Wat doet een accountant en wat kost het?

Wat doet een accountant en wat kost het?

door | 26 juni, 2020

Zodra je een eenmanszaak, VOF of B.V. opricht is de kans groot dat je met een accountant te maken krijgt. Maar, wat doen accountants precies? En waar moet je op letten wanneer je één selecteert? Wanneer je een accountant kiest, dan kies je deze vaker voor langer.

Ik gebruik zelf de benaming “accountant” voor de man (in mijn geval) die alle dingen doet rond administratie, boekhouding en belasting die ik niet zelf wil doen. Wanneer je wat formeler naar de terminologie kijkt zijn er in principe twee soorten accountants: de registeraccountant (RA) en de accountant-administratieconsulent (AA)

Je mag deze titels niet zomaar voeren. De titels zijn wettelijk beschermd, net zoals die van bijvoorbeeld een doktor. Om de titel te mogen voeren moet je hiervoor een erkende opleiding accountancy gevolgd hebben. Daarna moet je nog een post bachelor (voor AA) of post-master (voor RA) afronden voordat je jezelf accountant mag noemen.

Dit is meteen de eerste rode vlag die omhoog moet schieten bij je keuze voor een accountant. Heeft hij of zij geen RA of AA in dienst die zich met jouw zaak bemoeit, dan kan je deze beter overslaan.

Wat is het verschil in bevoegdheid? Vroeger waren de bevoegdheden voor RA’s en AA’s nog anders, maar sinds 1999 is dit nagenoeg gelijk getrokken.

Welke taken heeft een accountant?

Een accountant houdt zich bezig met de controle van de boeken en kan de jaarrekening van een B.V. toetsen en vaak ook opstellen. Daarmee is de rol van een accountant anders dan die van een boekhouder of salarisadministrateur. Een accountant kan dus ook een boekhouder zijn, maar niet elke boekhouder heeft een accountantstitel.

In de regel geeft de accountant het groene licht op de boekhouding van het bedrijf, op correctheid van de jaarrekening (in het geval van een B.V.) of bijvoorbeeld de administratie voor een subsidie. 

Een accountant werkt wel volgens een strikte code of ethic. Een belangrijk onderdeel van deze code is dat de accountant in principe afspreekt niet te jokken en te rommelen met cijfers. Je mag zo aannemen dat de accountant ook altijd naar beste vermogen de correctheid toets en een eventuele verklaring afgeeft. 

Het kleine accountantskantoor

Vaak zie je dat accountants naast de bovenstaande taken ook andere diensten aanbieden die hiermee te maken hebben. Vaak kunnen ze jou als ondernemer ontlasten met alles wat belastingen raakt. Denk hierbij aan het voeren van de salarisadministratie, het verzorgen van de belastingaangifte, de boekhouding of financieel advies. Zeker in de beginfase loont het om dit onder te brengen bij één partij die al deze dingen direct voor je kan regelen. Je hoeft dan niet meerdere relaties te onderhouden en meerdere keren dezelfde gegevens aan te leveren.

Het nadeel is dat een accountant vaak wel vrij snel een aardige lock-in met je bedrijf heeft. Overstappen kost tijd en kan gedoe opleveren. Waarschijnlijk wil je zo’n overstap als het even kan vermijden. Dan is het wel belangrijk dat je vooraf goed nadenkt waar je precies naar op zoek bent. Vaak zal je dit vinden bij een kleinere accountant of een kleiner regionaal accountantskantoor.

De grote namen

Grotere accountantskantoren (denk aan de PWC’s, EY’s en Deloitte’s) richten zich minder op salarisadministratie en jouw boekhouding als startende zelfstandige, maar bieden weer andere producten complementair aan het vereiste accountancy werk. Deze sluiten vaak aan bij organisaties in een andere levensfase en/of grootte. Denk hierbij aan zaken als waardebepalingen, financiering en begeleiding of ondersteuning in verkoop van het bedrijf.

Naar mijn mening ben je in het begin bij deze grote partijen aan het verkeerde adres. Wanneer je met jouw eenvoudige boekhouding aankomt bij één van deze partijen, dan schiet je eigenlijk met een kanon op een mug. Je betaald wel de prijs van het kanon. Je moet denken aan relatief hoge uurtarieven en ook – in deze fase – wellicht onnodige dubbele controles en dergelijke.

Er zijn uitzonderingen waarin het de meerprijs wel waard kan zijn. Naar zeggen is het voor sommige investeerders een plusje wanneer de jaarrekeningen en aangiften door zo’n gerenommeerde partij gedaan zijn. In principe moet de jaarrekening gelijk zijn en dergelijke, maar soms brengt het voor investeerders rust mee wanneer een grote partij betrokken is in plaats van het lokale accountantskantoortje op de hoek.

Kan je terecht bij de kleine accountant met je grootse plannen?

Dit is wel iets om even na te gaan. Heeft het bureau geen enkele ervaring met jouw groeimodel en/of businessmodel? Helpt de accountant normaliter alleen ZZP’ers met een kleine boekhouding? Dan past een andere accountant misschien beter bij je met meer ervaring bij bedrijven met soortgelijke businessmodellen en groeiplannen. 

Ook is het belangrijk hoe de accountant of het adviesbureau bij de belastingdienst bekend staat. Is jouw accountant net bezig en heeft hij of zij geen track record of heeft de accountant de kantjes er vanaf gelopen? Dan kan dit naar verluid een iets grotere kans op een audit meebrengen. 

Er is geen lijst inzichtelijk met een soort ranking of rating per kantoor. Je hebt accountantskantoren die al jaren bestaan. Je mag aannemen dat ze hun bestaansrecht danken aan goed werk leveren zowel richting hun klanten als de belastingdienst. Dat is een goed teken. Ook is een accountant toch iemand wat je viavia vind, net als huishoudelijke hulp.

Nagenoeg elk bedrijf heeft een accountant en/of belastingadviseur. Een paar mailtjes of berichtjes naar bedrijven die in jouw sector zitten met de vraag wie hun accountant is lost het al vaak op. Dit wordt vaak gewoon gedeeld.

Welk type persoonlijkheid zoek je in een accountant?

Het liefste wil je een accountant vergelijkbaar met een Volvo: beetje saai en redelijk aan de prijs, maar je weet dat je ervan op aan kan. Je wil zo min mogelijk te maken hebben met de belastingdienst en al helemaal niet in een mogelijk conflict terechtkomen met de belastingdienst. De “snelle” accountants die je vol geuren en kleuren belasting loopholes en trucjes laten zien kan je beter bij wegblijven. 

Naarmate je verder groeit zal je behoefte veranderen

Je behoefte zal langzaam veranderen van een accountant die reactief handelt naar één die proactief meedenkt. Wanneer je begint heb je meer dan genoeg aan een accountant die “gewoon” alles goed regelt. Dit zal je dan ook niet de hoofdprijs kosten en werkt prima.

Wanneer je echter winst gaat maken of harder gaat groeien zal je merken dat jouw “reactieve” accountant niet meer voldoende is. Dan heb je behoefte aan iemand die ook meer meedenkt en tijdig signaleert. Wanneer dit begint op te merken, reageer daar meteen op. Het zou zonde zijn als je er pas te laat achter komt dat je belastingvoordelen en dergelijke hebt laten liggen of onnodig veel belasting betaald hebt.

Wat kosten de diensten van een accountant ongeveer?

Uurtarief

Uurtarieven liggen tussen de € 75 en € 125 per uur (ex btw) voor de kleinere accountants. Voor fiscalisten, financieel adviseurs en grotere kantoren gaat dit al snel naar € 150 en € 175 per uur.

Jaarrekening

Als ZZP’er of zelfstandige zal het opstellen van een jaarrekening rond de € 500 liggen. Heb je een B.V. met vast personeel gaat dit al snel richting de € 1000. 

Hoeveel ben je alles bij elkaar jaarlijks kwijt?

In ons geval betaal ik voor salarisadministratie, boekhouding, belastingaangifte, het opstellen van de jaarrekeningen en hier en daar nog een uitzoek vraagje voor de holding jaarlijks € 1500 ex. btw.

Voor de werk B.V ligt dit bedrag enigszins hoger; rond de € 3000 per jaar ex. btw (o.b.v. een team met 5 medewerkers). Hiervoor krijgen we op dit moment eigenlijk alles wat we kunnen bedenken. Bij grotere kantoren kom je al snel op hogere bedragen uit. De grote accountantskantoren vragen al snel aan dubbele van de bovengenoemde bedragen.

De gouden regel blijft dat een fiscalist, boekhouder of accountant zichzelf moet terugverdienen. Soms zal dit zijn door goed en tijdig proactief mee te denken, soms zal dit zijn door jou waardevolle tijd en focus te besparen. Het is een noodzakelijkheid en bezuinig er daarom niet teveel op.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

Verder lezen

Share This