Monday.com review (2022): de alleskunner doorgelicht

Wanneer je op zoek gaat naar planning software kom je Monday.com ongetwijfeld tegen. Ze geven gigantisch veel uit aan marketing. Maar, zijn ze zo net goed als dat ze je vertellen? Het antwoord is in de meeste gevallen “Ja”.


Onze score:


Monday.com voordelen

  • Gemakkelijk meerdere projecten managen
  • Verschillende visualisatie mogelijkheden
  • Intuïtief, gebruikersvriendelijk en snel
  • Robuuste integraties met andere systemen
  • Gratis versie en proefversie van premium pakketen
  • Veel trainings materiaal en grote kennisbank beschikbaar

Monday.com nadelen

  • Gantt chart en tijdlijn views zijn pas bij het “pro” plan inbegrepen
  • Je moet minimaal 3 seats afnemen
  • Trage klantenservice

Monday.com is een krachtige planning tool die door duizenden bedrijven wereldwijd wordt gebruikt.

Toch is ook Monday.com niet altijd perfect en kunnen er nog altijd dingen beter.

In deze review kom je erachter wat Monday.com goed doet, wat ze beter kunnen doen en wanneer Monday.com voor jou een goede optie is.

Over Monday.com

Monday.com, voorheen “Dapulse”, is in 2012 gestart en commercieel echt gelanceerd in 2014.

In de korte tijd tot nu heeft Monday.com de status van Unicorn bereikt in de tech wereld.

Sinds 2021 is Monday.com beursgenoteerd aan de prestiseiuze NASDAQ, de techbeurs van New York.

Naar hun eigen zeggen maakt Monday.com het leuk en gemakkelijk voor iedereen om samen te werken en zicht te concentreren op wat belangrijk is.

Ze maken dus planning software voor praktisch iedereen die wil samenwerken.

Daarmee beoogd Monday.com om erg toegankelijk en intuïtief te zijn voor haar gebruikers.

Monday.com in één oogopslag

Taakmanagement
KlantenserviceKennisbank, webinars, community forum, email en form
Android / iOS app
Soorten visualisatiesKanban, Gantt, Tijdlijn, Calendar
Automation
IntegratiesStandaard integraties met alle bekende systemen
Opslagruimtevariërend tussen de 500mb en de 1000gb per pakket
Meest geschikt voor(Startende) ondernemers met kleine tot middelgrote organisaties. Vooral voor niet techneuten
Sjablonen & Templates200+ sjablonen om te gebruiken
Prijs vanafGratis versie. Premium vanaf €8 per maand

UI: de look & feel van Monday.com

Een belangrijke afweging bij het kiezen van planning software is de UI. Dit staat voor “User Interface”. Dat is wat jij als gebruiker ziet en gebruikt.

Grote aanbieders van planning software die zo veel mogelijke gebruiksdoelen kennen als Monday.com maken doorlopend de afweging tussen functionaliteit en gebruiksgemak.

Het kan elkaar in de weg zitten.

Monday.com doet het erg goed doet wat dat betreft. Monday is een planning tool waarvan de UI intuïtief werkt ook voor de weinig ervaren gebruiker.

Zodra je Monday.com opent krijg je links een menubalk waarin je verschillende “workspaces” kan aanmaken.

Ik heb zojuist in nog geen 3 minuten een simpel projectboard aangemaakt om de taken te managen die ik moet doen om dit artikel te schrijven.

Heldere UI van Monday.com

Het is Monday.com gelukt om er veel features te integreren zonder dat het je afleidt van het belangrijkste: een planningen maken of samenwerken aan projecten.

De meest krachtige functionaliteit zijn verschillende weergave mogelijkheden van dezelfde informatie.

Gemakkelijk projecten op verschillende manieren visualiseren in Monday.com

Je kan jouw project met één druk op de knop op direct weergeven op een manier die het overzicht geeft die jij zoekt.

Soms zal dat een Gantt chart zijn, soms een Kanban bord en soms een dashboard met de voortgang.

Wil je afwijken van de standaard overzichten?

Dan kan het wel snel uitdagender worden door alle filter opties.

Geen zorgen, de standaard is 9 van de 10 gevallen goed genoeg.

Pas je het trouwens één keer aan, dan kan je het richting de toekomst gewoon blijven gebruiken.

Raak je toch even de weg kwijt? Dan kan je in de menubalk al snel weer jouw bedoelde project of overzicht pagina vinden.

Verder kan je veel aanpassen naar smaak. Denk hierbij aan kleuren, kolommen de waren van kolommen en bijvoorbeeld kolom hoogte.

In Monday.com kan je gemakkelijk kleuren toewijzen aan taken

Klantenservice van Monday.com

De klantenservice van Monday.com is voor de meeste gebruikers niet de allerbeste van de wereld.

Dat mag je echter ook niet verwachten voor de bedragen die de meeste gebruikers betalen.

Heb je echt een support vraag? Dan staat Monday.com er bekend om dat ze redelijk traag in reageren. Je wil natuurlijk direct of uiterlijk binnen een paar uur antwoord. Dat redt Monday.com in veel gevallen niet.

Hoe erg is dit?

Als je een probleem hebt, is dit natuurlijk erg irritant.

Je zit dan vast en je wil dan een oplossing. Zolang je geen billing probleem hebt of een unieke bug in het systeem of iets dergelijks kan je van de kennisbank gebruik maken.

In veruit de meeste gevallen kan je alles zelf uitvinden met het uitgebreide helpcenter.

Kenniscentrum van Monday.com is actueel en duidelijk

De artikelen Monday.com in het helpcenter zijn actueel en diegene die ik heb gelezen waren uitgebreid en erg duidelijk voor alle typen gebruikers.

De artikelen zijn in het Nederlands beschikbaar. Veel van de bijbehorende video’s die je tegenkomt in de kennisbank zijn echter Engels.

Ook is er een redelijk actieve community van Monday.com medewerkers en andere gebruikers.

Hier kan je altijd doorheen speuren als de kennisbank je niet kan helpen of zelf een vraag voorleggen.

Monday.com heeft een actieve gebruikers community

Ik gebruik dit soort fora met name om te leren hoe andere gebruikers zulke tools gebruiken. Daarmee kan ik mijn eigen gebruik vaak verder verbeteren.

Als laatste redmiddel kan je contact met Monday.com zoeken via een formulier in de tool of ze mailen op support@monday.com

Dit is waar de vertraging onstaat. Je krijgt nu te maken met een customer support funnel waar men zo je zo veel mogelijk terugstuurt naar de kennisbank.

Er is – buiten email, de community en het formulier – geen vorm van contact met de klantenservice van Monday.com mogelijk.
 
Je kan dus niet simpelweg bij de livechat aanzetten of even bellen.

Dat zorgt ervoor dat je met acute problemen ook rekening moet houden met wachttijden. Dat kan irritant zijn.

Ben je een grote klant? Dan bieden ze ongetwijfeld betere ondersteuning en heb je een dedicated accountmanager die je wel kan bellen.

Snelheid en performance van Monday.com

Monday.com voelt in mijn gebruikers tests snel en vloeiend aan. Wanneer je toch moet wachten hebben ze dit in de UI goed verwerkt: je ziet een laad icoontje.

 Zo weet je in ieder geval dat je even moet wachten.

Ook het laden van complexe elementen zoals grafieken of de Gantt chart gaat opvallend snel.

Hier zie je vaak dat het bij planning software toch echt even duurt, maar bij Monday.com gaat het als een trein.

Als laatste gaat het uploaden van bestanden ook behoorlijk snel. Ik heb hierbij geen concrete uploadsnelheden bijgehouden, maar simpelweg wat PDF’jes en word bestanden erop gezet.

Monday.com gebruik servers van AWS (Amazon) die in de VS staan. Ze zijn op dit moment voor hun enterpriseklanten in Europa bezig om deze via servers in Europa te bedienen.

Dat kan natuurlijk schelen; jouw klik in het Monday.com hoeft dan niet de Atlantische oceaan over en terug.

Samengevat: de snelheid van Monday.com is goed te noemen. Zover ik ben tegengekomen in mijn review ronde waren laadtijden minimaal en wanneer ze er wel waren wordt er duidelijk aan gegeven dat er iets geladen wordt.

Snelheid is naar mijn mening een “qualifier” in de beslissing om voor planning software te kiezen.

Wanneer de snelheid op orde is, maakt het je niets uit. Is de snelheid niet op orde? Dan doe je er goed aan om verder te zoeken.

Hoe doet Monday.com het met integraties?

Ben je een grootgebruiker of een groot bedrijf? Dan wil je Monday.com kunnen integreren met je andere favoriete software tools. Denk hierbij aan Microsoft teams, Slack of boekhoudprogramma’s.

Monday.com integreert gemakkelijk met o.a. Microsoft teams

Monday.com heeft een groot aanbod van integraties en andere add-ons die je kan gebruiken.

Ze hebben hiervoor de “apps marketplace” gemaakt. Hier kan je gemakkelijk alle mogelijke add-ons en koppelingen inzien en installeren.

De kwaliteit en de functionaliteiten van de integraties laten nog wel eens te wensen over bij de meeste planning software.

Ook bij Monday.com is niet alles even sterk uitgewerkt en sommige koppelingen of integraties zijn vrij beperkt uitgewerkt.

Sommige add-on’s en koppelingen zijn gratis, sommige zijn betaald en sommige zijn al ingebouwd.

Praktisch alle integraties met grote partijen zoals Microsoft, Google, Jira of Slack zijn Standaard ingebouwd en hoef je alleen maar aan te zetten.

Je hoeft in veel gevallen dus niet te gaan klooien met Zapier en dergelijke.

De tarieven van Monday.com

Laten we kijken hoe de prijzen van Monday.com tot stand komen.

Je betaalt in principe een vast bedrag per gebruiker per maand.

Hoe hoog het bedrag is hangt af van het pakket dat je kiest en of je maandelijks wil betalen (en kunnen opzeggen!) of dat je een jaar vooruitbetaald.

Monday.com prijzen

Bij alle betaalde pakketten betaal je verder per seat, maar je moet minimaal 3 seats afnemen.

Monday.com kent de volgende 5 pakketten:

  • Gratis. Voor € 0,- . Hierbij krijg je maximaal 5 seats en kan je fundamentele dingen. Je krijgt maximaal 3 project borden. Je krijgt bijvoorbeeld toegang tot de kanban borden, maar niet tot de Gantt chart en ook integraties zitten er niet bij.
  • Basic. Voor € 8,- per seat. Dezelfde opties al bij “gratis”, maar dan krijg je onbeperkt aantal project borden.
  • Standaard. Voor € 10,- per seat. Bij dit pakket krijg je meer opslagruimte bij Monday.com, toegang tot integraties, automatiseringen en bijvoorbeeld de meeste visualisatie manieren zoals de Gantt chart en de kalender weergave.
  • Pro. Voor €16,- per seat. Vooral “meer” dan bij het standaardpakket. Je krijgt veel meer acties per maand bij integraties bijvoorbeeld.
  • Enterprise. Afhankelijk van jouw onderhandeling skills. Bij Enterprise is praktisch alles mogelijk en nog meer.

De prijsstelling van Monday.com is naar mijn mening marktconform en de prijs-kwaliteitsverhouding is goed.

Men is bij planning software en planning tools wat mij betreft te prijsgevoelig.

Het is goed om een goede prijs-kwaliteitsverhouding na te streven, maar nagenoeg alle planning software heeft dat. Je gaat het elke dag gebruiken.

Het maakt samenwerken tussen mensen gemakkelijker en je bespaart tijd van medewerkers.

Of je dan € 8, € 10 of € 20 euro betaalt maakt dan voor de “win” bijna niet meer uit. Dat zit wel goed, praktisch bij alle planning software.

Welk pakket van Monday.com heb je wanneer nodig?

Welk pakket van Monday.com moet je nu aanschaffen in welke situatie?

Heb je een schoolproject of ben je bezig met één project? Dan is de gratis versie prima.

Ben je een ZZP’er of werk je bij een startup of klein MKB-bedrijf? Dan heb je in veel gevallen bij de basic of het standaardpakket genoeg.

Het standaard pakket is niet veel duurder, maar geeft je wel veel meer opties dan basic. Dit is een typisch SaaS-pricing trucje. Ik gok dat Monday.com dat dus bewust doet om je stiekem voor standaard te laten kiezen.

Standaard lijkt op deze manier namelijk een betere deal: je krijgt veel meer voor maar een klein bedrag extra namelijk. Zo helpt het basic pakket het standaard pakket beter uit te verf te komen.

Wil je Monday.com uitrollen over meerdere teams? Dan ontkom je bijna niet aan het Pro pakket.

Je krijgt dan veel meer interacties via de integraties (25.000 t.o.v. 250 interacties).

Daarnaast krijg je dan ook een tijdlijn view, kalender view en nog een reeks aan andere features.

Dingen die je eigenlijk wel gewoon wil hebben als je het met een grote club mensen gaat oppakken.

Voor welk gebruik is Monday.com het meest geschikt?

Monday is samengevat een goed stuk planning software. Je ziet dat Monday.com zich richt op de een grote groep verschillende gebruikers.

Naar mijn mening leent Monday.com zich het beste voor serviceteams of marketing en sales teams.

Voor echte hard-core softwareontwikkeling ligt het minder voor de hand om Monday.com te gebruiken.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je Monday.com als planning software voor de bouw, bouwprojecten of als startup gebruikt.

Wat zeggen gebruikers over Monday.com

Monday.com behoort met gemak bij één van de best beoordeelde aanbieders van planning software.

Dat is behoorlijk knap als je je realiseert dat ze 100.000den gebruikers hebben wereldwijd.

Op verschillende review platforms ligt bij 4,3 van de 5 sterren bij Trustpilot

Monday.com scoort goed op Trustpilot

Bij Product Hunt krijgt Monday.com 4,5 van de 5 sterren.

Monday.com feedback op ProductHunt

Op G2 krijg Monday.com zelfs een 4,7 van de 5.

Monday.com scoort goed op G2

De score is gebaseerd op duizenden scores van gebruikers. Daardoor mag je ervan uitgaan dat het een realistisch beeld geeft van de gebruikerservaringen over de hele breedte.

Goed om op te merken: in beide gevallen komen alle reviews uit alle windstreken en ik kon zo 1-2-3- geen Nederlandse gebruikersreview vinden.

Natuurlijk zijn er ook negatieve reviews. Goed om daar wat op in te zoomen.

Daar zie je vier categorieën slechte reviews terugkomen:

  • Connectieproblemen
  • Moeite met opzeggen
  • Misleidende Marketing
  • Lang wachten op de klantenservice.

De reviews die connectie problemen aangeven lijken overigens met name voor te komen in gebieden waar het internet misschien niet zo stabiel is als in Nederland, zoals Belize of Saudi-Arabië.

Ik twijfel eraan of je hier ook in Nederland last van gaat hebben. Ik heb tot zo ver hier nog nooit last van gehad.

Verder zijn er aardig wat reviews van mensen die aangeven dat je de marketing van Monday.com met een korrel zout moet nemen.

Dat ben ik met ze eens.

Ze geven aan dat ze een CRM systeem bieden, maar ze bieden een basic variant hiervan. In veel gevallen zal het niet.

Monday.com is naar mijn mening in de eerste plaats een project management tool en planning software.

Daar leent Monday.com zich ook het beste voor.

Als laatste lees je nog een aantal typische klantenservice klachten. Hier hebben we al eerder bij bij stil gestaan in het artikel.

Samengevat: 4,5 sterren voor monday.com

Samengevat is Monday.com een goede sterke tool. Echter, ben je af en toe bewust van de marketing en de trage service.

Die kan je misschien de wereld wat mooier doen voorkomen dan dat het is.

Daartegenover staat dat je het gratis kan testen en zelf je mening kan vormen.

ik raad je aan om dat ook te doen. Je krijgt een standaard een 7-daagse proefperiode van het pro-pakket om alles uitgebreid te testen.

Ik heb daarom besloten het 4,5 sterren te geven op dit moment. Ik geloof dat Monday.com in veruit de meeste gevallen van toegevoegde waarde kan zijn wanneer je planning software overweegt.

Verder ben ik benieuwd naar jouw mening en ervaring met Monday.com, laat die hieronder achter. Laat ook vragen over Monday.com.

Dan probeer ik je op weg te helpen rond je keuze voor een goeie project planner.

Bezoek Monday.com nu en probeer ze zelf.

Over de review van Monday.com

Ik heb Monday.com beoordeeld vanuit het oogpunt van een klein team of kleine organisatie die net start met Monday.com.

Dat is naar mijn verwachting veruit de grootste groep gebruikers.

Het langdurig gebruik van Integraties met andere systemen en het langdurig gebruik bij complexe businessrules heb ik dus niet bekeken.

Hou dat in je achterhoofd.

Heb je meer hulp nodig met het kiezen van de juiste planning software voor jouw organisatie? Lees dat onze handleiding om de beste planning software te kiezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.