Strato interview: dit zijn hun ambities voor Nederland
Deze week spreken we met STRATO, een de grootste hosting partijen van Europa die sinds enige jaren ook hard in Nederland aan de weg timmert.
STRATO bestaat al meer dan 30 jaar en bedient onderhand miljoenen klanten. Het is een bedrijf wat je wellicht kent van tv (iets wat niet veel hosting partijen kunnen zeggen). En in dit interview lees je wat hen drijft, onderscheidt en wat ze in petto hebben voor de Nederlandse hosting markt.

Start24 interview met STRATO
De concurrentie op de Nederlandse hostingmarkt is moordend. Hoe onderscheiden jullie je van de andere spelers in deze markt? Of in andere woorden, welk type klant zou voor STRATO moeten kiezen?
In een competitieve markt zoals Nederland, onderscheiden we ons door betrouwbare, hoogwaardige hosting oplossingen te combineren met een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding en – meer dan ooit relevant – Europese serverlocaties.
STRATO bestaat al bijna 30 jaar. Wij zijn de ideale keuze voor iedereen die stabiliteit, gegevensbeveiliging, eenvoudig te gebruiken producten en betrouwbare service zoekt, maar geen premium prijzen wil betalen. Wij bieden een solide basis, ondersteund door de schaal van ons bedrijf, wat ervoor zorgt dat elke klant een betrouwbare, eenvoudige en veilige oplossing voor een goede prijs krijgt.

Wat is jullie ambitie voor Nederland? Gaan jullie nog steeds voor marktleider, of is een winstgevende niche ook goed?
Onze duidelijke ambitie is om in Nederland naar het marktleiderschap te streven. We streven dit doel echter op een duurzame en winstgevende manier na. Het gaat ons niet om snelle groei ten koste van alles, maar om het vestigen van een langdurige, solide en winstgevende toppositie op basis van consistent tevreden klanten.
Jullie zijn zichtbaar van TV tot TikTok. Wat is het grootste verschil tussen de Duitse en de “vernederlandste” marketingaanpak?
Het grootste verschil zit in de toon en de marktfocus. Waar de Duitse aanpak in klassieke media vaak de nadruk legt op breed bereik en feitelijke argumenten (zoals prijs, prestatie en bewezen veiligheid), is de “vernederlandste” strategie veel directer, toegankelijker en meer community-gericht.
Wij stemmen de inhoud en toon specifiek af op het Nederlandse publiek – van tv tot TikTok – om naast het feitelijke niveau een sterkere emotionele en laagdrempelige band met ons merk te creëren. Dit helpt ons om niet alleen gezien te worden als een grote Europese entiteit, maar als een lokale, betrouwbare partner.
Hoe belangrijk is AI voor STRATO? Zowel intern voor de efficiëntie als extern in jullie producten?
AI is van cruciaal belang voor STRATO en dient als een strategische pilaar, zowel intern als extern. Intern moedigen we frequent gebruik van AI aan om innovatie, efficiëntie en automatisering te stimuleren, waarbij het fungeert als een assistent voor eenvoudige, repetitieve taken en onze teams vrijmaakt voor meer strategisch werk.
Extern wordt AI geïmplementeerd in onze klantgerichte producten, zoals onze sitebuilder SmartWebsite, onze WordPress hosting, mail- en webshop-oplossingen. Het doel is om de klantervaring drastisch te verbeteren door onze tools voor iedereen gemakkelijker, intuïtiever, behulpzamer en toegankelijker te maken.
Jullie portfolio is enorm breed, van hosting tot HiDrive. Waar ligt de focus? En welk product moet de komende twee jaar voor de meeste groei zorgen?
Onze strategische focus blijft duidelijk gericht op onze kernactiviteit: hosting. Het is de essentiële basis voor elke online aanwezigheid. En een domein is waar de online reis begint. Om die reden verwachten we dat webhosting en domeinregistratie ook in de komende twee jaar de meest significante groei zullen genereren.
We bieden een breed portfolio, inclusief producten zoals een sitebuilder, online marketing-tools en onze cloudoplossing HiDrive. Zo vinden onze klanten complete, betrouwbare en schaalbare oplossingen voor hun online aanwezigheid bij slechts één aanbieder. We leveren ook de serverinfrastructuur voor mkb’ers, wanneer zij behoefte hebben aan “next-level-infrastructuur”.

Jullie zijn onderdeel van de grote IONOS-groep. Wat levert die schaal de Nederlandse klant concreet op?
Deel uitmaken van de omvangrijke IONOS Group biedt Nederlandse klanten verschillende voordelen: betrouwbaarheid en hoge serverprestaties, digitale soevereine oplossingen dankzij de hoge normen voor gegevensbeveiliging met volledige Europese datacenters en AVG-conformiteit, betaalbare prijzen dankzij schaalvoordelen op groepsniveau, state-of-the-art producten door synergieën in productontwikkeling, en een toewijding aan duurzaamheid door het gebruik van milieuvriendelijke servers.
En wat zijn de uitdagingen die deze enorme schaal met zich meebrengt?
Een van de uitdagingen die gepaard gaat met de enorme schaal van de groep is het managen van een groot aantal verschillende markten, die allemaal anders functioneren. Elk land heeft unieke regelgeving en, het allerbelangrijkste, klanten met verschillende behoeften en verwachtingen.
De constante taak is om de efficiëntie van onze schaal te benutten, terwijl de noodzakelijke flexibiliteit en aanpasbaarheid behouden blijft om aan deze uiteenlopende lokale marktvereisten te voldoen.
Hier profiteert de groep van de marktkennis van de merken: STRATO heeft door de jaren heen uitstekende expertise opgebouwd op de Nederlandse markt, waarin het zich heeft gevestigd als een betrouwbare partner voor Nederlandse klanten en als een relevante ‘go-to-player' in Nederland als het gaat om webhosting.
Hoeveel vrijheid heeft het Nederlandse STRATO team om eigen keuzes te maken in marketing en prijsstelling?
Onze structuur stelt ons in staat om de schaalgrootte en centrale middelen te benutten, terwijl we trouw blijven aan onze roots en zeer flexibel blijven in onze operaties. We ontwikkelen en passen specifieke marketingstrategieën aan om Nederlandse consumenten effectief te bereiken en aan te spreken via hun voorkeurskanalen.
Bovendien hanteren we een prijsstelling die voortkomt uit ervaring en volledig is aangepast aan de Nederlandse markt, om te garanderen dat we altijd zeer concurrerend zijn en aansluiten bij de lokale waardeverwachtingen.
Kortom, we zorgen ervoor dat ons aanbod en onze communicatie optimaal bijdragen aan het succes van STRATO in Nederland.
Wat wordt de grootste “game changer” in hosting de komende vijf jaar, en welke rol pakt STRATO daarin?
Twee belangrijke ontwikkelingen zullen de hostingmarkt van de toekomst vormgeven. De integratie van AI in het gehele website-creatieproces is al begonnen en zal de markt blijven bepalen. Het zal exponentieel eenvoudiger worden voor iedereen om een professionele online aanwezigheid op te bouwen, te onderhouden en op te schalen. STRATO zal deze ontwikkeling met krachtige en gebruiksvriendelijke tools stimuleren.
Tegelijkertijd wordt digitale soevereiniteit steeds belangrijker voor particuliere gebruikers en kleine en middelgrote ondernemingen. Nu al eist 77 procent van de Nederlandse cloudgebruikers bescherming tegen niet-Europese toegang, zoals blijkt uit ons recent gepubliceerde onderzoek naar cloudgebruik in Nederland.
STRATO speelt nu al in op deze behoeften met een soevereine infrastructuur in Europa. We zullen deze structuren blijven uitbreiden en het vertrouwen in Europese oplossingen versterken door middel van transparantie en veiligheid.


Ook interessant
Domeinnaam kosten vergelijken: wie kost het minst?
Hosting.nl review: snelle, betrouwbare WordPress hosting
Cloud86 verwelkomt haar 40.000ste klant
Polar55 interview: Deense partij wil Nederland veroveren
Polar55 review: uitstekende Deense webhosting
WebOké AI WordPress hosting doorgelicht: is het de moeite waard?
Sluit je aan bij 7.103+ mensen die website tips ontvangen via email
Krijg toegang tot exclusieve tactieken, inzichten en kortingen die we nergens anders delen.