TimeChimp review (2022): hoe goed is TimeChimp?

TimeChimp urenregistratie

TimeChimp is oerhollandse planningssoftware met internationale ambities. Kunnen deze Amsterdamse apen zich echt meten met de grote internationale aanbieders van planningssoftware? Het korte antwoord is, ja. In potentie wel. In ieder geval op het gebied van urenregistratie.

In deze review zoom ik verder in op alles wat met TimeChimp te maken heeft. Laten we beginnen!


Onze score:


TimeChimp voordelen

  • Snelle registratie van uren
  • Intuïtief in gebruik
  • Snel
  • Gemakkelijk factureren en offreren
  • Handige apps (iOS & Android)

TimeChimp nadelen

  • Jong product met soms wat kinderziekten
  • Niet de goedkoopste
  • Je hebt naast TimeChimp meer tools nodig

Over TimeChimp

Maximaal overzicht met minimale inspanning. Dat is het uitgangspunt van TimeChimp. Ze maken al een paar jaar een SaaS-oplossing om praktisch elk bedrijf te helpen met de urenregistratie.

Dat doen ze met een team van 25+ vanuit Amsterdam. Ze richten zich met name op de Nederlandse markt, maar sinds niet al te lang ook op de Duitse markt.

In totaal stellen ze meer dan 25.000 gebruikers te hebben. Waaronder van een aantal grote Nederlandse bedrijven zoals Ahold Delhaize en BAM.

TimeChimp in één oogopslag

Taakmanagement
KlantenserviceKennisbank, webinars, livechat
Android / iOS app
Soorten visualisatiestabel, linechart, calendar
AutomationX
IntegratiesStandaard integraties met grote boekhoud-, payroll- en BI pakketten
Opslagruimten.v.t.
Meest geschikt voorBedrijven waar per uur betaald wordt (door klant en/of aan medewerkers)
Sjablonen & Templatesgeen; wel modules die je configureren
Prijs vanaf Vanaf € 6,00 per maand

De UI van TimeChimp

UI’s zijn altijd een uitdaging voor planning software. Je ziet altijd dat er veel functionaliteiten gepropt moeten worden in één tool.

Dat vergt vaak het uiterste van de front-end teams van de leveranciers van planningstools.

TimeChimp’s UI is wat dat betreft – zeker gelet op hun kleine team – fantastisch. Het voelt enorm ruimtelijk en de opbouw is uitermate logisch en duidelijk.

Super duidelijke UI van TimeChimp

Voor de echte azijnzeikers, er zijn hier en daar een paar UI dingetjes (zoals labeltjes die net wegvallen) die wat beter zou kunnen. Terecht. Dit zie je niet bij Saas-bedrijven met duizenden medewerkers.

Klein bugje in de UI van TimeChimp

Hoe storend is dit? Ik vind het niet storend en het doet geen afbreuk aan mijn eerdere stelling dat de UI fantastisch is.

Samengevat was mij direct duidelijk hoe ik wat moest doen en waar ik naar keek. Ook is het direct duidelijk waar je wat moet vinden.

Als beheerder krijg je in principe 7 hoofdtabs van de belangrijkste modules te zien waar alle urenregistratie onder valt. Het wordt standaard uitgesplitst in:

  • Registreren
  • Overzichten
  • Rooster
  • Projecten
  • Relaties
  • HRM
  • Financieel
Modules selecteren in TimeChimp

Registeren met TimeChimp

Onder registreren kan je de projectregistratie eenvoudig vormgeven. Je geeft hier aan hoeveel je gewerkt hebt aan een project.

Je kan dat ook met een timer doen (net zoals in Wrike) zodat je tijd helemaal netjes wordt gelogd.

Je kan gemakkelijk in een weekoverzicht zien waar je die week allemaal mee bezig bent geweest als invuller.

Overzichten in TimeChimp

In overzichten zie je alle registraties in één groot overzicht. Hier kan registraties goedkeuren, maar ook zo’n beetje alles wat je zou willen met de geregistreerde uren.

Zo kan je ze hier exporteren, een specificatie opmaken of zelfs direct de geselecteerde uren factureren als beheerder.

Rooster

Hier kan je gemakkelijk een rooster maken, delen en inzien voor jouw team of organisatie. Zo kan je bijvoorbeeld dook verschillende locaties toevoegen. Een uitkomst voor bijvoorbeeld horeca en bouwbedrijven.

Projecten in TimeChimp

Je kan ook gemakkelijk een project specificeren in TimeChimp. Let wel, het is niet echt een projectplanning tool waarin samenwerken centraal staat. Dan heb je meer aan bijvoorbeeld Wrike.

Wat kan je hier dan wel mee? Van alle tijden en verrichte activiteiten goed de projecttijden registreren.

Project budgetten beheersen in TimeChimp

Relaties

Hier vind je je digitale Rolodex (dat is oude mensentaal voor een adressenbestand). Verder is dit niet zo spannend. Je kan hier je klant of contactpersonen van je klant toevoegen en je projecten van die klant vinden.

HRM tab

Dit is een dwarsdoorsnede van de urenregistratie waarbij de teamleden centraal staan. Je ziet hier in één oogopslag wie hoeveel uren gemaakt heeft.

Ook kan je vanaf hier medewerkers een berichtje sturen. Bijvoorbeeld om de registratie bij te werken of om iets te checken met hen.

Financieel

Waar de vorige paar tabs eigenlijk een andere dwarsdoorsnede waren van dezelfde informatie is de tab financieel anders.

Hier kan je offertes en facturen maken en versturen. Ook heb je zo direct een overzicht van alle facturen die verzonden zijn.

Snel offertes aanmaken in TimeChimp

Snelheid en performance van TimeChimp

Wanneer je met je hele organisatie elke dag in TimeChimp zit wil je dat het snel is. Je moet dan niet elke keer na een klik zitten wachten omdat TimeChimp iets moet laden.

Goed nieuws. In mijn test is de snelheid meer dan voldoende om TimeChimp goed te gebruiken.

Mocht een bepaald element toch even moet laden, dan zie je een laad icoontje. In mijn geval zie ik die slechts kortstondig voorbijflitsen.

Dat TimeChimp snel is verbaasd me niet zo gek veel: zover ik het kan inschatten is technisch gezien geen hele complexe tool. Veel wordt simpelweg weggeschreven naar een database en weer opgehaald. Grote berekeningen en dergelijke lijken me niet nodig.

Wanneer het over de garanties over de performance gaat, dan houdt TimeChimp de bal wat van zich af.

Ze geven namelijk geen uptime garantie. Ze geven aan dat zij slechts streven naar de beste mogelijke uptime.

Ze geven verder aan vooral niet aansprakelijk zijn wanneer er sprake is van een storing van hun leveranciers.

Daar kan je natuurlijk niet zo veel mee.

Hoe belangrijk is dit?

Je gebruikt de TimeChimp waarschijnlijk dagelijks, maar het is geen operationele tool. Daarmee lijkt dit me geen breekpunt, maar wel irritant als TimeChimp down is.

Je zal er dagdagelijks gebruik van gaan maken. Dan wil je niet elke keer moeten wachten of twijfelen over de stabiliteit.

Als de snelheid en uptime goed zijn waardeer je het niet. Echter, wanneer de performance van tegenvalt merk je het meteen.

Ondersteuning van TimeChimp

TimeChimp werkt in intuïtief en in 99 van de 100 gevallen kom je er met wat klikken de tool zelf uit.

Mocht dat niet zo zijn hebben ze een kennisbank en de mogelijkheid om een vraag achter te laten en/of met hen te chatten.

De kennisbank van TimeChimp

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de kennisbank relatief beperkt is.

De kennisbank van TimeChimp

Ook zijn de hulpartikelen in het Nederlands beschikbaar en zouden ze ook in het Engels beschikbaar moeten zijn. Dit lijkt echter niet te werken.

De engelstalige kennisbank is even afwezig

Als Nederlander zal dat je in de meeste gevallen gelukkig een zorg zijn. Dan kijk je toch meer naar de kennisbank zelf.

Er zijn gewoonweg niet gek veel artikelen en de artikelen die er staan zijn over vrij basale onderwerpen.

Livechat binnen TimeChimp

Gelukkig kan je ook direct een berichtje achter laten in hun livechat. Het customer succesteam van TimeChimp is tijdens kantooruren aanwezig en reageert vaak binnen 24 uur.

Livechat werkt gemakkelijk binnen TimeChimp

Zo ook op mijn vraag. Die stelde ik ’s avonds om 20:10 en ik had de volgende ochtend al een antwoord met een wedervraag.

Uiteindelijk heb ik binnen 1,5 dag mijn antwoord gekregen. Zelfs zo snel dat er al gefollowuped werd voordat ik m'n mail heb gelezen.

Emails met Customer support van TimeChimp gaat gemakkelijk

Ik kan me voorstellen dat wanneer het over bugs en dergelijke gaat dat ze nog sneller zijn.

Dit is echt een “voordeel” van een klein bedrijf. Dit vind je bij de grote bedrijven met miljoenen gebruikers simpelweg niet of nauwelijks.

Even bellen met TimeChimp kan echter ook niet als kleine gebruiker. Dan zit je alsnog vast aan een ticketsysteem/ livechat.

Webinars

Mocht je gewoon meer willen leren over TimeChimp en tijdregistratie? Dan kan je ook één van een webinars bijwonen. Die zijn ongeveer elke twee weken.

Integraties met TimeChimp

Je kan TimeChimp met pakweg vier soorten systemen koppelen: payroll systemen, boekhoudsystemen en CRM-systemen.

Ook kan je nog een aantal BI-tools erop koppelen.

Verschillende integratiemogelijkheden bij TimeChimp


Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om via een API te koppelen voor organisaties die hun eigen dingetje er mee willen doen.

Hou er wel rekening mee dat dit niet bij het goedkoopste pakket – Basic –  inbegrepen zit.

De standaard koppelingen zijn wel inbegrepen bij elk pakket. Daarnaast installeer je die (van de kant van TimeChimp) in een paar klikken.

De prijzen en pakketen van TimeChimp

Prijzen en pakketten bij TimeChimp

TimeChimp kent de volgende 4 pakketten:

  • Basic. Voor € 6,- per seat. Je hebt hier alle basics voor urenregistratie. Het financiële en projectmanagement deel heb je geen toegang tot.
  • Business. Voor € 10,- per seat. Dezelfde opties al bij “Basic”, maar nu inclusief projectmanagement en factureren en offreren. Ook krijg je vanaf Business toegang tot de API.
  • Professional. Voor € 13,- per seat. Hetzelfde als bij “business”, maar nu ook een ingerichte PowerBI, de optie voor een eigen domein en gebruikersmanagement.
  • Enterprise. Afhankelijk van jouw onderhandeling skills. Bij Enterprise is praktisch alles mogelijk en nog meer zoals SSO. Daarnaast krijg je een eigen customer succes manager

Let op: dit zijn de bovengenoemde prijzen per jaar die zijn 20% lager dan de prijzen per maand. Wil je maandelijks kunnen opzeggen komt er dus iets bij.

Let op 2: je moet minimaal twee seats afnemen, ongeacht het pakket.

Welk pakket van TimeChimp heb je wanneer nodig?

TimeChimp biedt dus verschillende pakketten voor verschillende behoeften. Wil je alleen registeren? Dan is het basic pakket meer dan genoeg.

Wie wil er nou alleen registeren?

Nouja, volgens mij praktisch iedereen die al een goede boekhoudtool heeft staan en een projectmanager heeft zal daar al redelijk in geholpen zijn.

Mocht je behoefte zich dan verder ontwikkelen of je grotere teams moeten managen, dan wordt het relevant naar de andere pakketten te kijken wat mij betreft.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je teams hebt waarbij je enorm veel roosters moet maken (zoals horeca en dergelijke) dat je veel aan TimeChimp kan hebben. Dan kom je er met “business” een heel eind.

Dat je echter pas rollen kan definiëren vanaf het “professional” pakket is daarin wat gek. Ik zou dat bij “business” al verwachten.

Dan de pricing zelf. Die vind ik vrij stevig voor wat je ervoor krijgt. Het is in principe “alleen” een tijdsregistartie tool met daarbij wat features die je ook in veel andere – meer uitgebreide – software producten terugvind.

Echter, het is nog steeds een stuk voordeliger dan jouw urenregistratie in Google sheets, Excel of op andere manieren bij elkaar moet brengen.

Dat kost simpelweg meer tijd en focus.

Dat kost uiteindelijk een veelvoud.

Wat zeggen gebruikers over TimeChimp?

TimeChimp is eigenlijk op maar één plek in grote aantallen gereviewed.

Dat is via de Feedbackcompany. Daar scoort TimeChimp een 8,7 van 10.

TimeChimp heeft veel goede reviews

De Feedbackcompany is een tool waarmee bedrijven feedback kunnen vragen aan bijvoorbeeld hun klanten of gebruikers. De bedrijven betalen hiervoor.

Dit kan in potentie tot een gek spanningsveld leiden met belangenverstrengeling.

Al is het alleen al omdat je wellicht kan sturen welke gebruikers je om een review vraagt en welke niet (dit is ook een trucje hoe apps bijvoorbeeld aan een betere Appstore rating werken).

TimeChimp heeft 1000+ reviews. Zet dat af tegenover de 25.000 gebruikers die ze hebben, dan heeft er een behoorlijk hoog percentage een review achtergelaten.

Ter vergelijk Monday.com met miljoenen gebruikers heeft op het Trustpilot, een grote gerenommeerde review site zo’n 3.000 reviews.

Daarom ben ik voor de zekerheid even in de reviews gedoken. Deze lijken me in ieder geval om echte reviews van echte gebruikers van TimeChimp te gaan.

Voordat dit verkeerd geïnterpreteerd wordt: ik bevestig hiermee dat we wat mij betreft kunnen stellen dat TimeChimp naar eer en geweten reviews uitvraagt en ontvang om hun diensten te verbeteren.

Ik wil dus geenszins suggereren dat TimeChimp (of de Feedbackcompany) überhaupt ooit overwogen hebben niet integer om te gaan met reviews.

Wel zitten er voor niet integere bedrijven voldoende handvatten om te gaan rommelen in zo’n setup. Al is het subtiel.

Wil je meer weten over planning software en onze top keuze? Lees dan ons artikel over de beste 5 aanbieders van planning software van dit moment.

De reviews door gebruikers van TimeChimp

Veruit de meeste reviews zijn positief en geven aan hoe simpel, helder en gemakkelijk TimeChimp urenregistratie maakt voor hen.

De meer negatieve gebruikers gaan over bugs en over de klantenservice.

Bugs kan ik me voorstellen. TimeChimp heeft een klein team. Dit herken ik uit mijn eigen praktijk. Wanneer je als jong en klein bedrijf een tool als deze maakt ontkom je er niet aan.

Het slechte nieuws: het bugs blijven. Het goede nieuws: waarschijnlijk worden de bugs die overblijven steeds minder cruciaal.

Daarnaast lees je nog wat reviews over de klantenservice. Goede klantenservice voor SaaS-bedrijven die planningssoftware maken is bijna altijd lastig.

Waarom?

Het kan vaak niet uit. Zeker niet voor de kleine klanten. Goede klantenservice, door experts die jou eens rustig bij de hand nemen, is enorm kostbaar.

Hoe verhoudt die van TimeChimp zich dan tot die van vergelijkbare oplossingen? Naar mijn mening eigenlijk best goed. Je kan livechatten en komt zo redelijk snel op weg.

Samengevat over TimeChimp: Krachtig in z’n eenvoud


Alles bij elkaar genomen is TimeChimp een krachtige tool die in z’n eenvoud het verschil maakt.

Wil je iets met planning of urenregistratie doen? Dan moet je TimeChimp op z’n minst een tijd proberen.

Er zijn altijd nog wat gebieden voor verbetering die bij een jong bedrijf als TimeChimp normaal zijn.

Hou je dat in je achterhoofd? Dan is TimeChimp wat mij betreft een enorm sterke tool voor planning en monitoring van urengebruik. Ik geef ze daarom 4 sterren.

Je kan het 14 dagen gratis proberen. Dan kan je uitgebreid kijken of het bij jou of je organisatie past. Dat zal ik je zeker aanraden!

Als laatste pluspunt: het lijkt me een leuk bedrijf met een speels merk. Ze nemen zichzelf precies serieus genoeg voor mijn smaak. Voor mij is zoiets een pluspunt wanneer het op samenwerken aankomt.

Heb je TimeChimp zelf al geprobeerd?  Wat is jouw ervaringen met TimeChimp?

Over deze review van TimeChimp

Ik wil je nog wat meer vertellen over het review proces. Ik heb de tool geprobeerd en uitgeplozen op basis van mijn kennis (en behoefte) van een startup.

Ik kan me voorstellen dat je als corporate die een enorm grote urenregistratie heeft extra voordelen hebt die ik niet beschreven heb.

Mocht er iets niet (meer) kloppen in deze review?

Laat dan gerust een berichtje achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *