KeurigOnline review: gemixte gevoelens
KeurigOnline wordt positief beoordeeld door haar gebruikers. Dit is op zich niet verrassend, gezien de provider betrouwbaar en stabiel is en een prettige klantenservice heeft. Tegelijkertijd is KeurigOnline een van de tragere hosting partijen van Nederland (hoewel ik daar een kanttekening bij moet zetten – hierover later meer). Ook zijn ze niet bijzonder beginnersvriendelijk.
KeurigOnline review overzicht
Snelheid
Traag zonder optimalisaties, maar wel LiteSpeed.
Uptime
Praktisch perfect uptime en er is uptime garantie.
Support
Nemen net dat extra stapje voor je en reageren snel.
Eenvoud
Klungelige onboarding, meerdere accounts nodig.
Features
Belangrijkste features zijn er, maar geen gratis verhuisservice.
Kosten
Standaard pakketten zijn aantrekkelijk geprijsd.
Onze score:
3,5 / 5
Voordelen
Nadelen
KeurigOnline is een kleine, onafhankelijke webhosting partij met minder dan 10.000 klanten. Het bedrijf bestaat sinds 2005 en is gevestigd in Groningen.
Het testen van KeurigOnline liet me achter met enigszins gemixte gevoelens. Het is een extreem sympathieke partij die op het gebied van support de meeste andere Nederlandse hosting diensten ver achter zich laat. Het is echter niet gemakkelijk te gebruiken: je hebt meerdere accounts nodig afhankelijk van het dashboard wat je gebruikt. En iets simpels als een SSL-certificaat installeren wordt veel lastiger gemaakt dan het zou moeten zijn.
De “basis” snelheid van KeurigOnline valt tegen. Dit is grotendeels op te lossen met de uitstekende LiteSpeed cache plugin (die perfect werkt met hun LiteSpeed servers), maar dit is niet een zaligmakende oplossing (hierover later meer).
In deze KeurigOnline review licht ik deze hosting partij van A tot Z door. Maar als je nu al vast de conclusie wilt: er zijn betere hosting providers in Nederland te vinden tegen dezelfde prijs.
TIP: KeurigOnline is niet een slechte hosting provider, maar het Friese Cloud86 verslaat hen eigenlijk op ieder vlak (inclusief kosten). Deze dienst is zo goed dat het volgens ons de beste hosting partij van dit moment is.
KeurigOnline in één oogopslag
KeurigOnline snelheid, uptime en klantenservice
De snelheid van keurig online is inconsistent, de uptime uitstekend en de klantenservice een van de betere binnen Nederland.
Snelheid
Na het lezen van alle positieve klantreviews waren mijn verwachtingen betreft de snelheid van KeurigOnline hooggespannen.
Helaas bleek de provider een van de tragere providers te zijn die ik heb getest (zie hier al onze hosting reviews), en waren de snelheden die boven kwamen drijven ook nog eens onregelmatig.
(Hoewel ik daar een kanttekening bij moet plaatsen – zie de “update” hieronder.)
Ik heb de snelheid van KeurigOnline getest aan de hand van hun XL pakket (€9,00 per maand, jaarlijkse betaling). Hierop heb ik vervolgens een test website geïnstalleerd met de volgende specificaties:
- WordPress theme: Kadence
- Plugins: Block Navigation, Kadence Blocks, Post Duplicator
- SSL-certificaat (Let’s Encrypt)
- Geen snelheid of caching optimalisaties
De site bevat afbeeldingen, tekst (paragrafen en titels) en custom CSS. Daarmee is de site representatief voor een kleine zakelijke website of een blog.
Ik heb de snelheid van de site getest met GTMetrix. Deze tool geeft een duidelijk overzicht van hoe een website over de gehele linie scoort, het laat de TTFB zien, Core Web Vitals en laadtijd (klik op onderstaande knop voor een korte uitleg over deze snelheidsfactoren).
De belangrijkste factor om naar te kijken is TTFB. Die valt bij KeurigOnline uit tussen de 600 en 900 ms.
Dit is nogal langzaam. Ik begrijp niet goed hoe het zo langzaam kan zijn. KeurigOnline maakt gebruik van LiteSpeed servers, wat (meestal) sneller is dan de alternatieven (Apache en NGINX).
Ik gok dat het te maken heeft met server configuratie en dat ze dit vroeg of laat wel op gaan lossen. Maar voor nu scoort KeurigOnline qua snelheid niet goed.
UPDATE:
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van KeurigOnline en ze gewezen op de hoge TTFB en trage laadtijden. Ze zijn direct met m’n site in de weer gegaan en hebben LiteSpeed Cache ingeschakeld (een gratis caching plugin). Hiermee kwam de TTFB met 65 ms op een super lage score uit.
Maar om “appels met appels” te kunnen vergelijken, test ik alle hosting providers zonder caching plugin. Zo kun je kijken naar de “rauwe” kracht van een server. Daarbij is het zo dat pagina’s eerst zonder cache laden. Dat betekent dat als een bezoeker op een niet-gecachte pagina landt, deze nog steeds traag aan zal voelen (ondanks de LiteSpeed plugin).
Ter referentie: Cloud86 (de snelste WordPress host van Nederland) zonder caching plugin kwam uit op een TTFB van rond de 200 ms, en na optimalisatie tussen de 40-50 ms.
De bottom line is dat er voor KeurigOnline nog wel wat winst te behalen is op het gebied van snelheid, maar ik ben blij dat ze in elk geval LiteSpeed servers gebruiken.
Uptime
In de regel zijn uptime tests in hosting reviews nutteloos. Meestal wordt er niet meer dan een enkele maand getest en wordt er slechts één server onder de loep genomen. Dit geeft niet een accuraat beeld van hoe het zit met de uptime van een hosting provider gedurende de jaren.
Daarom heb ik een andere aanpak. Ik ga op zoek gaan naar grootschalige storingen die een provider in het verleden heeft gehad (en wil precies weten hoe ze hier mee omgingen), spit honderden klanten reviews door en onderzoek de status pagina (als die er is) van de provider.
Ik heb geen meldingen kunnen vinden over grootschalige KeurigOnline storingen, noch een significante hoeveelheid meldingen van klanten dat hun website er uit lag. KeurigOnline heeft geen statuspagina, wat jammer is. Een dergelijke pagina kan namelijk een zeer accuraat beeld schetsen van hoeveel gepland onderhoud een provider heeft en hoe vaak zich onverwachte storingen voordoen.
De conclusie al met al? Met de uptime van KeurigOnline zit het goed. Dit was te verwachten, omdat ze al jaren in de business zitten en zodoende een robuuste server infrastructuur op hebben kunnen bouwen.
Klantenservice
KeurigOnline schittert op het gebied van klantenservice.
Het is niet dat hun bereikbaarheid geweldig is: je kunt met ze praten (telefonisch en via email) op werkdagen tussen 9 en 5.
Maar hun medewerkers denken echt met je mee en zetten graag dat extra stapje om problemen waar je tegenaan loopt voor je op te lossen – zonder je direct naar een kennisbank door te sturen.
Om te zien wat ik bedoel, bekijk het onderstaande antwoord:
Niet alleen heeft de medewerker instellingen (die ikzelf verkeerd had ingesteld) voor me aangepast zodat pagina’s die eerst niet werkten het weer deden. Hij heeft ook LiteSpeed cache geïnstalleerd op m’n site met de juiste instellingen, waardoor m’n site in één klap een stuk sneller werd.
Dit is een niveau van klantvriendelijkheid waar ik warm van word.
Los je zelf liever problemen op, dan heeft KeurigOnline een behoorlijk uitgebreide kennisbank waar je mee aan de slag kunt.
Deze kennisbank is handig gestructureerd en behoorlijk compleet, hoewel sommige artikelen erin ietwat spartaans voelen. Niettemin moet je er een heel eind mee kunnen komen.
Andere belangrijke overwegingen
Hoe eenvoudig is het om KeurigOnline te gebruiken? En hoe zit het met de features die ze aanbieden?
Hosting opzetten bij KeurigOnline
Het afsluiten van een hosting pakket bij KeurigOnline spreekt voor zich en is binnen een paar klikken gedaan.
Echter, om vervolgens daadwerkelijk met je hosting aan de slag te gaan voelt omslachtig. Een paar voorbeelden.
Je krijgt een klantnummer en wachtwoord per mail opgestuurd om in het dashboard in te loggen. Dit is niet helemaal veilig en doet onprofessioneel aan.
Hiermee kun je echter niet inloggen op het DirectAdmin dashboard (waar je o.a. een web app installeert, een PHP versie instelt, etc.).
Hiervoor krijg je enige tijd later nog een email met nu de correcte inloggegevens. Dus in plaats van dat je met één account toegang krijgt tot je volledige hosting omgeving, ben je aan het pielen met meerdere accounts.
Het instellen van een SSL-certificaat is ook een slag lastiger dan je zou verwachten. Ik had er een handleiding voor nodig vanuit de KeurigOnline kennisbank – iets wat ik met 30 andere providers die ik heb getest nog nooit heb gehad.
Al met al heeft KeurigOnline nog wat werk aan de winkel als het gaat om het even soepeltjes laten voelen van hun onboarding als bij veel van hun concurrenten.
Dashboard
KeurigOnline gebruikt een zelfontwikkeld dashboard via waar je je verschillende hosting pakketten en domeinen kunt managen en zaken als betalingen kunt regelen.
Dit dashboard is overzichtelijk en werkt prima.
Voor hosting specifieke zaken (PHP versie aanpassen, SSL-certificaat instellen, een web app installeren) maken ze gebruik van DirectAdmin – een oudere versie weliswaar.
Het voordeel is dat het boordevol geavanceerde features zit en dat je er praktisch alles mee kan doen wat je mogelijk zou willen. Het nadeel is dat het er uit ziet als de gemiddelde web app van 20 jaar geleden en het voor beginners overweldigend kan zijn.
Er zijn veel hosting providers die deze oude versie gebruiken en ik begrijp niet goed waarom. Wellicht is het om hun huidige klantenbestand niet tegen het been te stoten. De keerzijde is dat het lastig is voor nieuwe gebruikers om onder de knie te krijgen.
Hosting features en extra’s
Dit zijn een aantal hosting features en extraatjes die KeurigOnline biedt:
- Onbeperkte email adressen
- Patchman (scanner voor veiligheidslekken)
- Staging/testomgeving
- 2-24 websites per pakket
- Automatische backups bij alle pakketten
Een gratis website verhuisservice zit niet bij de dienst inbegrepen, wat jammer is. Je betaalt voor een verhuizing €49.
Hiernaast beschikt KeurigOnline echter over alle belangrijke features die je nodig hebt.
KeurigOnline hosting pakketten en tarieven
KeurigOnline deelt hun hosting pakketten op in Personal Webhosting, WordPress Webhosting, Business Webhosting en Reseller Webhosting.
Ondanks het verschil in naam, zijn hun Personal Webhosting pakketten en WordPress Webhosting pakketten identiek.
Hun Personal webhosting pakketten komen in de volgende varianten:
Het begint met hun S pakket wat €1,50 per maand kost (hoewel je jaarlijks betaalt) en eindigt XXL pakket waarvoor je €18 per maand betaalt.
Dit allergoedkoopste pakket is alleen geschikt voor de allerkleinste websites. 1GB schijfruimte is niet veel. Het dataverkeer daarentegen is best aardig. Op dit pakket kun je twee websites installeren.
Hun grootste standaard pakket biedt 40GB schijfruimte en je kunt er 24 websites op installeren. Dit is een stevig pakket wat je redelijk ver mee kunt komen. Daarnaast biedt dit pakket “onbeperkt” dataverkeer (hoewel dit onderhevig is aan een “fair use policy:” in de wereld van webhosting bestaat er niet zoiets als daadwerkelijk onbeperkt).
KeurigOnline biedt ook nog Business Webhosting voor serieuze zakelijke websites. Per pakket kun je maar één site installeren.
Tot slot bieden ze reseller hosting voor web bureaus.
De provider biedt – zoals praktische iedere hosting provider – een 30-daagse niet-goed-geld-terug-garantie.
Kijkende naar de specificaties biedt KeurigOnline een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Conclusie & alternatieven
KeurigOnline is een redelijk goede hosting provider die op een aantal punten nog een behoorlijke verbeterslag zou kunnen maken.
De meest belangrijke is snelheid. Gezien ze LiteSpeed servers hebben, kan het niet lastig zijn hun infrastructuur zo te tweaken dat ook zonder optimalisatie tools hun hosting al razendsnel is.
Daarnaast moet hun dienstverlening makkelijk een paar tandjes gebruiksvriendelijker gemaakt kunnen worden.
Dat gezegd hebbende is KeurigOnline stabiel, betrouwbaar en heeft het een uitstekende klantenservice.
Dit maakt het niet een slechte webhost, maar er zijn betere opties. Hier zijn twee van m’n favoriete alternatieven:
- Cloud86. Een hosting provider van Nederlandse bodem die zich bevindt in Friesland. Net als KeurigOnline gebruiken ze LiteSpeed servers maar zijn ze een stuk sneller. Ze hebben ook een klantenservice die echt met je meedenkt en bieden hun dienstverlening aan tegen super aantrekkelijke prijzen. Lees meer over Cloud86 in onze review.
- SiteGround. Een goede keuze mocht je bereid zijn met een internationale hosting provider aan de slag te gaan. Ze bieden geen Nederlandse ondersteuning, maar zijn 24/7 via live chat te bereiken en hebben supersnelle webhosting die draait op het Google Cloud platform. Let op: je betaalt er wel net iets meer voor. Lees meer over SiteGround in onze review.
Ook interessant
De beste Black Friday deals op een rijtje
Cloud86 7e geworden in de Deloitte Technology Fast 50
Wat is WordPress hosting? De enige uitleg die je nodig hebt
Wat is shared hosting en hoe werkt het?
Wat is een dedicated server en wie heeft het nodig?
De 3 beste gratis CDN’s om je WordPress site sneller te maken
Sluit je aan bij 7.103+ mensen die website tips ontvangen via email
Krijg toegang tot exclusieve tactieken, inzichten en kortingen die we nergens anders delen.