ChatGPT voor SEO: dit is hoe je het kan inzetten

ChatGPT voor SEO

ChatGPT werd eind november 2022 gelanceerd en nu al hebben SEO pro’s een aantal creatieve zoekmachine optimalisatie toepassingen ervoor ontdekt.

Deze toepassingen zijn om het zacht uit te drukken… extreem indrukwekkend. Ik steek niet vaak de loftrompet af over nieuwe, zwaar gehypete technologie. Meestal kijk ik eerst de kat uit de boom en ga ik met een nieuw stuk tech pas aan de slag wanneer de kinderziektes eruit zijn gestreken.

Deze vlieger gaat niet bij mij op voor ChatGPT. Ik ben volledig in de dienst gedoken en heb middels een combinatie van zelf experimenteren en discussies met mede-SEO’s een aantal dingen ontdekt die de SEO game radicaal kunnen veranderen.  

ChatGPT gebruiken voor SEO: de meest veelbelovende toepassingen

ChatGPT kan je SEO workflow op een aantal radicale manieren veranderen. Hier zijn een aantal dingen die je ermee kunt doen, en ik gok ik erop dat de komende maanden nog veel meer toepassingen boven water zullen drijven.

Als je een snelle opfrisser wilt over wat ChatGPT precies is, hoe het werkt en wie achter de dienst zit, bekijk dan ons ChatGPT overzicht artikel.

1.) Creëer een artikel structuur binnen een paar seconden

ChatGPT kan een uitstekende artikel structuur voor je genereren in no-time.

Ik heb dit onderhand al gedaan voor een aantal artikelen de laatste weken, en was in staat de structuur te gebruiken met minimale aanpassingen.

2.) Doorbreek writer’s block

Weet je even niet waar te beginnen met een artikel of een paragraaf? Vraag ChatGPT om een punt uit je artikel structuur uit te werken.

Punt uitleggen via ChatGPT

3.) Titel ideeën

Nu is het een tijd om een titel voor je artikel te verzinnen. Geen probleem, ChatGPT geeft je 5 opties om uit te kiezen.

SEO titel voor een artikel maken met ChatGPT

Wil je een wat meer clickbait-achtige draai aan je titel geven? Je hoeft er enkel om te vragen.

Clickbait titel maken met ChatGPT

4.) Zoekwoorden onderzoek

Het is niet zo dat er een gebrek is aan zoekwoorden tools, maar ook hier kan ChatGPT hulp bieden.

5.) Semantisch gerelateerde content checken

Stel dat je nu (met behulp van ChatGPT) een SEO-geoptimaliseerd artikel hebt gecreëerd. Handig om te weten is of er nog bepaalde sub-onderwerpen missen voordat je op de publicatie knop drukt.

Semantisch gerelateerde content opvragen via ChatGPT

6.) Bouw een gecodeerde tool om je website naar het volgende niveau te tillen

Je zelf-gecodeerde tools kunnen waarde toevoegen aan je site op verschillende manieren: ze kunnen user engagement verhogen en waardevolle backlinks aantrekken.

Je kunt zelf gaan coderen of een developer inhuren, maar wat nou als ChatGPT je ook hier mee kan helpen?

Codering laten schrijven door ChatGPT

Let op: voor complexere codering opdrachten wil ChatGPT nog wel eens met output aankomen die op het eerste gezicht plausibel oogt, maar waar weinig van klopt.

7.) Topical map

“Topical maps” en “topical authority” zijn termen die de laatste jaren steeds relevanter zijn geworden in de wereld van SEO.

Met een enkel artikel over een onderwerp is de kans klein dat Google jou als autoriteit aanwijst op dat onderwerp.

Echter, schrijf tientallen artikelen over een enkel onderwerp, en Google kan in veel gevallen niet anders dan je als een autoriteit over dat onderwerp beschouwen.

Voer een vraag in en vraag om gerelateerde vragen. Wat je krijgt zijn meer dan eens uitstekende onderwerpen voor nieuwe artikelen.

ChatGPT topical map

8.) NLP vriendelijke antwoorden voor featured snippets

Genereer in de druk van een knop NLP-vriendelijke antwoorden die perfect passen binnen een featured snippet.

NLP-vriendelijke tekst ChatGPT

Hoe je ChatGPT NIET voor SEO moet gebruiken: Content genereren en klakkeloos op je site publiceren

Er zijn een paar belangrijke redenen waarom je ChatGTP gegenereerde content niet zonder een grondige check en menselijke aanpassingen op je site moet publiceren.

De feiten die ChatGPT produceert kloppen vaak niet

Zoals OpenAI zelf toegeeft over ChatGPT:

ChatGPT feiten kloppen niet

ChatGPT spuugt nog wel eens overtuigend klinkende maar compleet incorrecte antwoorden uit.

Bovendien loopt de data waarop ChatGPT getraind is slechts tot 2021, waardoor veel recente feiten missen.

Het publiceren van pure AI-content gaat tegen Google’s richtlijnen in

Sinds Google’s begindagen is het bedrijf tegen automatisch gegenereerde content. In hun officiële documentatie steken ze dit niet onder stoelen of banken:

AI content beleid Google

Toegegeven, ze nemen de term “AI-gegeneerde” content niet direct in de mond, maar het is behoorlijk duidelijk wat ze hiermee bedoelen:

  • Text translated by an automated tool without human review or curation before publishing
  • Text generated through automated processes without regard for quality or user experience
  • Text generated using automated synonymizing, paraphrasing, or obfuscation techniques

De vervolgvraag is nu: is Google in staat om AI-content te detecteren? Op dit moment geeft Google’s John Mueller toe dat het eerder hun spam teams zijn dan het algoritme wat AI-content bij de kladden grijpt, maar het lijkt ook plausibel dat op een zeker punt het een zoekmachine zelf is die dit kan.

Dat zou kat-en-muis spelletjes tussen SEO’s en Google overbodig maken.

Kijk bijvoorbeeld naar wat de tool Originality.ai in staat is om te doen. Dit is een AI detectie test die zich momenteel in bèta bevindt. Hier is een voorbeeld van een stuk tekst wat ik volledig zelf geschreven heb:

Het weet feilloos op te pikken dat deze content 100% origineel is.

En hier vind je de resultaten van een door ChatGPT gegenereerde tekst, zonder aanpassingen van mijn kant:

Het valt direct door de mand: de tool ziet dat geen woord van deze tekst door een mens geschreven is.  

Is Google gedoemd tot sterven nu dat ChatGPT er is?

Met ChatGPT krijg je direct een antwoord in plaats van dat je je door een pagina met 10 links moet werken.

Is dit een superieure gebruikerservaring? Absoluut. Volgens verschillende nieuws websites heeft Google zelfs een code red uitgeroepen kort na de lancering van ChatGPT gezien de bedreiging die het kan vormen voor hun business model.

Dat gezegd hebbende denk ik dat Google’s positie in het zoeklandschap voorlopig nog wel even veilig is.

Dit is waarom:

  • ChatGPT is duur om te gebruiken. Hoewel het nu nog gratis is, kost ieder gegenereerd antwoord een paar cent voor het bedrijf. Er wordt gesproken over dat gebruikers op den duur maandelijkse credits zullen moeten aanschaffen om van de chatbot gebruik te kunnen maken. Dat gaat massaal gebruik in de weg staan.
  • De data waarop ChatGPT getraind is loopt tot 2021. Het heeft geen toegang tot real-time data. Dit zal op den duur ongetwijfeld gaan veranderen, maar dit kan nog makkelijk jaren duren.
  • Google is achter de schermen aan het werken aan hun eigen AI (chat) tools. Het moet niet geweldig lastig voor ze zijn een chatbot te maken die even effectief is als ChatGPT (en wellicht hebben ze er al één). Google is het rijkste bedrijf ter wereld. Ze kunnen zoveel geld tegen dit probleem aangooien als ze willen. Ze zouden zelfs een hybride model kunnen ontwikkelen waar hun traditionele zoekmachine gepaard gaat met een AI chatbot.

Met andere woorden, Google gaat voorlopig nergens heen.

Grappig feitje, dit was het onschuldige, politiek correcte antwoord van ChatGPT toen ik het vroeg of het een bedreiging vormt voor Google:

Voor de goede orde vroeg ik daarna ook of het me kon uitleggen alsof ik een kind van 5 was, was het op een perfecte manier deed.

Afsluitend

Ik geloof dat ChatGPT en soortgelijke tools de wereld van search radicaal gaan veranderen.

ChatGPT is nog gloednieuw, maar de toepassingen die het nu al biedt kunnen je werk als SEO een stuk sneller maken en vereenvoudigen.

Wat denk jij van het gebruik maken van ChatGPT voor SEO? Deel je gedachten hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *