Zo start je een webshop in 4 eenvoudige stappen

door | 14 december, 2020

Met de explosieve groei van het internet schieten webshops als paddenstoelen uit de grond. Ondertussen kan je eigenlijk alles wat je kan bedenken online kopen en is het beginnen van een webshop laagdrempeliger dan ooit. 

Wil je zelf een webshop starten, dan helpt dit artikel je in 4 stappen op weg.

Het goede nieuws: je kan een succesvolle webshop starten zonder dat je nu al weet wat je gaat verkopen.

Het slechte (of eerlijke) nieuws: de meeste mensen met die een webshop starten zullen falen.

Tegenwoordig is het starten van een webshop in een middag gebeurt. De software is steeds toegankelijker en slimmer geworden. Je kan in een paar uur voor minder dan €10 per een volledige webshop draaiende hebben.

Het is zo laagdrempelig geworden dat veel mensen vergeten dat webshops ook ondernemingen zijn. Een webshop faalt gegarandeerd wanneer je niet goed hebt nagedacht over het product, de marges die je kan verdienen op je product en je marketingstrategie.

Daartegenover staat dat een goede productkeuze en weloverwogen marketingstrategie ervoor kan zorgen dat je als ZZP’er zo maar eens miljoenen euro’s omzet draait.

Dit stappenplan geeft je de basis mee om te zorgen dat je vanaf het eerste moment bewuste keuzes maakt rond je webshop. Zo weet je goed waar je aan begint en waar je op moet letten.

Bespreek ik alles tot 3 cijfers achter de komma?

Nee, zeker niet. Dit stuk helpt je op weg en geeft je de grootste puzzelstukken.

Verschillende typen webshops

Webshops zijn er in alle soorten en maten. Welke vorm je kiest maakt nogal verschil voor je plannen.  Er zijn pak ‘m beet 4 verschillende modellen mogelijk.

Een webshop voor zelfgemaakte producten

Stel jij maakt hele mooie houten tafels of handgemaakte sieraden. Dan kan je een webwinkel beginnen en deze hierin aanbieden.

Maak je software of bijvoorbeeld trainingsvideo’s die je wil verkopen?

Dan heb je goud in handen. Je hoeft dan maar één keer iets te maken (en te onderhouden) en kan dit blijven verkopen.

Inkoop-verkoop webshop beginnen

Dit is een webshop waar je bepaalde artikelen verkoopt met een marge. Je maakt de producten niet zelf, maar je koopt bestaande producten in.

Denk bijvoorbeeld aan de meeste online schoenenwinkels. Dit is een competitieve wereld, zolang je geen exclusiviteit hebt van de leverancier zal je waarschijnlijk direct concurreren met andere webshops. Coolblue is in essentie zo’n webshop. De oprichter van Coolblue Pieter Zwart zei ooit dat er altijd wel iemand goedkoper is. Daarom concurreren zij op service en imago, ook wel “customer intimacy” genoemd.

Dropshipping webshop beginnen

Een webshop die gebruik maakt van dropshipping is eigenlijk alleen de voorkant van de winkel.

Wanneer een bezoeker van zo’n webshop een product koopt wordt direct via een leverancier direct aan de klant geleverd. Een dropshipping webshop heeft dus geen voorraad en in veel gevallen zien zij het product zelf nooit.

Om het wat concreter te maken een voorbeeld. Stel je voor, je bestelt een pizza bij “Pizzeria Italia” voor €12.

Zij sturen jouw bestelling automatisch door naar “Bakkerij de Boer” en betalen voor deze bestelling €6.

Bakkerij de boer gooit een pizza in de oven en stuurt een bezorger op pad met jouw pizza en zet op de doos en de bon dat de pizza afkomstig is van “Pizzeria Italia”.

Bakkerij de boer vindt dit helemaal prima, zij kunnen zo doen waar ze het beste in zijn: zo veel mogelijk pizza’s bakken.

En de mensen achter Pizzeria Italia? Die verdienen goed geld met eigenlijk voornamelijk marketing. Zij zijn steengoed in het neerzetten van een marketingcampagne.

Je ziet dropshipping vooral gebeuren bij producten voor consumenten. De typische dropshipper vind een product wat enorm handig of voordelig lijkt.

Denk aan een kleine beamer of een mini airco en dergelijke. Vaak komen deze producten rechtstreeks van een dropship leverancier uit China bij jouw adres aan.

Met deze variant van webwinkels kan je veel geld verdienen zonder dat je er veel voor lijkt te hoeven doen. Dat is niet zo. Dropshipping is een enorm competitieve wereld en is het aan te raden hier alleen mee te beginnen als je goed weet wat je doet; advertenties kosten geld en bij een slechte conversie krijg je het niet terug.

Platform webshop of “shop-in-a-shop” beginnen

Grote warenhuizen hebben vaak een winkel in een winkel. Denk aan de dure kledingmerken in bijvoorbeeld de Bijenkorf met eigen personeel en eigen ontwerp. Zo werkt het online ook.

Je kan dus ook jouw producten aanbieden via Bol.com, Amazon of bijvoorbeeld Etsy. Zij hebben natuurlijk gigantische hoeveelheden bezoekers.

Waar voor een dropshipping webshop het accent bij online marketing ligt, ligt bij een shop-in-a-shop het accent op je inkoop en reviews. Kan je unieke producten met een goede marge maken of kopen?

Dan kan dit een succesvolle optie zijn.

Dit is een veelgebruikt alternatief van bedrijven die een eigen product maken maar geen uitgebreide online strategie voeren.

Zo zie je bijvoorbeeld meerdere aanbieders van kantoormeubilair als bureaustoelen hun producten aanbieden op Bol.com en een aantal soortgelijke websites.

Combineren van verschillende vormen kan natuurlijk

Ben je een bestaand bedrijf is het goed voor te stellen dat je op termijn je eigen online webshop hebt en daarnaast bijvoorbeeld actief bent binnen een website als bol.com.

Je kan dus naar hartelust alle verschillende varianten combineren.

Nu je de basis hebt, kunnen we verder met de stappen:

  • Het product
  • De marketingstrategie
  • De naam
  • Het kiezen van ecommerce software om je webshop te maken

Stap 1: Onderzoek je product

Er zijn twee manieren om dit aan te vliegen: (1) je hebt al een product en je wil dat product gaan verkopen of (2) je kan een product zoeken of maken afhankelijk van de behoefte en je concurrentieanalyse.

Wanneer je nog niet weet wat je wil gaan verkopen is de eerste vraag die je moet beantwoorden waar er vraag naar is. Dat kan je doen door bijvoorbeeld op zoekwoorden te kijken in Google trends of via tools als Semrush of Ahref

Google trends voor bureaustoelen
Google trends voor bureaustoelen

Het sommetje is heel simpel: Het gaat om zoekvolume, concurrentie en marge op je product. Zijn er weinig zoekers per maand dan is je potentieel om te verkopen laag. Verkoop je hele hoog geprijsde producten met een goede marge dan kan het alsnog lonen.

Hou er rekening mee dat mensen wellicht vaker naar jouw winkel terugkeren als ze eenmaal gekomen zijn. Daarnaast kan je ook overwegen om een abonnementsdienst aan te bieden waarin je bijvoorbeeld elke maand een nieuw product opstuurt. Een bekend succesverhaal is dat van de “Dollar Shave Club”. Ook veel instagrammers werken zo met bijvoorbeeld cosmetische spullen.

Is er veel volume, maar is het enorm competitief? Dan moet je afvragen of jij ertussen komt.

Je bent letterlijk op zoek naar het gat in de markt.

Heb je al een bestaand product portfolio? Dan helpt elk product dat extra kan verkopen je omzet omhoog. De vaste kosten van een webshop zijn beperkt.

Hoeveel je vervolgens uitgeeft aan online marketing kan je precies meten. Zo kan je snel het sommetje maken vanaf welk moment het de tijd en moeite loont om online actief te verkopen.

Samengevat: er is hier geen goed of fout. Zorg dat je een product kiest waar bewezen vraag naar is en maak het sommetje: kan ik hier überhaupt voldoende mee omzetten zodat ik mijn doel bereik? En wat als het tegenvalt?

Stel je doelen en ondergrens duidelijk vast.

Niemand kan de toekomst voorspellen. Wel kan je online heel aardig uitpluizen hoe anderen het doen. Je kan dus een erg precieze marktanalyse maken en deze afzetten tegen jouw beoogde producten.

Dan krijg je een nog beter gevoel voor de interesse voor jouw product en kan je aan de hand daarvan beslissen of jouw idee voldoende kansen biedt.

Stap 2: Kies je marketingstrategie voor je webshop

Wanneer je een goed beeld hebt over de grootte van jouw doelgroep en de concurrentie is de volgende stap om uit te denken hoe je jouw doelgroep zo efficiënt mogelijk gaat bereiken.

Marketing is in eigenlijk alle gevallen het allerbelangrijkste bedrijfsonderdeel van een webshop.

Er zijn in principe 4 vormen van online marketing die relevant zijn voor webwinkels:

  • SEO
  • Betaalde marketing
  • Platform marketing

Elk van deze soorten bestaan uit verschillende onderdelen waar je experts voor hebt. Binnen SEO heb je bijvoorbeeld experts die heel goed zijn in linkbuilding en weer andere die heel goed zijn in het schrijven van content die zoekmachines oppikken.

Kies uiteindelijk een optie die het beste past en focus je daar in eerste instantie op.

Je ontkomt er niet aan om jezelf te verdiepen in online marketing als je jouw webshop succesvol wil maken. Een webwinkel met een Facebook- en Instagram account met wat leuke foto’s is tegenwoordig echt te mager.

Online marketing is niet lastig maar je moet er wel even induiken. Doe je dat niet, gebeurt er niets.

Ga je beginnen met adverteren zonder plan en voorkennis? Dan kan je net zo goed het geld direct weggooien (uitzonderingen daargelaten).

Zorg er dus voor dat je hier kennis in opdoet.

SEO voor webshops die beginnen

SEO is simpel gezegd alles wat je eraan doet om zoekmachines als Google en Bing jou te laten vinden. Zoekmachines zijn fantastisch voor jou als webshop.

De gebruiker van een zoekmachine geeft namelijk precies aan waar hij of zij naar op zoek is.

Zoekt iemand jouw product of jouw productcategorie? Dan wil je natuurlijk dat jouw product bij de top resultaten verschijnt op Google.

Hoe Google bepaald wie bovenaan komt bij welke zoekwoorden is een geheim. Toch zijn er een aantal grote leefregels die je helpen bij Google.

Je website moet legitiem overkomen. Dat betekent onder andere snel en netjes. Ook houdt Google ervan wanneer je regelmatig nieuwe stukken tekst deelt rond je producten.

Verder neemt Google een website die al wat langer bestaat serieuzer dan een gloednieuwe website (en terecht).

Samen met het aantal andere websites dat naar je doorlinkt en nog een reeks aan andere factoren berekent Google een “domein autoriteit” van jouw webshop. Heb je een relatief goede domein autoriteit, dan zal je relatief hoger komen.

De voordelen van SEO voor webshops

  • Het is gratis; je hoeft dus niets uit te geven aan de bezoeker die iets koopt. Zo kan het enorm winstgevend zijn.
  • Zoekvolumes zijn groot en stabiel en als je eenmaal je plekje hebt veroverd zijn bezoekers en verkopen redelijk voorspelbaar.
  • Zoekers hebben een specifieke vraag waardoor ze bij jouw product komen. Raak je de juiste zoektermen dan is de kans groot dat ze iets bij je kopen.

Er is een groot nadeel bij SEO: het duurt lang voordat je hoog bij Google komt te staan. Erg lang.

Voordat je website een goede domein autoriteit heeft opgebouwd kan je zo 9-12 maanden bezig zijn. Sta je lager dan de top 3, dan zal het aantal mensen die bij je webshop binnenstappen minimaal blijven.

Dit betekent ook dat je weinig geld verdient. Dit terwijl je wel veel tijd moet investeren in het schrijven van goede content, het optimaliseren van je productpagina’s op zoekwoorden en het opbouwen van een linkprofiel.

Wil je dus alleen met SEO aan de slag, dan kan je ervan uitgaan dat je de eerste periode sowieso weinig mensen in je online winkel krijgt.

Maar zodra je hoger begint te komen kan je zomaar een digitale “A-locatie” krijgen met je webwinkel zonder dat je hier ook maar iets voor betaald.

Joost, mijn partner voor start24.nl kan je hier trouwens mee op weg helpen. Mail hem op joost@start24.nl en hij zal je direct wat tips & tricks kunnen geven.

Betaalde marketing voor webshops en webwinkels

Er zijn verschillende vormen van betaalde online marketing die kan inzetten voor een webshop of webwinkel. De belangrijkste zijn “social media marketing”, SEA “search engine advertising” en “display marketing”.

Waar zoekmachines fantastisch zijn voor jou omdat de zoeker aangeeft waarna hij of zij op zoek is, is social media marketing voor jou fantastisch omdat je jouw doelgroep heel specifiek kan uitfilteren.

Ook is de mindset van de gebruikers op social media anders. Mensen zijn hier voor vermaak en in het oog springende advertenties rond hun interesses kunnen zo maar eens tot een spontane aankoop leiden.

SEA is het betaalde broertje van SEO. Dit zijn de eerste resultaten in google waar “advertentie” onder staat geschreven. Je komt dan op bepaalde zoekwoorden meteen bovenaan bij Google. Hier betaal je voor per zoeker die daadwerkelijk klikt op je advertentie. Hoeveel je betaalt hangt van veel factoren af. In Nederland liggen deze prijzen vaak tussen de €0,10 en €5 per click.

Display advertenties zijn advertenties met afbeeldingen op websites. Dit zijn bijvoorbeeld de advertenties die je op nu.nl of op andere grote websites veel ziet. Hier betaal je vaak ook op 2 manieren voor: per click (cpc) of per 1000 weergaven (cpm).

Hou er rekening mee dat lang niet iedereen die op de advertentie klikt daadwerkelijk wat komt kopen in je webshop. Je moet dus gaan uitrekenen hoeveel je kan betalen om uiteindelijk een bepaalde marge te maken.

Heb jij 100 clicks nodig om uiteindelijk 1 product te verkopen? Dan moet je je afvragen of jouw marge op het product voldoende is om deze investering om die 100 kliks te kopen uit kan.

Het slechte nieuws is dat je geld moet uitgeven om te kunnen meten of en in hoeverre het winstgevend is. Het goede nieuws is, als het winstgevend is of tegen winstgevendheid aanzit, kan je jouw webwinkel gaan optimaliseren en testen hoe het wel winstgevend kan worden.

Voordelen van betaalde marketing

  • Je kan een eindeloze hoeveelheid bezoekers kopen en zo je omzet omhoog werken
  • Met online marketing kan je precies meten en optimaliseren (!) wat werkt en niet werkt
  • Je bepaalt heel precies aangeven wie jouw advertenties te zien krijgt

Platform marketing

Platform marketing lijkt een beetje op SEO. Bij platform marketing kies je ervoor om jouw producten aan te bieden bij grote, reeds bestaande webshops.

Denk hierbij aan Amazon of Bol.com. Zij trekken gigantische bezoekersaantallen per dag. Hier is het de sport om – net als in een echte winkel – zo goed mogelijk gevonden te worden en je product zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden.

De focus ligt hier dus op goede productinformatie, goede productteksten en een een goede positionering in het digitale schap.

Aan de andere kant moet je proberen om je reviews zo hoog mogelijk te krijgen (en houden!). Dit is cruciaal.

Hoe beter je productreview hoe groter de kans is dat andere bezoekers jouw product ook kopen.

Andere vormen van online marketing

Natuurlijk heb je nog meer opties voor marketing, denk aan influencer marketing. Zolang je zelf geen influencer bent zal je hier in eerste instantie niet heel veel mee kunnen doen. Ik raad je aan dit kanaal – wanneer bij jouw grotere plaatje past – later te overwegen.

Werk je online marketingstrategie uit

Schrijf je een online marketingplan uit. Dit kan in een paar pagina’s.

Hierin beschrijf je onder andere het marktpotentieel (in volumes) en beschrijf jouw beoogde marketing funnel en beoogde conversiepercentages.

Nu kom je aan bij een GO-NOGO-moment. Je hebt je producten en je marketingstrategie scherp. Je weet hoeveel je moet verkopen om jouw doelen te bereiken en je hebt een goed idee wat ervoor nodig is. Neem een stapje terug en zoom even uit.

Bespreek het met vrienden en bekenden, het liefste met iemand die al eens een webshop heeft gestart.

Ziet je plan er goed uit? Dan is het tijd om door te pakken en je webshop te gaan opzetten. Dit doe je met ecommerce software.

Stap 3: De naam van je webshop

Voordat je je webshop wil starten moet je nog een goede naam kiezen. Dit vergt even wat puzzelen maar hier kom je uiteindelijk wel uit. In dit artikel leg ik uit hoe je stap voor stap een slimme domeinnaam kiest. Gebruik deze om tot een slimme naam te komen.

Zodra je een naam hebt, leg ook de domeinnaam vast. Let op: bij sommige ecommerce software krijg je deze al gratis (bijv. bij JouwWeb en Mijnwebwinkel).

Stap 4: Ecommerce software voor je webshop om te beginnen

Vandaag de dag is het openen van een webwinkel gelukkig erg makkelijk. Om een goed functionerende webshop te hebben die de potentie heeft om miljoenen om te zetten hoef je geen regel code te programmeren. Je gebruikt hiervoor ecommerce software.

Deze software zet jouw online webwinkel in elkaar en zorgt voor klantmanagement, facturatie emails, gebruikersbeheer en is te integreren met partijen zoals Adyen en Mollie die je betalingsverkeer regelen.

Je wil namelijk wel dat jouw bezoekers gewoon kunnen afrekenen via iDeal, met een creditcard of via paypal kunnen betalen en dergelijke.

Wat kost een webshop ongeveer?

De prijzen lopen uiteen, maar als beginner zal het je tussen de €0 en €100 per jaar kosten. Zodra je meer volume gaat draaien kunnen prijzen (hard) oplopen.

Ga in ieder geval zelf geen webshop vanaf de grond opbouwen. Dit is echt onzin en is zeker in het begin niet nodig.

Het gemiddelde web agency pakt met liefde jouw €10.000 aan om een bestaand pakket van een paar tientjes in te richten.

Er zijn enorm veel aanbieders van ecommerce software. Dit zijn de meest gebruikten in Nederland.

Woocommerce, Magento en Shopify zijn grote internationale ecommerce software aanbieders. Zij zijn grote spelers en concurrenten op de internationale markt. Ze zijn daarmee ook duizendpoten en erg krachtig.

Misschien voor jouw eerste webshop project eigenlijk te krachtig. Ik zal je aanraden om je eerste webwinkel via JouwWeb of via Mijnwebwinkel te starten.

Zij kennen de Nederlandse ecommerce wereld goed en bieden scherp oplossingen met goede Nederlandstalige ondersteuning. Ze hebben veel ervaring met startende webshops en de startende ondernemers erachter.

In een later stadium kan je een van de grotere partijen overwegen.

JouwWeb als partner voor jouw webshop

Dit Nederlandse, prijswinnende bedrijf JouwWeb is al een snelgroeiende aanbieder ecommerce software. Hun oplossing is ideaal voor mensen die zonder ecommerce of online marketing ervaring een webshop willen inrichten.

Gemakkelijk in te stellen

Nederlandse customer support

Gratis domeinnaam wereldwijd

Vanaf 8 euro per maand

Eerste 3 maanden gratis

Je kan zelf de webshop ontwerpen en alle cruciale onderdelen als een email adres en betaalsystemen via iDeal zijn onderdeel van hun standaardpakket. Ze hebben ondertussen al ongeveer 50.000 betalende klanten.

Supergoede klantenservice bij JouwWeb

Niet onbelangrijk: hun klantenservice staat erg goed aangeschreven en is Nederlands. Zo kan je erop vertrouwen dat zij je verder kunnen helpen.

De prijs is ronduit scherp te noemen en kan bijna niet veel goedkoper. Voor een webshop met 10 producten betaal je €8 per maand. Je krijgt er een gratis domeinnaam bij en de eerste 3 maanden zijn gratis.

Voor €16 per maand kan je onbeperkte producten toevoegen aan je webshop en ontvang je 2 domeinnamen gratis. Ook hier zijn de eerste 3 maanden gratis.

Voorbeelden van webshops van Jouwweb

Voor de gemiddelde startende webshop gericht op de Nederlandse markt kan je met JouwWeb een goede start maken.

Kleine notitie: ze geven aan dat ze hun webshops optimaliseren voor Google. Dit betekent in de regel dat ze de uitgangssituatie regelen zodat de opzet van de site netjes is.

Dit betekent dus niet dat je automatisch hoog komt bij Google. Dat moet je echt zelf doen. Ze zorgen er wel voor dat de basis netjes is.

Mijnwebwinkel als partner voor jouw webshop

Het nederlandse Mijnwebwinkel is 100% gericht op het aanbieden van webshop ecommerce software. Ze bieden een eenvoudig en gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’ tool om het design van de webshop te maken.

Drag & Drop systeem

Nederlandse customer support

Gratis domeinnaam

Betaald v.a. 9 euro per maand

10% korting met code “START2410”

Mijnwebwinkel doet aan automatische optimalisatie voor SEO. Dit werkt ongeveer hetzelfde als voor JouwWeb.

Daarnaast biedt Mijnwebwinkel ongeveer 60 koppelingen met allerlei andere software pakketten zodat je eigenlijk altijd het meeste uit je webshop kunt halen.

Als laatste grote pluspunt is dat ze jouw bezoekers de mogelijkheid bieden om een bezorgmoment en bijvoorbeeld een PostNL locatie te kunnen kiezen. Dit zorgt voor een goede gebruikerservaring en volgens hen een grotere kans op herhaalaankopen (25% meer).

Zo heeft Mijnwebwinkel nog meer handige opties die het daadwerkelijk afhandelen en verwerken van jouw verkopen zo makkelijk mogelijk maakt. Dat kan je veel frustratie en gedoe schelen.

Nederlandse ondersteuning

Mijnwebwinkel biedt een uitgebreide support en je kan ze via Facebook messenger en email direct – in het Nederlands –  al je vragen stellen. Verder zijn ze ook erg open over hun toekomstplannen en updates. Je kan zelf features aandragen en bij genoeg vraag gaan ze deze ook integreren in hun product.

Voorbeeld webshops via Mijnwebwinkel

Waar de webshop van JouwWeb voor kleine webshops is, gaat Mijnwebwinkel net wat verder en biedt een omgeving die net wat zwaarder is voor het werken met je webshop.

Mijnwebwinkel biedt een gratis variant. Hiermee kan je even kijken hoe alles werkt. Probeer dat gerust, maar zodra je echt wil starten doe je er verstandig aan om een betaald pakket te nemen.

10% korting bij Mijnwebwinkel via Start24

Met Mijnwebwinkel kan je starten zonder kosten te maken. Eerlijk is eerlijk wil je een webwinkel beginnen, dan heb je hier niet echt genoeg aan. Het geeft je wel de mogelijkheid het even te testen. Ook is de gratis versie genoeg voor schoolprojecten op de HBO of MBO wanneer je een webwinkel moet beginnen bijvoorbeeld.

Voor €9 per maand (ex btw) heb je echter al een Mijnwebwinkel account. Deze komt met een gratis domeinnaam. Wel zijn je features hier redelijk beperkt. Ze bieden ook een pakket van €24 per maand. Deze heet “PRO”.

Dit is eigenlijk waar je naar op zoek bent als je een serieuze poging wil wagen om een webwinkel wil openen die ook daadwerkelijk het “hobby niveau” overstijgt. Er is nog een Premium variant, deze is €49 per maand (exclusief btw).

Ik raad je aan om te starten met hun PRO pakket. Opschalen kan altijd nog.

Gebruik de code: “START2410” wanneer je een PRO- of premium pakket kiest. Dit levert je het eerste jaar 10% korting op!

Waar let je op bij het inrichten van je webshop voordat je begint?

Over gebruikerservaringen (in het Engels User experience; UX) en klantreizen (in het Engels customer journeys) kan je boeken volschrijven. Een aantal tips waar je in ieder geval rekening mee moet houden:

  • Voordat je live gaat: doe een paar testen waarbij je net doet alsof een onbekende klant iets besteld. Heb je jouw Standard Operating Procedure scherp (SOP) ? Kan elke klant dezelfde service verwachten?
  • Laat je design van de webshop niet afleiden van wat de bezoeker moet doen: iets kopen
  • Zorg voor mooie, heldere productbeschrijvingen met duidelijke foto’s
  • Antwoord snel en volledig op vragen van bezoekers, ook al lijken de vragen dom

Hoe nu verder: trommelen en testen over je webshop

Nu heb je jouw webshop. Je hebt je online strategie en je producten. Nu is het belangrijkste dat iederéén weet dat jij deze webshop hebt. Je online strategie is belangrijk, maar het begint bij vrienden en familie wakker maken.

Begin parallel hieraan met het uitrollen van jouw online marketingstrategie. Monitor je prestaties nauwlettend en pas je webshop verder aan.

Na het lezen van dit artikel heb je als het goed is alle bouwstenen en weet je waar je jouw focus op moet leggen. Zit je vast? Laat gerust een berichtje achter!

Veelgestelde vragen over het beginnen van een webshop

Hoe kan ik een webshop maken?

Vroeger moest je veel weten van webdevelopment en webdesign. Tegenwoordig is dit niet meer nodig. De meeste aanbieder bieden je een template die je naar eigen inzicht kan ontwerpen. Je producten kan je dan ook op een eenvoudige wijze uploaden. Zo is het maken van een webshop vandaag de dag niet heel complex meer.

Wat kost een webshop per maand?

Een webshop kan je in sommige gevallen al gratis starten. Bijvoorbeeld bij Mijnwebwinkel. Vaak zijn gratis oplossingen wel erg beperkt. Betaalde ecommerce pakketten voor webshops beginnen van 8-9 euro per maand.

Is er gratis webshop software?

Ja er zijn meerdere aanbieders van gratis webshopsoftware. Bijvoorbeeld Magento is gratis en software via Mijnwebwinkel ook.

Hou er wel rekening mee dat voor niets alleen de zon op komt: je kan er beter iets aan uitgeven. Het succes van jouw webshop gaat niet afhangen van die paar tientjes per jaar aan een betaalde account.

Bezuinig hier dus niet op.

Moet ik mijn webshop bij de Kvk aanmelden?

Ja, in principe wel. Het is een bedrijf namelijk. Wel is het aan te raden om eerst even de kat uit de boom te kijken en zien of het allemaal de moeite waard is. Bij het starten van een bedrijf komen ook allerlei verantwoordelijkheden kijken (zoals belasting aangifte). lees meer in dit artikel over het starten van een eenmanszaak.

Wat heb je nodig om een webshop te beginnen?

Je zal waarschijnlijk als eerste denken aan een product. Je hebt als eerst een goed plan nodig. Je moet weten welke markt je gaat benaderen met welke producten. Dit artikel geeft je de juiste handvatten.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *