Wat is een blog? (plus voorbeelden & blog tips)

Wat is een blog?
In dit artikel krijg je antwoord op deze vraag en ik geef ik je voorbeelden van succesvolle blogs. Verder laat ik je zien hoe je zelf een blog kunt beginnen. En tot slot vertel ik je wat de sleutels zijn tot het runnen van een goedlopende blog.
Laten we beginnen.
Wat is een blog?
Een blog (een verkorte versie van “weblog”) is een online tijdschrift of informatieve website. Een blog bevat content (blog artikelen) die in een omgekeerde chronologische volgorde wordt weergegeven, met de nieuwste berichten bovenaan. Het dient als een platform waar een schrijver of meerdere schrijvers hun ideeën delen en informatie bieden over een bepaald onderwerp.
Kenmerken van een blog
Blogs vind je in alle soorten en maten. Sommige dienen vooral als een nieuwsfilter, en verzamelen verscheidene online bronnen en voorzien dit van kort commentaar. Anderen bevatten origineel, diepgaand onderzoek.
Er zijn blogs die over het leven van de schrijver gaan (persoonlijke blogs) en als puur passieproject dienen zonder winstoogmerk. Daartegenover staan zakelijke blogs die dienst doen als marketing kanaal voor bedrijven.
In sommige blogs komt de mening van de schrijver sterk naar voren, terwijl andere blogs een objectievere insteek hebben.
Een belangrijk onderdeel van blogs zijn de berichten van bezoekers. Niet ieder blog staat commentaar toe, maar wanneer bezoekers berichten kunnen achterlaten zie je in sommige gevallen een levendige gemeenschap ontstaan binnen het blog.
Het uiterlijk van blogs is door de jaren heen verandert en verschilt ontzettend tussen verschillende blogs. Echter, de meeste blogs delen bepaalde kenmerken:
- Header met navigatie, vaak met links naar specifieke sub-onderwerpen
- Een pagina (al dan niet de voorpagina) die de nieuwste artikelen laat zien
- Een footer met privacy, disclaimer, contact en “over ons” links
Daarnaast hebben veel blogs (wij niet) een zijbalk met daarin social media profielen en een inschrijfgedeelte voor een nieuwsbrief.

Het verschil tussen een website en een blog
Blogs zijn een type website. In de praktijk gebruiken mensen de twee woorden vaak als synoniemen. Zo verwijzen wij naar Start24 zowel als een website, als een blog.
Simpel gezegd, een blog is altijd een website, maar een website is niet altijd een blog. Zie het zo: tennis is altijd een sport, maar een sport is niet altijd tennis.
Over het algemeen worden blogs regelmatig ge-update met verse content, terwijl wanneer mensen het hebben over een website deze meestal statisch is en niet zo vaak wordt aangepast. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfssite van een ZZP’er.
Soms zijn blogs ook een onderdeel van een grotere website. Zo hebben bijvoorbeeld veel webshops een blog waar ze hun klanten op de hoogte houden over nieuwe ontwikkelingen over hun producten.
Blog voorbeelden
De voorbeelden hieronder laten zien hoe verschillend blogs kunnen zijn. En dat het credo “er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden” ook op gaat voor blog succes.
Ik geef zowel voorbeelden van Nederlandse blogs als Engelstalige blogs. Voor ieder blog duik ik in de redenen voor hun succes en de manier(en) waarop ze geld verdienen.
WaitButWhy.com (maatschappij en wetenschap)

Tim Urban’s WaitButWay.com vliegt met de ondertitel “new post every sometimes” direct in tegen het idee dat je als blogger regelmatig moet publiceren.
Op WaitButWhy verschijnt er soms maanden geen nieuw artikel. Soms zelfs meer dan een jaar niet, zoals op het moment van schrijven het geval is.
WaitButWhy neemt maatschappelijke en wetenschappelijke vraagstukken onder de loep in lang-formaat. De artikelen zijn vaak diepgaande essays van vaak duizenden of tienduizenden woorden.
Voorbeelden van onderwerpen die worden aangesneden zijn de Fermi paradox (als er een bijna oneindig aantal planeten is waarop intelligent leven mogelijk zou moeten zijn, waar is iedereen dan?), uitstelgedrag en artificial intelligence.
Redenen waarom dit blog succesvol is
De onderwerpen die Tim Urban bespreekt zijn misschien wat zwaarder van aard, maar hij weet ze licht, interessant en toegankelijk te maken. Daarnaast doorspekt hij zijn artikelen met z’n eigen tekeningen en een uniek gevoel voor humor.
Dit alles is een zeldzaamheid op het wereldwijde web.
Als de meeste bloggers er mee zouden kappen, zou geen haan er naar kraaien (dat geldt vrees ik ook voor ondergetekende). Als Tim de handdoek in de ring zou gooien echter, zou dit voor z’n vele fans een tragedie zijn.
De kwaliteit van zijn content bevindt zich op heel een ander level dan dat van de gemiddelde sterveling. Het is daarom zo dat ondanks dat hij z’n blog al langer dan een jaar niet heeft aangeraakt, het nog steeds extreem populair is.
Hoe dit blog geld verdient
WaitButWhy verdient geld door middel van Patreon-donaties en het verkopen van merchandise zoals knuffels, posters en kleding.
AshleyLynn.nl (persoonlijk)

Ashley Lynn’s blog AshlyLynn.nl is een van de talloze persoonlijke blogs die het internet rijk is.
Op persoonlijke blogs delen individuen hun gedachten, dagelijkse gebeurtenissen en kennis. Een persoonlijk blog kan in wezen gaan over alles, en heeft daarom overlap met bijvoorbeeld reis- en fitness blogs (zolang er hier een enkel persoon achter zit).
Een belangrijk verschil met andere soorten blogs is echter dat de focus op jou (de schrijver) ligt en dat persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen de boventoon voeren. Andere blogs (zoals wij bij Start24) zijn hoofdzakelijk gericht op het verstrekken van informatie en het oplossen van problemen. Hoewel wij vaak onze meningen, opvattingen en ervaringen door onze content heen vlechten, speelt dit een bijrol.
Ashley deelt op haar blog bijvoorbeeld haar ervaringen bij het werken op de bibliotheek, wat ze heeft gelezen op vakantie en laat ze de resultaten zien van waar doe-het-zelf project met touw en eucalyptus.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Ashley schrijft op een open, toegankelijke manier. Ze windt geen doekjes om de uitdagingen waar ze in haar leven tegenaan loopt (zoals haar burn-out). Dat maakt haar herkenbaar en authentiek.
Hoe dit blog geld verdient
Voor zover ik kan inschatten is AshleyLynn.nl puur een passieproject waar geen geld aan wordt verdiend. Ik zie geen advertenties, gesponsorde artikelen of affiliate links (die voor de hand liggend zouden zijn voor bijvoorbeeld haar boek aanbevelingen).
Kinsta.com/nl/blog/ (zakelijk)

Een zakelijk blog zoals het Nederlandse blog van Kinsta dient als marketingkanaal voor een bestaand product of dienst.
Kinsta schrijft over zaken die te maken hebben hun type business. Het is een WordPress webhost en daarom schrijven ze over zaken zoals hoe je je site sneller kunt krijgen, de beste thema’s voor je WordPress site en het instellen van MailChimp. Eigenlijk alles wat je direct of indirect kunt koppelen aan WordPress websites.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Kinsta spaart kosten nog moeite op hun blog. Ze dekken ieder onderwerp wat ze behandelen van A-Z. Het resultaat dat ieder blog artikel eruit komt als een half boekwerk. Goed geschreven, mooie lay-out en diepgaan met een minimale hoeveelheid fluf.
Ze pluggen (natuurlijk) hier en daar hun eigen product, maar doen dit niet op een opzichtige manier.
Google beloont dit en het resultaat is tienduizenden maandelijkse bezoekers waarvan een aantal uiteindelijk gaat veranderen in betalende klanten.
Hoe dit blog geld verdient
Kinsta’s blog verdient geen geld op een directe manier. Het is een kanaal om brand awareness te genereren, net als een reclame op een bushokje.
Veel van Kinsta’s blog artikelen verwijzen op een (niet altijd) subtiele manier naar hun productaanbod. Meestal zal dit echter dienst doen als een eerste of tweede stap in een bredere bewustwording van Kinsta als hosting provider.
Bettyskitchen.nl (recepten)

BettysKitchen.nl is een populair kookliefhebber en recepten blog van Betina Oostveen.
Je vindt er recepten voor recepten voor praktisch ieder type eten. Niet alleen voor ontbijt-, lunch- en avondgerechten, maar ook snacks zoals zoete popcorn.
Daarnaast schrijft Betty ook over haar favoriete restaurants in Nederland en deelt hier en daar persoonlijk berichten, zoals over de geboorte van haar kinderen.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Een belangrijke factor is volume. Er worden praktisch dagelijks nieuwe recepten toegevoegd. Voor veel blogs is een constante stroom van nieuwe content een belangrijke manier om lezers betrokken te houden.
De recepten worden duidelijk uitgelegd en zijn kort en bondig. Een groot verschil met veel receptenblogs waar je je eerst door het levensverhaal van de auteur moet werken (“ik weet nog hoe mijn grootmoeder…”) voordat je bij het recept zelf uitkomt.
Daarnaast is het design en het lay-out van dit blog uitstekend. De foto’s zijn van topkwaliteit en de ingrediënten en instructies worden super duidelijk weergegeven.
Hoe dit blog geld verdient
Het lijkt erop dat advertenties (via Google Ads) de belangrijkste inkomstenbron zijn voor BettysKitchen.nl.
Daarnaast bevat ieder recept bestelknoppen voor Albert Heijn en Jumbo. Beide bedrijven hebben een affiliate programma (verderop vertel ik je meer over affiliate marketing en hoe je hier geld mee verdient).
Web3IsGoingGreat.com (technologie)

Er zijn mensen die denken dat crypto en Web3 de toekomst is van valuta en het internet, en zijn er mensen die denken dat het één grote zwendel is.
Molly White van Web3IsGoingGreat.com valt in die laatste categorie.
Haar blog is één lange feed van zaken die pijnlijk mis gaan in de wereld van crypto en Web3. Van zogenaamde “stable coins” die inklappen, crypto portemonnees die worden gehackt en NFT-projecten waarbij de oprichters van de aardbodem verdwijnen zodra ze hun geld van hun fans en volgers binnen hebben gehaald.
De voorpagina van haar blog bevat subtiele details zoals de “Grift counter.” Deze met vlammetjes versierde teller die bijhoudt hoeveel geld er verloren is in oplichterijen neemt toe wanneer je in de blog feed naar beneden scrolt.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Web3IsGoingGreat.com legt op een droge, bondige toon weer wat er fout gaat in het Web3 domain. Het is niet opinie-gedreven. In plaats daarvan legt het simpelweg de feiten op tafel en laat het grotendeels de lezers hun eigen conclusies trekken.
De artikelen zijn meestal niet langer dan 300 woorden. Het design is uniek en de lay-out maakt extreem eenvoudig om de verschillende berichten snel en efficiënt tot je te nemen.
Hoe dit blog geld verdient
Dit blog verdient geen cent en dat is een bewuste keuze. Je kunt donaties maken, maar alleen tot de hosting kosten die Molly uitgeeft om het blog in de lucht te houden.
Frankwatching.com (digitale marketing en communicatie)

Frankwatching.com is een goed voorbeeld van hoe ver een simpel blog opgestart door een éénpitter kan komen.
Frank Janssen heeft Frankwatching in 2004 opgericht en publiceerde binnen enkele jaren 1.400 artikelen. Gedurende die tijd ontstond er een hechte online community om zijn blog heen. Vandaag de dag werken er meer dan 50 mensen aan Frankwatching.
Het is uitgegroeid tot een digitale marketing en communicatie platform wat evenementen organiseert en trainingen, opleidingen en online cursussen aanbiedt.
De blog content van Frankwatching bestaat vooral uit gast artikelen. Zo heb ikzelf ook enkele artikelen op Frankwatching gepubliceerd.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Je zou denken dat kwaliteitscontrole een uitdaging kan worden wanneer je vooral steunt op content van buitenaf. Frankwatching houdt de teugels echter redelijk strak in handen en laat (hoofdzakelijk) content toe van experts die ook redelijk vlot in de pen zitten.
Frankwatching leunt op volume en breedte. Ze publiceren meerdere artikelen per dag en tikken onderwerpen aan zoals de principes die schuilen achter een viraal stuk content, hoe je je eerste marketeer aanneemt, en design trends. Om maar een kleine greep uit het aanbod te nemen.
Oftewel, het biedt voor ieder wat wils.
Hoe dit blog geld verdient
De content van Frankwatching fungeert dezer dagen als een marketing kanaal voor hun evenementen en cursussen. Zo zie je op iedere pagina een agenda kopje staan met aankomende evenementen en trainingen. Ook verwijzen ze je binnen sommige relevante blog artikelen binnen de content zelf door naar relevante cursussen.
NerdWallet.com (persoonlijke financiën)

NerdWallet.com is een van de grootste persoonlijke financiën blogs ter wereld. Het richt zich op de Amerikaanse markt.
Op NerdWallet vind je creditcard vergelijkingen, waar je op moet letten met het afsluiten van een lening, belastingadvies en nog veel meer. Alles wat met geld te maken heeft in je eigen leven vind je er op terug.
Daarnaast vind je er ook allerlei financiële tools, bijvoorbeeld rekenmachines om uit te rekenen hoe hoog je hypotheek kan worden.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Wanneer je op het internet praat over geld is vertrouwen het toverwoord. NerdWallet weet als geen ander vertrouwen uit te stralen. Hun design is rustgevend en gebruikt blauw en groen als hoofdkleuren. Hun artikelen zijn diepgaand en goed onderzocht.
En daarnaast maakt NerdWallet geld en alles daaromheen toegankelijk voor een lekenpubliek. Ze beperken het gebruik van jargon en leggen financiële producten uit op een manier die voor iedereen te volgen is.
Hoe dit blog geld verdient
NerdWallet leunt 100% op affiliate marketing inkomsten.
Nu behoren affiliate commissies op financiële producten tot de hoogste binnen de affiliate industrie (bijvoorbeeld, wanneer iemand een creditcard aanschaft via NerdWallet kan dit ze 100 euro of meer opleveren).
De site trekt meer dan 20 miljoen bezoekers per maand aan. Je kunt er rustig vanuit gaan dat NerdWallet meer geld verdient dan alle andere blogs in dit overzicht bij elkaar opgeteld.
ArtofManliness.com (zelfontwikkeling)

ArtofManliness.com is een blog binnen de populaire zelfontwikkeling niche. Ieder mens buitengewoon geïnteresseerd in zichzelf, en velen voelen een diepgeworteld verlangen om hun persoon naar het volgende level te tillen.
Zelfhulp content – of het nou gaat om boeken, video’s of blogs – zal de komende decennia naar ik verwacht onverminderd populair blijven.
ArtofManliness, zoals de naam verraadt, richt zich op mannen. De onderwerpen die behandeld worden zijn breed. Zo vind je er advies over hoe je jezelf een zo elegant kapsel aanmeet wanneer je dierbare hoofdhaar de biezen pakt. Je kunt er lezen hoe je mouwen van je overhemd op de juiste manier oprolt. En aan welke 3 paar schoenen een man genoeg heeft.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Veel (zelfontwikkeling) blogs zijn dom, oppervlakkig en worden gekenmerkt door clickbait titels.
ArtofManliness is intelligent, authentiek, uitstekend geschreven en biedt daadwerkelijk concrete handvatten om als man een beter en waardiger leven te leiden.
Het design van het blog hint naar een meer traditionele opvatting van mannelijkheid (zie het logo al). Binnen een cultuur waarin dit traditionele concept van mannelijkheid steeds meer wordt uitgewist, is dit iets wat resoneert met veel lezers.
Hoe dit blog geld verdient
ArtofManliness verdient geld via affiliate marketing, advertenties en producten zoals boeken, posters en kleding.
GeenStijl (nieuws)

GeenStijl.nl begon in 2003 als een kleine “shock blog.” In de afgelopen decennia is het uitgegroeid tot een van de voornaamste media bronnen van Nederland.
Artikelen zijn kort, bondig en geschreven in een vlotte, eenduidige stijl. Geenstijl heeft een zeer actieve online community en hun artikelen trekken vaak honderden berichten van bezoekers aan.
Het blog richt zich vooral op Nederland-georiënteerde maatschappelijke kwesties.
Redenen waarom dit blog succesvol is
Een belangrijke reden is het gevoel voor humor. Nieuws van traditionele media leest vaak droog en saai. GeenStijl’s artikelen zijn meestal geestig.
Daarnaast mengt GeenStijl politieke incorrectheid met een sterk gevoel voor rechtvaardig. Tel hier sommige van hun diepgravende analyses en speurneuzerij bovenop, en je hebt een blog wat eigenlijk niet anders dan populair kan worden onder een bepaalde doelgroep.
Hoe dit blog geld verdient
GeenStijl verdient geld door middel van advertenties. Daarnaast leunen ze ook op betalende leden, donaties en hier en daar wat affiliate marketing.
Wirecutter.com (product reviews)

Wirecutter.com is de inspiratie voor talloze “beste 5…” blogs die je de laatste jaren een stuk meer in Nederland tegenkomt. Het is een review blog wat artikelen individueel onder de loep neemt of met elkaar vergelijkt.
Van origine richtte Wirecutter zich vooral elektronische gadgets, maar tegenwoordig vind je er ook vergelijkingen van producten zoals bureaustoelen en heuptasjes.
Redenen waarom dit blog succesvol is
In tegenstelling tot die eerder genoemde Nederlandse copycats is Wirecutter een blog wat producten grondig test. Verwacht bij hen geen herkauwde beschrijvingen van de website van de fabrikant die je weinig vertellen over het product.
Ieder product wat Wirecutter beschrijft wordt onderworpen aan een rigoureus test proces – vaak kan dit maanden duren.
Hierdoor krijg je product aanbevelingen die weldoordacht en authentiek voelen.
Hoe dit blog geld verdient
Veruit de grootste bron van inkomsten voor Wirecutter is affiliate marketing via het Amazon Affiliate Program. Daarnaast verdienen ze geld met advertenties.
Soorten blogs
Je kunt over alles een blog maken. Daarom zijn er praktisch zoveel soorten blogs als dat er onderwerpen bestaan. Een kleine greep uit het type blogs wat je tegenkomt:
- Persoonlijk
- Zakelijk
- Reis
- Financiën
- Mode en beauty
- Lifestyle en zelfontwikkeling
- Technologie
- Muziek
- Sport en fitness
- Nieuws en politiek
- Eten en recepten
- Filosofie
- Doe-het-zelf
- Religie
- Auto
- Videogames
- Kunst
Veel van deze blog soorten vloeien in elkaar over. Zo kan het zijn dat iemand die een persoonlijk blog schrijft een groot liefhebber is van videogames. Hierdoor kun je op zo’n blog zo nu en dan ook videogame reviews tegenkomen.
Hoe start je een blog?
Je kunt een blog starten op meerdere manieren:
- Maak een gratis blog via een platform zoals Wix of WordPress.com. Via deze optie krijg je een sub-domein toegewezen (denk, jouwsite.wordpress.com) en worden er advertenties op je site geplaatst. Echter, het is een goede optie om gratis aan de slag te gaan en wanneer bloggen je blijkt te liggen kun je altijd over gaan op een betaald pakket. Hierdoor kun je je eigen domeinnaam krijgen en worden er geen advertenties op je blog geplaatst.
- Begin met bloggen op Medium of LinkedIn. Een andere manier om gratis te bloggen, maar via deze opties zit je genesteld in het ecosysteem van een bedrijf. Kan handig zijn om een al bestaand publiek aan te trekken.
- Start een blog met WordPress.org. Deze optie is m’n favoriet. Door zelf een blog te hosten met WordPress heb je complete vrijheid betreft het design en de functionaliteit van je blog. Ik run meerdere blogs – allemaal via WordPress.org. Voor meer over de verschillen tussen WordPress.org en WordPress.com zie: WordPress.org vs. WordPress.com.
Lees hier meer over de verschillende blog platforms waar je uit kunt kiezen.
Het goede nieuws is dat je geen technische kennis of ervaring met het bouwen van websites nodig hebt. Ieder mens kan binnen een half uur een blog online hebben staan.
De meest populaire manier om een blog te runnen is via self-hosted WordPress. In deze WordPress blog handleiding laat ik je stap voor stap zien hoe je een blog start met WordPress.
Redenen om een blog te starten
In de afgelopen 20 jaar heb ik duizenden blog artikelen gepubliceerd. Ik begon ermee in m’n vroege tienerjaren. Ik heb dit gedaan op zowel m’n eigen blogs als voor bestaande platforms waar ik met een team van schrijvers aan werkte.
De belangrijkste redenen voor mij om te bloggen kwamen destijds neer op interesse in schrijven, de behoefte om m’n gedachten beter te leren verwoorden en het plezier wat ik haalde uit de interactie met lezers.
Schrijven is een cruciale vaardigheid. Het is een van de belangrijkste manieren waarop we als mensen met elkaar communiceren. Mensen vellen een oordeel over je aan de hand van hoe helder je, zeg, een email schrijft. Daarnaast zorgt heldere geschreven communicatie ervoor dat je dingen op je werk sneller gedaan krijgt. Ofwel omdat mensen je beter begrijpen, ofwel omdat een heldere schrijfstijl meer gezag uitstraalt.
Bloggen is een laagdrempelige manier om je schrijfvaardigheden bij te slijpen.
Daarnaast kan het ontspannend werken en kun er een enorm gevoel van voldoening van krijgen. Iets creëren heeft een voedend effect op de ziel. Schrijven kan dienen als een tegengif tegen het constante consumeren van content waar velen van ons hun dagen mee vullen.
Iets wat ik veel later besefte is dat je met bloggen ook geld kunt verdienen. Een blog kan een interessante bijverdienste vormen, en kan uiteindelijk zelfs tot een fulltime inkomen leiden.
Hieronder meer over op welke manieren je geld kunt verdienen met bloggen.
3 manieren om geld te verdienen met een blog
Veel blogs verdienen geld op een of meerdere manieren.
Als je van plan bent een blog te starten met als doel er geld mee te verdienen, dan zijn dit de meest voor de hand liggende methodes:
- Affiliate marketing. Met affiliate marketing promoot je de producten of diensten van een derde partij. Zodra iemand via jouw link een van deze producten of diensten aanschaft, krijg je een deel van het aankoopbedrag. Afhankelijk van het affiliate programma en het soort product, gaat het hier meestal om een percentage van tussen de 1% en 50%. Start24 heeft één inkomstenbron en dat is affiliate marketing. Voor meer hierover, bekijk onze affiliate marketing handleiding.
- Advertentie netwerk. Een advertentie netwerk zoals Google Adsense koppelt bedrijven die willen adverteren aan websites. Je meldt je aan en het netwerk plaatst vervolgens relevante advertenties op je site. Meestal kun je zelf kiezen welke pagina’s dit zijn en op welke positie op de pagina je de advertenties wilt hebben.
- Verkoop advertentie ruimte. In plaats van te werken met een tussenpersoon zoals een netwerk, verkoop je direct advertentie ruimte aan bedrijven. Denk aan het plaatsen van een banner naast een blog artikel.
Lees hier meer over geld verdienen met een blog.
De sleutels tot een succesvolle blog
Als je uiteindelijk ervoor kiest om een blog te starten, wil je natuurlijk dat het een succes wordt (hoe je dit dan ook voor jezelf definieert).
Hier zijn een aantal tips om je op weg te helpen:
- Publiceer regelmatig. Een belangrijke reden waarom veel blogs uiteindelijk falen is omdat er niet regelmatig gepubliceerd wordt. Als je begint, probeer dan een schema van minstens een artikel per week aan te houden.
- Content planning. Bedenk van tevoren welke onderwerpen je wilt dekken (tenzij je een persoonlijke blog over je levensgebeurtenissen maakt). Maak een content planning zodat je weet waar je de komende maanden over gaat schrijven.
- Verdiep je in copywriting. Effectief schrijven voor een online publiek werkt iets anders dan je gewend bent. Verdiep je daarom in copywriting. Onze copywriting handleiding is een goed startpunt.
- Denk aan design. Goed content is het belangrijkste, maar het onderschat het belang van design niet. Hierover meer in onze website design handleiding.
- Voeg aantrekkelijke visuele elementen toe. Of dit nou foto’s, vector kunst, tabellen of infographics zijn – visuele elementen maken je content makkelijker te behappen dan een muur van tekst.
Afsluitend
Je weet nu wat een blog is, hebt voorbeelden gezien van succesvolle blogs en je hebt een idee van wat je moet doen om zelf een succesvolle blog te beginnen.
Heb je nog vragen? Of wil je je eigen blog ervaringen delen? Laat dan ghieronder een bericht achter.
Veelgestelde vragen
Hoeveel kost het om een blog te beginnen en te onderhouden?
Een blog met je eigen domeinnaam hoeft niet meer dan een paar euro per maand te kosten. In principe zijn de enige kosten die je hebt die van webhosting en een domeinnaam.
Hoe maak je een gratis blog?
Je kunt een gratis blog beginnen met een platform zoals Wix of WordPress.com. Bedenk je echter wel dat er hierbij advertenties op je blog geplaatst zullen worden (waar jezelf niets aan verdient).