Zakelijke email aanmaken: dit zijn je opties

Wil je weten hoe je een zakelijk emailadres kunt aanmaken voor je kersverse onderneming? Dan ben je hier aan het juiste adres.  

In dit artikel ga ik je twee manieren laten zien om een zakelijke email aan te maken. Een van deze manieren is gratis, voor de andere moet je betalen. Een professioneel ogend emailadres is belangrijk voor het winnen van nieuwe klanten. Dus welke manier je ook kiest, het zal een boost geven aan je onderneming.

Laten we gaan beginnen.  

Wat is een zakelijke email?

Een zakelijk emailadres is een emailadres wat z’n eigen domeinnaam gebruikt. Dus je zult eerst een domeinnaam moeten registreren, voordat je een zakelijke email aan kunt maken.

Bijvoorbeeld, ons emailadres info@start24.nl is gekoppeld aan onze domeinnaam start24.nl.

Er zijn een paar redenen waarom het gebruik van je eigen domeinnaam voor een zakelijk email adres zo belangrijk is:

  • Het oogt veel professioneler dan een @gmail.com of hotmail.com adres
  • Iedere email die je stuurt helpt met het promoten van je bedrijf
  • Een email adres met een bedrijfsnaam bouwt vertrouwen op

Manieren om een zakelijke email op te zetten

Je kunt je zakelijke email op twee verschillende manieren opzetten:

  • Via je hosting provider (gratis). Dit is de snelste en goedkoopste manier. Gebruik je een hosting provider voor je website die een email service aanbiedt, dan kun je via hen binnen enkele klikken een zakelijk email adres opzetten.
  • Via een professionele email provider zoals Google of Microsoft (betaald). Dit kost pak en beet 7 euro per maand. Maar je krijgt er zakelijke email voor terug via een emailsysteem waarmee je (waarschijnlijk) al bekend mee bent. Ook zijn dit soort emailsystemen van hogere kwaliteit dan de gratie email die je bij je hosting krijgt.

Hieronder ga ik beide methodes in meer detail uitleggen.

Zakelijke email gratis regelen via een hosting provider

Er zijn talloze goede hosting providers bij wie email inbegrepen zit bij hun hosting pakketten. Vaak kun je zelfs zoveel verschillende emailadressen aanmaken als je maar wilt.

Twee voorbeelden van dit soort providers zijn Cloud86 en SiteGround. Hieronder laat ik je zien hoe je met SiteGround een zakelijk emailadres aan kunt maken, maar met Cloud86 werkt dit praktisch hetzelfde.

Gratis zakelijke email opzetten met SiteGround

Allereerst, ga naar de Site Tools voor de domeinnaam waarvoor je het emailadres aan wil maken:

SiteGround Site Tools

Navigeer vervolgens naar Accounts onder het kopje Email. Hier kun je vervolgens een email account opzetten door een accountnaam en een wachtwoord te kiezen:

Zakelijke email aanmaken met SiteGround

Dat is alles. Vervolgens kun je inloggen op dit emailadres door op de 3 bolletjes te klikken naast het email adres en Login to Webmail te kiezen:

SiteGround email voorbeeld

SiteGround maakt gebruik van open source email software.

SiteGround Webmail

Met de email software die zij – en de meeste hosting providers – aanbieden is in principe niets mis. Maar als email een belangrijk onderdeel van je business vormt, wil je waarschijnlijk kijken naar een professionelere oplossing. Zoals bijvoorbeeld Microsoft Outlook of Google Workspace.

Hieronder ga ik je laten zien hoe je een zakelijke email opzet via Google Workspace.

Zakelijke email regelen via Google Workspace

Eerst gaan we kijken naar de vraag: welk voordeel heeft Google Workspace ten opzichte van andere zakelijke email oplossingen? Vervolgens gaan we kijken hoe je het gebruikt.

Waarom zou je Google Workspace gebruiken voor je zakelijke email?

Je vraagt je misschien af waarom je zou betalen voor Google Workspace wanneer talloze hosting providers gratis onbeperkte email accounts aanbieden. Voor Google Workspace betaal je minstens € 5,20 per gebruiker per maand. Met veel medewerkers kan dit aardig aantikken.

Dit is echter de realiteit:

Gratis emaildiensten van hosting providers zijn in de regel minder veilig, bieden minder opties (bijvoorbeeld voor het maken van een onderschrift) en zijn minder betrouwbaar. Stuur en ontvang je een paar emails per maand, dan is dit niet zo’n probleem. Maar wanneer je business in grote mate afhankelijk is van email, wordt het dat wel.

In dat geval kun je beter je heil zoeken bij de grootste en beste email provider ter wereld.

Gmail is de industrie leider met 1,5 miljard actieve gebruikers. Google Workspace is Google’s productiviteit app suite voor business eigenaren waar email ook onder valt. Google Workspace heeft onderhand meer dan 7 miljoen betalende klanten.

Je kunt je eigen domeinnaam aan Google Workspace koppelen voor een professionele zakelijke email.

Wij gebruiken Google Workspace voor Start24. Ook heb ik het zo’n 10 jaar gebruikt bij m’n andere bedrijven. Ik kan je zeggen dat het met gemak de beste zakelijke emailoplossing op de markt is (ik heb de meeste oplossing grondig getest, waaronder Outlook).

Hier zijn een aantal van de voordelen van Google Workspace en Gmail:

  • Professioneel business email adres gekoppeld aan je eigen domeinnaam
  • Extreem solide spam filters
  • 30 GB opslag bij het goedkoopste pakket (twee keer zoveel als bij een gratis Gmail account)
  • Makkelijk te gebruiken mobiele apps met offline functionaliteit
  • Werkt uitstekend op ieder device: computer, tablet, telefoon
  • Integreert uitstekend met andere Google tools zoals Calendar, Google Drive etc.
  • 24/7 support
  • Extreem betrouwbaar: geen emails die niet aankomen of in iemands spam komen, geen vertragingen etc.

Een zakelijke email opzetten met Gmail (Google Workspace)

Dit is hoe je een zakelijke email opzet via Google Workspace.

Stap 1: maak een Google Workspace account aan

Ga naar de Google Workspace website en zet een account op. Iedere persoon in je organisatie heeft een eigen account nodig.

Stap 2: zet MX records op voor Workspace email

Vervolgens moet je MX records opzetten en deze koppelen aan je domeinnaam. Deze video legt je daar meer over uit:

Een andere handige uitleg (in het Nederlands) vind je op Google’s website.

Het is niet een ingewikkeld proces. Al met al zou het je niet langer dan 30 minuten moeten duren.

Stap 3: je zakelijke email gebruiken met Google Workspace en Gmail

Je zakelijke Gmail account werkt precies hetzelfde als een gewone email account. Je kunt het ook koppelen aan je normale Google account. Zelf ben ik ten alle tijden ingelogd op zowel m’n persoonlijke als m’n zakelijke Google accounts, en ik kan makkelijk tussen al deze accounts wisselen met één druk op de knop.

Conclusie

Iedere onderneming heeft een zakelijk emailadres nodig. Je kunt een zakelijke email aanmaken via de meeste hosting providers. Echter, als email een kritiek onderdeel van je onderneming vormt, raad ik je aan het te draaien op een oplossing zoals Google Workspace. Dit is veiliger, betrouwbaarder en biedt een betere gebruikerservaring.

Veelgestelde vragen

Is het hebben van een zakelijke email verplicht voor een onderneming?

Het hebben van een zakelijk emailadres is niet verplicht, maar het levert wel een aantal belangrijke voordelen op. Zo geeft het een professionele uitstraling. Dit leidt vervolgens tot meer vertrouwen. Denk bij jezelf, wanneer is de laatste keer dat een onderneming je een bericht stuurde via een @gmail.com of @hotmail.com account? De meeste mensen associëren zakelijk getinte emails van dit soort adressen met oplichterij of spam – en terecht.


Kun je zakelijke email ook gratis krijgen?

Dat kan. Veel hosting providers bieden gratis email. In dit artikel geef ik je een paar voorbeelden van hosting providers die dit doen. Voor de meeste serieuze bedrijven zal het echter beter zijn een oplossing te gebruiken zoals Google Workspace.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.