Semrush review: is het de beste all-in-one SEO tool?

Semrush is een dijk van een SEO- en digitale marketing tool. Het bestaat al sinds 2008 en heeft op het moment meer dan een miljoen actieve gebruikers.

Zelf behoor ik sinds 2020 tot hun betalende gebruikers. Hierdoor kan ik je precies vertellen waar Semrush in uitblinkt en op welke fronten het beter zou kunnen.

Na het lezen van deze Semrush review zou je een aardig idee moeten hebben of de tool ook toegevoegde waarde voor jouw onderneming heeft.

TIP: Iedereen heeft toegang tot de (beperkte) gratis versie van Semrush, maar via deze link kun je Semrush PRO 14 dagen gratis uitproberen.

Semrush features

Semrush is tot op de nok gevuld met features en als ik ze allemaal zou bespreken, dan zou deze review vervelend lang worden. Daarom beperk ik me hier tot een paar van de belangrijkste en meest gebruikte.

Domain Overview

Dit biedt een overzicht van hoe een site ervoor staat qua SEO en PPC.

Helaas moet ik toegeven dat de Semrush data hier pijnlijk nauwkeurig is: Google heeft Start24 inderdaad stevig aangepakt de afgelopen maanden

Je ziet in dit overzicht hoe het organische en betaalde verkeer van een site zich binnen een bepaalde periode ontwikkeld, of de zoekwoorden waarvoor de site toeneemt of afneemt en wat (naar schatting) de zoekwoorden van een site zijn die het meeste verkeer binnenhalen.

Je ziet ook wat de intentie achter de zoekwoorden is waarmee bezoekers op een site terecht komen en hoeveel “branded” verkeer een site ontvangt:

Zoekwoorden intentie

Dat laatste is dezer dagen steeds belangrijker aan het worden: veel SEO experts (waaronder ikzelf) hebben een sterk vermoeden dat wanneer relatief veel mensen naar jouw merk/site zoeken op Google, dit als een positief ranking signaal geldt.

Ook zie je in één oogopslag wie je belangrijkste concurrenten zijn binnen de SERPs en in welke mate er een overlap is tussen de zoekwoorden.

Traffic Analytics

Via Traffic Analytics kun je dieper duiken in het verkeer van een website. Het biedt een optelsom van alle type verkeer: ook hetgeen wat niet van Google afkomstig is.

Semrush Traffic Analytics.

Je vraagt de misschien af hoe accuraat deze schattingen zijn. Het antwoord op deze vraag is: behoorlijk.

Kijkende naar bovenstaande cijfers zat SEMrush er ongeveer 15% naast. Voor een 3rd party SEO tool is dit heel acceptabel.

Organic Research

Zoals de naam verraad zie je in Organic Research hoeveel Google verkeer een site ontvangt en hoe deze hoeveelheid verkeer zich gedurende de jaren heeft ontwikkeld.

Wat je vanuit hier ook heel handig binnen een oogopslag kunt zien, zijn de veranderende posities van zoekwoorden.

Keyword Overview

Met de Keyword Overview feature kun je een uitgebreide analyse van een bepaald zoekwoord krijgen.

Semrush keyword overview.

Zo'n analyse laat je vervolgens het volgende zien:

  • Het maandelijkse zoekwoord volume (per land en wereldwijd)
  • Hoe moeilijk het is om te ranken
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • De CPC van het zoekwoord

Wat ikzelf ook erg handig is dat je een handig overzicht van de SERPs te zien krijgt:

Semrush klantenservice

Wanneer je bij Semrush ingelogd bent, krijg je toegang tot live chat.

Het team van Semrush reageert snel en adequaat op je vragen. Ook beschikt Semrush over een uitgebreide kennisbank.

Deze kennisbank is compleet en bevat makkelijk te volgen handleidingen met veel screenshots waardoor je niet hoeft te gissen naar hoe iets werkt.

Semrush kosten

Dit is hoe het kostenplaatje bij Semrush eruit ziet:

Semrush kosten.

Het Pro pakket is uitstekend door individuen of kleine teams die hooguit 5 websites onder hun hoede hebben. Zelf gebruik ik dit.

Aan Guru en Business hangt een veel steviger prijskaartje. Deze pakketen zijn dan ook meer geschikt voor middelgrote tot grote SEO / online marketing bureaus.

In vergelijking met een concurrent zoals Ahrefs biedt Semrush wat mij betreft veel waar voor je geld.

Daarnaast is het belangrijk om te noemen dat Semrush een gratis pakket met beperkt dagelijks gebruik aanbiedt. Je kunt dit proberen om te kijken of de tool iets voor je is.

Of je kunt via deze link voor 14 dagen het Semrush Pro pakket uitproberen.

Wat ik goed en minder goed vind aan Semrush

Hier is een samenvatting van de dingen waar Semrush uitstekend in is, evenals de zaken waar nog ruimte voor verbetering is.

Hier in blinkt Semrush uit

Semrush beschikt over uitstekende data. Er zijn eigenlijk geen SEO tools te vinden waar de SEO en PPC data nauwkeuriger zijn dan bij Semrush.

Daarnaast is Semrush, ondanks de overvloed aan features, relatief makkelijk te navigeren doordat alles aan elkaar verbonden is.

Bijvoorbeeld, wanneer je de organische rankings van een website analyseert, kun je snel de backlinks, verkeersstatistieken en meer van die site bekijken. Door op specifieke statistieken te klikken (zoals backlinks), krijg je toegang tot uitgebreide rapporten in andere tools (zoals Backlink Analytics).

Verder belangrijk om aan te stippen is hoe compleet Semrush is. Door de overdaad aan handige features zal je andere SEO tools niet meer nodig hebben.

Tot slot vind ik het fijn dat door de jaren heen Semrush vrij consistent is gebleven qua prijsvoering en wat je krijgt per pakket. Iets wat je van sommige concurrenten *KUCH* Ahrefs *KUCH* niet kunt zeggen.

Kijken we naar 3 jaar terug, dan zien we dat hun Guru en Business pakket nog precies dezelfde prijs hebben. Het Pro pakket is $20 dollar duurder geworden, maar dat is niet geheel onredelijk voor een dergelijke tijdsduur. Het aantal projecten wat je krijgt per pakket, de zoekworden die je kunt bijhouden en de resultaten per rapportage zijn allemaal hetzelfde gebleven.

Hier zou Semrush beter kunnen zijn

Er zijn een aantal zaken die Semrush beter zou kunnen doen.

Deze review laat zien dat Semrush overstroomt van de indrukwekkende features. De schaduwzijde hier van is dat je vaak 3-5 keer moet klikken om bij het gewenste rapport te komen. Voor beginners kan dit overweldigend overkomen.

Verder, als je een specifiek zoekwoord grondig wilt onderzoeken, biedt Semrush veel mogelijkheden. Maar Ahrefs doet het op dit vlak net iets beter.

Waarom? Ahrefs biedt meer gedetailleerde gegevens waarmee je beter kunt bepalen of een zoekwoord de moeite waard is om te targeten.

Bijvoorbeeld, naast het maandelijkse zoekvolume toont Ahrefs ook hoeveel mensen daadwerkelijk op een zoekresultaat klikken.

Ahrefs toont daarnaast ook het aantal kliks. Dit soort gegevens ontbreken momenteel nog in Semrush, wat een nadeel kan zijn voor diepgaande zoekwoordanalyses.

Conclusie: moet je Semrush aan je SEO arsenaal toevoegen?

Semrush biedt een uitgebreid pakket aan krachtige marketingtools, ondersteund door een enorme database met zoekwoorden, backlinks en advertentiegegevens. Het is niet verrassend dat Semrush een van de meest populaire tools in de marketingwereld is geworden.

Zelf adem ik SEO. Ik ben er ieder dag mee bezig. Dat ik dus al 4 jaar iedere maand van een betaald Semrush abonnement gebruik maak is voor mij een no-brainer.

Ik log meerdere malen per week op Semrush in om de SEO-prestaties en rankings van mijn eigen sites en die van mijn klanten te checken. Ook gebruik ik de tool vaak voor concurrentieonderzoek.

Maak ik gebruik van alle features die Semrush te bieden heeft? Bij lange na niet. Op wekelijkse basis gebruik ik misschien 15% van de beschikbare features. Kijken we per kwartaal, dan gaat het hier misschien om 30%.

Dat dit zo is en dat ik er nog steeds genoeg waarde uit haal om de (niet misselijke) maandelijkse kosten te rechtvaardigen, spreekt wat mij betreft boekdelen over de kracht van het platform.

Ben je er nog niet helemaal uit of je de kosten van Semrush kunt rechtvaardigen voor jezelf of je business? Probeer Semrush PRO dan eerst 14 dagen gratis via deze link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *