Hoe kies je een slimme naam voor je bedrijf?

Hoe kies je een slimme naam voor jouw bedrijf?

door | 3 mei, 2020

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat ondernemen. Je hebt een top idee en je bent er zeker van dat je een gouden toekomst tegemoet gaat. Nu alleen nog een goeie naam. Niet één die alleen jij en je bekenden pakkend vinden, maar vooral ook al je toekomstige klanten onthouden en goed vinden. Maar, waar begin je? 

Je kan alle kanten op: zo simpel als Bart van Elsland met ‘Bakker Bart’ of Albert Heijn met tja, ‘Albert Heijn’ of zo creatief of nietszeggend als anderen. Elke onderneming en elke ondernemer hebben een eigen karakter waar een bepaalde naam beter of slechter bij past. Het blijft wat dat betreft altijd een kwestie van smaak. Wel kan je proberen om in kaart te brengen hoe jouw conceptnaam scoort vanuit verschillende hoeken. 

Zijn er andere bedrijven die hetzelfde doen of bijna hetzelfde doen met deze naam?

Je wil idealiter een unieke naam kiezen voor je bedrijf. Tenzij je heel graag verward wil worden met een ander bedrijf, maar dat is vaak geen lange termijn oplossing.

Is de naam een beetje uit te spreken?

Minder lettergrepen is vaak beter (denk aan Jumbo, Google, Ebay, Apple etc), maar ook alliteraties werken vaak goed en blijven vaak plakken (bijv. Coca Cola of Media Markt). 

Zorg er in ieder geval voor dat het geen tongbreker is en redelijk goed te spellen. Ook is het goed om te bedenken of je eventueel over de grens actief wil zijn met deze naam en of het voor potentiële klanten met een andere moedertaal een beetje uit te spreken is.

Heeft je naam te maken met wat je bedrijf doet?

Dit is niet altijd mogelijk, maar het kan je merk straks kracht bijzetten als mensen je naam identificeren met wat je doet, wat je bent of wat je nastreeft (bijv. Autoscout24, Marktplaats, Youtube etc.). Omgekeerd, een totaal irrelevante naam of naam die suggereert dat je iets anders doet dan je eigenlijk doet, helpt niet mee.

Is de gekozen naam of een deel ervan niet beledigend of een scheldwoord?

Dit is meer een gevalletje ‘ondergrens’. Je wil niet dat je net nieuw gekozen bedrijfsnaam – of een deel van je naam – als beledigend, vies of onbeschoft kan worden opgevat. Zo kwam ik dit restaurant tegen.

Hoe gevoelig is mijn naam voor trends en wil ik dit juist wel of juist niet gebruiken?

Je naam mag misschien nu hip zijn, maar over een aantal jaar uit de mode. Als je ambitie is om langere tijd te ondernemen, wil je dat voorkomen. Als je de ambitie is om een korter project te hebben, is dat prima zolang je er bewust van bent.

Iedereen kan zich bijvoorbeeld een pizzeria met de naam ‘Romantico’ direct inbeelden. Vandaag de dag zie je een andere trend bij restaurants en café’s waar korte krachtige Nederlandse namen juist populair lijken.

Is de eerste letter een hoge letter in het alfabet of een getal?

Deze klinkt misschien raar, maar de wereld werkt vaak in lijstjes en mensen zijn geneigd die op alfabet te zetten als er geen specifieke ranking is. Begint jouw naam met een late letter, dan sta je laag op de lijst. Heb je een naam beginnende met één van de eerdere letters, sta je hoger en zullen de meeste lezers eerst jouw naam lezen. 

Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn bij kantorenverzamelgebouwen met veel jonge bedrijven of bij bezoekerslijsten van evenementen en dergelijke.

Wat is het zoekvolume naar je naam?

Heb je een naam gekozen met een groot zoekvolume, dan kan je ervan uitgaan dat er veel andere bedrijven zijn die zich met zoekopdrachten met jouw bedrijfsnaam associëren. Dit betekent dat het lastiger is om bovenaan te komen voor je eigen bedrijfsnaam. Wanneer je betaalde zoekmachine marketing gaat doen, zul je waarschijnlijk meer moeten betalen. Ook kan het betekenen dat je naam te breed is (denk aan namen als ‘digital design’ en dergelijke).

Je kan een beeld krijgen door:

Hoe kan ik mijn naam testen bij mijn doelgroep?

Meten is weten. Benader je potentiële doelgroep en leg ze meerdere namen voor. Zo krijg je een goed beeld of jou favoriete naam ook gedragen wordt door je doelgroep. 

Je kan met een map op straat gaan staan of mensen via LinkedIn en dergelijk benaderen. Maar je kan ook wat namen testen via een advertentiecampagne en zien wat het beste werkt. Zo is ook de bestseller ‘The 4-hour workweek’ van Timothy Ferriss aan zijn naam gekomen. Het uitgangspunt is in alle gevallen dat je voldoende mensen moet vragen in je doelgroep om een goed beeld te krijgen en dat hun mening zwaarder weegt dan die van jou.

Is de domeinnaam nog beschikbaar?

Grote kans dat het antwoord op deze vraag ‘nee’ is. Vaak zijn alternatieven van je gewenste naam nog wel beschikbaar en dit vergt wat gepuzzel.

Kan ik niet gewoon mijn eigen naam gebruiken?

Dat kan altijd en is voor veel bedrijfstakken gebruikelijk (aannemers, accountants, advocaten e.d.). Hou er wel rekening mee dat wanneer je je bedrijf wil verkopen dit niet perse meehelpt.

Wat als ik niet blij ben met de gekozen naam?

Het is ook goed om je te realiseren dat je naam niet voor altijd in steen gebeiteld is. Ernst & Young hebben zich niet lang geleden laten omdopen in EY. Merken worden doorlopend omgedoopt en opgefrist. Het is wel aan te raden om niet al te lang te wachten met het aanpassen van je bedrijfsnaam. Hoe langer je wacht hoe lastiger het is om je naam los te weken van je bedrijf.

Ik heb ooit gewerkt bij een bedrijf waarvan de eigenaren besloten hadden het in te schrijven onder de naam ‘Fibermobi Performance Marketing Solutions’. Dit vonden ze blijkbaar toch niet helemaal lekker uit te spreken en ze hebben dit vrij vlot daarna omgedoopt naar IconPeak, wat een stuk beter klinkt.

Ik heb geen idee hoe ik mijn bedrijf moet noemen, wat nu?

Mis je totale inspiratie, ga dan eens naar deze bedrijfsnaamgenerator.

En jullie naam dan?

Wij vonden voor dit project dat we het zo dicht mogelijk bij het daadwerkelijke doel en in het Nederlands wilde houden. Daarom simpelweg ‘Start24’.

Voor mijn andere project hebben we er erg lang over gedaan om een naam te verzinnen die goed voelde. Dat is uiteindelijk ‘Devise’ geworden (officieel Devise Analytics). Ik vind het een fijne naam, maar als ik toen der tijd de bovenstaande tips ter harte had genomen, had het bedrijf wellicht anders geheten. ‘Devise’ wordt vaak verkeerd gespeld ook verwarren mensen het met het engelse woord ‘device’ voor apparaat.

De takeaways:

  • De keuze van je bedrijfsnaam is uiteindelijk een kwestie van smaak
  • Zorg ervoor dat de naam niet verward kan worden
  • Kies een naam die goed in de mond ligt
  • Als het even kan, kies een naam die niemand beledigt
  • Onderzoek zoekresultaten en zoekvolumes voor je naam
  • Test je beste optie bij je beoogde doelgroep
  • Geen zorgen, je kunt het altijd aanpassen. Maar, voorkomen is beter dan genezen

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This