Pipedrive CRM software review: prijzen en features (2020)

door | 18 november, 2020

Wil je direct het antwoord weten? Pipedrive is de beste CRM voor jonge bedrijven en ZZP’ers. Heb je al wat ervaring met pipeline management en b2b-business development? Dan is Pipedrive het een uitstekende keuze. Het is een no-nonsense CRM systeem met een sterke focus op pipeline management.

Over Pipedrive

Pipedrive is een van de jongste CRM systemen die echt internationaal is doorgebroken. Het bedrijf is opgericht in 2013 in de Oost-Europese tech hoofdstad Tallinn in Estland.

Ondertussen heeft Pipedrive 90.000 klanten in 179 landen. Onder deze klanten niet de minste: Amazon, Skyscanner en de toonaangevende tech website The Next Web (TNW) uit Amsterdam maken gebruik van Pipedrive.

Gericht op de pipeline

Goede mobiele app

Volledig in het Nederlands beschikbaar

Vanaf €12 per maand per gebruiker

Gratis proefperiode

Het is goed om  in je achterhoofd te houden dat een inschrijving van een “@amazon.com” email adres bij Pipedrive misschien genoeg was om de “claim to fame” te maken. 

Dat mag de pret echter niet drukken. Met meer dan 90 duizend betalende klanten en een razendsnelle groei is Pipedrive een van Europa’s tech ‘unicorns’. Ze werden in 2019 terecht opgenomen in de Forbes Cloud top 100 behorende tot de top 100 meest succesvolle Cloud oplossingen.

Wat kan je met Pipedrive? Het biedt  alle basis functionaliteiten die je van een hedendaags CRM systeem mag verwachten met een sterke focus op contractmanagement en pipeline management. It’s in the name.

Bedacht vanuit de behoefte van sales managers en business developers

Pipedrive is clean, heel clean. Zo kan je heel snel overzicht krijgen. Dit ontbreekt bij andere CRM systemen nog wel eens. De gebruikersinterface is zo overzichtelijk omdat het initieel volledig ontwikkeld is vanuit het perspectief van de sales manager of business developer.

Deals in Pipedrive

Veel CRM systemen zijn gemaakt voor grote organisaties en marketing of sales afdelingen van honderden mensen. Dat zorgt voor een heel andere insteek dan Pipedrive je geeft.

Pipedrive is een tool die je gebruikt wanneer je met een “paar” gebruikers bent. Daarmee is het voor ZZP’ers, startups en scale-ups een gelukkig huwelijk.

Bij Devise, een B2B-startup waar ik medeoprichter van ben, gebruiken we ook Pipedrive. We kwamen met Devise op het punt terecht dat we business development meer moesten gaan structureren om onze groei door te zetten. We hebben verschillende CRM aanbieders overwogen en we hebben uiteindelijk voor Pipedrive gekozen.

Je bent misschien geneigd om een CRM systeem te kiezen dat tjokvol functionaliteiten zit. Wij kozen hier bewust niet voor.Het is een veelgebruikt verkoopargument: “je kunt er alles mee”.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je er zo goed mogelijk mee kan wat je er mee wil kunnen. De rest zorgt voor ruis en onnodige afleiding.

Overzichtelijk je pipeline managen en je relaties beheren

Dus pipedrive is to-the-point en zit niet vol met functionaliteiten.

Pipedrive is gefocust op de belangrijkste zaken van business development: pipeline management en contractmanagement. De focus zorgt voor doelmatige en efficiënte ondersteuning van je salesproces.

Je kan op doodeenvoudige wijze een contact, organisatie en deal toevoegen. Een deal stop je uiteindelijk in je pipeline. Die kan je weergeven als tabel maar ook als “swimlane” (van links naar rechts). Wil je meer weten over een pipeline of salesfunnel? Lees dan dit artikel.

Contactmanagement met Pipedrive

Zodra je een taak of actie maakt voor een deal (bijvoorbeeld “followup” of “belafspraak”), komt deze taak in een activiteitenlijst die overzichtelijk weergeeft wat je moet doen.

Wanneer je taak compleet is, word je direct gevraagd een nieuwe taak in te plannen. Op deze simpele manier zal je niet snel vergeten een mogelijkheid op te volgen of een contact warm te houden.

Alles bijhouden en plannen is laagdrempelig en eenvoudig in Pipedrive. Zo zorg je ervoor dat je met minimale inspanningen alle activiteiten eenvoudig kan loggen en tracken.

Zo kan je door een simpel “BCC”-emailadres toe te voegen aan je emailverkeer ervoor zorgden dat het automatisch in Pipedrive bij het juiste contact en de juiste deal komt.

Je kan ook je hele mailbox automatisch aansluiten, maar dit is alleen handig wanneer je het emailadres echt alleen gebruikt voor business development of sales activiteiten.

Het resultaat van deze eenvoudige insteek is dat ik ’s ochtends een simpele lijst zie met sales activiteiten die ik moet oppakken. 

Ik hoef hier verder niet meer over na te denken en kan het gewoon doen. Het is dit ritme dat uiteindelijk het verschil maakt tussen succesvolle B2B-business development of een luckbox, waar je maar hoopt dat er iets terugkomt op je activiteiten.

Welke functionaliteiten krijg je bij Pipedrive?

Concreet zijn dit de belangrijkste standaard features van Pipedrive (bij elk pakket):

  • Beheer van deals
  • Beheer van contacten en organisaties
  • Aanpasbare pipelines
  • Aanpasbare velden (voor zowel deals, contacten als organisaties)
  • Koppeling met email
  • Agendabeheer (laat contacten direct afspraken plannen in je agenda)
  • Rapportage tool (om je sales gerelateerde KPIs en activiteiten te volgen)
  • Verschillende gebruikersmachtigingen
  • Te integreren met alle grote systemen (Google Drive, Zapier, Microsoft e.d.)

Bekijk hier de overige functionaliteiten en integraties.

Pipedrive biedt vier standaardpakketten aan: “Essential”,”Advanced”, “Professional” en “Enterprise”. In veel gevallen zal je aan het instappakket genoeg hebben. Bij het opvolgende pakket “Advanced” krijg je niet gek veel meer, maar wel een paar handige features. Zo kan je vanaf het “Advanced-pakket” ook producten definiëren.

Door vaste producten toe te voegen aan een deal zorg je voor nog meer overzicht en uniformiteit. Voor Devise is dit echt een uitkomst. We bieden met Devise een modulair SaaS- product. Zo hebben we direct scherp hoe een deal is opgebouwd.

Daarnaast krijg je bij dit advanced pakket ook toegang tot workflow automation. Zo kan je ze bijvoorbeeld automatisch follow-uppen of automatisch kan mailen. Dit is een echte timesaver wanneer je grotere volumes aan leads snel wil kunnen valideren en verwerken in je pipeline.

Voor de pakketten “Professional” en “Enterprise” krijg je vooral meer van hetzelfde. Dat is wordt dus pas interessant voor grotere teams en lijkt me iets dat je als starter of als nieuwe klant bij Pipedrive niet snel zal kopen.

De LeadBooster add-on

Naast Pipedrive’s kerndiensten gericht op relatiebeheer en pipeline management hebben ze onlangs een nieuw onderdeel wereldkundig gemaakt: LeadBooster Add-on. 

Je kan de LeadBooster toevoegen aan je bestaande pakket. Daarbij krijg je dan een aantal tools die je helpt met het binnenhalen van leads.

Chatbot, livechat en webformulieren

De leadbooster biedt een onder andere chatfunctionaliteit voor je website. Er is een livechat met ingebouwde chatbot. Zo maak je het zo makkelijk mogelijk voor bezoekers van je website om contact te zoeken.

Met de webformulieren worden de contactformulieren op je webpagina automatisch in Pipedrive gezet als lead. Dat scheelt je een extra handeling door het bijvoorbeeld te ontsluiten uit Mailchimp of soortgelijke.

De prospector tool

Prospecting is het zoeken van potentiële klanten. De prospector tool van Pipedrive helpt je doordat ze een database hebben van 400 miljoen profielen en 10 miljoen bedrijven. Voeg je ideale klant profiel toe in de filters en je krijgt direct geverifieerde contactgegevens van je prospects.

De prospector tool van Pipedrive

Deze mensen domweg gaan bellen of mailen zal niet veel zinvol zijn. Maar je kan ze wel toevoegen als lead en zo gericht manieren zoeken om met hen in contact te komen.

Websitebezoekers add-on

Een hele slimme toevoeging op het de standaard pakketten is de websitebezoekers add-on. Deze add-on trackt de bezoekers van je website en ziet waar en wanneer zij op de website zijn geweest.

De webbezoekers add-on van Pipedrive

Dat zal je in eerste instantie doen denken aan het gratis “Google Analytics dat elk bedrijf wel heeft aangesloten op de website. De tracker van Pipedrive gaat echter een stuk verder.

Pipedrive’s add-on laat namelijk zien bij welk bedrijf jouw bezoekers werken. Zo krijg je natuurlijk een schat aan informatie binnen die normaliter verstopt bleef.

Klantenservice en ondersteuning

De tools van Pipedrive zijn volledig in het Nederlands vertaald en in nog zo’n 15 andere talen beschikbaar. De klantenservice zelf zijn helaas niet in het Nederlands beschikbaar. 

Het kenniscentrum is overzichtelijk en net als de rest van Pipedrive to-the-point. Een typisch onderdeel van het kenniscentrum zijn heldere stappenplannen met korte uitleg, gifjes en screenshots van de stappen die je moet doorlopen.

De community is vooral gericht op het gebruik van de app en is redelijk levendig. Wel is een groot deel van de community werkzaam bij Pipedrive en veel gaat dan over features en nieuwe ontwikkelingen. Dat is ook niet heel gek.Er zijn wel een paar onderwerpen gericht op sales of business development inhoudelijk, maar dat stelt niet heel veel voor.

De Pipedrive academy bestaat uit video’s die je helpen om het optimale uit Pipedrive te halen. Ik moet zeggen dat de meeste videos voor mij wat traag gaan en wel heel basic zijn. Mocht je echt helemaal nieuw zijn in de wereld van CRM systemen of business development kan het nuttig zijn om er een paar te kijken.

De klantenservice van Pipedrive verloopt in principe via de chat of via email. Je kan niet bellen met Pipedrive. Wanneer je een “Enterprise-pakket” hebt kan je wel een terugbelverzoek sturen. In mijn ervaring reageert de klantenservice redelijk snel en is men inhoudelijk sterk. Zo kunnen ze je in eigenlijk alle gevallen op weg helpen in een paar minuten.

Ik heb de klantenservice van Pipedrive ook eens gevraagd of de proefperiode verlengt kon worden. Dit moest even overlegd worden, maar was uiteindelijk geen probleem. Het voelt raar om dit te moeten zeggen, maar je merkt dat je met echte mensen in contact staat bij de klantenservice van Pipedrive. Dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer.

Pricing van Pipedrive: niet goedkoop maar wel scherp geprijsd

Pipedrive biedt geen “forever free” variant meer. Het kleinste pakket begint vanaf € 12,50 per maand per gebruiker. De stappen gaan daarna behoorlijk flink omhoog. 

Pipedrive zelf raadt het “professional-pakket” aan. Ik denk dat je er goed aan doet om gewoon met “Essential” te starten en op te schalen naar zwaardere varianten wanneer je merkt dat je functionaliteiten mist.

Dit zijn de tarieven van Pipedrive:

PakkettypePrijs
Essential (per account vanaf)€12,50 per maand
Advanced (per account vanaf)€24,90 per maand
Professional (per account vanaf)€49,90 per maand
Enterprise (per account vanaf)€99,90 per maand
LeadBooster Add-on (per bedrijf vanaf)€32,50 per maand
Webbezoekers Add-on (per bedrijf vanaf)€41,00 per maand

Wat kan er beter bij Pipedrive?

Tot nu toe is het een behoorlijk positief verhaal. Toch kunnen er altijd dingen beter, dus ook bij Pipedrive. Ik mis een pakket dat tussen “Essential” en “Advanced” in zit.

Het is nu best een grote stap en wat mij betreft zou Pipedrive de pakketten net iets anders kunnen positioneren. Je krijgt namelijk relatief weinig extra voor de dubbele prijs wanneer je overstapt van Essential naar Advanced.

Pipedrive is – naar mijn kennis – veruit de minst omslachtige CRM. Toch heeft ook Pipedrive sommige trekjes die het soms wat omslachtig maken. Filters en selecties kunnen soms wat sneller en duidelijker. Dit is soms even zoeken. Werk je er dagdagelijks mee? Dan vind je natuurlijk je weg wel. Ik werk er echter niet de hele dag door mee. Meer dan nodig zou moeten zijn.

Als oprichter van een data science bedrijf vind ik de rapportmodule en dashboards ook nog ruimte bieden voor verbetering. De standaard rapporten hebben vaak wat simpele berekeningen en zijn wat kort door de bocht. Voor de meeste gebruikers zal het echter toereikend zijn.

Conclusie: Pipedrive is perfect voor startende b2b-sales teams

Pipedrive is een hele handige partner om de eerste jaren als ZZP’er, startup of scale up door te groeien. Het zorgt voor focus en neemt – mits goed ingericht – veel onnodige taken uit handen. 

Het helpt je met het inrichten van de basis van business development: pipeline management en contact- en relatiemanagement. Pipedrive doet dit zonder poespas en dat is uiteindelijk wat je wil. Ga je Pipedrive proberen? Lees dan ook dit artikel waarin ik uitleg hoe je een CRM systeem als Pipedrive slim inricht.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This