Hostnet review: de meest overgewaardeerde hosting ooit (2022)

Hostnet review

Volgens meerdere online review platforms heeft Hostnet ontzettend veel tevreden gebruikers. Waarom is mij een raadsel. De dienst is niet snel, mist cruciale features, heeft een onbehulpzame klantenservice en heeft te kampen met talloze storingen.


Onze score:


Hostnet voordelen

  • Klantenservice is buitengewoon goed te bereiken
  • Dashboard is mooi ontworpen en eenvoudig te gebruiken voor beginners
  • Veel opslagruimte

Hostnet nadelen

  • Geen automatische backups
  • Matige snelheid
  • Veel storingen
  • Kunt slechts één website installeren op hun WordPress pakketten
  • Onbehulpzame en soms onvriendelijke klantenservice
  • Kennisbank is summier en incompleet (maar de klantenservice stuurt je er wel graag naar toe)
  • Product aanbod is verwarrend en inconsistent
  • Servers zijn niet CO2-neutraal

Hostnet is een populaire Amsterdamse hosting provider met meer dan 280.000 klanten. Ze bestaan al decennia en richten zich vooral op (startende) ondernemers en zakelijke klanten.

Laten we beginnen met wat positieve woorden. In lijn met hun doelgroep biedt Hostnet klantenservice die 7 dagen per week te bereiken is. Je kunt deze klantenservice benaderen via live chat, telefoon, WhatsApp en email met minimale wachttijden. Binnen de Nederlandse hosting industrie is dit vrij ongewoon en er zijn weinig concurrerende providers die hier aan kunnen tippen.

Nu het slechte nieuws. Deze klantenservice is niet per se vriendelijk, behulpzaam of capabel. Het lijkt erop dat Hostnet gebruik maakt van achterhaalde server-infrastructuur (die ook nog eens niet CO2-neutraal is, in tegenstelling tot veel hosting bedrijven) waardoor je site niet echt snel laadt. En er ontbreken een aantal cruciale features, waaronder automatische backups.

Rond speurend op het wereld wijde web kwam ik verrassend genoeg weinig kritische noten tegen over Hostnet. Spoiler alert: deze review druist 100% tegen dit positieve sentiment in.

Hostnet in één oogopslag

Uptime garantie
KlantenserviceChat (ma-vr 08:00-21:00, za-zo 10:00-18:00), telefoon (ma-vrij 08:00-18:00), WhatsApp (ma-vr 08:00-21:00, za-zo 10:00-18:00), email (binnen 24 uur antwoord)
Managed WordPress
Soorten hostingShared, managed WordPress (met dedicated server), unmanaged VPS, managed VPS
Basis features5 GB opslag, SSL-certificaat
Meest geschikt voorBeginnende ondernemers
Server locatiesAmsterdam
Prijs vanaf€2,50 per maand

Hostnet snelheid, uptime en klantenservice

Snelheid, uptime en klantenservice wegen het zwaarst mee in het beoordelen van een hosting provider.

Hoe scoort Hostnet op deze vlakken?

Snelheid

De snelheid van je site heeft een directe impact op hoe goed je site converteert en is bovendien een van de factoren die Google meeneemt in hun rankings.

Om de snelheid van Hostnet te peilen heb ik hun WordPress Pro (100 GB) pakket aangeschaft. Na verlenging kost dit €9 per maand.

Ik heb de volgende test website hierop geïnstalleerd:

  • WordPress theme: Kadence
  • Plugins: Block Navigation, Kadence Blocks, Post Duplicator
  • SSL-certificaat (Let’s Encrypt)
  • Geen snelheid of caching optimalisaties

Deze site heeft afbeeldingen, tekst en grafische elementen. Dit maakt hem representatief voor, zeg, een eenvoudige bedrijfswebsite of een blog. Hierdoor kun je op een realistische manier inschatten hoe snel een hosting pakket daadwerkelijk is. Bekijk de site die ik heb geïnstalleerd hier.

Ik heb een snelheidstest uitgevoerd met GTMetrix, een tool die een 360 graden beeld biedt van de snelheid van een site.

GTMetrix Hostnet score

Website snelheid is een ingewikkeld iets. Je ziet op bovenstaande afbeelding een hoop groen, maar dat zegt in dit geval meer over de codering van de site dan de webhosting.

Kijken we naar de TTFB (Time to First Byte) dan zien we dat die boven de 600ms uitkomt. Simpel gezegd verwijst TTFB naar de responstijd van de server. Dus stel dat je klikt op een link en de TTFB is 1.000ms, dan duurt het een seconde voordat de webpagina pas begint met laden. Voor je bezoekers voelt een site met een hoge TTFB traag als een slak. Hierom is het belangrijk dat deze score zo laag mogelijk is.

Volgens Google moet je je zorgen gaan maken wanneer je TTFB boven de 600ms uitkomt. Dit is het geval bij Hostnet, en dan heb ik niet eens hun goedkoopste pakketten getest.

Om dit in perspectief te plaatsen: er zijn hosting providers die voor hetzelfde maandelijkse bedrag een TTFB van onder de 200ms hebben (hierover later meer).

Verder bedraagt de volledige tijd om de pagina in te laden 1,5 seconde. Dat is fors. Een goede laadtijd zou onder de seconde moeten liggen.

Hostnet is lang niet de traagste hosting provider die er is, maar hun snelheid is verre van indrukwekkend.

Uptime

Uptime verwijst naar de tijd dat je website in de lucht is.

Uptime testen zijn over het algemeen niet veel waard omdat ze meestal maar een enkele server bestrijken. Hierom is het interessanter te kijken naar klachten van klanten over downtime en storingen die de hosting provider deelt op hun status pagina (als ze die hebben).

Hoewel ik niet veel klachten van klanten heb kunnen vinden over downtime in online reviews, kwam ik wel veel berichten tegen over storingen op Allestoringen.nl. Deze leken onder andere te worden veroorzaakt door DDoS-aanvallen.

Hostnet alle storingen

Hoewel iedere hosting provider wel eens te kampen heeft met storingen die leiden tot downtime, lijkt bij Hostnet de frequentie een stuk hoger.

Dan rest nog de vraag: hoeveel DDoS-aanvallen kun je als hosting provider krijgen? Er zijn een stuk grotere hosting providers (die daarmee een meer voor de hand liggende doelwit zijn) die hier nooit te kampen mee lijken te hebben. Of in ieder geval maatregelen hebben getroffen om zich er tegen te beschermen.

Gelukkig heeft Hostnet zelf ook een statuspagina. Hierdoor kon ik eenvoudig bevestigen dat storingen bij Hostnet inderdaad een veel voorkomend probleem zijn, en hoefde ik niet slechts te leunen op anekdotisch bewijs.

Hostnet status pagina

Neem eens een kijkje in de storing geschiedenis van Hostnet. Er is iedere week wel weer wat. En veel problemen lijken zich te herhalen, waardoor ik de technische capaciteiten van het bedrijf in twijfel trek.

Klantenservice

De grootste kwaliteit van Hostnet is de bereikbaarheid van hun klantenservice. Je kunt in contact met ze komen 7 dagen per week, via live chat, WhatsApp, email of telefoon. De live chat wachttijd bedraagt slechts enkele minuten. Daarnaast beschikt Hostnet over een kennisbank.

Hostnet klantenservice

Toen ik aan Hostnet vroeg waarmee ze zich onderscheiden van hun concurrentie, benoemden ze hun klantenservice. En zo waren m’n verwachtingen dus hoog toen ik ze aan aantal problemen voorlegde via live chat.

Het grootste probleem: om m’n test website te installeren moest ik de uploadgrootte van de server verhogen. Bij de meeste hosting providers kun je dit zelf doen via het dashboard binnen een paar klikken, en anders doet de klantenservice het voor je.

Bij Hostnet echter moet je deze uploadgrootte aanpassen door het uploaden van een tekstbestand in een obscure folder binnen de file manager. Een nogal onhandige en ongebruikelijke manier.

Toen ik hen hierop wees, kreeg ik dit als antwoord:

Hostnet live chat

Nou goed, dan maar aan slag met de handleiding die me werd toegestuurd. Helaas bracht dit me geen succes. Wat bleek: de handleiding mistte een kritieke stap waardoor ik het probleem niet zelf kon oplossen. Toen ik de medewerker hierop wees, logde hij alsnog in op m’n systeem en handelde het binnen een seconde voor me af. ¯\_(ツ)_/¯

Kijk, ik verwacht niet dat een hosting provider me bij de hand pakt en ieder probleem stap voor stap met me doorloopt of zelf inspringt. Maar wanneer je als oplossing voor issue een incompleet kennisbank artikel aanreikt, voor iets wat al ongebruiksvriendelijk is, dan schiet je tekort als bedrijf. Zeker als je opschept over hoe goed je klantenservice wel niet is.  

Overigens was de handleiding die me werd gestuurd niet de enige zwakke plek binnen de kennisbank van Hostnet. De meeste artikelen zijn extreem summier en het ontbreekt ze aan afbeeldingen waardoor ze lastig te gebruiken zijn.

Hostnet verder doorgelicht

Hosting pakket afsluiten bij Hostnet

Het afsluiten van webhosting bij Hostnet is niet heel ingewikkeld. Wel word je gebombardeerd met een niet aflatende stroom aan upsell pogingen.

Hieronder valt het aanbieden van talloze domeinextensies die je niet nodig hebt. Denk aan een nutteloos .online domein wat zogenaamd gratis aangeboden.

Hostnet domein upselling

Maar pas op: dit “gratis” domein kost na verlenging €35 per jaar, iets wat totaal niet duidelijk wordt aangegeven.

Daarnaast worden je bizar genoeg andere hosting pakketten aangeboden terwijl je al een hosting pakket hebt gekozen en wilt afrekenen.

Hostnet upsells

Na dit alles kun je dan eindelijk afrekenen. De enige betaalmethodes zijn echter iDeal en Bancontact – je kunt niet met creditcard of PayPal betalen.

Het duurt vervolgens ongeveer een uur voordat je hosting pakket gereed is. Bij de meeste hosting providers is je hosting pakket direct klaar voor gebruik.

Dashboard

Hostnet heeft een zelfontworpen dashboard wat intuïtief werkt en er overzichtelijk uit ziet.

Hostnet dashboard

Je managed vanuit dit dashboard je account, je websites en hosting instellingen.

Het dashboard is prima voor beginners, maar voor gevorderde gebruikers zullen sommige functionaliteiten missen. En zoals ik hierboven al noemde, werken sommige dingen zoals het verhogen van je upload limiet extreem omslachtig.

Wat ik prettig vind aan het dashboard is dat het je direct toegang geeft tot de klantenservice. Dit in tegenstelling tot sommige webhosts waarbij dit pagina’s diep verstopt zit.

Hosting features en extra’s

Voordat ik noem welke features en extraatjes Hostnet wél biedt, wil ik benoemen waar het de dienst aan ontbreekt.

Hostnet biedt geen automatische backups aan. Bij geen enkel pakket. Ik heb onderhand 30 hosting providers getest en dit is de eerste waar dit het geval bij is. Dit is zo schokkend en absurd dat ik er bijna woorden voor heb.

Automatische backups zijn de fundering voor de veiligheid website. Ja, je kunt via een extra plugin backups van je site maken, maar normaliter doe je dat als extraatje bovenop de backups van je hosting. Je kunt niet van je klanten verwachten dat ze hier 100% zelf verantwoordelijkheid voor nemen.

Wat dit extra bizar maakt is dat Hostnet zich profileert als een zakelijke hosting provider. Zakelijke hosting providers horen gewoon backups aan te bieden.

Verder biedt Hostnet geen staging/testomgeving aan bij het gros van hun hosting pakketten. Je gebruikt dit om nieuwe designs, themes en plugins op een veilige manier te testen. Ook een must – zeker voor zakelijke websites.

Tot slot zit er geen gratis verhuisservice Hostnet. Je kunt je site door hen laten verhuizen, maar dit kost €95 (!). Ook dit is ongebruikelijk.  

Voor hosting providers die dit alles wél aanbieden, scrol door naar de conclusie onderaan deze pagina.

Hier zijn de features en extraatjes die Hostnet wel aanbiedt:

  • Gratis SSL-certificaat
  • Email hosting
  • 1-click WordPress installatie (maar niet bij hun goedkoopste pakketten)

Hostnet hosting pakketten en tarieven

Hostnet biedt shared hosting, WordPress hosting, managed WordPress hosting en VPS hosting aan.

Shared hosting is veruit de meest voorkomende vorm van webhosting. Je deelt een server met andere websites waardoor de kosten laag blijven. Over het algemeen is shared hosting geschikt voor sites die tot 50.000 bezoekers per maand ontvangen.

Bij veel hosting providers is hun managed WordPress hosting precies hetzelfde als hun shared hosting (en WordPress hosting). Maar niet bij Hostnet. Bij hun – nogal prijzige – managed WordPress hosting pakketten krijg je een server die helemaal van jou is maar door Hostnet gemanaged wordt. Voor de meeste websites is dit echter complete overkill.

Hostnet managed WordPress hosting

Tot slot heeft Hostnet nog VPS hosting waarbij je je eigen virtuele partitie op een server krijgt met speciaal voor jou gereserveerde resources.

Ik heb me met het recenseren van Hostnet beperkt tot het testen van hun shared hosting en WordPress hosting, dus dat is waar ik hier verder op in zal gaan.

Shared hosting en WordPress hosting van Hostnet

Hostnet verdeelt hun shared hosting onder in Webhosting en WordPress hosting pakketten. Dit is op zich niet ongewoon binnen de hosting industrie. Veel hosting providers doen dit voor marketing doeleinden, maar uiteindelijk zijn de specificaties en prijzen van beide soorten exact hetzelfde.

Dit is niet het geval bij Hostnet. Hun Webhosting pakketten bieden 1000 GB aan maandelijks dataverkeer terwijl hun WordPress hosting pakketten 100 GB aan maandelijks dataverkeer hebben. Een 10x verschil! En dat terwijl de pakketten bijna even duur zijn.   

Hostnet webhosting
Hostnet WordPress hosting

De Hostnet WordPress pakketten komen vanaf hun 50 GB pakket met een WordPress handleiding ter waarde van €19,95. Dat is leuk, ware het niet dat deze handleiding toen ik ‘m opende al twee jaar oud was en WordPress aan de lopende band veranderd. Twee jaar in de wereld van WordPress is lang. Daarnaast vonden de schrijvers het nodig 140 pagina’s te wijden aan iets wat je ook in 20 pagina’s uiteen kunt zetten.

Daarnaast staat het internet vol met uitstekende gratis, beknopte, up-to-date WordPress handleidingen, waaronder die van ons.

De bottom line is hier: kies niet voor een van de WordPress hosting pakketten van Hostnet, ook al ga je je site met WordPress maken. Hun normale hosting pakketten hebben ook gewoon een simpele 1-click WordPress installatie (vanaf hun Pro pakket in elk geval) maar bieden je veel meer waar voor je geld.

Hun beste pakket voor de meeste mensen zou het Pro-pakket (€7,00 per maand na verlenging, wanneer je per jaar betaald) zijn. Dit geeft 50 GB schijfruimte wat meer dan zat is voor de meeste websites. Voor de meeste nieuwe sites kan het jaren duren voordat ze dit pakket ontgroeien.

Hostnet ervaringen: wat zeggen gebruikers?

Hostnet wordt extreem positief beoordeeld door haar gebruikers. Vaak zijn online reviews een behoorlijk goede voorspeller van de kwaliteit van een product of dienst. Hostnet is een uitzondering op deze regel.

Op TrustPilot scoort Hostnet een 4,8/5 na meer dan 1.000 reviews.

Hostnet TrustPilot

En op Google een 4,5/5 na bijna 1.000 reviews.

Hostnet Google reviews

Dit zijn buitensporig goede scores.

Ik wil Hostnet niet betichten van het manipuleren van hun online reviews. De positieve reviews zijn kort en ontbreken aan details, maar zijn voor zover ik kan inschatten legitiem. Ik kan dus niet direct verklaren waarom een dienst die zo te kort schiet zulke hoge gemiddelde gebruiker scores heeft.

Omdat geen van deze positieve reviews langer lijken te zijn dan 2 of 3 regels en ik er geen heb kunnen vinden die een gebalanceerd inzicht bieden in het bedrijf, deel ik in plaats daarvan wat langere reviews met een meer kritische insteek.

Hostnet kritische review
Hostnet kritische review
Hostnet kritische review

In deze beoordelingen kan ik me veel beter vinden en ik vind dat ze een stuk realistischer beeld schetsen van Hostnet dan de positieve reviews.

Maar goed, dat is slechts wat ik denk. Doe vooral je eigen onderzoek en trek je eigen conclusies.

Conclusie & Hostnet alternatieven

Er zijn geen redenen of specifieke gevallen waarvoor ik Hostnet kan aanraden. De dienst is niet snel, de klantenservice is zeer goed bereikbaar maar stelt teleur, en ze schieten tekort qua cruciale features zoals automatische backups. Als kers op de taart heeft de dienst constant te maken met storingen.  

Hostnet is niet duur, maar ook niet heel aantrekkelijk geprijsd, en je kunt slechts een enkele site installeren op hun goedkopere pakketten.

Nu het goede nieuws na het lezen van deze Hostnet review. Er zijn hosting providers die minder kosten, meer features bieden, sneller zijn en een betere klantenservice hebben dan Hostnet.

Hier zijn twee voorbeelden:

  • Cloud86. Een hosting provider van Nederlandse bodem die zich bevindt in Friesland. Dankzij hun LiteSpeed servers draait je site supersnel bij hen en ze bieden automatische backups bij al hun pakketten. Lees meer over Cloud86 in onze review.
  • SiteGround. Een goede keuze mocht je bereid zijn met een internationale hosting provider in zee te gaan. Ze bieden geen Nederlandse ondersteuning, maar zijn 24/7 via live chat te bereiken en hebben supersnelle webhosting die draait op het Google Cloud platform. Lees meer over SiteGround in onze review.

Heb je verder nog vragen of commentaar, laat dan hieronder een bericht achter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.