Hoe bepaal je de waarde van een domeinnaam?

Waarde domeinnaam

Wat is de waarde van een domeinnaam? In dit artikel vertel ik je wat een nieuwe domeinnaam kost, welke variabelen de waarde van een domeinnaam bepalen en voor hoeveel de duurste domeinnamen verkocht worden.

Wat kost een domeinnaam?

Een domeinnaam kost tussen de paar euro en tientallen miljoenen. Het hangt er hiervan af of de domeinnaam vrij is en je hem zelf kunt registreren, of dat iemand hem aan je verkoopt. In dit laatste geval is het een combinatie van marktwerking en emotie wat de prijs bepaald.

Wat kost een nieuwe domeinnaam?

Een nieuwe domeinnaam kun je voor een zacht prijsje op de kop tikken. Run je een enkele of hooguit een paar websites, registreer je domeinnaam dan via je hosting provider.

Wil je een hoop domeinnamen registreren – mogelijk met het idee ze later door te verkopen – dan kun je beter gebruik maken van een dienst als Google Domains. Dit kan op jaarbasis namelijk net pak en beet een euro per domein schelen.  

Bij Google Domains betaal je het volgende voor nieuwe domeinnamen:

  • .nl. €8 per jaar
  • .com. €12 per jaar
  • .org. €12 per jaar
  • .net. €12 per jaar

Ik zou het altijd bij een van deze domeinextensies houden (tenzij je site zich bijvoorbeeld richt op de Franse of Duitse markt – in dit geval is een .fr of .de domein uitstekend).

Andere domein extensies zoals .biz of .site komen onprofessioneel over.

Factoren die invloed hebben op de waarde van een domeinnaam

Wanneer je een bestaande domeinnaam koopt, kan de prijs hiervan variëren van enkele tientjes tot miljoenen. De prijs is in grote mate gebaseerd op emotie – niet heel anders dan bij een kunstwerk.

Toch zijn er een aantal factoren die gepaard gaan met de meer waardevolle domeinnamen.  

  • Lengte. In de regel geldt hoe korter hoe beter. Domeinnamen van 2-10 letters zijn gemiddeld genomen waardevoller dan langere domeinnamen.
  • Breed inzetbaar. Denk hier aan een domeinnaam als bellen.nl of flowers.com. Je kunt dit soort domeinnamen makkelijk in een merk omtoveren – en ze dekken direct de lading van je site.
  • Extensie. .com blijft veruit de meest waardevolle en meest gebruikte extensie. Daarom is het tegenwoordig zo lastig een goede domeinnaam met deze extensie te vinden die ook betaalbaar is.   
  • Backlinks. Dit is vooral een belangrijke factor voor SEO-gedreven mensen. Backlinks zijn waardevol om je site hoger in Google te krijgen. Een bestaand domein met goede backlinks kan daarom veel waard zijn.
  • Leeftijd. Heeft ook te maken met SEO. Oudere domeinnamen worden, in de regel, meer vertrouwd dan jonge domeinnamen door Google en andere zoekmachines.

Hoeveel wordt er betaald voor de meest waardevolle domeinnamen?

Er worden schokkende bedragen neergelegd voor ’s werelds meest waardevolle domeinnamen.

Dit zijn de 10 duurste domeinnamen die ooit verkocht zijn:

  1. Voice.com – $30 miljoen (2019)
  2. 360.com – $17 miljoen (2015)
  3. NFTs.com – $15 miljoen (2022)
  4. Sex.com – $13 miljoen (2010)
  5. Fund.com – $12 miljoen (2008)
  6. Hotels.com – $11 miljoen (2001)
  7. Tesla.com – $11 miljoen (2014)
  8. Connect.com – $10 miljoen (2022)
  9. Porno.com – $8,8 miljoen (2015)
  10. Fb.com – $8,5 miljoen (2010)

Zijn deze domeinen dit soort bedragen nou écht waard? Dat is ingewikkeld om te zeggen. Het is zeker niet zo in alle gevallen. Ik heb een paar van deze domeinen bezocht en gezien dat ze gewoon te koop staan – in sommige gevallen al jaren. Het kan heel goed zijn dat er nooit iemand het door hun gewenste bedrag voor gaat betalen en ze hun investering (zo goed als) kwijt zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *