WooCommerce vs. Shopify: welk ecommerce platform wint?

WooCommerce vs. Shopify

Er zijn talloze manieren om een webshop de lucht in te krijgen. De twee meest voor de hand liggende manieren zijn Shopify of WooCommerce.

Het kiezen van het juiste platform voor een webshop is van kritiek belang voor het succes ervan. Hoewel je in het ergste geval je data kunt transporteren van het ene naar het andere platform, is dit een stressvol en lastig proces. Meteen het beste platform kiezen is iets waar je toekomstige zelf je extreem dankbaar voor zal zijn.

Uiteindelijk is dit waar het op neer komt: Shopify zal voor de voor meeste mensen de juiste keuze zijn. Maar dat maakt Shopify is niet per se beter dan WooCommerce. Welk platform het beste is hangt af van je unieke wensen en behoeften. Denk hier bijvoorbeeld aan hoe hoog flexibiliteit, gebruikersgemak en klantenservice bij jou in het vaandel staan.

Dat gezegd hebbende, laten we beginnen met deze vergelijking.

WooCommerce vs. Shopify: een fundamenteel andere ecommerce filosofie

Eigenlijk zijn WooCommerce en Shopify lastig om één op één met elkaar te vergelijken.

WooCommerce is een plugin die je in je WordPress website klikt. De plugin is gratis en open source en wordt momenteel gebruikt door meer dan 5 miljoen websites. Om WooCommerce te kunnen gebruiken moet je webhosting opzetten, een domeinnaam registreren en een WordPress site maken. Het is een “zelf-gehoste” oplossing.    

Shopify daarentegen is een gesloten platform. Het is een all-in-one oplossing: je hoeft niet zelf hosting te regelen en een domeinnaam kun je registreren via Shopify zelf. Het enige wat je hoeft te doen is een account aan te maken bij Shopify en je kunt direct beginnen met het bouwen van je webshop. Het sleutelwoord hier is “gebruikersgemak.” Je betaalt een maandelijks bedrag om van Shopify gebruik te kunnen maken.

Het duurt iets langer om een WooCommerce shop de lucht in te krijgen en WordPress onder de knie te krijgen. Maar daar tegenover staat meer vrijheid, flexibiliteit en controle over elk aspect van je webshop.

Gebruikersgemak

Ervan uitgaande dat je vanaf 0 begint en geen ervaring hebt met WordPress of andere vormen van websites maken, is Shopify duidelijk de winnaar qua gebruikersgemak.

Neem het online krijgen van een webshop. Dit krijg je een stuk sneller voor elkaar met Shopify. Het enige wat je hoeft te doen is een account aan te maken en producten toe te voegen. Zelfs iets als een SSL-certificaat wordt automatisch aan je site toegevoegd.

Met WooCommerce ziet het proces er meer als volgt uit:

Geen rocket science, maar je hebt direct al een stuk meer keuzes te maken en zaken om te overwegen.

Met WooCommerce ben je ook verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de software van je site en de beveiliging ervan.

Ook dit is allemaal niet ingewikkeld, noch vereist het ervaring of technische kennis. Maar het zijn wel extra taken om je over te bekommeren die je bij Shopify niet hebt.  

Winnaar: Shopify

Design mogelijkheden

Wanneer je een webshop met Shopify bouwt kun je kiezen uit tientallen thema’s. Deze bepalen de look and feel van je webshop. 6 van deze thema’s zijn gratis. Voor de rest betaal je tussen de $150 en $350.

Shopify heeft een paginabouwer waarmee je behoorlijk goed unieke designs in elkaar kunt zetten. Combineer dit met het aanbod in thema’s, en je komt behoorlijk ver betreft het geven van een unieke draai aan je webshop.

Niettemin vallen de design mogelijkheden van Shopify in het niet bij die van een WordPress website met WooCommerce. Allereerst heb je bij WordPress de keuzen uit tienduizenden thema’s. Kies hiervan een goede multifunctionele theme (dit zijn m’n favorieten), voeg als je wilt nog je eigen CSS toe, en je kunt qua uiterlijk praktisch iedere site ontwerpen die je maar kunt bedenken.

Winnaar: WooCommerce

Plugins en extra functionaliteit

Als open source platform trekt WooCommerce hier met gemak aan het langste eind.

Shopify heeft in vergelijking met andere gesloten platforms weliswaar een behoorlijk bruisend ecosysteem gevuld met apps en extensies. Maar het kan niet tippen aan de eindeloze zee van plugins en extensies waar je bij WooCommerce uit kan vissen.

Echter biedt Shopify de meeste functionaliteit die je als webshop eigenaar nodig hebt out of the box aan. Bovendien is deze “kale” versie van Shopify al behoorlijk wat uitgebreider dan wat je aantreft wanneer je WooCommerce installeert. Denk bijvoorbeeld aan klanten die hun winkelwagentje in de steek laten. Bij Shopify kun je – zonder extra app – een email achter deze klanten aansturen. Bij WooCommerce heb je hier een extra plugin voor nodig.

Waar Shopify wel beter op scoort dan WooCommerce is met hun verkoopkanalen. Hiermee kun je al je verkoopkanalen (zoals je social media) vanuit één plek managen. Dat betekent dat je producten, bestellingen en klanten van al deze platforms vanuit je Shopify-beheercentrum in de smiezen kunt houden. Dit kan weliswaar ook met WooCommerce, maar hiervoor heb je weer meerdere plugins nodig, wat enigszins een gedoe is.    

Winnaar: WooCommerce

Betaalmethodes

Bij een online shop moet je manieren toevoegen zodat klanten je kunnen betalen. Zowel Shopify als WooCommerce bieden meer dan 100 betaalmethodes aan. Denk hier aan iDeal, Paypal of creditcards.

Iets om in de gaten te houden zijn de extra transactiekosten die Shopify in rekening brengt. Deze kunnen – afhankelijk van de betaalmethode – zo hoog worden als 2%.

Shopify heeft echter wel een ingebouwde betaalmethode verwerker genaamd Shopify Payments. Shopify Payments accepteert o.a. betalingen via iDeal, Google Pay, Apple Pay, Visa en Mastercard. Het voordeel hiervan is dat Shopify geen extra transactiekosten hierop in rekening brengt. Een nadeel aan Shopify Payments is dat je het (nog) niet aan een boekhoudprogramma kunt koppelen.

Bedenk echter wel dat iedere betaalmethode alsnog transactiekosten heeft, afhankelijk van de methode. Met iDeal is dat bijvoorbeeld 29 cent per bestelling.

Bij WooCommerce betaal je echter nooit extra transactiekosten, ongeacht de betaalmethode die je integreert. Dat maakt WooCommerce op dit front superieur, hoewel het qua kosten niet zal uitmaken wanneer je gebruik maakt van Shopify Payments.

Winnaar: WooCommerce

SEO

Search Engine Optimization (SEO) is voor veel webshops een belangrijk verkoopkanaal. Wie wil er nou geen gratis verkeer via Google ontvangen? Wanneer geïnteresseerden zoekwoorden intikken gerelateerd aan jouw product (denk bijvoorbeeld, “hoge kwaliteit beddengoed”), wil je dat jouw site zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnt. Op deze manier heb ik zelf kleine, interessante webshops weten te ontdekken waar ik onderhand vaste klant bij ben.

Shopify en WooCommerce zijn beiden uitstekend voor SEO. Beide oplossingen zijn gecodeerd op een manier dat zoekmachines sites die zijn gebouwd op de platformen eenvoudig kunnen begrijpen.

Niettemin kun je qua SEO meer kanten op met WooCommerce dan met Shopify. Dit begint met de SEO plugins die voor WordPress beschikbaar zijn. Deze bieden meer functionaliteit dan de equivalente SEO apps van Shopify. Echter, voor 95% van de SEO-optimalisatie die je wilt toepassen, zullen Shopify’s SEO apps voldoen.

Daarnaast biedt WooCommerce veel meer mogelijkheden op het gebied van content. Hoewel je een blog kunt beginnen via Shopify, biedt dit platform veel minder functionaliteit om je content uitnodigend te maken.  

Winnaar: WooCommerce

Website laadtijden

De snelheid van je website heeft een aanmerkelijke impact op je conversies. Zo kwam Walmart erachter dat met elke seconde dat hun site sneller laadde conversies met 2% omhoog gingen.

Met andere woorden: een snellere webshop leidt tot meer inkomsten.

Nu is het zo dat webshop software je site per definitie een stuk trager doet laden dan het geval is bij, zeg, een statische blog zoals Start24.

Of WooCommerce sneller is dan Shopify of omgekeerd is lastig te zeggen. Een stuk meer dan bij bovenstaande aspecten is het antwoord hier: “het hangt ervan af.”

Er zijn namelijk veel meer variabelen om rekening mee te houden. Denk hier een de kwaliteit van je webhosting (die ontzettend kan verschillen per pakket en provider), de theme die je kiest en de snelheidsoptimalisaties die je doorvoert.

Bij Shopify is dit alles net iets voorspelbaarder. Goedgekeurde Shopify themes voldoen aan bepaalde standaarden die voor WordPress themes niet gelden. En de hosting? Die regelt Shopify voor je en is snel en geoptimaliseerd voor veruit de meeste soorten webshops.

Als beginner zal je in de meeste gevallen daarom veel eenvoudiger een snelle webshop kunnen krijgen via Shopify dan via WooCommerce. Daarentegen, als ervaren gebruiker biedt WooCommerce een stuk meer mogelijkheden om een snellere shop te bouwen.

Winnaar: Gelijkspel

Klantenservice

WooCommerce is een open source plugin. Net als WordPress zelf heeft het geen gecentraliseerde klantenservice waar je op kunt bouwen. In plaats daarvan ben je aangewezen op online fora en Facebook groepen.

Sommige webhosting providers bieden echter klantenservice die een stap verder gaat dan vraagstukken rondom je webhosting zelf beantwoorden. Cloud86 is een voorbeeld van een Nederlandse hosting provider die managed WordPress hosting pakketten aanbiedt. Kies zo’n pakket en je krijgt (telefonische) toegang tot support die bereid is in je website zelf en daarmee ook WooCommerce te duiken.

Shopify daarentegen biedt 24/7 ondersteuning (via de telefoon, live chat of email) met support die puur toegespitst is op het oplossen van problemen met je webshop.

Dat maakt de winnaar van deze categorie vrij voor de hand liggend.

Winnaar: Shopify

Veiligheid

Veiligheid zou een prioriteit moeten zijn voor iedere website eigenaar. Dit geldt echter nog stukken meer voor lieden die een webshop runnen. Je hebt te maken met een betaalgegevens en persoonlijke data zoals naam, email en adresgegevens.

Webshop eigenaren die hier de mist mee ingaan moeten de boel in de meeste gevallen opdoeken.

Met Shopify wordt de beveiliging van je webshop helemaal voor je geregeld. Er wordt automatisch een SSL-certificaat voor je geïnstalleerd. En omdat het een managed hosting platform is, is Shopify verantwoordelijk voor het tegenhouden van hackers en zwakke punten op het gebied van beveiliging. Daarnaast worden alle plugins voor het platform goed in de gaten gehouden.

Met WooCommerce daarentegen kan er (in theorie) een stuk meer fout gaan. Kies een onbetrouwbare hosting provider, en je site kan geïnfecteerd raken met malware. Houd je plugins niet up-do-date, en je site ligt open voor aanvallen. Jij en jij alleen bent uiteindelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van je WooCommerce webshop.

Als je weet wat je doet is dit alles geen probleem. Maar voor complete beginners is Shopify zonder twijfel de veiligere ecommerce oplossing.

Winnaar: Shopify

Kosten

Voor Shopify betaal je tussen de €27 en €289. Daarnaast kosten veel van de mooiere thema’s honderden euro’s en hangt er een prijskaartje aan veel van de extra functionaliteit. De duurdere pakketten van Shopify bieden meer functionaliteit (zoals geavanceerde rapporten) en zal je nodig hebben wanneer je shop boven een bepaald aantal maandelijkse bezoekers uitkomt.  

Een kleine WooCommerce shop daarentegen kun je in de lucht krijgen vanaf pak en beet €10 per maand – het bedrag wat je aan een hosting pakket uitgeeft wat voor WooCommerce geschikt is. Veel van de beste WordPress themes hebben een gratis versie (die waarschijnlijk alle functionaliteit biedt die je nodig hebt) en dat geldt ook voor plugins.

Wil je een webshop oprichten “voor erbij,” dan is de financiële barrière tot WooCommerce dus een stuk lager dan bij Shopify, waar je mogelijk direct al honderden euro’s uit moet geven.

Reken echter op een stuk hogere WooCommerce kosten wanneer je shop begint te groeien. Echt grote webshops kunnen bijvoorbeeld makkelijk honderden euro’s per maand kwijt zijn aan webhosting.  

Conclusie

Als dit jou beschrijft, kies dan voor Shopify:

  • Je wilt zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan de technische kant van je webshop en zet gebruikersgemak boven alles
  • Je wilt toegang hebben tot 24/7 klantenservice en dat zaken als beveiliging voor je geregeld zijn
  • Je wilt zo snel mogelijk een webshop in de lucht hebben

Maar WooCommerce is beter wanneer:

  • Je complete vrijheid zoekt op het gebied van functionaliteit en design
  • Je technisch aangelegd bent en controle wilt over zaken als snelheid en webhosting
  • Je een doe-het-zelver bent die voor zo min mogelijk kosten een webshop de lucht in wilt krijgen

Met andere woorden, de ene oplossing is niet per se beter dan de andere. Het komt aan op je persoonlijke behoeften en wensen.

Echter zal voor de meeste mensen Shopify de meest logische keuze zijn.

Voor meer over Shopify, bekijk hier onze uitgebreide Shopify review.

Wil je daarentegen liever aan de slag met WooCommerce, bekijk dan hier onze WooCommerce handleiding die stap voor stap laat zien hoe je met deze tool een webshop de lucht in krijgt.  

Veelgestelde vragen

Wat is beter voor grote bedrijven, WooCommerce of Shopify?

Beide platforms worden gebruikt door webshops die miljoenen omzetten. Uiteindelijk is WooCommerce echter meer schaalbaar vanwege de controle die je hebt over je webhosting en de mate waarin je je site aan kunt passen.


Wat zijn voorbeelden van ecommerce shops die met Shopify zijn gemaakt?

Colourpop.com, Gymshark.com en Decathlon.com zijn allemaal met Shopify gemaakt.


Wat zijn voorbeelden van ecommerce shops die met WooCommerce zijn gemaakt?

Voorbeelden van WooCommerce eshops zijn de webshop van Harvard, Poppybarley.com en Earthboundtrading.com.  


Kun je je webshop verhuizen van Shopify naar WooCommerce of omgekeerd?

Dit kan. Bijvoorbeeld dit artikel laat zien hoe je je data kunt migreren van Shopify naar WooCommerce.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.