email

Krijg toegang tot exclusieve tactieken, inzichten en kortingen die we nergens anders delen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *