Waar registreer je je domeinnaam?

Een domeinnaam registeren. Waar begin je?

door | 15 mei, 2020

Je hebt ondertussen je bedrijfsplan klaarliggen, je hebt een naam gekozen voor je bedrijf en je wil nu echt gaan starten. Een van de eerste stappen voor veel ondernemers zal het inrichten van een website zijn. Hierbij moet je een domeinnaam registreren. Er zijn erg veel bedrijven die je maar al te graag willen helpen. Hoe werkt domeinregistratie en waar moet je op letten in het kiezen van een partij voor de registratie? Lees dan verder!

Hoe werkt het eigenlijk met een domeinnaam?

Een domeinnaam is een leesbaar webadres die doorverwijst naar een IP-adres. Een domeinnaam bestaat uit een combinatie van karakters gevolgd door een punt met een extensie zoals .nl of .com, ook wel Top Level Domain (TLD) genoemd. Vandaag de dag is er een veelvoud aan extensies te krijgen. Je moet een domeinnaam registeren, anders is jouw website alleen te bereiken via je IP adres.

Het is een complexe wereld, maar wat je voor nu moet weten is dat er een klein aantal belangrijke organisaties zijn die een register bijhouden van geregistreerde domeinnamen en erop toezien dat het allemaal redelijk netjes verloopt.

Dit werd in eerste instantie vooral door Amerikaanse bedrijven geregeld. De non-profit organisatie ‘Internet Assigned Numbers Authority’ (IANA) en bijvoorbeeld de ‘Internet Corporation for Assigned Names and Numbers’ (ICANN) zijn hier belangrijke organisaties in (dit mag je meteen weer vergeten). 

Het ‘Top Level Domain’ van Nederland, het ‘punt-nl’, is als eerste TDC overgedragen door de Amerikanen aan een ander land. Het Centrum van Wiskunde & Informatica was de gelukkige.

Domain registrars: bedrijven met directe toegang tot het register

Niet iedereen kan zomaar inschrijvingen doen in het register, een bedrijf moet geaccrediteerd zijn door ICANN. Dat kost zo’n bedrijf $4000 per jaar en ze betalen per registratie ook nog een jaarlijks een klein bedrag.

Deze bedrijven worden ook wel domain registrars genoemd. Dit zijn uiteindelijk de bedrijven die in opdracht van jou je domeinnaam registeren. Tik ‘domeinnaam kopen’ in Google en de eerste paar pagina’s staan vol met voorbeelden van aanbieders.

Je kan vaak via de website van dit soort bedrijven kijken of jouw gewenste domeinnaam nog vrij is en vervolgens kan je hen opdracht geven om jouw domeinnaam te registreren.

Let wel op, je koopt jouw naam eigenlijk nooit! Je least jouw registratie. Hiervoor betaal je een bedrag aan de domain registrar (vaak per jaar). Zij betalen op hun beurt weer een jaarlijks een bedrag betalen aan bijvoorbeeld ICANN per registratie. Stop je met betalen, dan wordt je registratie verwijderd en komt je domeinnaam weer beschikbaar op de markt.

Het daadwerkelijk kopen of verkopen van domeinnamen kan dus eigenlijk niet. Wel kan je zo’n ‘leasecontract’ kopen of verkopen en onderbrengen bij een andere registrar. Verderop in het artikel leg ik uit hoe dat werkt.

Welke domain registrar past bij jou? Waar let je op?

Uiteindelijk vissen alle domain registrars in min of meer dezelfde vijver en maakt dit in principe dus niet uit. Hoe en onder welke voorwaarden ze de domeinnaam registratie aanbieden komt echter wel voor in alle mogelijke kleuren en smaken. Er zijn een aantal elementen die ik aanraad om mee te nemen in je afweging:

Prijs vs. looptijd  vs. aansluitende diensten

De prijzen verschillen, je hebt echte discounters die een minimale prijs vragen voor registratie (een bekende is prijsvechter is godaddy) en andere die meer marge maken op de domeinnamen, maar waar je vaak meer service en hulp kan verwachten. Ik ben zelf erg te spreken over de service van SiteGround.

Ga je jouw domeinnaam registeren en heb je geen ervaring met domeinen en hosting en dergelijke? Dan is het aan te raden om iets meer te betalen dan misschien strikt noodzakelijk voor je domein en zowel je domeinregistratie en je hosting in 1 keer te regelen bij een partij met veel service en ondersteuning. Onze hosting vergelijker geeft een goed beeld over de beste opties.

Verwacht je meerdere domeinnamen te registreren en/of een portfolio van namen op te bouwen? Dan kan die paar verschil euro per domein per jaar aardig oplopen. In zo’n geval is het het overwegen waard om wat tijd te steken in waar je deze portfolio op wil bouwen (relevant voor marketing of design agencies, ecommerce, tech startup). Immers, elke euro die je kan besparen kun je aan iets anders uitgeven.

Looptijd

Een domeinregistratie heeft in principe een vaste looptijd die in de meeste gevallen automatisch verlengd wordt. Veel verkopende partijen willen natuurlijk dat je je zo lang mogelijk committeert en bieden dan een lagere prijs per jaar wanneer je direct voor meer jaar het domein vastlegt. Sommige verlengen niet automatisch en daar moet je zelf achter aan. Let hierop.

Hoge instapkorting daarna hoge prijzen

Veel partijen werken met hoge korting voor de eerste periode. Zo kan je denken dat je een 10tje betaald terwijl het na een jaar naar 100 euro schiet. Heb je meerdere domeinnamen, dan kan dit vrij snel oplopen als je dit niet scherp hebt.

Zijn de NAW-gegevens van jou of je bedrijf standaard afgeschermd?

Van elk geregistreerd domein is bekend wie het domein geregistreerd heeft. Via websites als WHOIS.net kan je het adres van de eigenaar inzien tenzij de domain registrar dit blokkeert. Zo kan je naam, adres en telefoonnummer voor iedereen die dat wil inzichtelijk zijn en te koppelen aan je site.

Sommige van de registrars blokkeren het automatisch, andere doen het betaalt en weer andere moet je er echt actief achteraan om het te laten blokkeren. Iets om even op te letten.

Andere afwegingen

Er zijn duizenden domain registrars. Het is een competitieve markt waar niet elke partij het zal redden. Gaat die van jouw failliet, dan hou je recht op jouw domeinregistratie. Je moet dan wel contact opnemen met ICANN en dat kost je tijd en gedoe waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten. 

Het kan dus lonen om even te onderzoeken of het bedrijf waar je je domein wil registreren vanaf een zolderkamer gerund wordt of een gerenommeerd bedrijf is (dit zegt ook niet alles, maar je snapt het punt). Het is in dat licht ook verstandig om kort te kijken of na te vragen hoeveel moeite het kost om een domein over te dragen.

Voor sommige bedrijven kan het heel relevant zijn om een partij in eigen land of binnen de EU te kiezen door gelijke jurisprudentie.

Het kopen en verkopen van domeinnamen

Er worden hoge bedragen betaald voor voor bepaalde domeinnamen. Dat zijn namen die iemand geregistreerd heeft en later heeft verkocht aan iemand anders. Er zijn zelfs mensen die hier goed in zijn en zeer lucratieve bedrijven hebben die niets anders doen dan de in- en verkoop van domeinnamen.

Let op, ook hier koop je het domein dus niet van de ander, maar de registratie. Deze registratie moet je dus onderbrengen en jouw domeinnaam registeren bij een domainregistrar na aankoop. En, zij zullen hun ‘normale’ tarief rekenen voor het verlengen van de registratie. Controleer vooraf even wat dat gaat zijn.

Er zijn een aantal gespecialiseerde websites om domeinnamen te kopen die werken als een soort makelaar. Het Duitse Sedo is een bekende en betrouwbare waarmee ik wel eens gewerkt heb. Je kan te koop aangeboden domeinnamen kopen, verkopen en parkeren (dat is tijdelijk je domein doorsturen naar een website met reclame). Net als een makelaar krijgen zij een commissie per transactie. Ook kan je het Sedo-team specifieke zoekopdrachten geven of een domein laten aankopen

Is dit relevant als je net start? Waarschijnlijk nog niet. Als je groeit en het in je brand/marketing strategie past om een domein over te kopen zou ik dat doen (wij hebben na 3 jaar bijvoorbeeld ‘devise.nl’ gekocht). Maar in eerste instantie is dit als je gaat starten vrij prijzig en zijn er voldoende workarounds mogelijk.

Lukt het niet om jouw bedrijfsnaam als domeinnaam te registreren? Lees dan ons artikel over het kiezen van een domeinnaam.

Take-aways

  • Wanneer je een domeinnaam gaat registerren, dan koop je geen domeinnaam. Je start een leasecontract van een registratie (dat dus ook kan aflopen).
  • Het maakt niet uit waar je je domein registreert voor het succes van de registratie zelf, partijen onderscheiden zich met name door prijs, service en andere supplementaire diensten.
  • Vaak worden hoge kortingen geboden, dit betekent na verlening vaak hogere prijzen. Zorg dat je je hier bewust van bent.
  • Let op het WHOIS-beleid, de eenvoud van overdragen en het land waar de aanbieder gevestigd is als extra punten in je overweging.
  • Ben je voornemens om meerdere domeinnamen te moeten kopen en/of een portfolio opbouwen, dan is GoDaddy een goede optie (goedkoop).  
  • Wil je één domeinnaam met hosting dan is SiteGround een goede optie volgens ons (veel service en gebruiksvriendelijk).
  • Wil je een reeds bezette naam kopen en ga je net starten? Waarschijnlijk is het beter om daarmee te wachten totdat je wat verder bent met je bedrijf door de aanzienlijke bedragen die zoiets kost.
  • Ben je al wat verder en wil je graag een domeinnaam kopen, dan is Sedo een goede plek om te beginnen.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

Verder lezen

Share This