Dit is waarom het loont om een jack of all trades te worden

Een paar maanden geleden stuitte ik op de volgende formule: elke vaardigheid die je vergaart verdubbelt grofweg je kans op succes in het leven. 

Het gaat hier niet om de mate waarin je een vaardigheid beheerst. Het gaat erom dat je je marktwaarde kan verhogen door simpel gezegd behoorlijk goed te zijn in meer dan één ding.

Ik zal je een voorbeeld geven.

Als net afgestudeerde bedrijfskunde student zal een handvol direct toepasbare vaardigheden je een stuk sneller aan een baan helpen dan wanneer je alleen een diploma hebt. Bijvoorbeeld, ben je handig met Excel, kun je goed spreken in het openbaar, en heb je wat basale kennis van websiteontwikkeling, zal je je al snel van de kudde onderscheiden.

Een geheel dat groter is dan de som der delen

Scott Adams beschrijft dit idee in zijn boek How to Fail at Almost Everything and Still Win Big.

Adams is een cartoonist je waarschijnlijk kent van Dilbert. Hij beschrijft zichzelf als een rijke en beroemde cartoonist die niet geweldig goed kan tekenen. Bij sociale gelegenheden krijgt hij mensen aan het lachen, maar is hij meestal niet de meest grappige persoon. Hij beschouwd zijn schrijfvaardigheden als goed, maar niet fantastisch. En hij heeft jaren aan ervaring in het zakenleven, maar was geen hoogvlieger.

Echter, dat laatste ingrediënt, gecombineerd met zijn andere vaardigheden, liet hem Dilbert omtoveren van een obscuur stripje tot een begrip.

Uiteindelijk blonk Adams in geen een van deze vaardigheden uit. Maar door ze te combineren, kwam hij op een geheel uit wat een stuk groter bleek te zijn dan de som der delen.

Dilbert cartoon. I ask for so little, and boy do I get it.

Zijn filosofie kun je ook als volgt formuleren:

goed + goed > uitstekend

Oftewel, als het op succes aankomt is het vaak beter twee complementaire vaardigheden te hebben in plaats van het extreem goed zijn in één ding.

(De Usain Bolts van deze wereld vormen een vanzelfsprekende uitzondering op deze regel.)

Welke vaardigheden moet je aan je eigen arsenaal toevoegen?

Als je dit nu zo leest, lijkt het je misschien interessant om nieuwe vaardigheden aan je arsenaal toe te voegen. Maar hoe kies je een goede vaardigheid om op te pakken?

Je kunt hier namelijk makkelijk de mist mee in gaan. Zo heb ik de afgelopen jaren vruchteloos tot vijf keer toe verschillende programmeer cursussen opgepakt. Hoewel het waanzinnig is te kunnen programmeren, heb ik er zelf de interesse en concentratiespanne niet voor.

Wat je idealiter doet is een vaardigheid oppakken die op het kruispunt ligt van marktwaarde en natuurlijke interesse/talent.

Kijk naar deze voorbeelden ter inspiratie:

  • Zakelijk schrijven. Een van de kernpunten van zakelijk schrijven is dat je snel je punt maakt en alle ruis verwijdert. De meeste mensen doen dit niet van nature. Enchanting marketing is een van m’n favoriete blogs over dit onderwerp. Kijk voor een Nederlands equivalent naar DeBlogAcademie.nl
  • Website maken. Het geweldige aan deze vaardigheid is hoe snel je resultaat ziet. Met bijvoorbeeld deze gratis WordPress handleiding heb je binnen een middag een zelfontworpen site online staan. Dit is ideaal voor als je begint met freelancen of een hobby-project wilt kickstarten en je niet duizenden euro’s wilt uitgeven aan een webdesign bureau
  • Grafische vormgeving. Dit is een vaardigheid die goed aansluit op het maken van een website. Een paar jaar geleden heb ik deze Adobe Illustrator tutorial gevolgd. Wat ik toen heb geleerd komt me nog steeds wekelijks van pas
  • Psychologie. Er is geen zakelijke of sociale activiteit te bedenken waarbij het begrijpen van met menselijk brein onnodig is. Psychologie omwikkeld alles wat we doen. Het is een breed onderwerp, maar het goede nieuws is dat het meeste wat je moet weten van het internet te plukken is. Een goed beginpunt is Wikipedia’s lijst van cognitieve biases. Je hoeft dit alles natuurlijk niet in één keer tot je te nemen. In plaats daarvan, beschouw het snappen van psychologie als een levenslang leerproces
  • Overtuigingskracht. Wat je ook doet in je leven, je zult een behoorlijke smak tijden besteden aan het overtuigen van anderen. Misschien ben je een startup CEO die financiering nodig heeft, een ouder met kinderen, of iemand met vrienden of een baas. Het punt is dat bijna elke interactie met andere mensen wel wat overtuigingskracht vereist – hoe subtiel ook. Om die reden is het logisch effectiever te leren overtuigen. Robert Cialdini’s Influence: The Psychology of Persuasion is een van de klassiekers over dit onderwerp en een goed startpunt

Door jezelf dit soort vaardigheden bij te brengen kun je je marktwaarde aanzienlijk verhogen. Dit geldt voor zowel zelfstandig ondernemers als mensen in loondienst.

Skills pay the bills.

Schroom je niet een jack of all trades te worden.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *