SupportHost review: supersnelle LiteSpeed hosting (2023)

SupportHost is een hosting provider die op geen enkel vlak tekort schiet. Je krijgt razendsnelle en stabiele LiteSpeed hosting, uitstekende 24/7 support en hosting pakketten die op een enorm aantal verschillende websites aansluiten.

SupportHost review overzicht

Snelheid

Krachtige LiteSpeed servers voor top snelheden.

Uptime

Uptime garantie en meer dan genoeg redundancies.

Support

24/7 ticket support van WordPress experts.

Eenvoud

cPanel dashboard maar Engelse site kan wat beter.

Features

Gratis verhuisdienst, backups (tot 30 dagen), gratis SSL.

Kosten

Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding voor pakketaanbod.

Onze score:

5 / 5

Voordelen

  • Extreem snelle LiteSpeed servers
  • 24/7 ticket support met ervaren medewerkers
  • Betrouwbaar en stabiel
  • Onafhankelijke hosting provider die al sinds 2010 bestaat
  • Zeer veel aantrekkelijke features (automatische updates, staging, etc.)
  • Geschikt voor vrijwel ieder type website

Nadelen

  • Op hun shared hosting pakketten kun je maar één website installeren installeren (maar op hun semidedicated pakketten zoveel als je wilt)
  • Engelstalige website bevat een aantal fouten

SupportHost werd in 2010 opgericht door Ivan Messina met een duidelijk doel voor ogen: het kunnen aanbieden van een uitstekende webhosting dienst voor Italianen.

Voor die tijd bevond de Italiaanse hosting industrie zich in de steentijd, met klantenservice die dagen op zich liet wachten tot aan providers die je dwongen een fax te sturen (jawel) om hun dienst te kunnen annuleren.

SupportHost sloeg al snel aan. Het succes binnen de Italiaanse markt deed het bedrijf na enige tijd besluiten zich ook op de internationale markt te storten.

De provider kan zich met gemak scharen tot de snelste hosting providers die ik heb getest (dit zijn er onderhand meer dan 30), investeert stevig in veiligheid (o.a. CloudLinux op hun shared servers en Imunify), is stabiel en heeft een support team wat je ten alle tijden rugdekking biedt.

Hun Engelstalige ervaring zou hier en daar wat gepolijster kunnen zijn, en het is jammer dat je per gedeeld hosting pakket maar één website kunt installeren. Maar over de algehele linie is SupportHost een uitstekende partij.

Alles wat je over deze provider wilt weten vind je terug in deze SupportHost review.  

SupportHost in één oogopslag

Uptime garantie
Klantenservice24/7 ticket support
Managed WordPress
Soorten hostingShared hosting, LiteSpeed hosting (gedeeld), semidedicated hosting, reseller hosting, unmanaged VPS, managed VPS
Basis features15-100 GB opslag, meerdere datacenters, 1 website per pakket, 2-3 CPU’s, 30 dagen automatische backups
Meest geschikt voorAlle soorten websites (bedrijfs site, ecommerce, blog)
Server locatiesEuropa (Duitsland en Finland) en de VS
Prijs vanaf€2.41 per maand (als je 3 jaar vooruit betaalt)

SupportHost snelheid, uptime en klantenservice

Voor mij zijn de 3 belangrijkste componenten van een hosting provider snelheid, stabiliteit (uptime) en klantenservice.

Hoe scoort SupportHost op deze vlakken?

Snelheid

SupportHost is een snelheidsduivel.

De provider gebruikt voor bijna al hun pakketten (behalve de allergoedkoopste) LiteSpeed servers en het resultaat mag er zijn: ze kunnen zich scharen tot de wereldtop qua snelheid.

Kort door de bocht uitgedrukt zijn LiteSpeed servers zowel sneller als efficiënter dan Apache en NGINX servers (die die meeste hosting providers gebruiken). Hosting providers die LiteSpeed hosting aanbieden, kunnen daarom snelle hosting aanbieden tegen uitstekende prijzen (door de verhoogde efficiëntie kunnen providers meer klanten op een server kwijt).

Maar binnen providers die LiteSpeed hosting gebruiken kunnen er nog steeds grote verschillen bestaan. Veel hangt af van hoe de provider hun servers heeft getweaked en ingesteld. De leeftijd van de server is een andere belangrijke factor, evenals hoeveel websites erop staan.

SupportHost is in staat gebleken zich zelfs onder LiteSpeed hosting providers te scharen tot de absolute wereldtop als het gaat om snelheid.

SupportHost specs

Om hun snelheid te testen heb ik het LiteSpeed 2 pakket (€69 per jaar) uitgeprobeerd.

Hierop heb ik de volgende WordPress test website geïnstalleerd:

  • WordPress theme: Kadence (deze theme gebruiken we ook voor Start24)
  • Plugins: Block Navigation, Kadence Blocks, Post Duplicator
  • SSL-certificaat (Let’s Encrypt)
  • Geen snelheid of caching optimalisaties

Deze site is dus geen “kale” WordPress installatie. Hij bevat een multifunctionele theme en meerdere plugins. Daarnaast heeft de site afbeeldingen, tekst en verschillende grafische elementen. Dat maakt de site qua snelheid representatief voor een kleine zakelijke site of blog.

Om de snelheid van de test site te meten heb ik GTMetrix gebruikt. Dit is de meest bekende website snelheidstool die een compleet 360 graden beeld geeft van de snelheid van een website.

Dit is hoe SupportHost het doet volgens GTMetrix:

GTMetrix SupportHost

En dit is hoe SupportHost scoort op de mobiele PageSpeed test van Google:

SupportHost mobiel pagespeed

Ik moet even benadrukken dat ik geen enkele optimalisatie heb doorgevoerd op m’n site: geen LiteSpeed cache of wat dan ook.

De scores die je hier ziet steken de meeste hosting providers mét snelheidsoptimalisaties naar de kroon… Wat nogal uniek is.

Even wat dieper in gaan op een maatstaf waar ik het meeste naar kijk: Time To First Bye (TTFB). Die komt uit op 119ms, wat voor een niet-geoptimaliseerde website ongehoord goed is.

Kort samengevat is TTFB de responstijd van de server. Dus stel je klikt op een link en de TTFB is 1 seconde, dan duurt het een seconde voordat je webpagina begint met laden. Daarom wil je dat deze score zo laag mogelijk is. Volgens Google moet je je zorgen gaan maken wanneer je TTFB boven de 500ms uitkomt. Alles wat onder de 200ms valt beschrijven ze als “zeer goed.”

Zodra je je website begint te optimaliseren, kun je de TTFB met gemak lager krijgen dan 50ms – dusdanig snel dat het voor je bezoekers voelt alsof je site direct begint met laden.

Uptime

In de regel heb je weinig aan uptime tests in hosting recensies. Meestal duurt de test niet langer dan een maand en wordt er slechts één server onder de loep genomen. Dit geeft niet een accuraat beeld van hoe het zit met de uptime van een hosting provider jaar in jaar uit.

Daarom heb ik een andere aanpak. Ik ga op zoek naar grootschalige storingen die een provider in het verleden heeft gehad (en wil weten hoe ze hier mee omgingen), spit honderden klanten reviews door en onderzoek de status pagina (als die er is) van de provider.

Ik heb geen meldingen kunnen vinden over grootschalige SupportHost storingen, noch een significante hoeveelheid meldingen van klanten dat hun website er uit lag.

SupportHost heeft geen openbare statuspagina waarmee je hun uptime in de gaten kan houden – wat jammer is – maar gezien het bovenstaande kan ik concluderen dat het met hun uptime goed zit.

Wat helpt is dat ze ook een uptime garantie hebben van 99,9%.

Klantenservice

Zoals de naam SupportHost verraad, is klantondersteuning van groot belang voor het bedrijf.

SupportHost biedt 24/7 ticket support. Aan de enige kant is het jammer dat ze geen live chat hebben, maar hun ticket systeem werkt goed en hun medewerkers reageren relatief snel (meestal binnen 10 tot 30 minuten).

Ik heb een aantal vragen op ze afgestuurd (technische vragen en sales gerelateerde vragen) en kreeg steevast een goed antwoord waar ik iets mee kon.  

SupportHost klantenservice

Voor de rest heeft SupportHost een goed gestructureerde en uitgebreide kennisbank.

SupportHost kennisbank

Andere belangrijke overwegingen

Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid, beveiliging en features van SupportHost?

Gebruiksvriendelijkheid

Je hebt binnen enkele minuten een hosting pakket opgezet via SupportHost.

Dit werkt grotendeels zeer eenvoudig. Maar soms worden Engels en Italiaans op sommige plekken gemixt en zijn de Engelse vertalingen niet altijd je-van-het.

Dit doet enigszins klungelig aan, en het zou goed zijn als SupportHost dit zo snel mogelijk oplost.

Voor het hosting dashboard gebruikt SupportHost cPanel. Ben je al voor langere tijd bezig met het ontwikkelen van websites, dan ben je hier ongetwijfeld mee bekend en moet dit goed nieuws voor je zijn.

SupportHost cPanel

Voor nieuwere gebruikers kan cPanel enigszins onoverzichtelijk zijn, maar ze hebben de laatste jaren een behoorlijke verbeterslag gemaakt op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Beveiliging

SupportHost investeert flink in veiligheid. Hier een kleine greep uit de maatregelen die ze nemen:

  • Iedere 5 minuten wordt je website gecheckt
  • Gebruikt ClamAV voor het detecteren van kwaadaardige code en virussen
  • Servers gebruiken CloudLinux
  • Immunify360 staat op alle hosting accounts geïnstalleerd
  • DDoS en brute force afweer mechanismes

Daarnaast stuurt SupportHost je de volgende email wanneer je inlogt – iets wat ik nog nooit bij een andere hosting provider heb gezien:

SupportHost login check email

Het zijn kleine details zoals deze die laten zien dat een hosting provider veiligheid serieus neemt.

Hosting features en extra’s

SupportHost biedt de volgende features en extraatjes:

  • Minimaal 15 GB opslagruimte (meer dan zat voor het grote gros van alle websites)
  • Keuze uit meerdere datacenters (waaronder in Duitsland en Finland)
  • Automatische dagelijkse backups tot 30 dagen
  • Ongelimiteerde email accounts
  • Staging/testomgeving
  • Gratis domein
  • Gratis verhuis service

Dit is een rijk aanbod aan hosting features en extraatjes.

Een rustige aanpak met betrekking tot groei

SupportHost is een bedrijf wat niet hevig investeert in advertenties en affiliate commissies. Dat is mogelijk waarom je nog nooit van hen hebt gehoord.

In plaats hiervan leunt de provider vooral op organische groei: mond-op-mond reclame.

Hiermee voorkomt het dat het in dezelfde val loopt als de meeste hosting providers: te snelle groei en daarmee een service die in kwaliteit begint af te nemen.

SupportHost bestaat al sinds 2010 en is sinds die tijd alleen maar beter geworden. Ze investeren flink in hun tech stack, beveiliging en support, en het resultaat is bijna unaniem gelukkige klanten.

Daarnaast is het een onafhankelijke provider – niet onderdeel van een enorm conglomeraat waar het enige onderwerp van gesprek is een return voor de aandeelhouders te genereren.

Dit is het type webhosting wat je wilt hebben.

SupportHost hosting pakketten en tarieven

Voor beginnende website eigenaren is het meest logische om voor een van SupportHost’s LiteSpeed pakketten te kiezen.

SupportHost pakketten

Deze zijn per maand slechts een paar euro duurder dan hun standaard shared hosting pakketten, maar je krijgt er aanzienlijk sneller hosting voor terug.

Naast hun shared en LiteSpeed hosting, biedt SupportHost de volgende types hosting aan:

  • Semidedicated hosting
  • Reseller hosting
  • LiteSpeed reseller hosting
  • Unmanaged VPS cloud
  • Managed VPS cloud
  • Dedicated hosting

Vaak is het zo dat een hosting provider die alles probeert te doen op een bepaald vlak steken laat vallen. Maar niet SupportHost. Welk type hosting je ook kiest van hen, je krijgt een goede dienstverlening.

Je kunt SupportHost 14 dagen lang kosteloos uitproberen en daarnaast bieden ze ook een 30-daagse niet-goed-geld-terug garantie.

Wat zeggen gebruikers online over SupportHost?

SupportHost wordt praktisch unaniem positief beoordeeld door haar gebruikers.

Zie hier de gemiddelde score die de dienst heeft op TrustPilot:

TrustPilot SupportHost

Conclusie

SupportHost kan zich eenvoudig tot de top van de Europese hosting industrie scharen. Sterker nog, het doet niet eens onder voor de hosting top op wereldwijd niveau.

Ik ben extreem onder de indruk van de focus die het bedrijf legt op technologie en innovatie en van de concrete resultaten die dit oplevert. Je website draait op een SupportHost pakket als een zonnetje – en niet alleen voor je bezoekers maar ook voor jezelf als je met de backend van je site bezig bent.

Qua stabiliteit, features en gebruikersgemak scoort SupportHost ook uitstekend. De klantenservice is spectaculair, met een ervaren team wat 24/7 beschikbaar is.

SupportHost is daarnaast uitstekend geprijsd.

De enige zwakte die SupportHost wat mij betreft heeft is dat je maar een enkel domein kunt koppelen aan hun meeste pakketten. Dit maakt de dienst minder geschikt als je meerdere kleine sites runt.

Ook zou de Engelstalige website enigszins verbeterd mogen worden.

Voor de rest kan ik SupportHost aanraden aan iedereen die een betrouwbare webhost zoekt die uitblinkt qua performance, support en features.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *