Gripp review (2022): een krachtige duizendpoot met meer potentie

Het Tilburgse Gripp maakt al jaren planning software waar je als bedrijf bijna alles wat met projectplanning en uren registratie kan doen. Wanneer past Gripp bij je? Het snelle antwoord is dat Gripp je bij praktisch alles kan helpen rond je bedrijfsvoering. De keerzijde is dat hier en daar z’n gevolgen heeft voor het overzicht.

Laten we beginnen!


Onze score:


Gripp voordelen

  • Alleskunner
  • Veel integratiemogelijkheden
  • Goede ondersteuning

Gripp nadelen

  • UI kan beter
  • Verouderde app
  • Minder geschikt voor kleine bedrijven

Over Gripp

Elk moment grip op praktisch al je administratie. Daar helpt Gripp je bij.  Ze maken al sinds 2012 een planningssoftware om dit te verwezenlijken.

Dat doen ze vanuit hun prachtige kantoor in Tilburg met een team van meer dan 25 teamleden.

Ze richten zich met name op de agencies. Denk hierbij architectenbureau’s, marketing agencies of bijvoorbeeld communicatiebureau’s.

In totaal stellen ze zo meer dan 2.000 bedrijven in staat slimmer samen te werken.

Wat mij opvalt is dat Gripp niet koketteert met de grote multinationals die ook ooit eens hun tool hebben geprobeerd.

Zo’n beetje elk aanbieder van planning software doet dit wel. Ik vind dat altijd wat onzin.

Als je de logo’s moet geloven, dan hebben ze bij organisaties als Uber en NASA niets anders dan planning tools.

In veel gevallen wordt een samenwerking met zo’n bedrijf al “geclaimd” als iemand met een “@nasa.com” logo zich inschrijft voor een demo of als één klein team’pje binnen deze grote organisaties een abonnement afsluit.

Goed. Technisch gezien werkt zo’n grote corporate dan met jouw software tool samen. Maar dan stelt het in de praktijk dus niet veel voor.

Gripp doet dit dus in ieder geval niet.

Zij richten zich echt op de niches waar ze zich op richten. Daar hebben ze een aantal duidelijke klantcases en duidelijk mooie samenwerkingen staan.

Dat geeft mij vertrouwen en laat duidelijk zien hoe Gripp in de wedstrijd staat.

Gripp in één oogopslag

Taakmanagement
KlantenserviceKennisbank, trainingen en onboarding hulp (betaald) webinars, livechat
Android / iOS app
Soorten visualisatiestabel, linechart, calendar
Automation
Integraties45+ integraties met o.a. grote boekhoud-, payroll- en BI-pakketten
Opslagruimten.v.t.
Meest geschikt voorBedrijven waar per uur betaald wordt (door klant en/of aan medewerkers)
Sjablonen & TemplatesBehoorlijk veel en gebruiksvriendelijk
Prijs vanaf Vanaf € 33,00 per maand per seat*
lees meer over de pricing verderop

De UI van Gripp

Een goede UI is voor ontwikkelaars van planningsoftware vaak één van de grotere uitdagingen.

Je wil veel functionaliteiten in één tool proppen en het liefst alles nog door de gebruiker zelf in te stellen.

Dat vergt vaak het uiterste van de front-end teams van de leveranciers van planningstools.

Om eerlijk te zijn heeft Gripp hier ook een uitdaging die ze beter kunnen invullen dan zat ze doen.

Gripp is heel krachtig, maar de UI en daarmee ook een groot deel van de gebruikerservaring voelt wat oubollig. Het wat mij betreft toe aan een vernieuwingsslag.

Gripps interface heeft veel opties dat maakt het soms wat zoeken


Er zijn nu bijna overal filters, checkboxjes en selectieknoppen.

Zoveel dat ik hoofdzaken en bijzaken niet direct uit elkaar kan houden. Werk je hier al dan niet verplicht dagelijks redt je het natuurlijk wel.

Toch is het de verantwoordelijkheid van de tool om te zorgen dat het duidelijk is wat hoofd- en bijzaken zijn.

Hier zie je duidelijk dat je door de gigantische omvangrijke mogelijkheden van Gripp z’n weerslag heeft in een UI.

In die zin was ik gelet op de gelikte marketing van Gripp wel wat teleurgesteld in de uiteindelijke tool toen ik deze probeerde.

Daar ligt echt een goede kans voor verbetering. Naast de UI van de webapp zijn ook de mobiele apps wel echt toe aan een opknapbeurt.

Goed. Hoe verschrikkelijk is de UI van Gripp dan in vergelijk met de concurrentie? Dat valt wel mee. Zeker wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld directe concurrent AFAS.

Dan verdient Gripp (alsnog) een medaille voor de UI.

Echter, vergelijk je Gripp met bijvoorbeeld Teamleader en Simplicate, dan is er nog veel werk aan de winkel

Echter, op die manier moeten we de lat niet willen leggen. Ik raad Gripp aan hier een aantal slagen op te gaan maken.

Ik denk dat ze met een aantal redelijk éénvoudige ingrepen alles een stuk ruimtelijker kunnen laten voelen.

De functionaliteiten van Gripp

Gripp kan zo’n beetje alles wat op ondersteuning bij bedrijfsvoering aankomt. Dit valt samen te vatten in de onderstaande categorieën:

  • CRM
  • Sales
  • Offertes
  • Planning
  • Facturatie
  • Uren
  • Opdrachten
  • Rapportage
  • Verlof & verzuim
  • Projecten

Ik leg hieronder uit hoe Gripp je helpt bij deze zaken.

CRM, sales en offreren met Gripp

Gripp heeft een ingebouwd CRM-systeem, ingebouwde salespipeline en je kan gemakkelijk offertes naar klanten sturen.

Met het CRM systeem kan je zoals met de meeste CRM systemen je relaties managen.

Dat wil zoveel zeggen als dat je een slimme digitale rolodex krijgt waarin je contacten, bedrijven en (potentiële) opdrachten op een slimme manier bij elkaar brengt.

Dit doet ook het CRM-systeem van Gripp. Simpelweg regelt het je klant contact.

Zo kan je via het CRM-systeem ook gesprekken met klanten bijhouden, zodat iemand anders – in theorie – een klant of account zichzelf goed kan inlezen.

Is er iets bijzonders aan het CRM-systeem van Gripp?

Nee, wat mij betreft niet. Is dat erg?

Ook niet. Het doet wat het moet doen en CRM-systemen zijn vaak overrated. Steker nog, wanneer het op CRM systemen aankomt vind ik vaak less is more opgaan.

Wil je weten hoe je een CRM-systeem kan opzetten als je net start? Lees dan ons artikel over het inrichten van een CRM-systeem.

Een groot voordeel dat het CRM-systeem van Gripp wil heeft: het is geïntegreerd met de rest van de software.

Dat scheelt dingen dubbel doen of verschillende systemen.

Een krachtige feature die je lang niet bij CRM systemen terugziet is de mogelijkheid om direct offertes te maken en te sturen via Gripp.

Veel tools bieden dit wel, maar dan is het OF matig uitgewerkt OF je betaald de hoofdprijs om dit te kunnen doen.

Het mooie van deze functionaliteit bij Gripp is dat je producten kan definiëren en die als pakket gemakkelijk kan opnemen in een offerte template.

Dat template kan je ook zelf weer opmaken en configureren.

Simpel gezegd: schrijf een kop en een staart bij je standaard gedefinieerde product heen en je hebt in een paar klikken je een unieke, toegepaste, offerte verstuurd.

Ook kan de offerte vervolgens getekend worden via Gripp en zo neem ontloop je een groot gedeelte van de papiermolen die normaal gesproken bij offertes komt kijken.

Planning, urenregistratie, opdrachten en facturatie

Heb je een project succesvol verkocht? Dan begint het uiteindelijke werk natuurlijk.

Je wil het project natuurlijk zo slim mogelijk wegplannen o.b.v. de beschikbare capaciteit.

