Wat doet een notaris en wat kost het?

Wat doet een notaris en wat kost het?

June 5, 2020

Wanneer je een bedrijf start is de kans groot dat je op een gegeven moment te maken krijgt met een notaris. Wat doet een notaris nou eigenlijk? Moet je er gebruik van maken? En hoeveel kost een notaris? In dit artikel geven we hier antwoord op.

Over de notaris

Het ambt van een notaris bestaat al sinds de middeleeuwen bestaat. Volgens de Wna, de wet op het notarisambt is de notaris een ambtenaar “die bevoegd om authentieke akten te verlijden in de gevallen waarin de wet dit aan hem opdraagt of een partij zulks van hem verlangt en andere in de wet aan hem opgedragen werkzaamheden verrichten.”

In de volksmond, is een notaris iemand die zorgt dat iedereen over hetzelfde praat en specifieke spelregels rond bijvoorbeeld bezit kan en mag vastleggen. Wanneer je een huis koopt is het wel fijn als er iedereen het erover eens is dat het huis echt van jou is. Of wanneer je aandelen verkoopt van je B.V. aan een investeerder, dan is het wel fijn dat er een derde partij is die precies weet hoeveel aandelen er verkocht zijn.

Een notaris is wat dat betreft een onpartijdige die ervoor zorgt dat allerlei zaken goed vastgelegd en bewaard wordt. Ze doen een veelvoud aan dingen voor privé personen en rechtspersonen. Ook bijvoorbeeld bij het opmaken van een testament of huwelijkse voorwaarden kan een notaris je helpen.

Notaris word je niet zomaar. Je moet er behoorlijk lang voor doorleren na je rechten studie. Daarna wordt je kandidaat notaris bij een bestaand notariskantoor. Verder moet je de Nederlandse nationaliteit hebben. Al laatste moet je benoemd en beëdigd worden en een eed afleggen. Vaak zijn notarissen om die reden dan ook vaak wat ouder. Door hun passie voor regeltjes, hun bijzondere positie en hogere leeftijd hebben notarissen vaak een gewichtig imago.

Naast een ambtenaar met een monopolie op het verrichten van bepaalde handelingen zijn notarissen ook ondernemers. Sinds enige tijd is deze markt volledig vrijgegeven.

Voordat dit gebeurde was je gebonden aan een notaris in jouw regio. Nu maakt locatie niet meer uit en kun je naar elke notaris die je wil. In 2012 kwam er een verdere versoepeling en mogen notarissen zich bijvoorbeeld ook wat scherper ten opzichte van elkaar positioneren. Gevolg: prijsverschillen en meer reclames.

Hoe krijg je als ondernemer met een notaris te maken?

In principe krijgen de meeste ondernemers op drie manieren te maken met een notaris:

B.V. oprichten

Besluit je om een B.V. op te richten, dan moet je deze bij de notaris inschrijven. Hier leg je vast wie de eigenaren en bestuurders zijn van de B.V. Nadat jij en je eventuele mede oprichters alles hebben geregeld bij de notaris kan je naar de Kamer van Koophandel en kan je jouw B.V. echt inschrijven. Zij regelen vaak ook een standaard opzet van de statuten. Deze kan je samen met hun toespitsen op jouw situatie. Hou er wel rekening mee dat dit vaak meerwerk is.

Statuten wijzigen

Wanneer je andere afspraken wil maken over bijvoorbeeld tekenbevoegdheid, ontslag van bestuurders of de procedure van aandelenoverdracht moet je ook langs de notaris om dit officieel te bekrachtigen. Dit zal je wellicht een keer meemaken, maar is geen dagelijkse praktijk. Je kan in principe dit bij een andere notaris laten doen dan de notaris waar je jouw B.V. hebt opgericht. In dat geval moet je wel zorgen dat je jouw statuten opvraagt bij je eerste notaris en deze onderbrengt bij je nieuwe notaris. In veel gevallen zal je bij dezelfde notaris blijven.

Aandelenoverdracht

Koop of verkoop je aandelen in een bedrijf dan zal ook dit via de notaris lopen. Ook hier kom je ze dus ook bij tegen.

Wat kost het oprichten van een B.V bij een notaris?

Het hangt er sterk vanaf bij welke notaris je wat laat doen. Je kan eigenlijk stellen dat er prijsvechters zijn die je voor lage tarieven helpen met het opzetten van een B.V., maar dat er ook meer prijzige erg servicegerichte notariskantoren zijn.

Voor het oprichten van een B.V. liggen de prijzen tussen de €380 euro en de €1102 euro. De meeste notarissen vragen bedragen tussen de €540 en €740 euro voor het oprichten van een B.V. (op basis van de bedragen op degoedkoopstenotaris.nl, per 06-2020).

Prijs oprichting B.V. bij een notaris
De meeste notarissen vragen een bedrag tussen de 540 en 740 euro voor oprichting van een B.V. (o.b.v. 130 notarissen)

Waarom vragen sommige notarissen meer dan andere?

Wellicht zou je verwachten dat een notariskantoor in Amsterdam een stuk duurder is dan een kantoor in een klein dorpje in Noord-Nederland. Dat lijkt niet het geval. Waar zit dan het verschil?

Sommige notariskantoren zijn wat luxer dan andere. Sommige printen op extra dik papier, geven je een lederen map mee en zijn gevestigd in panden met dure inrichting. Andere notariskantoren maakt dat minder uit en kunnen op een industrieterrein zitten. Zowel de prijsvechters als luxere notariskantoren moeten in principe dezelfde hulp en kwaliteit bieden. Het lijkt dus met name in een stukje beleving te zitten.

Onze tip: druk in het begin je kosten zoveel mogelijk en ga daarom naar een prijsvechter. Kijk wel even of deze niet aan de andere kant van het land zit. Linksom of rechtsom, je moet naar de notaris bij het inschrijven van een B.V. en je moet hiervoor betalen. Bewaar de factuur goed, deze kan je namelijk opvoeren als aanloopkosten en zijn daarmee aftrekbaar van de belasting.

Let op voor stilzwijgend meerwerk en vraag altijd voor een opgave

Wie zwijgt stemt toe. Naast ambtenaren zijn notarissen ook MKB’ers en hebben ze een winstoogmerk. Meerwerk wordt – in mijn ervaring – vaak gefactureerd zonder dat je hier zelf vooraf duidelijk een prijsopgave van hebt gekregen. Vraag altijd even een inschatting van het eventuele meerwerk. 

Het handigste is om bij het opvragen van een offerte voor het oprichten van een B.V. meteen uit te vragen hoe ze met meerwerk omgaan en wat het bijbehorende tarief is. Het gaat vaak voor een notariskantoor vaak maar om kleine bedragen maar voor jou als starter maakt dit uit wel degelijk uit.

Bij de oprichting van mijn eerste B.V. werd er een prijsindicatie gegeven van €600 Toen, na enig meerwerk, dit boven de €1100 werd viel dit ons toch wel erg tegen dat we dit vooraf niet wisten.

Takeaways:

  • Wil je een B.V. oprichten, dan moet je langs een notaris. Ook wanneer je statuten wijzigt of aandelen verkoopt van je B.V. moet je langs de notaris.
  • Prijzen voor het oprichten van een B.V. verschillen aanzienlijk. De meeste notarissen vragen tussen de €540 en 740 euro voor oprichting.
  • Je mag dezelfde kwaliteit verwachten notariskantoren ongeacht de prijs.
  • De kosten die je maakt bij de notaris zijn aftrekbaar. Ook voordat je B.V. officieel is ingeschreven.
  • Hou rekening met stilzwijgend meerwerk. Vraag altijd vooraf hoeveel iets gaat kosten, dan wordt je achteraf niet verrast.

Wij zijn geen fiscalisten, notarissen of juristen. Het bovenstaande artikel geeft je slechts handvatten. Kijk samen met hun verder wat het handigste is voor jou. Mocht je onverhoopt een fout zien in het bovenstaande, geef het door!

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

Verder lezen

Wat is Shopify?

Wat is Shopify?

Shopify is een online platform wat hun gebruikers eenvoudig een ecommerce website laat maken. Shopify’s meest...

Share This