WordPress SEO: 15 tips

Ben je op zoek naar meer organisch websiteverkeer?

SEO is een prachtig kanaal om bezoekers op je WordPress website te krijgen. Echter, het komt je niet aanwaaien. Je kost redelijk wat tijd en moeite om deze waardevolle bron van verkeer aan te boren.  

Ik ben al jaren full-time bezig met WordPress SEO. In dit artikel ga ik m’n 15 belangrijkste tips met je delen die ik door schade en schande heb vergaard.  

Laten we beginnen.    

1. Zorg dat je Core Web Vitals op orde zijn

Core Web Vitals zijn sinds 2021 een ranking factor binnen Google en voor een tijd hadden ze de SEO-community in hun greep. Veel websites passeerden de Core Web Vitals namelijk niet.

Wat zijn Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn 3 meetbare indicatoren die invloed hebben op de user experience van je site. Dit zijn ze:

  • Largest Contentful Paint (LCP). Dit meet hoelang het duurt voordat de belangrijkste content van een pagina geladen is. Het heeft een grote impact op user experience omdat het de waargenomen laadsnelheid van een pagina bepaald.
  • First Input Delay (FID). Verwijst naar de tijd tussen het moment dat een gebruiker interactie heeft met een pagina (bijvoorbeeld op een link of een knop drukt) en het moment dat de browser hier daadwerkelijk op reageert.
  • Cumulative Layout Shift (CLS). Dit meet hoeveel een pagina tijdens het laden verschuift. Veel verschuivingen maken de kans groter wordt dat gebruikers het verkeerde element aanklikken.

Hoe weet je hoe je scoort op je Core Web Vitals?

Je kunt eenvoudig bekijken hoe individuele pagina’s van je site scoren op het gebied van Core Web Vitals via o.a. de volgende tools:

  • Google Search Console
  • Google PageSpeed
  • GTMetrix

Bij Google Search Console vind je ze door op Core Web Vitals te klikken onder het kopje Experience.

Core web vitals Google Search Console

Je pagina’s worden opgedeeld in “Poor,” “Need improvement,” en “Good.” Mocht je pagina’s hebben die vallen onder Poor of Need improvement, klik dan op de rapportage knop. Dan zie je precies om welke pagina’s het gaat.

Hoe kun je je Core Web Vitals verbeteren?

Je Core Web Vitals hangen direct samen met de technologie stack van je WordPress site. Hiermee bedoel ik je webhosting, theme en plugins. Van die 3 hebben de eerste twee de grootste impact. Hosting is altijd de fundering van een website. Wanneer deze ondermaats is, is er weinig wat je kunt doen.

Wanneer je goede hosting hebt maar een zware theme (of een page builder gebruikt zoals Elementor), heb je wat speelruimte om de Core Web Vitals te verbeteren.

Elementor page builder
Gebruik maken van een page builder zoals Elementor maakt het krijgen van goede Core Web Vitals een stuk lastiger

Zelf heb ik de keuze gemaakt de zware theme van mijn sites te vervangen voor een lichtgewicht theme met dezelfde functionaliteit. Ik wilde een oplossing waarbij het in de kern goed zat, in plaats van het equivalent doen van pleisters te plakken.

Als je wilt weten welke hosting en WordPress themes ik aanbeveel om je Core Web Vitals te kunnen passeren, lees dan deze artikelen:

Of bekijk ons artikel waarin ik je stap voor stap laat zien hoe ik m’n eigen WordPress sites in elkaar zet.

2. Check de vindbaarheid van je site in je WordPress instellingen

Je WordPress site is automatisch zichtbaar voor zoekmachines. Toch is het handig om even te dubbel checken of je instellingen hieromheen wel goed staan.

Bij Search Engine Visibility, zorg dat er geen vinkje hier staat:

WordPress site zichtbaar in zoekmachines

3. Kies met of zonder www. – en verander het niet op een later moment

Wanneer je een nieuwe site lanceert moet je kiezen of je www. voor je domeinnaam wilt plakken of niet.

Kan deze keuze een SEO voordeel met zich meebrengen? Sommige mensen denken van wel, maar het antwoord is nee. Het is meer een kwestie van persoonlijke smaak. Bij Start24.nl hebben we www. voor onze domeinnaam staan. Grote sites zoals Facebook en Google hebben dit ook. Maar je zult tig websites aantreffen zonder www.

Zodra je echter een keuze hebt gemaakt, zorg dat je het niet veranderd op een later ogenblik. Dit kan problemen opleveren betreft je vindbaarheid in zoekmachines. Niet de moeite waard voor een aspect van je website wat puur esthetisch is.

4. Kies de juiste permalink structuur

Google houdt van korte, duidelijke permalinks. Helaas heeft WordPress een aantal instellingen die compleet tegen deze voorkeur indruisen.

WordPress permalinks

Van deze opties die je hier ziet is de aangevinkte optie (“Post name”) de enige goede. Met de andere keuzes krijg je onpraktische URLs in deze trant:

start24.nl/2022/01/wordpress-seo

Anno nu is er geen enkele reden om een dergelijke permalink structuur voor je site te kiezen.

Iets om aan te denken: als je een van deze suboptimale permalink structuren al aan hebt staan, kan het veranderen ervan je bestaande links kapot maken. Als je de permalink structuur verandert op een bestaande website, zorg dan dat de oude links redirecten naar de nieuwe permalinks.

5. Neem SEO-vriendelijke hosting

Bij de eerste tip stipte ik al het belang aan van goede webhosting. Het is echter zo belangrijk dat ik er in een aparte tip nog even de aandacht op wil vestigen.

Hosting heeft directe impact op de snelheid van je website. Website snelheid is vervolgens een directe Google ranking factor. Maar het is ook een indirecte ranking factor. Dat zit zo: als een bezoeker vanuit Google doorklikt naar een traag ladende site dan is de kans groter dat hij:

  • De pagina verlaat nog voordat deze geladen is. Dat leidt tot een hogere bounce rate wat slecht kan zijn voor je SEO.
  • Minder tijd op je pagina zal doorbrengen.
  • Niet zal doorklikken naar andere pagina’s op je website.

Slechte webhosting leidt tot een traag ladende site ongeacht hoe goed je site geoptimaliseerd is.

Naast snelheid zijn factoren als website security en beveiliging ook van belang.

Kies daarom een goede SEO hosting provider.

6. Gebruik een SEO-vriendelijke WordPress theme

Bij het kiezen van een WordPress theme moet snelheid een leidende factor zijn. Er zijn talloze loodzware WordPress themes die je site traag maken. Je kunt met een gigantische krachtinspanning deze themes in sommige gevallen snel krijgen. Maar wat mij betreft is dit de moeite niet waard. Het zal je uiteindelijk veel tijd en stress besparen om je trage theme te dumpen en een razendsnelle theme te kiezen.

Denk hier aan bijvoorbeeld Kadence. Dit is de theme die we voor Start24 gebruiken. De theme is licht, snel en multifunctioneel. Bovendien heeft de theme ook een gratis versie die qua functionaliteit de meeste betaalde themes in het stof laat bijten.

Kadence homepage

7. Installeer een SEO plugin

Ik moet er niet aan denken om m’n WordPress sites te draaien zonder een SEO plugin zoals Yoast of Rank Math (van deze twee heeft Rank Math m’n voorkeur).

In een oogopslag kun je zien hoe goed je pagina’s scoren op het gebied van onpage SEO:

Daarnaast kun je ook gemakkelijk schema instellen voor bepaalde pagina’s om Google sneller duidelijk te maken waar ze over gaan:

Rank Math review schema

En je kunt er nog veel meer handige SEO-gerelateerde klussen mee opknappen, zoals het genereren van een sitemap voor je site.

Ga in eerste instantie aan de slag met de gratis versie van Rank Math. Hierin vind je praktisch alle functionaliteit die je nodig hebt. Op een later moment kun je altijd nog upgraden naar de betaalde versie die een aantal geavanceerde features biedt.

8. Verwijder “dunne” content of de-indexeer het

De tijd dat je kon ranken met blog artikelen van 300-500 woorden is voorbij. Een enkele uitzondering daargelaten, zie je dat de meeste artikelen hoog bovenaan de zoekmachines bestaat uit content van 1.500+ woorden.

Mocht je site uit veel dunne content bestaan dan is het goed mogelijk dat dit een negatieve impact heeft op de rankings van je gehele site. In de meeste gevallen zal je beter af zijn door deze content te verwijderen of te de-indexeren zodat de zoekmachines het niet meer oppikken.

Zelf zou ik het zo aanpakken: dunne content die nog verkeer aantrekt zou ik verbeteren of samensmelten met een ander artikel. Dunne content die geen verkeer aantrekt en waar ik geen heil in zie dat het ooit nog iets kan worden, zou ik verwijderen.

Kies je voor de verwijder route, let dan op dat andere pagina’s op je site niet meer naar deze pagina’s doorlinken.

9. Manage je tags op de juiste manier – of gebruik ze helemaal niet 

WordPress tags kunnen je bezoekers helpen bepaalde artikelen te vinden. Tegelijkertijd zorgt iedere tag die je gebruikt dat er een nieuwe pagina aan je site wordt toegevoegd. Als je niet uitkijkt, voeg je zo honderden pagina’s met dunne content aan je site toe die door zoekmachines worden opgepikt.

Er zijn twee manieren om dit op te lossen:

  • Gebruik een SEO plugin om tag pagina’s te de-indexeren
  • Gebruik tags helemaal niet

Bij Start24 hebben we gekozen voor het laatste. Wat ons betreft voegen tags niks meer toe aan WordPress websites.

10. Schrijf titels waarop bezoekers willen klikken

Zodra je artikelen op pagina 1 van Google verschijnen, beginnen je SEO titels ertoe te doen. Niet alleen omdat je mensen naar je content wilt krijgen, maar ook omdat een goede CTR (click-through rate) een ranking factor is.

Hier zijn een paar ideeën om de kans te vergroten dat mensen op jouw stuk klikken in plaats van op dat van een concurrent:

  • Gebruik een jaartal in je titel
  • Gebruik haakjes: () of []
  • Voeg cijfers toe, het liefst oneven cijfers
  • Gebruik termen die een emotie oproepen

Hier als voorbeeld een artikel van ons wat een zeer gezonde CTR heeft:

Start24 serp

11. Gebruik title tags op de juiste manier

Met WordPress kun je eenvoudig titels maken via title tags (bijvoorbeeld H1 of H2). Maak het zowel voor Google als je gebruikers zo gemakkelijk mogelijk, en zorg dat je dit op de juiste manier doet. Soms willen mensen nog wel eens een bepaalde title tag kiezen vanwege esthetische redenen. Zelf zou ik dit nooit doen.

Hier zijn de vuistregels van het op de juiste manier gebruiken van title tags:

  • Zorg dat iedere pagina slechts één H1 tag heeft
  • Laat title tags logisch op elkaar volgen. Dus na een H2 komt een H3 tag – niet een H4 tag

12. Publiceer regelmatig nieuwe content en update je oude content

Google lijkt een voorkeur te hebben voor websites die met een goede regelmaat nieuwe content publiceren. Met nieuwe content geef je te kennen dat je site nog up-to-date en relevant is.

En wanneer je in korte tijd een bovenmatige hoeveelheid content publiceert, kun je zelfs zulke resultaten terug zien in je organische verkeer:

SEMrush Start24 organic search traffic

Deze groei volgde nadat we binnen een paar weken tijd 20 nieuwe artikelen publiceerden.

Maar onderschat ook niet het belang van het updaten van je oude content. Het sterk verbeteren en up-to-date houden van oude artikelen kan ook leiden tot een stevige ranking boost.

Idealiter zorg je er dus voor dat je simultaan nieuwe content blijft publiceren en oude content op blijft poetsen.

13. Zorg dat je interne link structuur op orde is

Veel mensen denken bij links in de context van SEO aan backlinks. Interne links zijn echter ook een extreem belangrijke ranking factor. Gelukkig heb je volledige controle over je interne links.

Dit is de interne link strategie die ik toepas op al mijn sites:

Ik link naar andere pagina’s op m’n site wanneer het contextueel logisch is, met een lichte voorkeur voor de belangrijkste pagina’s op m’n site.

Je zou kunnen zeggen dat ik het kunstje bij Wikipedia heb afgekeken.

Wikipedia interne links

Dit is wat mij betreft de meest eenvoudig uitvoerbare en meest effectieve interne link strategie die er is. Ik maak me dus geen zorgen of een bepaald artikel deel uitmaakt van een bepaalde content silo of niet. Wanneer het contextueel logisch is (oftewel, het artikel waar ik naar link is op dat moment nuttig voor de lezer), link ik.

De anchor teksten van deze links zijn m’n belangrijkste zoekwoorden. Ik zorg ervoor dat ik niet dezelfde anchor teksten gebruik voor verschillende artikelen.

14. Verklein de code van je website met een optimizer plugin

Er zijn een aantal goede caching en optimaliseer plugins waarmee je je site veel beter kan laten draaien. De bekendste is WP Rocket, maar wanneer je hosting neemt bij SiteGround krijg je gratis toegang tot hun SG Optimizer plugin die precies hetzelfde doet.  

Dergelijke plugins laten je:

  • Je afbeeldingen automatisch naar WebP formaat transformeren (wat veel kleiner is dan JPEG of PNG)
  • De caching voor je site regelen
  • De CSS en JavaScript code van je site verkleinen

Dit is een van de eenvoudigste manieren om je site te optimaliseren en je WordPress SEO te verbeteren.

SG Optimizer media

15. Genereer een sitemap

Sitemaps zetten de artikelen en pagina’s van je site op een rij zodat zoekmachines ze eenvoudig kunnen ontdekken.

Je kunt een sitemap maken via een SEO plugin zoals Yoast of Rank Math. Op Google Search Console kun je vervolgens checken of Google de sitemap op de juiste manier heeft opgepikt.

Sitemap Rank Math

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.