Zo verging het de veel bezochte websites in Nederland tijdens COVID-19

door | 23 februari, 2021

Afgelopen april vroeg de overheid iets ondenkbaars. “Alstublieft, gebruik het internet met mate”.  Iedereen zat ineens thuis. Internetgebruik schoot door het dak. Online werd de norm.

In 2020 verloor bijna iedereen. Behalve het internet. De druk op het internet nam zelfs zo sterk toe dat grote partijen zoals Netflix zich genoodzaakt zagen de kwaliteit van streams te verlagen.

Nu zijn we bijna een jaar verder en kijken we terug naar het Nederlandse internetgebruik.

We onderzochten de trends in het Nederlandse internetgebruik vanaf de eerste maatregelen begin maart 2020 voor verschillende grote online media, e-commerce, huizensites, entertainment en natuurlijk, porno.

Je verwacht het al: nagenoeg alle websites die een stijging laten zien hebben nog nooit eerder zo veel bezoekers gehad.

Zo verging het de bekende websites van Nederland

Download de infographic als PDF

Rijksoverheid.nl verdubbelt, UWV trekt kwart bezoekers meer

Rijksoverheid.nl laat een sterke groei zien (142%). De coronamaatregelen worden hier gepubliceerd en daarmee is Rijksoverheid.nl het onomstotelijke informatiepunt geworden.

UWV.nl groeit met 25% in bezoekers. Dit is in verhouding een aanzienlijk minder dan rijksoverheid.nl.

Het bezoek aan de website van de Belastingdienst groeide ook, maar minder sterk met 15%.

Nederlandse media: NRC en Volkskrant verliezen; RTLnieuws en NOS winnen

Wat de grote dagbladen betreft bleef Telegraaf.nl min of meer gelijk en het AD.nl groeide met zo’n 10% in bezoekersaantallen.

NRC.nl en Volkskrant.nl verloren opvallend veel bezoekers (-20% en -19%). Deze trend lijkt al voor Covid ingezet te zijn eind 2019.

Van de andere grote nieuwsmedia laten RTLnieuws.nl en NOS.nl aanzienlijke stijgingen zien (respectievelijk +63% en +19%).

Bezoek van NU.nl blijft ongeveer gelijk. Er is – buiten de livestreams van de persconferentie om – geen directe aanleiding om deze stijging voor NOS.nl of RTLnieuws.nl te verklaren.

Ecommerce: groeit zoals verwacht

Het zal je niet verbazen dat alle ecommerce en etail winkels de grote winnaars lijken te worden van de lockdowns. Amazon.nl groeide het hardste met 283%.

Amazon is pas net actief in Nederland en ondanks de groei nog steeds een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Bol.com en Coolblue.com. Bol realiseerde een groei van 55% en Coolblue steeg met 27%.

Online kledingwinkels als Zalando.nl (+34%) of Zara.com (+21%) laten ook een sterke groei zien. H&M lijkt niet te kunnen profiteren van de algemene groei (+1%).

Tiktok, Instagram en Linkedin groeien hard, Twitter profiteert niet

Tiktok.com heeft het afgelopen jaar een stormachtige groei doorgemaakt in Nederland (+222%).

Niet alleen de app, maar ook de website van Tiktok is enorm veel populairder geworden. In vergelijk met de gevestigde social media valt het web gebruik echter nog mee.

Het web gebruik van Instagram.com (+68%) en Linkedin.com (+60%) groeide ook sterk de afgelopen maanden.

We hebben gekeken naar bezoekers. Het kan zijn dat er minder gebruik is gemaakt van de apps en mensen toch eerder via de browser LinkedIn of Instagram bezochten.

Bezoek van Twitter.com daalde met 5% als enige van de grote social media. Dit is opmerkelijk te noemen.

Streaming websites als Netflix en Kijk groeien

Niet onverwacht zitten mensen meer achter Netflix, Videoland of bijvoorbeeld Kijk.nl. Er kan sprake zijn van een seizoenseffect rond de feestdagen. Toch waren de bezoekersaantallen nog nooit zo hoog als de laatste maanden.

Zeker Kijk.nl laat met 251% een grote groei zien van het begin van de herfst. Bezoek aan Youtube.com als allround streaming platform blijft min of meer onveranderd (-2%).

Websites van supermarkten trekken meer bezoekers

Alle supermarktketens die we onderzocht hebben laten een sterke groei zien op hun websites. AH.nl groeit met 31%, Jumbo.com met 42% en Plus.nl met 46%.

Het snelgroeiende Picnic zag ook een groei op Picnic.app van 31%.

Onze inschatting is dat veel mensen supermarktbezoeken proberen te mijden en daardoor het thuisbezorgen van boodschappen grote groei heeft laten zien.

Huizensites groeien

Huizensites als Funda.nl, Huispedia.nl en Pararius.nl laten groei zien.

Huispedia.nl ontving zo’n 42% meer bezoekers dan voor Covid. De andere grote huizensites trokken tussen de 12% (Jaap.nl) en 26% (Funda.nl ) meer bezoekers.

Pornosites vieren hoogtijdagen

Naast alle andere stijgers is ook duidelijk dat porno meer in trek is. Grote sites als Pornhub.com en Xhamster.com konden rekenen op een groei van rond de 50%.

Xnxx.com bleef relatief gezien achter en groeide slechts 15%.

Hoe hebben we dit onderzoek gedaan?

We hebben gekeken naar de trends in desktop bezoekersaantallen via Google van de meest toonaangevende websites in Nederland.

Het gemiddelde van de bezoekersaantallen over de eerste 3 maanden van 2020 is vervolgens berekend. Daarna is het gemiddelde berekend over november 2020, december 2020 en januari 2021. Deze zijn daarna tegen elkaar afgezet om de ontwikkeling te berekenen.

De getallen zijn bij elkaar gebracht met hulp van SEMrush. De berekende trends zijn gevalideerd via SimilarWeb en Ubersuggest.

En app gebruik of bezoekers via sociale kanalen dan?

Natuurlijk laat de ontwikkeling van desktop bezoek via Google een groot aantal andere invalshoeken buiten beschouwing.

De trend in desktop bezoek via zoekmachines geeft een goede indicatie van de ontwikkelingen voor een website. 100% sluitend is deze indicatie niet. Het geeft wel een duidelijk beeld van de algemene tendens voor een website of voor een categorie.

Wat betreft mobiel verkeer via Google kan gezegd worden dat dit in algemene zin dezelfde tendens laat zien als de trends in desktop bezoek.

Het is echter voor te stellen dat bij sommige websites er verkeer dat normaal via de app loopt nu via de desktop verloopt of dat het webverkeer via andere kanalen als social media hard gegroeid is.

In dit onderzoek hebben we ons gefocust op desktop bezoeke. Er zijn wel een aantal van deze mogelijke verschuivingen tussen kanalen bekeken, maar het was geen focus. Dit betekent niet dat deze trends in detail niet interessant kunnen zijn.

Gedurende dit onderzoek zijn er talloze interessante vervolgvragen opgekomen waar we wellicht naar kunnen kijken in een vervolgonderzoek.

Hoe hebben we de websites geselecteerd?

We hebben een groot aantal bekende websites in verschillende categorieën bekeken. Per categorie zijn er ten minste 3 websites opgenomen. Mocht je een grote site missen, laat het gerust in de comments hieronder achter, dan stuur ik je de trends toe.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *