De eenmanszaak met een miljoen omzet: hoe kom je zover?

door | 9 juni, 2020

Nederland telt meer dan 1,2 miljoen eenmanszaken (of in de volksmond, zzp’ers).

Veel van deze ondernemers zullen nooit werknemers aannemen. Naast dat ze niet voor een baas willen werken, hebben ze ook geen behoefte om zelf een baas te zijn.

Niet iedereen is geschikt om mensen aan te sturen, en controle over je tijd en onafhankelijkheid komt ook onder vuur met personeel om je over te bekommeren. 

Maar het leven van deze zelfstandigen gaat niet altijd over rozen. Veel freelancers moeten de eindjes bij elkaar knopen en kunnen niet rekenen op dezelfde steun als mensen in loondienst. 

Voor een alsmaar groeiende groep eenmanszaken is dit echter totaal geen probleem. Zij zijn in staat meer dan een miljoen euro per jaar aan omzet te generen en na belastingen en andere kosten blijft er meer dan genoeg over voor een zorgeloos leven. 

Het bouwen van dit soort ondernemingen vereist voor velen een verandering in mindset. Want een “uurtje factuurtje” aanpak gaat het bereiken van een miljoen euro omzet ingewikkeld maken. Tenzij je iemand bent die bijvoorbeeld 10.000 euro voor een praatje verdient, heb je een business model nodig dat schaalbaar is. 

De journalist Elaine Pofeldt sprak met tientallen ondernemers in de Verenigde Staten die deze heilige graal binnen de eenmanszaak wereld hebben bereikt. Ze beschreef haar bevindingen in het boek The Million-Dollar, One-Person Business: Make Great Money. Work the Way You Like. Have the Life You Want

The million-dollar one-person business boek omslag

Ik ga hieronder een paar interessante punten uit haar boek uitlichten.

6 soorten eenmanszaken van een miljoen

Om een helderder beeld te schetsen van dit soort onderneming is het handig een typering te hebben. Pofeldt deelt deze lucratieve eenmanszaken op in de volgende categorieën. Overigens verbreedt ze de definitie van eenmanszaak hier en daar: sommige van haar case studies betreffen partnerships. Bijvoorbeeld een stelletje wat samen een ecommerce shop runt. 

Ecommerce

Het verkopen van producten via een online winkel is natuurlijk de meest voor de hand liggende variant. Tools4Wisdom is hier een interessant voorbeeld van. Deze shop verkoopt papieren planners die je kunt gebruiken om je lange termijn doelen bij te houden. Het is een heel kleine niche, maar wel groot genoeg om duizenden klanten te kunnen werven. 

Wat een belangrijke factor is, is dat de ondernemer achter Tools4Wisdom gefascineerd is met planning in z’n dagelijks leven. Combineer deze twee punten (passie en een markt) en je kansen tot succes zullen drastisch stijgen. Het een zal niet veel waard zijn zonder het ander: je kunt niet een eenmanszaak met een miljoen euro omzet bouwen rondom een passie die maar 10 mensen op aarde met je delen.

Tools4Wisdom website

Productie

Technologie neemt in toenemende mate de barrières weg die eenmanszaken beletten producten te produceren. Ondernemers die dit pad bewandelen verkopen vaak hun producten via een bestaande marktplaats zoals Amazon maar ook via hun eigen e-commerce shop. 

Bear Mattress is een voorbeeld van zo’n onderneming. De ondernemer die deze eenmanszaak oprichtte zag een kans liggen in de competitieve “bed-in-een-doos” industrie, waar matrassen worden samengeperst in kleine dozen en online worden verkocht. 

De sleutel tot succes voor Bear Mattress was het creëren van een hoogwaardig matras, volledig van schuim gefabriceerd, dat in een kleine doos paste en goedkoop kon worden verzonden. Samen met een fabriek in de Verenigde Staten, ontwikkelde de oprichter een matras waarvan hij zeker wist dat het comfortabel en stevig genoeg was om een ​​grote stroom klanten aan te kunnen trekken. Doordat dit bedrijf geen fysieke winkel heeft of dure tussenpersonen, kunnen de kosten gedrukt blijven, wat zorgt voor gezonde marges.

Bear Mattress homepage

Informatieve content

Als je unieke expertise hebt ontwikkeld in een onderwerp dat veel mensen aanspreekt, maak je een behoorlijke kans dat iemand daar geld voor over heeft. Deze kennis moet je dan verpakken in een format wat je online kunt verkopen, zoals podcasts, videos, boeken, ebooks, of online seminars. 

Vaak worden dit soort ondernemingen geboren uit een noodzaak: de ondernemer heeft zelf behoefte aan informatie die niet te vinden is. 

Dit is precies hoe Bony to Beastly tot stand is gekomen. Opgericht door drie jonge mannen die gefrustreerd waren dat 99% van de fitness industrie is gericht op mensen die willen afvallen, begonnen zij dit platform. Hun belangrijkste product is een onlinecursus van 200 dollar die dunne mannen leert zo effectief mogelijk spiermassa op te bouwen. Als je deze cursus hebt afgerond, ligt er nog een hele batterij klaar van vervolgcursussen, die zich bijvoorbeeld specifiek richten op je borstspieren of armen.   

Ikzelf, als iemand met een van nature nogal slank figuur, heb gretig gebruik gemaakt van hun expertise. En ik ben onderhand al meer dan een jaar een trouwe klant.

Een platform voor een onderneming als deze is uitstekend via WordPress te bouwen – ook als je over geen enkele technische kennis beschikt. 

Bony to Beastly website

Professionele dienstverlening

Omzet opschalen bij een eenmanszaak die zich schaart onder professionele dienstverlening, zoals een advocatenkantoor of een online marketing agency, is heel lastig. Veelal is de limiterende factor in dit soort ondernemingen de tijd die een ondernemer tot z’n beschikking heeft.

Maar er zijn uitzonderingen.

De truc om $1 miljoen dollar in omzet genereren bij dit soort ondernemingen zit hem in 1) creatief gebruik maken van automatisering, outsourcing en hulp van onafhankelijke dienstverleners of 2) hogere prijzen vragen dan de concurrentie.

In the Present, een boetiek marketing en productiestudio, valt binnen die eerste categorie. Dit bedrijf verzorgt logo design, ontwerpt huisstijlen, en doet (social media) marketing en videoproductie voor hun klanten. 

Om te zorgen dat ze dezelfde grote klanten kon blijven strikken als tijdens haar corporate carrière, steunt de oprichter van In the Present op een gigantisch netwerk van freelancers over de hele wereld. Doordat deze in allerlei verschillende tijdzones wonen, kunnen haar klanten razendsnel bediend worden.        

In the Present website

Persoonlijke diensten, het aanbieden van expertise, zoals fitness coaching

Persoonlijke diensten leiden onder dezelfde schaalbaarheid problemen als professionele dienstverlening. Maar met wat creatief denkwerk zijn ook hier oplossingen voor te bedenken. 

Joey Healy Eyebrow Studio begon met wenkbrauwstyling gericht op welvarende New Yorkers. Hoewel Joey’s klanten hem veel konden betalen, zat hier uiteindelijk een grens op. Hierbij kwam dat hij vaak 12 uur per dag werkte. 

De oplossing diende zich aan toen hij een profit-sharing deal sloot met een salonketen. Hij leerde de stylisten van deze keten zijn methodologie te gebruiken. Hierbij kwam dat hij z’n eigen make-up merk begon te verkopen. Op deze manier lukte het hem meer dan een miljoen aan omzet binnen te halen zonder personeel aan te nemen.  

Joe Healy website

Vastgoed

Binnen dit rijtje is vastgoedhandel de meest gevestigde, langst bestaande categorie. Met de andere categorieën is het vaak mogelijk een eenmanszaak te laten groeien naar een jaarlijkse omzet van 1 miljoen euro binnen 2 tot 5 jaar. Met vastgoed is dit praktisch nooit het geval, en is een tijdsbestek van meerdere decennia realistischer. 

Pofeldt noemt een voorbeeld van een man die na drie decennia 116 panden in zijn bezit had. Daarmee verdiende hij uiteindelijk meer dan een miljoen dollar per jaar. Zijn truc was om vooral te investeren in buurten die hij echt goed kende. Daarnaast richtte hij zich veel op plekken in de buurt van universiteitscampussen. 

Wat is nou het geheim tot succes? 

In The Million-Dollar, One-Person Business worden een paar hoofdthema’s herhaalt die volgens Pofeldt instrumenteel zijn in het oprichten van een eenmanszaak met een miljoenen omzet:

  • Passie: De ondernemers begrijpen dat ongeacht hoe lucratief hun idee is of hoe goed hun product in de markt ligt, ze het niet zullen volhouden als ze er niet echt in geïnteresseerd zijn. Handig startpunt: over welke hobby’s en interesses lees je je constant in vanuit oprechte interesse? 
  • Schalen zonder personeel: het kan, maar je zult uiteindelijk wel meestal moeten steunen op freelancers, automatisering en outsourcing. Een vriend van mij heeft een ontzettend succesvolle eenmanszaak. Uiteindelijk heeft hij de taken van zijn business die hem veel tijd kostte maar niet zo high-value zijn als andere, ondergebracht bij een ander bedrijf   
  • Denk out-of-the-box: dat de eenmanszaak die jij zou willen runnen of de manier waarop jij wil werken nog niet bestaat, wil niet zeggen dat zoiets niet tot de mogelijkheden behoort

Afsluitende gedachten

The Million-Dollar, One-Person Business is een vlot geschreven boek wat je met een goed gevoel achter laat. De business cases die worden uitgelicht zijn ontzettend inspirerend. Maar het werk heeft een paar beperkingen.

Het boek gaat niet heel erg de diepte in: het is duidelijk dat het door een journalist is geschreven, niet iemand die zelf met de poten in de klei heeft gestaan. Daardoor blijft het daadwerkelijke advies ietwat breed en vaag. Delen van haar advies zijn zelfs naïef. Bijvoorbeeld, Pofeldt’s gedachten rondom passie slaan de plank mis. Zodra je aan een project werkt wat succes begint te krijgen is dit een veel betere voorspeller of je het volhoudt dan passie. Passie begint redelijk uit te blussen zodra een project maar geen tractie genereert. Maar weinig dingen zijn zo verslavend en stimulerend als succes.

Ook romantiseert het boek ondernemerschap enigszins door enkel te focussen op omzet, niet op winst (overigens lijken de cases studies in het boek prima winst te generen, maar het kan voor sommigen een vertekend beeld opleveren: veel van deze ondernemers houden uiteindelijk lang niet een miljoen per jaar over).

Het belangrijkste wat dit boek je brengt is de bevestiging en inspiratie dat een zeer lucratieve eenmanszaak opzetten mogelijk is. En dat zzp’er zijn niet synoniem hoeft te staan aan freelancen.

Joost Boer

Sinds 2014 aan het ondernemen in de tech industrie. Tot eerder dit jaar in Azië gevestigd, nu weer terug in Nederland.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This