Het laatste wat je wil is dat mensen onnodig zitten te wachten tijdens je project. Of, dat de bezettingsgraat van jouw team lager is dan dat had gekund.

Gripp helpt hierbij door met een paar slimme dwarsdoorsnedes te tonen wie, waaraan werkt en hoeveel tijd hiervoor gepland staat.

Urenregistratie is overzichtelijk in Gripp

Je kan dit dan bijvoorbeeld inzien per teamlid, project of team.

Zo kan je dus goed zien hoe een nieuw project in de planning past en wanneer deze – naar verwachting – gestart en opgeleverd kan worden.

Start je dan daadwerkelijk met een project? Dan wil je dat de uren die gemaakt worden gelogd worden.

Je wil weten hoe lang je bezig bent t.o.v. begroot en je wil later kunnen aantonen aan je opdrachtgever dat je iets op een bepaald moment daadwerkelijk gedaan hebt.

De urenregistratie van Gripp helpt hierbij.

Gripp is geen dedicated timetracker zoals TimeChimp die zich volledig toeleggen op registratie van uren.

Echter, de urenregistratie van Gripp doet wat je nodig hebt en je kan je uren ermee bijhouden of tracken.

Er is één krachtig inzicht dat ze hebben toegevoegd in Gripp: je kan direct zien welke projecten of projectdelen buiten de urenbegroting lopen.

Zo kan je als manager of teamlead snel spotten waar je je focus op moet gaan leggen.

Mocht een opdracht vervolgens afgerond zijn dan kunnen de afgesproken en/of gemaakte uren direct gefactureerd worden.

Zo hoeft je hele organisatie eigenlijk geen andere tools te gebruiken dan Gripp om samen te kunnen werken.

Verlof & Verzuim

Wanneer je de capaciteit van je team in Gripp bijhoudt, is het een kleine stap om ook verlof en verzuim hier te registreren.

Dus dat kan ook!

Wel alleen bij “Gripp Plus”, het duurdere pakket.

Zo krijg je als het goed is een sluitend plaatje tussen je verwachte beschikbare uren, je geplande uren en je daadwerkelijk gerealiseerde uren.

Wederom, voor medewerkers maakt dit het ook makkelijk: alles kan in één systeem.

Overige functionaliteiten

Het is de moeite waard om in het bijzonder even stil te staan bij de rapportage module.

Hier kan je gemakkelijk allerlei dwarsdoorsnedes maken van de gegevens in Gripp en zo naar jouw smaak dashboards en overzichten genereren over de performance van je bedrijf of jouw team.

Optioneel kan je verder nog kiezen voor bijvoorbeeld de boekhoudmodule, zodat je zelf de boekhouding kan doen via Gripp en zo ook eventueel declaraties en inkoopfacturen afhandelen.

Snelheid en performance van Gripp

Wanneer je hele organisatie Gripp als kloppend organisatorisch hart heeft, dan moet het snel zijn.

De snelheid is – bij mijn ervaring – voldoende om er goed mee te kunnen werken. Ook het uploaden naar hun server en het aanmaken van “zwaardere” documenten zoals offertes en dergelijke werkt redelijk goed. In ieder geval snel genoeg.

Over de uptime van Gripp of uptime garanties kon in niets vinden.

De algemene voorwaarden die Gripp gebruikt zijn van Nederland ICT/ NL Digital. Daar staan geen uptime garanties in.

Als het klopt dat ze hier geen garanties over geven, laten ze een kans liggen.

Het is voor gebruikers belangrijk en als je goede service levert kan je het als een positieve marketing uiting gebruiken.

Ook kon ik niets terugvinden over het backupbeleid van Gripp. Zodra ik hier meer van weet vul ik dit aan in het artikel.

Het laatste dat je wil is dat je wellicht een paar dagen of weken bedrijfsvoering kwijt bent als Gripp een storing heeft.

Ook over de beveiliging en bijvoorbeeld serverlocaties had ik wel iets meer informatie online beschikbaar verwacht.

Ondersteuning van Gripp

Het idee is dat je met Gripp zelfstandig aan de slag kan en eigenlijk geen hulp nodig hebt.

Toch is de tool naar mijn mening wat onoverzichtelijk en zal het dus niet gek zijn wanneer teams of medewerkers in het begin nog met veel simpele vragen zitten.

Gripp biedt een – betaalde – onboarding service. Dat lijkt me in veel gevallen een goede keuze.

Doe dat en je zal later minder gebruik hoeven te maken van de overige ondersteuning van Gripp.

Mocht je alsnog vragen hebben, dan heeft Gripp een vrij uitgebreide kennisbank en

De kennisbank van Gripp

De kennisbank is behoorlijk uitgebreid en denkt alle grote onderdelen van Gripp.

De artikelen zijn redelijk kort en to-the-point. Gripp heeft geen datums bij de artikelen staan dus het is niet goed terug te halen wanneer het artikel voor het laatste is geüpdate.

De kennisbank van Gripp is duidelijk en up-to-date

Daarmee ga ik ervan uit dat ze alles doorlopend updaten en hier behoorlijk veel tijd op stukslaan.

Wat me opviel is dat veel van de screenshots wat klein uitkomen en zeker dat zaken omcirkelt in de screenshots eigenlijk zonder inzoomen niet te lezen zijn.

Veel concurrenten lossen het op door een vergrootglas te plaatsen op het stukje dat relevant is. Dat is iets wat ik Gripp ook zou aanraden.

Contact met Gripp

Wat me opviel is dat het behoorlijk gemakkelijk is om met Gripp in contact te treden.

Zo dichtgetimmerd als de meeste Saas-tools zijn op dit gebied, zo open en benaderbaar is Gripp.

Ik heb me aangemeld voor de demo voor deze review en ik had binnen de kortste keren contact met verschillende teams die me op weg wilden helpen met Gripp.

Mijn vermoeden is dat dit zich doorzet wanneer je als middelgroot agency voor Gripp kiest.

Waarschijnlijk kies jij in je organisatie een admin uit en deze admin heeft namens jouw organisatie het contact met Gripp.

Dat werkt veruit het makkelijkste.

Webinars

Gripp heeft naast de kennisbank ook nog een welkomswebinar dat terug te kijken is van ongeveer een uur.

Integraties en Gripp

Gripp is te integreren met zo’n beetje alle grote (in Nederland bekende) boekhoudsoftware. Daarnaast is het te integreren met een aantal grote aanbieders van incasso software.

Laat je niet misleiden door het onderstaande screenshot. Daar lijkt het of Gripp in een veelvoud aan verschillende categorieën integraties heeft.

Dit zijn echter labels die aan de verschillende koppelingen meegegeven worden. Dus zo komt de Slack integratie bijvoorbeeld wel 5 keer voor.

Mocht je iets specifieks willen kan je met de API zelfstandig helemaal losgaan. Let wel op. Hier betaal je (per maand) iets extra’s voor.

De prijzen en pakketen van Gripp

De pricing van Gripp is metname geschikt voor middelgrote en grotere klanten

Gripp kent de 2 paketten:

  • Gripp. Voor € 99,- per maand krijg je 3 seats (jaarlijks betaald). Je krijg hiervoor het CRM en sales deel, het urenregistratie en facturatie deel en de rapportage module. Dat is de kern van wat je nodig hebt. Wil je meer dan 3 seats? Dit kost je per seat € 10,- per maand extra.
  • Gripp Plus. Voor € 132,- per maand krijg je 3 seats (jaarlijks betaald). Je krijgt naast de opties uit het “Gripp pakket” o.a. ook de verlof en verzuim unit, de mogelijkheid tot automation. Een klantportaal en live koppelingen.

Let op: dit zijn de bovengenoemde prijzen per jaar die zijn 15% lager dan de prijzen per maand. Wil je maandelijks kunnen opzeggen komt er dus iets bij.

Let op 2: je moet dus minimaal drie seats afnemen, ongeacht het pakket.

Daarnaast kent Gripp drie onboarding pakketen:

  • Light. Voor € 1.100. Hierbij wordt je online op weg geholpen en heb je een accountmanager die je nog wat nazorg zal bieden. Tegen een meerprijs kunnen ze helpen met je datamigratie vanuit andere systemen.
  • Basic. Voor € 2.500. Hierbij krijg je hetzelfde als Light, maar dan ook met een gebruikerstraining.
  • Pro. Voor € 3.500. Hierbij krijg je hetzelfde als in basic maar dan met extra begeleiding.
Onboarding kan extra bij Gripp

Wat vind ik van de pricing van Gripp?

Ik vind het niet duur en de prijs-kwaliteitsverhouding van Gripp en Gripp Plus vind ik behoorlijk sterk wanneer je een middelgroot tot groter agency bent.

Stel je voor dat je een CRM-systeem, een planner, een urentracker een boekhoudtool en een declaratie app naast elkaar nodig hebt.

Dan zit je per seat al snel op een veelvoud van deze bedragen. Om maar niet te spreken over alle extra trainingstijd en inrichtingsvraagstukken van de teams.

Ben je een klein, startend team? Dan is Gripp misschien een overkill en kom je juist met alle losse systemen wel een heel eind.

Wat vind ik dan van de onboarding pakketten van Gripp?

Ik zou deze niet zo direct kopen voor de beschreven prijzen. Ik zou altijd een offerte opvragen die aansluit bij jouw situatie.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Gripp deze in de praktijk zoals beschreven kan verkopen en tegelijkertijd goed kan laten aansluiten bij de praktijk.

Een gebruikerstraining voor 10 man is natuurlijk heel wat anders dan een heel bedrijf met honderden nieuwe gebruikers dat getraind moet worden.

Wat zeggen gebruikers over Gripp?

Gripp krijgt online weinig feedback van gebruikers. De feedback die je terugleest is overwegend positief.

Gripp heeft weinig maar veel positieve reviews online

De UI en de matige mobiele versie’s/ apps worden genoemd.

Ook las ik dat een aantal “kleine klanten” de prijsstelling wel straf vinden. Dat is in lijn met wat ik hierboven noemde.

Gripp past naar mijn idee beter bij iets grotere organisaties dan bij echt kleine teams of ZZP’ers.

Samengevat over Gripp: een duizendpoot met een uitdaging rond de UI

Alles opgesomt kan je met Gripp praktisch alles. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer ik bij een middelgroot agency zou werken dat ik echt goed geholpen zou zijn met Gripp.

Ik geef Gripp daarom ook “slechts” 3.5 sterren.

Waarom niet meer dan dit? Omdat de UI me tegenvalt en omdat er geen goede apps zijn.

Dat zij voor mij toch wel belangrijke punten.

Waarom vind ik dit zo belangrijk? Je vraagt je team er elke dag mee te werken. Alles went dus ook een onoverzichtelijke UI, maar het hoeft vandaag de dag niet meer.

Verbeteren ze deze punten? Dan kunnen ze wat mij doorstoten tot de 4.5 sterren zonder al te veel problemen.

Er zit in potentie dus nog veel meer kracht in dan dat Gripp er nu uitgehaald wordt.

Verder is de prijs aan de stevige kant voor kleine en startende onderneming terwijl deze ook geholpen zouden zijn met Gripp.

Toch zou ik Gripp wel degelijk aanraden om te proberen. Ze hebben een gratis proefperiode en je kan er dan zelf achter komen of Gripp bij jouw behoefte aansluit.

Lees voordat je de proefperiode begint ook zeker onze handleiding over het kiezen van de beste planning software voor jouw situatie.

Dan kan je helpen om je eigen behoefte beter te doorgronden en gericht te testen.

Over deze review van Gripp

Ik wil je nog wat meer vertellen over het review proces. Ik heb de tool geprobeerd en uitgeplozen op basis van mijn kennis (en behoefte) van een kleine organisatie.

Ik kan me voorstellen dat je als corporate andere eisen hebt en andere voordelen of vraagtekens hebt die ik niet beschreven heb.

Mocht er iets niet (meer) kloppen in deze review?

Laat dan gerust een berichtje achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.