Wrike review (2022): wanneer past Wrike bij je?

Wrike review

Wrike is een bekende aanbieder van planning software. Wrike zegt in het bijzonder marketing agencies en creatieve clubs te steunen. Maar, hoe geschikt is Wrike hiervoor?

Het korte antwoord is dat Wrike een prima planning tool in het bijzonder voor de ervaren gebruiker.

In deze review duiken we in de wondere wereld van Wrike.

We kijken naar de functionaliteiten van Wrike, de UI/UX en de pricing van Wrike.

Laten we beginnen!


Onze score:


Wrike voordelen

  • Gemakkelijk meerdere projecten managen
  • Verschillende visualisatie mogelijkheden
  • Urenregistratie
  • Robuuste integraties met andere systemen
  • Gratis versie en proefversie van premium pakketen
  • Veel trainings materiaal en grote kennisbank beschikbaar

Wrike nadelen

  • Gantt chart views zijn pas bij het businessplan inbegrepen
  • Saaie UI
  • Niet beschikbaar in Nederlands
  • Betalingen in Dollars

Over Wrike

Wrike is een Amerikaans softwarebedrijf gestart in California omstreeks 2006. Het is door de oprichter in eerste instantie zelfstandig gefinancierd en de grote investeringen zijn pas na 2010 richting Wrike gevloeid.

Ze hebben “slechts” zo’n 26 miljoen dollar aan investeringen ontvangen. Ter vergelijking concurrent Monday.com heeft er zo’n 380 miljoen dollar ontvangen.

Is Wrike dan klein? Nee zeker niet.

Wrike heeft 5000-6000 medewerkers. Daarmee bedienen ze meer dan 20.000 bedrijven. Zo komen ze in totaal uit op meer dan 2.3 miljoen gebruikers wereldwijd.

Onder hun klanten zijn grote bedrijven zoals Airbnb, Fitbit en Siemens. De vraag is altijd of dit om een paar verloren afdelingen gaat of om het hele bedrijf. Dat is niet duidelijk.

Wrike claimt dat hun software je helpt 50% productiever te werken en 90% minder te hoeven mailen. Maar wat is de software van Wrike precies?

Het is een samenwerkingsplatform waarbij hele bedrijven en teams kunnen samenwerken, uren kunnen registreren en projecten kunnen plannen.

Samengevat planning software dus!

Wrike in één oogopslag

Taakmanagement
KlantenserviceKennisbank, webinars, community forum, ticketing systeem
Android / iOS app
Soorten visualisatiesKanban, Gantt, tabel
Automation
IntegratiesStandaard integraties met alle bekende systemen
Opslagruimtevariërend tussen de 1-10gb per gebruiker
Meest geschikt voorIedereen die al wat meer ervaren is met planning tools. In het bijzonder bedrijven waar veel projecturen worden bijgehouden en gefactureerd.
Sjablonen & TemplatesVerschillende sjablonen (die noemt Wrike “Blueprints”)
Prijs vanafGratis versie. Premium vanaf $9,80 per maand

De UI en van Wrike

Zodra je je aanmeldt bij Wrike valt je één ding direct op: je kan inloggen met je Google account, maar ook met Microsoft account.

Wrike inloggen via Office, Google en Apple

Dat je kan inloggen met je Google account zie je vaker, maar dat je ook met Microsoft Office kan inloggen, kom ik redelijk weinig tegen.

Ik ben zelf een groot fan van “Singel Sign On (SSO)” en Wrike lijkt dat ook te zijn. Het maakt je leven een stuk makkelijker als je met één click bij de tool kan.

project wizard bij Wrike

Na het inloggen kom je op de hoofdpagina terecht. Het design vind ik zelf wat saai en ondertussen misschien al wel wat oubollig hier en daar in vergelijk met de concurrentie.

Overview pagina van Wrike

Wel is het overzichtelijk. Je kan direct zien welke projecten je hebt en je kan daar gemakkelijk naar toe navigeren.

Een project maken kost je in een paar minuten en je kan je project direct weergeven in de veelgebruikte weergaven (Kanban, tabel, lijst, Gantt).

Per taak kan je aangeven hoeveel uur iemand eraan kwijt moet/mag zijn en hoeveel dagen iemand hier over gaat doen.

Uren begroten per project met Wrike

Ook kan je tijd tracking per taak aanzetten. Zo kan je dus gemakkelijk de gewerkte uren voor klanten en dergelijke volgen.

Je kan zelfs klanten of andere stakeholders direct inzicht geven.

Wanneer je naar het urenoverzicht navigeert, dan kan je daar gemakkelijk zien wie, hoeveel tijd met wat is bezig geweest en hoeveel er nog moet gebeuren.

Maak gemakkelijk een urenoverzicht per project en projectlid

Je ziet steeds meer tools die hier een gedegen oplossing voor proberen te vinden. Het blijft iets lastigs om die uren tacking echt goed te doen.

Je moet taken namelijk echt goed definiëren, echt goed inschatten en daarna ook nog echt goed volgen.

In de praktijk is dat vaak toch lastiger.

Ik vind het daarmee in potentie een krachtige feature, maar hou er rekening mee dat het alleen goed tot z’n recht komt wanneer de gebruiker de tool heel goed gebruikt.

Rechtsboven in de UI zie je een tab met allerlei extra zaken.

Ik vind dat wat onoverzichtelijk. Ik zie dat menu eigenlijk als “alles wat niet dagelijks gebruikt wordt”. Maar of ik dat nu echt een handige categorisering vind weet ik niet.

Meer functionaliteiten in Wrike is een verzamelbakje



In ieder geval: zoek je iets in de functionaliteiten?

Kijk sowieso daar, want de kans is groot dat je het daar kan vinden.

Snelheid en performance van Wrike

Snelheid en uptime zijn onderschatte factoren bij een planning tool.

Je zal er dagdagelijks gebruik van gaan maken. Dan wil je niet elke keer moeten wachten of twijfelen over de stabiliteit.

Als de snelheid en uptime goed zijn waardeer je het niet.

Echter, wanneer de performance van tegenvalt merk je het meteen.

Gelukkig heb ik tijdens mijn tests heb ik de snelheid als goed ervaren. Het laden van verschillende project views gaat snel.

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld het uploaden van bestanden.

Moet je toch even wachten?

Dan zie je een laadicoontje zodat je weet waar je op wacht.

Dat Wrike’s snelheid goed is in Nederland is niet zo gek. De servers van Wrike voor Europa staan namelijk in Amsterdam.

Daarmee zitten we als Nederlanders dus dicht bij de bron.

Ook heeft Wrike – naar eigen zeggen – een uptime van 99.9%.

Dat is voor een planning tool meer dan genoeg. Verder gebruiken ze een backup systeem dat nagenoeg direct alles als backup op slaat.

Gaat er iets toch helemaal misgaat in dat datacenter in Amsterdam? Dan zal de schade voor jou als klant waarschijnlijk minimaal zijn.

Dat is wel een lekker idee.

Klantenservice van Wrike

De tool van Wrike is in principe redelijk voor de hand liggend.

Zeker wanneer je al wat ervaring hebt met planning software.

Mocht je toch vast komen te zitten, dan wil je goed en zo snel mogelijk geholpen kunnen worden.

Wrike probeert – net als de meeste SaaS partijen – hier zo min mogelijk direct klant contact aan over te houden.

Ze hebben een uitgebreide kennisbank, interactieve trainingen en een online community.

Wrike heeft een uitgebreid kenniscentrum

Het kenniscenter van Wrike

De kennisbank van Wrike is groot en behoorlijk goed uitgewerkt en er is behoorlijk veel content.

Categorieën in de kennisbank van Wrike

Bij artikelen geven ze aan of het artikel relevant is voor het gebruikersplan dat je gebruikt.

Dat is wel handig.

Zo voorkom je namelijk dat je een oplossing vindt voor iets dat simpelweg niet in jouw plan zit.

Help artikelen bij Wrike geven aan voor welk plan het relevant is.

Er zijn geen video’s en de artikelen zijn wat saai en stoffig. Goed, je leest het ook niet voor je lol.

Klein nadeel, de kennisbank is niet in Nederlands beschikbaar. Wel in Engels en nog wat andere grote talen zoals Spaans, Duits en Frans. Ook zijn er geen video’s.

Ik, als luie millennial, vind dat een gemiste kans om het gemakkelijk uit te leggen. Daarnaast kan je in een video ook meteen laten zien wat je moet doen. Met screenshots mis je toch iets aan informatie.

Contact met Wrike krijgen

Mocht je er met het kenniscenter van Wrike niet uitkomen, dan kan je een “ticket” inschieten.

Wrike werkt met een ticketsysteem


Bij mij schiet er dan direct een rood vlaggetje omhoog: tickets zijn de manier om met veel klantenservice’s te communiceren en ik vind het niets.

Vaak beland je in een halfgare bak met 1000den andere tickets die telkens door verschillende mensen worden behandeld.

Wel biedt Wrike aan om je terug te bellen om een antwoord te bespreken. Dat kan net voldoende helpen.

Wrike zelfstandig bellen of mailen kan echter niet.

Je zal vooral bij het begin van je gebruik van Wrike vragen hebben.

Dan wil je het liefste zo goed en snel mogelijk geholpen worden.

Ze bieden mogelijkheden voor een (uitgebreider) customer succes plan. Hiervoor kan je met sales contact opnemen.

Customer succesmanagement bij Wrike

Ben je een grotere organisatie, dan moet je hier zijn.

Integraties & Wrike

Integraties voor Wrike zijn er in overvloed.

Wrike heeft veel integraties

Je koppelt in principe met 2-3 klikken met alle bekende software zoals Google, Microsoft Teams, Zoom, Slack en Jira.

Wrike komt standaard met integraties met alle grote en bekende tools.

Wil je met de meer onbekende tools integreren? Dan kan dat ook via “Wrike Integrate” dat is een add-on die je moet aanschaffen.

Wanneer je Wrike dagdagelijks wil gebruiken in combinatie met andere belangrijke systemen met je hele organisatie lijkt dat me overkomelijk.

Wrike en Slack integreer je met één click

Zelf hou ik niet zo van deze insteek.

Ik betaal liever wat meer waar ik alles mee kan dan dat ik voor bepaalde features nog meer moet betalen onafhankelijk van m’n pakket.

Je ziet het echter wel meer bij soortgelijke aanbieders aan Wrike.

Buiten de bekende integraties gaan via een add-on van Wikr

Wanneer je meer wil, kan je ook gemakkelijk een API aanmaken binnen Wrike. Dan kan je in principe bouwen wat je wil.

De tarieven van Wrike

Wrike kent de volgende 4 pakketten:

  • Gratis. Voor $ 0,- . Hierbij krijg je kan je basale dingen, zoals taakmanagement. Je kan integeren met opslag software zoals Google drive en met meerdere mensen samenwerken. Wel heb je een gelimiteerd aantal taken dat je kan maken en ook een Ganttchart zit er niet bij.
  • Proffesional. Voor $ 9,80 per seat. Dezelfde opties al bij “gratis”, maar dan meer opslag, Ganttchart optie en een aantal integraties zoals die met Microsoft Office.
  • Business. Voor $ 24,80. Bij dit pakket krijg je meer opslagruimte per gebruiker, kan je automations toevoegen en kan je bijvoorbeeld gebruikersmanagement toepassen.
  • Enterprise. Afhankelijk van jouw onderhandeling skills. Bij Enterprise is praktisch alles mogelijk en nog meer.
Wrike prijzen

Welk pakket van Monday.com heb je wanneer nodig?

Wat opvalt is dat professional en gratis dicht bij elkaar liggen. Business is een stuk duurder, maar daar geniet je dan praktisch ook van alle functionaliteiten.

Eerlijk is eerlijk, met de gratis versie kom je te kort.

Misschien wanneer je met een projectgroepje tijdens je studie of een vriendenclub iets moet regelen dat je er genoeg aan hebt, maar voor serieus werk niet.

Professional is een pakket waar je wel echt wat aan hebt. Dit is naar mijn idee perfect voor ZZP’ers en startups.

Je krijgt weinig extra, maar die extra’s zal je in de regel toch niet echt gebruiken.

Ben je wel een stuk groter?

Dan kan Business uitkomst bieden.

Om er een aantal FTE op te plakken: ik zou vanaf 15-20 FTE niet gek vinden om serieus naar business te kijken. Eerder dan dat is niet nodig.

Wrike en marketing agencies dan.

Het paradepaartje van Wrike is dat ze in het bijzonder er voor marketing en creatieve afdelingen zijn.

Ik vind dat eerlijk gezegd wat onzin. Er is nagenoeg niets te zien waarom Wrike alleen voor een marketingteam zou zijn.

Het is in die zin een “doodnormale” planning tool die voor allerlei allround gebruikers prima is.

Wat me wel opviel, is dat ze een vrij uitgebreide integratie hebben met verschillende adobe producten (Photshop, Illustrator e.d.).

Zo kan je vanuit de adobe producten direct updates pushen naar Wrike voor beoordeling en dergelijke.

Dat is natuurlijk wel handig.

Of dit nu echter voldoende is het om het een perfecte fit te maken voor marketingteams…

Tja, ik twijfel daaraan.

Wat zeggen gebruikers over Wrike

Wanneer je naar de grote gebruikersreviews kijkt (Trustpilot, G2, Producthunt), dan zie je dat Wrike tussen de 3,4 en de 4,2 scoort.

Wrike scores op Trustpilot

Deze scores zijn opgebouwd uit basis van duizenden reviews. Daaronder ook minder goede reviews. Wanneer je daar beter naar kijkt zie vier categorieën slechte reviews terugkomen:

  • Betalingen en automatische contractverlenging
  • Verschil tussen marketing belofte en werkelijkheid
  • Minder goede UI
  • Agressieve marketing en mismatch tussen marketing en realiteit

Je ziet met name veel negatieve reacties over de facturatie en automatische contractverlening. Dat hoor je helaas vaker bij grote planning software leveranciers.

Ook lees je terug dat men de marketing wel heel heftig vind en dat ze de wereld wel heel mooi doen overkomen bij Wrike.

De enige remedie hier is om even goed op te letten wanneer je begint. Heb je goed door wat je afspreekt?

Wat dat betreft is Wrike een heerlijk Angelsaksisch bedrijf met een keihard winstoogmerk.

Reken dus niet op veel warmte vanuit hun kant buiten het verplichte. Is dat erg?

Ik zou zo geen zaken willen doen. Echter, bijna alle grote aanbieders van planningsoftware zitten zo in de wedstrijd. Daarnaast is het ook niet onoverkomelijk.

Samengevat: Wrike is goed voor de gebruiker die weet wat hij wil

Alles bij elkaar genomen is Wrike een iets wat saaie maar degelijke tool.

Wrike is uitermate geschikt voor tracking van uren.

Daarmee leent Wrike zich als planningsoftware uitstekend voor teams waar veel werk verzet worden dat uiteindelijk per uur gefactureerd moeten worden.

De UI kan wat mij beteft nog wat scherpen en wat beter. Ik denk dat de UI met een jaar of 3 wel echt achterhaalt te noemen is.

De performance is goed en uiteindelijk zijn de functionaliteiten die je verwacht er ook.

Al met al geef ik Wrike 3,5 sterren. Ik denk dat het een tool is die je een tijdje moet proberen om te kijken of het bij je past.

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan een berichtje achter!

Over de review van Wrike

Ik heb Wrike beoordeeld door een aantal simpele projecten aan te maken en de features onder de loep te nemen.

Deze review geeft je op deze manier een goed beeld om zelf te beoordelen of het überhaupt zinvol is om Wrike te overwegen.

Ook helpt het je om Wrike in het licht van andere projectplanning software te zien.

Mocht je op zoek zijn naar planning software, lees dan ook vooral onze handleiding m.b.t. het kiezen van de beste planning software.

Ik heb geen grote projecten gedraaid of uitermate complexe businessrules gemaakt met Wrike.

Hou dat in je achterhoofd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.