4 fouten bij het registreren van een domeinnaam

door | 30 november, 2020

Het kiezen en registreren van een domeinnaam lijkt simpel. Is je favoriete naam beschikbaar? “ja” dan registreer je die. Is je favoriete domeinnaam niet beschikbaar dan ga je voor je een na beste naam. Toch zijn er een aantal veel voorkomende fouten bij het registreren van een domeinnaam.

In dit artikel zet ik de 4 grootste aandachtspunten op een rijtje.

Ook schreef ik een startersgids die uitlegt hoe je een domeinnaam slim kiest. Hierin staat een stappenplan dat “by design” voorkomt dat je de onderstaande fouten maakt.

Hier vind je de startersgids inclusief tips voor de beste en goedkoopste plek om je domeinnaam te registreren.

Laten we naar de grootste fouten kijken.

1. Een vage, verwarrende of te generieke domeinnaam

Heeft jouw domeinnaam weinig te maken met jouw bedrijf dan zullen mensen het niet snel kunnen relateren aan wat je doet. Zorg ervoor dat er in ieder geval een verwijzing is naar wat je doet of je merknaam gebruikt wordt.

Ook zoekmachines als Google rekenen je daarop af. Is het voor Google niet duidelijk waar het domein over gaat, dat zal Google minder geneigd zijn je hoog te laten zien.

Voor mijn bedrijf Devise gebruikten we in eerste instantie het domein “meetdevise.com”.

Onze overwegend Nederlandse relaties hadden moeite met het leggen van de link tussen Engels voor “ontmoet Devise” en “meet device” oftewel “meet apparaat” (we maken analyse software waarbij we veel meten).

Zorg er ook voor dat jouw domeinnaam niet verward kan worden concurrenten of geregistreerde merknaam.  Ook al doe je het onbewust, je kan daar veel gedoe mee krijgen en het getuigt niet echt van stijl om dit te doen. Hier kan je het merknaam register inzien.

Voor je bezoekers van jouw site en die van jouw concurrent is het verwarrend met als resultaat dat je een deel van je gebruikers teleurstelt. Ze zijn op de verkeerde site aangekomen namelijk.

2. Registreer geen lastige domeinnaam

Is het lastig om je domeinnaam uit te spreken of te spellen? Dan zal je minder mensen hebben die de naam direct intypen.

Toen we erachter kwamen dat niemand “meetdevise” begreep, zijn we over gestapt op “deviseanalytics.com” twee woorden die niemand kan spellen.

Gevolg: missende emails en ongemakkelijke momenten waar je er lang over doet om je email adres uit te spellen.

Als het even kan gebruik geen koppeltekens als zoals een streepje (“-“) of laag streepje (“_”). Ondertussen zijn mensen redelijk gewend aan korte domeinnamen en afkortingen.

Cijfers zijn ook verwarrend in een domeinnaam. Zowel geschreven als daadwerkelijk als getal. Vermijd dit in de meeste gevallen ook.

AHUM, en jullie dan met je start24?!

Terecht. Normaliter zijn cijfers een slecht idee. De “24” is een gebruikelijke verwijzing voor 24 uur per dag bij websites. In ons geval zorgt het ervoor dat we de korte naam “start” alsnog konden krijgen.

Een voorbeeld wat voor verwarring zorgt is bijvoorbeeld “2twnty4.nl.”

Als laatste is het belangrijk om geen bekenden woorden anders te spellen dan dat je ze spelt. Sommige bedrijven spelen hier mee, maar het gaat vaker fout dan goed. Dit zie je vooral bij Engelstalige domeinnamen waar bijvoorbeeld “easy” wordt samengevat als “ez” en dergelijke.

Voor alle bovenstaande voorbeelden kan je ze testen met de “radiotest”. Stel je voor dat je een radioreclame hebt en het domein komt voorbij, wat is de kans dat de luisteraar het begrijpt en onthoud?

Omgekeerd kan je hier ook slimme keuzes in maken. Facebook ging van “thefacebook” naar “facebook” omdat ze dit duidelijker vonden.

Ze betaalde hier een godsvermogen voor.

Maar, was Facebook ook zo succesvol wanneer ze die extra 3 letters hadden? Wellicht niet.

Er waren duizenden sociale medianetwerken en de kortere, duidelijke domeinnaam heeft Facebook zeker geholpen.

Kan je je voorstellen dat iemand vraagt of je op “thefacebook” zit of een “thefacebook” account heeft? Waarschijnlijk niet.

Mij voelt het in ieder geval erg gek. Een gigantische versterking van hun merk dus.

Lastige domeinnamen zijn echt een NO-GO.

In de regel zal een kortere domeinnaam beter zijn, zolang goed leesbaar.

Facebook kocht overigens voor een nog groter godsvermogen ook “FB.com”, maar besloot toch “facebook.com” als belangrijkste domein- en merknaam aan te houden.

3. Een slechte of onlogische extensie in je domeinnaam

Een domein extensie is de “.com” of “.nl”. Dit heet ook wel een toplevel domain (TLDs). Kies een TLD waarin je doelgroep zich herkent.

Soms is “.com” of voor starups “.io” logisch. Maar in veel gevallen wil je gewoon een “.nl” extensie vastleggen.

Met een “.nl” TLD beken je kleur en laat je jouw doelgroep (en zoekmachines!) zien op welk land je je richt.

Je hebt ondertussen duizenden TLDs (“ai.”, “.biz”, “.amsterdam”, “.xyz” en nog veel meer). Kies er 1 die bij je bedrijf en je doelgroep past.

4. Een domeinnaam registreren voordat de naam van je bedrijf of project vast ligt

Deze fout wordt erg veel gemaakt en is echt onnodig.

Je hebt de ultieme naam voor jouw project of bedrijf gevonden. Je bent enthousiast en registreert de domeinnaam direct. Want stel je voor dat de domeinnaam niet meer vrij is morgen!

Twee dagen kom je terug op je naam. Nu zit je een jaar vast aan een domeinnaam waar je niets mee doet.

Dit gebeurde met “start24.nl” ook. We begonnen met “hulpmetstarten.nl” om te besluiten dat het toch niet paste bij het project.

Voordat we Devise opgericht hadden hebben we wel 10 domeinnamen geregistreerd. Zo hadden we na twee maanden een aardig kerkhof aan loze domeinnamen verzameld. Zonde van het geld, de tijd en de moeite.

Kies domeinnamen weloverwogen en op je gemak

Domeinnamen kies je voor een langere periode. Het registeren van een domeinnaam kan in 3 klikken. Toch raad ik je aan weloverwogen een domeinnaam op te stellen. Het is een belangrijk deel van je branding en je vindbaarheid online.

Wil je voorkomen dat je dit soort fouten maakt? 

Gebruik dan altijd deze startershandleiding. Deze loodst je stap-voor-stap naar een weloverwogen keuze voor de registratie van een domeinnaam.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *