SEO handleiding voor beginners

Veel websites doen SEO ingewikkelder voorkomen dan het is.

Je kunt gemakkelijk maanden, zo niet jaren besteden aan het doorgronden van alle SEO nuances. Voor de meeste mensen is het echter veel slimmer de basis zeer goed in de smiezen te krijgen, en zich minder te focussen op SEO tactieken en “trucjes.”

Zoals met veel dingen in het leven gaat ook voor SEO de 80/20 regel op: 80% van je resultaten komt van 20% van de moeite. De sleutel is die 20% te identificeren, en daar je tijd (of geld) aan te besteden.

Hiervoor heb ik deze beknopte SEO handleiding voor beginners heb geschreven.

Mijn eigen aanpak is er een voor de lange termijn. Ik ben minder geïnteresseerd in m’n site binnen een maand of twee bovenaan de Google zoekresultaten te zien verschijnen, dan in hoe m’n site er over 5 of 10 jaar bijstaat.

Hierin verschil ik fundamenteel van hoe vele anderen SEO benaderen. Ik zou niet willen stellen dat mijn SEO aanpak zaligmakend, vlekkeloos of voor ieder mens of site het beste is. Doe vooral verschillende inzichten op, en kies uiteindelijk een aanpak die het beste bij jouzelf en jouw site aansluit.

Maar hieronder vind je mijn aanpak.

Eigen resultaten

Ik kan me voorstellen dat voordat je verder leest, je benieuwd bent naar mijn SEO-resultaten. Als voorbeeld ga ik hier Start24 nemen. Dit is een behoorlijk nieuw project wat mikt op redelijk competitieve Google zoekwoorden.

Na een jaar staan we zo voor:

Start24 KW groei dankzij SEO.

Zoals je ziet is er een mooie hockeystick groeicurve te zien in het aantal zoekwoorden waarvoor we ranken.

Dit hebben we bereikt op de volgende manier.

SEO: dit is waar ik me op focus

Kort samengevat behelst dit onze SEO strategie:

  • On-page SEO 1.0 tot in de puntjes op orde hebben
  • Echt goede content maken die aansluit op de zoekintentie van de gebruiker
  • Relevante individuen en veel bezochte websites bewust maken van deze content om zo sterke backlinks te vergaren

Laat ik je dit in meer detail gaan uitleggen.

On-page SEO 1.0

Je on-page SEO is cruciaal om Google (en mensen) je site beter te laten begrijpen.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO, of on-site SEO, verwijst naar het optimaliseren van je site voor zoekmachines door zaken die je op je site zelf doet. Denk hier aan je URL-structuur, titel tags, content en meer.

Dit is het tegenovergestelde van off-page SEO, waarbij je je bezighoudt met zaken die buiten je site om gebeuren (zoals het verkrijgen van links).

Heb je een WordPress website, gebruik dan een SEO plugin (mijn favoriet is Rank Math) om je te helpen met je on-page SEO.

Het onderstaande kun je zien als “on-page SEO 1.0.” Dit is iets wat iedere site op orde moet hebben en wat je gelukkig erg snel in de smiezen kunt krijgen.

SEO titel, beschrijving en URL

Je SEO titel, beschrijving en URL zijn drie dingen die prominent te zien zijn in alle zoekresultaten:

Google zoekresultaten

Dit is hoe je deze zo 3 SEO-vriendelijk mogelijk maakt:

  • Zorg dat ze het belangrijkste zoekwoord bevatten waarop je gevonden wilt worden. Zo zie je hierboven dat bij de site die bovenaan staat het zoekwoord “vegetarische recepten” terugkomt in de titel, de beschrijving en de URL
  • Als het even kan, zet het zoekwoord vooraan de titel
  • Hou de URL kort, begrijpelijk en tijdloos. Mik op niet meer dan 2-5 worden (bijvoorbeeld “vegetarische-recepten” of “beste-vegetarische-recepten). Zorg dat je geen jaartallen je in je URL plaatst, want daardoor oogt deze volgend jaar achterhaald. In tegenstelling tot je titel en beschrijvingen, is een URL niet iets wat je later makkelijk kunt veranderen

Wanneer je een titel, beschrijving en URL voor je pagina maakt, kijk dan vooral naar andere sites in de top 10 van Google. Dit kan je goed idee geven van wat type titels, beschrijvingen en URLs al goed presteren.

Afbeelding titels en alt tekst

Wanneer je een afbeelding uploadt met een naam als “Screenshot 2021-05-24,” laat je een mooie kans liggen om je afbeeldingen hoger in Google te laten komen.

Zorg dat de titel de lading dekt van je afbeeldingen, en dat je alt tekst (alternatieve tekst) een je afbeeldingen toevoegt. Alt tekst helpt Google te begrijpen wat je afbeeldingen precies weergeven.

Voorbeeld afbeelding titel en alt tekst voor SEO

Bijvoorbeeld, de screenshot die je bovenstaande afbeelding ziet, heeft als titel “cloud86-vps-samenstellen” en als alt tekst “VPS samenstellen met Cloud86.” Dit legt precies uit wat er op de afbeelding gaande is.

Interne links

Het werken aan een goede interne linkstructuur is zowel voor je bezoekers als voor Google zeer praktisch.

Google indexeert je pagina’s sneller wanneer het ze makkelijk kan bereiken, en je bezoekers zullen je dankbaar zijn wanneer je doorverwijst naar andere relevante content op je site.

Het idee achter een interne link is eenvoudig uit te leggen: het gaat hier om het verbinden van één pagina op je site met een andere door middel van een hyperlink.

Hier is een voorbeeld van Start24:

Voorbeeld interne link.

Het artikel hierboven gaat over het maken van je eigen WordPress site. Voor mensen die dit stuk lezen, kan het ook handig zijn te weten wat de beste plugins voor hun site zijn. Daarom linken we ernaar.

Hier zijn een paar dingen om aan te denken bij intern linken binnen je site:

  • Interne links moet goed bij het artikel passen. Ze moeten waarde voor je gebruiker toevoegen
  • Link in nieuwe berichten terug naar oude berichten op je site, maar doe het omgekeerde ook: ga terug naar je oude berichten en link vanuit daar naar je nieuwste berichten
  • Gebruik zoekwoorden voor je anchors (de tekst van de link), maar hou het gevarieerd. Gebruik niet continue precies dezelfde bewoording voor je anchors

Externe links

Externe links naar gerelateerde pagina’s van andere websites helpen Google de inhoud van je pagina te begrijpen. Daarbij laat het Google zien dat je site een legitieme informatiebron is.

Dit experiment toont aan dat externe links sites hoger in Google laten komen, dus zorg dat je deze toevoegt in je content.

Content van hoge kwaliteit

“Maak goede content en de bezoekers komen vanzelf,” is een bekend cliché binnen de SEO-wereld. Hoewel de stelling (deels) klopt, heb je er bar weinig aan.

Want wat is precies goede content? En hoe weet je of jouw site goede content heeft?

Goede content kun je als volgt definiëren:

  • Het sluit aan bij de zoekintentie. Waar is je bezoeker naar op zoek, en bied jij met jouw pagina het antwoord op haar vraag? Om te weten wat voor soort content mensen verwachten op een bepaalde zoekterm, voer je deze zoekterm in Google in. Hoe zien de eerste 3 resultaten eruit? Zijn dit lijstjes (“10 beste manieren om…”) en schrijf jij een stap-voor-stap handleiding, dan gaat dit waarschijnlijk botsen met wat mensen verwachten te zien
  • Het is uniek, grondig en goed onderzocht. 99% van de content online is waardeloos. Dit komt doordat het wordt geschreven door freelancers die niks van het onderwerp begrijpen, 5 tabs opengooien en samenvatten wat ze online vinden. Goede content wordt geschreven door domeinexperts die echt iets zinnigs over het onderwerp te zeggen hebben
  • De schrijfstijl is uitmuntend. Schrijven voor een website is een vak apart. Wil je er echt goed in worden, dan raad ik je aan boeken en blogs over copywriting te lezen. Deze zullen je helpen veel overtuigender en meeslepender te schrijven. Om te beginnen raad ik je de volgende boeken aan: Blog to Win Business van Henneke Duistermaat en The Adweek Copywriting Handbook van de legendarische copywriter Joseph Sugarman
  • Het is goed ontworpen. Het oog wil ook wat, en mensen beoordelen een boek op zijn kaft. Negeer het design van je content niet. In deze handleiding laat ik zien hoe je het design van je site (en je content) op eigen houtje naar het volgende level kunt tillen     

Goede content schrijven doe je niet zomaar. Het vereist tijd, toewijding en oefening. De meeste mensen kijken terug op hun eerste artikelen met een mengeling van schaamte en verbazing. Dat geldt voor mij in elk geval.

Maar maak je geen zorgen. Zolang je maar volhoudt zal je uiteindelijk content produceren van hoge kwaliteit.

Content (zo nu en dan) delen met hoogwaardige sites

Backlinks vormen al sinds de geboorte van Google een zeer belangrijke rol in het rangschikken van websites.

Wanneer een andere site naar jouw website linkt, kun je dit zien als een “stem” op jouw site. Dit maakt jouw website betrouwbaarder in de ogen van Google en andere zoekmachines.

Maar niet iedere backlink is gelijk geschapen. Krijg jij een backlink van bijvoorbeeld het AD, dan is dit veel meer waard dan een link van een startpagina.

Voorpagina AD
Een link van een site als AD.nl is goud waard

Bovendien doet relevantie er ook toe. Gaat jouw site over technologie, dan heb je meer aan een link van een technologieblog dan een site die over yoga schrijft.

Ikzelf doe niet aan “link building” (het proactief verkrijgen van backlinks door site eigenaren te contacteren).

Maar af en toe deel ik wel m’n beste content met bekende, betrouwbare sites als ik denk dat de content relevant is voor hun doelgroep. Zo nu en dan leidt dit tot een waardevolle backlink van een legitieme website. Ofwel via een link vanuit een artikel van hen, ofwel via een guest post die ikzelf op hun site plaats.

In een ideale wereld zou ik het internet m’n links laten bouwen. Oftewel, ik leun achterover en wacht tot andere websites van zichzelf naar m’n sites gaan linken. Hoewel dit na verloop van tijd kan gebeuren, kan dit ontzettend lang duren. Het is daarom slim het proces een zetje in de rug te geven.

Over het algemeen bouw ik pas links naar m’n sites wanneer deze minstens 6 maanden oud zijn en al wat organisch verkeer krijgen.

Overige SEO must-haves

Hieronder vind je nog een paar overige SEO must-haves die belangrijk zijn voor iedere site:

  • Sitemap. Een sitemap vertelt aan Google hoe je site gestructureerd is. Zorg dat je deze sitemap indient bij Google Search Console, om je site gemakkelijker te laten indexeren. De Rank Math plugin maakt automatisch een sitemap voor je
  • SSL-certificaat. Een SSL-certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding. Een goede webhosting partij laat je zo’n certificaat gratis met een paar klikken installeren. Google geeft de voorkeur aan sites die via een beveiligde verbinding draaien
  • Snelheid, core web vitals, page experience. Naast dat je webhost bepaalt hoe snel je website is, speelt ook de codering van je site een belangrijke rol. Maak je je site met WordPress, dan raad ik je aan Kadence te gebruiken als theme (wij gebruiken dit ook voor Start24). Dit is een zeer lichte theme die ervoor zorgt dat je site super snel laadt. Daarbij zorgt de theme ervoor dat je zonder moeite een voldoende scoort op Google’s core web vitals
  • De juiste SEO tools gebruiken. Dit maakt je SEO traject net iets beter te behappen

SEO tactieken en trucjes

Sinds de begindagen van Google zijn mensen al aan proberen de zoekmachine om de tuin te leiden.

Het is eenvoudig te verklaren waarom dit gebeurt. Google verkeer kan erg lucratief zijn. En waarom zou je lang willen wachten en veel moeite doen om hoog in Google te komen, als het ook snel en makkelijk kan?

Hieronder geef ik je een paar (van de vele mogelijke) voorbeelden van manieren waarop mensen snel hoger in Google proberen te komen.  

Voorbeelden van SEO trucjes

Waarschijnlijk de meest bekende en populaire manier om snel in Google te ranken, is via het verkrijgen van een boel backlinks. Maar zoals hierboven genoemd, er zijn backlinks en er zijn backlinks.

Hier in Nederland zijn er veel SEO bureaus die backlinks voor je creëren via startpagina’s en private blog networks (PBN’s).

Een startpagina is een pagina waar tientallen, soms honderden links opstaan over een bepaald onderwerp. Een PBN verwijst naar een blog netwerk dat iemand in z’n eigen beheer heeft. Het enige doel van zo’n PBN is andere sites hoger in Google te laten komen door er naar te linken.

Aan dit type links kleven een paar keerzijdes. Laten we eerst eens kijken naar startpagina links.

Er is een reden dat startpagina (en zijn vele klonen) al jarenlang minder verkeer van Google aan het krijgen zijn:

Startpagina's dalen qua organisch verkeer

Die reden is dat het een slechte gebruikerservaring is om 10 zoekresultaten te krijgen, op een van die resultaten te klikken, en te moeten kiezen uit tientallen links voor het antwoord op je vraag.

In Engelstalige Google zoekresultaten vind je dit soort startpagina-achtige sites dan ook praktisch niet meer. In Nederland lopen we wat dat betreft nog een beetje achter.

Daarbij komt dat er ontzettend veel links op startpagina’s staan, en Google weet dat veel mensen ze gebruiken om links mee te bouwen. Hierdoor hecht Google dus weinig waarde aan links van startpagina’s en zal ze deze vaak helemaal niet mee tellen als ranking factor.

Aan PBN’s kleven ook de nodige nadelen. Ze worden door Google niet toegestaan, dus zodra zij een PBN identificeren, wordt er geen waarde meer toegekend aan de links. In het ergste geval kan wanneer een PBN wordt opgerold je site zelfs een penalty krijgen. Door zo’n penalty word je site deels of in het geheel uit Google’s zoekresultaten verwijdert.

Naast deze voorbeelden zijn er nog een eindeloos aantal andere SEO tactieken en trucjes op te sommen. Bijvoorbeeld tier 2 link building, het opzetten van buffer sites en het opkopen van oude domeinen en die laten doorverwijzen naar je site.

De schaduwzijde van SEO tactieken en trucjes

Niet al deze SEO tactieken zijn per se slecht, en het hangt er ook een beetje van af op welke manier je ze toepast. Toch kleven er een paar duidelijke nadelen aan SEO op deze manier bedrijven:

  • Het is tijdrovend. Je maakt SEO er een stuk uitgebreider en ingewikkelder mee voor jezelf. De tijd en het geld die je eraan uitgeeft zou je ook kunnen steken in het toevoegen van waarde voor je bezoekers
  • Het zorgt voor minder stabiliteit binnen Google’s rankings. “Natuurlijke” websites worden over het algemeen minder snel slachtoffer van Google core updates. Als jij zwaar hebt ingezet op een SEO tactiek zoals het opkopen van buitenlandse domeinen die je naar site doorverwijzen, en Google devalueert in één klap de waarde van dit soort domeinen, dan heb je een probleem

Dit is waarom ik zelf mijn SEO-aanpak zo “schoon” mogelijk houdt. 95% van m’n tijd steek ik in het schrijven van content en m’n sites zo snel en aantrekkelijk mogelijk maken.

Deze aanpak geeft ook veel minder stress dan wanneer ik een kat-en-muis spel met Google aan het spelen was geweest.

Afsluitend

Je kunt over SEO boeken volschrijven (dit is ook gebeurd). Het is onmogelijk om in één artikel SEO volledig hapklaar en duidelijk voor je te maken. Toch denk ik dat we een redelijk eind zijn gekomen.

Ik denk dat het voor de meeste mensen het slimst is hun SEO strategie zo overzichtelijk en eenvoudig mogelijk te houden. Als je niet precies weet wat je doet, speel je met vuur wanneer je te veel leunt op SEO tactieken en trucjes.  

Nu wil ik graag van jou horen.

Aan welke tip in deze SEO handleiding heb je het meeste gehad? En heb je nog vragen over iets wat je in dit stuk tegen bent gekomen?

Laat hieronder een bericht achter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *