Thuiswerken tijdens coronatijd: 17 tips

Thuiswerken tijdens corona.

Het coronavirus houdt mensen aan hun huis gekluisterd. Hier in Nederland zitten we in onze tweede lockdown en als je dit leest, dan ben je waarschijnlijk aan het thuiswerken.

Deze gids is het meest uitgebreide overzicht van thuiswerk tips wat online te vinden is.

Dus als je wilt thuiswerken op een manier die optimaal is voor je productiviteit, geestelijk welzijn en fysieke gezondheid, dan ben je hier aan het juiste adres.

Laten we beginnen.  

1. Houd een vast werkschema aan

Stel een werkschema op en hou je eraan. Begin op een vast tijdstip met werken en eindig op een vast tijdstip. Door duidelijke richtlijnen te volgen voor wanneer je werkt en wanneer niet, zal je uiteindelijk meer halen uit je werkdagen en genoeg tijd voor ontspanning overhouden.

Tegelijkertijd, een van de voordelen van thuiswerken is flexibiliteit. Merk je op een bepaalde dag dat je om 17:00 niets meer uit handen krijgt, terwijl je eigenlijk had bedacht te werken tot 18:00? Dan heeft het geen zin nog dat uurtje te zitten duimendraaien achter je laptop. Brei er in dat geval een einde aan en begin de volgende dag met frisse energie.

2. Begin je dag met een ochtendroutine

Een werkschema opstellen en op een bepaald uur achter je bureau zitten is een ding. Een routine die je op gestructureerde wijze naar dit bureau leidt is een ander. Sinds ikzelf een ochtendroutine volg haal ik een stuk meer uit m’n dagen. Bovendien merk ik dat het beduidend beter is voor m’n mentale welzijn m’n dag met een ochtendroutine te starten.

Wat een goede ochtendroutine voor jou is, is iets persoonlijks. Ik raad je aan te experimenteren. Voor inspiratie kun je kijken naar ochtendroutines van succesvolle mensen. Ikzelf heb voor mijn ochtendroutine veel geleend van bijvoorbeeld Tim Ferriss.

3. Plan pauzes in – en benut ze volledig

Je brein en lichaam zullen je beiden dankbaar zijn voor het nemen van pauzes. Het is niet gek om voor je lunchpauze een vol uur te plannen. Doe dit en je begint je middag werksessie een stuk beter dan wanneer je snel een boterham achter je bureau naar binnen hapt, terwijl je nog even snel wat emailtjes verstuurd.

Zorg ook dat je tussendoor veel kleine pauzes neemt. Het is niet gek om elke 30-40 minuten even op te staan om de benen te strekken of wat oefeningen te doen. Dit is goed voor je ogen, je lichaam en het helpt je geest scherp te houden.

4. Doe aan “timeboxing”

Sinds m’n eerste baas me geleerd heeft hoe “timeboxing” werkt (ik vrees dat hier geen adequate Nederlandse vertaling voor is) ben ik een stuk productiever. De wet van Parkinson stelt dat het werk van een taak uitdijt naar de tijd die beschikbaar is om een taak uit te voeren: 

Work expands to fill the time available for its completion.

Bijvoorbeeld, je trekt 3 weken voor een project uit. Ongeacht of je het project sneller kan afronden of niet, zul je onbewust de taak uitrekken zodat je niet eerder klaar bent dan die 3 weken.

Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van timeboxing, een simpele tijd managementtechniek waar je een vastgesteld aantal uren voor een taak uittrekt en binnen die tijd enkel aan die taak werkt.

Timeboxing voorbeeld van kalender.

Dit is hoe mijn kalender op de meeste dagen van m’n week eruitziet. Ik plan dit een week vooruit. Naast dat het me helpt sneller te werken, zorgt het er ook voor dat ik m’n dagen niet start met te tobben en malen over wat ik wil gaan doen. Hierdoor glipt er een stuk minder tijd tussen m’n vingers door.

5. Maak het doen van lichaamsbeweging eenvoudig

Tijdens de pauzes die je neemt doe je er goed aan een beetje lichaamsbeweging te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld jumping jacks en squats doen. Maar je kunt ook met wat eenvoudige equipment een setje bicep curls doen of wat core oefeningen.

Om de stap naar lichaamsbeweging te vereenvoudigen heb ik training equipment in m’n werkplek liggen. Zodra ik opsta kan ik het niet missen. En vaker dan niet zal ik een snel setje van een oefening doen op m’n yoga mat of even met m’n dumbbells in de weer gaan.

6. Verlaat je huis regelmatig

Ondanks de COVID-19 pandemie, is het belangrijk met enige regelmaat je huis uit te gaan. Ook als het weer niet aanlokkelijk is. De frisse lucht zal je goed doen en daarbij komt dat een “change of scenery” altijd verstandig is. Als je op één plek zowel werkt als leeft, is dit des te belangrijker.

7. Investeer in een ergonomische thuiswerkplek

Om op de lange duur effectief en gezond te kunnen werken, is het cruciaal te investeren in het inrichten van een thuiswerkplek. Een goede bureaustoel is het belangrijkste onderdeel hiervan. Maar een laptopstandaard, tweede monitor, goed toetsenbord, ergonomische muis en een zit sta bureau zijn ook zeker geen overbodige luxe.

Doe jezelf niet te kort als het hierop aan komt. Je rug, nek en polsen zullen je er dankbaar voor zijn. Als je niet voor jezelf werkt, zouden veel werkgevers je hier een vergoeding voor moeten geven. Soms kun je de kosten ook aftrekken van de belasting.

8. Houd je werkplek gescheiden

In een ideale wereld zou je als je thuis werkt niet alleen een afgescheiden kantoor hebben, maar ook twee computers: één voor werk en één voor persoonlijk gebruik. Maar dit is lang niet altijd realistisch. Wat je wel kan doen is een bureau nemen wat je alleen voor werk gebruikt. Zorg dat je bijvoorbeeld geen series of YouTube filmpjes kijkt achter je bureau.

Tegelijkertijd is het niet verstandig te werken op de bank met je laptop, als je die bank normaal gebruikt voor ontspanning. Op die manier vindt er een onprettige kruisbestuiving plaats tussen werk en de rest van je leven.

9. Stel spelregels op met de mensen met wie je samenwoont

Stel spelregels op voor je huisgenoten als het gaat om je werkomgeving en werkschema. Als je kinderen hebt, moeten die duidelijke richtlijnen krijgen voor wat ze wel en niet mogen doen tijdens je werktijd. Woon je samen met andere werkenden, laat hen dan duidelijk weten wanneer je wel en niet gestoord kan worden.

10. Blijf netwerken en onderhoudt innig contact met je team

Eenzaamheid, een gevoel van disconnectie en isolatie zijn bekende problemen wanneer het gaat om thuiswerken – vooral voor alleenstaanden. Een manier om dit op te lossen is door innig contact te houden met je collega’s, bijvoorbeeld via chat groepen waar je kunt spreken over interesses die je met hen deelt.

Het kan ook slim zijn frequenter te bellen of videobellen dan je normaal gesproken doet. Het kan je mentale gesteldheid helpen iemands stem te horen of gelaat te zien – zelfs als dit enkel virtueel is.

Met de pandemie is het ontmoeten van nieuwe mensen lastiger dan voorheen. Toch kun je aan je netwerk blijven werken. Zo heb ik zelf een medeondernemer leren kennen via LinkedIn waar ik onlangs een wandeling in het park mee heb gemaakt om ideeën uit te wisselen.

11. Blijf jezelf ontwikkelen: leer nieuwe vaardigheden

Doordat de pandemie ons allemaal een stuk meer aan ons huis gekluisterd houdt, hebben we ook meer tijd. Dit biedt een uitgesproken mogelijkheid om nieuwe vaardigheden op te doen tijdens het thuiswerken.

Voorbeelden hiervan zijn zakelijk te leren schrijven, een cursus grafisch vormgeven op te pakken, of je te verdiepen in psychologie. Je komt met gratis content al een heel eind hiermee (zo heb ik mezelf graphic design aangeleerd via YouTube), maar er zijn ook uitstekende betaalde cursussen online waar je werkgever wellicht voor wilt betalen.

12. Communiceer meer dan je denkt dat nodig is

Thuiswerken vereist dat je meer communiceert dan je denkt dat nodig is. Houd je team continue op de hoogte van je werkschema en beschikbaarheid. Wanneer je een project of een belangrijke taak hebt afgerond, deel dit.

Meer communiceren dan je denkt dat nodig is betekent niet direct dat je een halve bladzijde volschrijft over elke stap die je zet. Maar het betekent wel dat je jezelf veel moet herhalen.

13. Laat jezelf horen tijdens meetings

Meetings zijn een noodzakelijk kwaad. Je denkt misschien dat de meetings die je doet korter en efficiënter zouden kunnen zijn, en minder frequent. En daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Maar als je dan bij een meeting aanwezig bent is het slim van jezelf te laten horen, al is het maar een simpel “bedankt iedereen. Doei!”

Uit het oog is (vaak) uit het hart: laat je aanwezigheid gelden.

14. Benut de voordelen van thuiswerken

Ik werk in een bijzonder comfortabele joggingbroek en plan op z’n tijd een uur in ’s middags om met m’n moeder te wandelen en een kop thee te drinken thuis. Waarom? Omdat ik het kan. Thuiswerken biedt unieke voordelen. Maak hier gebruik van.

15. Kom extra positief over in je emails en chat berichten

Het is voor mensen lastig de toon te interpreteren van emails en chat berichten. Veel van de signalen die er face-to-face wel zijn – zoals een glimlach of de intonatie in je stem – vallen weg binnen het geschreven woord. Vooral als je iemand bent die efficiënt communiceert, heb je de kans dat mensen je berichten bitser opvatten dan je eigenlijk bedoeld.

Wees daarom zo positief als je kunt met de berichten die je stuurt. Omarm het uitroepteken! Zet emojis in. 🙂 Je zult ze nodig hebben. Wees ook genereus met het geven van complimenten aan je team.

16. Wees niet te streng voor jezelf

De meest succesvolle thuiswerkers hebben een reputatie van extreem gedisciplineerd te zijn. Immers, het kost een indrukwekkende hoeveelheid focus een full-time baan te kunnen uitvoeren in een ongebruikelijke werkomgeving. Dat gezegd hebbende, iedereen laat de teugels wel eens vieren. Dus maak je geen zorgen als je zo nu en dan van je schema afgaat of even iets online besteld. Ook in een kantooromgeving doen mensen dit.

17. Sluit je dag af met een routine

Net zoals je je dag zou moeten beginnen met een routine, zorg dat je hem afsluit met acties die erop wijzen dat je werkdag erop zit. Dit kan betekenen dat je je laptop uit zet en dichtklapt, een half uurtje gaat wandelen, of een yoga sessie doet. Wat je ook doet, zorg dat het consistent is, en het ook het echt einde van je werkdag betekent. Weersta de verleiding dus om ’s avonds toch nog even wat emailtjes op je telefoon te checken.

Doe uiteindelijk wat het beste werkt voor jezelf met thuiswerken

Ikzelf werk al jaren vanuit thuis. De bovenstaande tips vloeien voort uit m’n eigen ervaringen en werken voor mijzelf uitstekend. Maar voor jou is wellicht niet alles hier van toepassing.

Zorg dat je experimenteert. Houd bij hoeveel werk je uit handen krijgt en pas daar je systeem op aan. En bedenk je dat het altijd gezond is zo nu en dan je routine ook even op te schudden.

Nu ben ik benieuwd:

Wat vind je van de tips in dit artikel? Welke is je favoriet en ga je zelf toepassen? En, heb je zelf tips die je zou willen delen? Laat het ons weten via een bericht hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *