Hoe werkt de Google Zoekwoordplanner voor SEO?

Wil je meer organisch verkeer ontvangen van Google? Dan is de Google Zoekwoordplanner de perfecte tool om aan je SEO-arsenaal toe te voegen. Zoals de naam verraadt, kun je er zoekwoorden onderzoek mee doen om erachter te komen waar mensen op Googelen.

De zoekwoordplanner vertelt je zowel waar mensen op zoeken als hoeveel keer per maand er op ieder zoekwoord wordt gezocht.

Nog mooier aan deze tool: je kunt er zoekwoorden mee vinden die je nergens anders tegenkomt. Geloof me, ik heb dit getest.

In deze handleiding ga ik je precies laten zien hoe je de meeste SEO-waarde uit deze tool kunt halen.  

Stap 1: Maak een Google Ads account aan

De Zoekwoordplanner kun je gratis gebruiken, maar je hebt er een Google Ads account voor nodig. Dit kun je opzetten binnen een paar minuten.

Maar maak je geen zorgen. Je hoeft niet daadwerkelijk te advertentie euro’s uit te geven. Je moet alleen weten hoe je je op de juiste manier navigeert door het account aanmaak proces. Doe dit, en je hoeft geen marketing campagne te starten of je creditcardgegevens te geven.  

Een waarschuwing: Google is vrij… assertief met het aan de man brengen van hun betaalde campagnes. Volg deze stappen dus exact zoals ik ze hier uiteenzet.  

Allereerst, kies voor Overschakelen op expertmodus.

Daarna selecteer je Account zonder campagne.

Bevestig je bedrijfsgegevens.

Dat is alles wat je hoeft te doen. Klik nu op de blauwe knop om je Google Ads account binnen te gaan.

Zodra je de Google Ads account hebt opgezet, krijg je toegang tot de Zoekwoordplanner. Je kunt deze vinden door op het moersleutel icoontje te klikken en op Keyword Planner/Zoekwoordplanner te klikken.

Vervolgens land je in de Zoekwoordplanner en kun je kiezen tussen twee opties: nieuwe zoekwoorden ontdekken of zoekvolumes en prognoses bekijken.

Beide tools bieden tig handvatten om talloze nieuwe zoekwoorden voor je onderneming te vinden. Denk er echter aan dat ze zijn toegespitst op SEM-campagnes. Je gaat dus een hoop data en features bevatten die je voor SEO niet nodig zal hebben.   

Stap 2: Gebruik de Zoekwoordplanner

Je kunt dus twee dingen doen met de zoekwoordplanner:

  1. Nieuwe zoekwoorden ontdekken. Doe zoekwoord ideeën op waarmee je mensen kan bereiken die interesse hebben in je product of dienstverlening.
  2. Zoekvolume en prognoses bekijken. Bekijk zoekvolume en historische data voor de zoekwoorden, evenals voorspellingen voor de toekomst.

Je komt met beide keuzes terecht op de Zoekwoordplan pagina, maar de interface zal een beetje verschillen.

Nieuwe zoekwoorden ontdekken

Voor nieuwe zoekwoorden moet je hier zijn. Google’s instructies hier spreken voor zich. Typ product termen in die verwant zijn aan je business.

Als voorbeeld heb ik hier “bureaustoel” gekozen. Nu krijg ik een lijst met niet alleen dit zoekwoord, maar ook verwante zoekwoorden. Zoals “ergonomische bureaustoel,” “beste bureaustoel,” en “bureaustoel kopen.” In totaal krijg ik 2.558 zoekwoordideeën.

Bij ieder zoekwoord zie je de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de wijzigingen over 3 maanden en andere handige inzichten. Ook als SEO’er is het bijvoorbeeld handig om te zien hoeveel geld mensen op een bepaald zoekwoord bieden, om zo in te schatten hoe lucratief het is voor je om organisch verkeer te vergaren.

Naast een enkel zoekwoord kun je echter ook volledige zinnen intypen. Je kunt op tot 10 verschillende zoekwoorden of zinnen zoeken. Om dit te doen, plaats een komma achter ieder nieuw zoekwoord of zin.

Meerdere zoekwoorden zoekwoordplanner

Eén ding: wat je ook doet, Google geeft je nooit meer dan een paar duizend zoekwoordsuggesties. Dat is een stuk minder dan het geval is bij andere zoekwoord onderzoek tools.

Zoekvolume en prognoses bekijken

Gebruik deze optie als je al weet achter welke zoekwoorden je aan wilt en je hier de data van wilt inzien. Je kunt ze zelf intikken of via een bestand uploaden.

Vervolgens krijg je hier de data te zien die je ook bij de bovenstaande optie krijgt, met als verschil dat je geen zoekwoordsuggesties ontvangt.

Stap 3: Maak de Zoekwoordplanner daadwerkelijk nuttig

Zoals je misschien al zelf hebt gezien of is opgevallen op bovenstaande afbeeldingen, geeft de Zoekwoordplanner een zeer vaag idee van het maandelijks aantal zoekopdrachten. Het gaat hier om schattingen van bijvoorbeeld 1.000 tot 10.000 of 10.000 tot 100.000.

Dat betekent dat van twee zoekwoorden die in dezelfde categorie vallen, de ene 10.001 zoekopdrachten per maand zou kunnen krijgen en de ander 99.999 per maand.

Daar heb je weinig aan.

Gelukkig is er een manier (die niet veel mensen kennen) om achter de precieze cijfers te komen.

Allereerst, klik de zoekwoorden aan waarvan je het precieze zoekvolume wilt weten. Klik daarna op zoekwoorden toevoegen om een plan te maken.

In de linker zijbalk klik je vervolgens op Prognose.

Vervolgens kom je uit op een scherm waar je onder andere de volgende tabel ziet. Het aantal vertoningen verwijst hier naar het geschatte zoekvolume voor betreffende term voor de komende 30 dagen. Deze schattingen worden gebaseerd aan de hand van gegevens van de afgelopen 7 tot 10 dagen. Dit wordt dagelijks bijgewerkt.

Volgende stappen

Zoals je ziet is het niet lastig om de Zoekwoordplanner van Google in je voordeel te gebruiken. Ook als je niet van plan bent om geld uit te geven aan betaalde Google campagnes.

Voor meer over SEO, bekijk ook onze:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.