De duurste Google-zoekwoorden van Nederland

Duurste zoekwoorden Google.
Infographic met duurste Nederlandse zoekwoorden.

Download de infographic als PDF

Waaruit bestaan Google’s inkomsten? Het antwoord is nog steeds hoofdzakelijk advertenties.

In het vierde kwartaal van 2020 waren advertenties verantwoordelijk voor 80,3% van Alphabet (Google's moederbedrijf) haar omzet. We hebben het hier dan over pay-per-click advertenties binnen Search, YouTube, Google Cloud en Google Play.

Gezien de vele miljarden die in deze business om gaan, vonden we het interessant te onderzoeken wat precies de duurste zoekwoorden binnen Google zijn. Om precies te zijn, de duurste Nederlandse zoekwoorden.

We wisten dat bepaalde zoekwoorden een behoorlijke duit kosten. Niettemin waren we verbaasd over hoeveel geld er aan een top plek voor bepaalde zoekwoorden wordt uitgegeven in Nederland.

De duurste zoekwoorden van Google

Dit zijn de 10 categorieën waarbinnen de duurste Google keywords vallen:

  1. Verzekering (voorbeelden van zoekwoorden binnen deze categorie zijn “verzekering oldtimer,” “spaarverzekering”)
  2. Hypotheek (“hypotheekakte en leveringsakte,” “afspraak hypotheekadviseur”)
  3. Lening (“persoonlijke lening online,” “snelle zakelijke lening”)
  4. Auto (“audi webshop,” “skoda superb scout”)
  5. VPN (“5eurovpn,” “cloud vpn”)
  6. Crypto (“bitmex trade,” “crypto 500”)
  7. Trading (“etoro s&p 500,” “plus 500 webtrader”)
  8. Hosting (“yourhosting pakketten,” “hostnet webhosting”)
  9. Eten bestellen (“restaurant thuisbezorgen,” “3 gangen menu thuisbezorgd”)
  10. Donor (“sanquin donor,” “plasma donor worden”)

Verzekeringen, hypotheken en leningen zijn waar het grote geld ligt voor Google. Niet verwonderlijk, als je bedenkt hoeveel geld er in deze industrieën omgaat. Bovendien worden contracten hier voor jaren, zo niet decennia afgesloten.

Eten bestellen is de vreemde eend in de bijt binnen deze lijst. Dat gezegd hebbende, met het coronavirus draaien maaltijdbezorgers recorddag na recorddag. Zo ontving op 1 januari 2021 Thuisbezorgd 300.000 bestellingen, 30% meer dan een jaar ervoor. En de customer lifetime value van een eten bestel-app is gigantisch.

“Verzekering oldtimer” is het allerduurste Nederlandse zoekwoord. Eén klik op dit zoekwoord kan adverteerders maar liefst €812,75 kosten. Dit zegt iets over de koopkracht van de gemiddelde oldtimer-bezitter en hoe duur het is om er één te laten verzekeren.

Het duurste verzekering zoekwoord.

Tips voor bedrijven die in dure Google-zoekwoord niches zitten

De vraag is of Google Ads überhaupt de beste marketingmethode is voor jouw onderneming als je in een dure branche zit. Met kliks die tientallen of honderden euro’s kunnen kosten, moet je zeker weten dat je een customer lifetime value hebt die dit rechtvaardigt.

Als je de sprong gaat wagen, hou dan rekening met de volgende factoren die een Google Ads campagne kunnen maken of breken:

Kwaliteit score

Dit zou voor zich moeten spreken, maar het is belangrijk om continu je kwaliteitsscores (“quality score”) in de gaten te houden. Vaak is het zo dat advertenties draaien op een grote variëteit aan zoekwoorden, die gebruikers leiden naar pagina’s die betreffende zoekwoorden niet bevatten.

Google kijkt naar de volgende 3 factoren om de kwaliteit van een zoekwoord binnen je advertentie te bepalen:

  1. De gebruikerservaring van de landingspagina
  2. De click-through rate (CTR): hoe vaak klikken mensen door die de advertentie zien?
  3. Relevantie van de advertentie

Kwaliteit scores lopen van 1 tot 10. Een 10 is de hoogst mogelijke score. Zoekwoorden met lage kwaliteit scores lopen het risico op pauze gezet te worden door Google. Als je geen notificaties aan hebt staan, heb je mogelijk niet eens door dat dit gebeurt.

Landingspagina optimalisatie

Of het nou organische kliks zijn of duurbetaalde Google Ads kliks, je hebt er niets aan als je landingspagina niet goed converteert. Denk je dat je landingspagina’s aan een nieuw likje verf toe zijn? Bekijk dan deze handleiding van Backlinko voor handige tips en voorbeelden.

Wees specifiek en relevant

Mik op “long-tail” zoekwoorden van 3-5 woorden. Door dit te doen zal de intentie van je bezoekers een stuk duidelijker zijn, en is de kans groter dat je ze kan converteren naar betalende klanten. Google Ads heeft een makkelijk te gebruiken keyword tool, de zoekwoordenplanner, die je slimme suggesties biedt.

Google zoekwoordenplanner.

Gebruik “negatieve” zoekwoorden

Zoekwoorden vormen het fundament van Google Ads. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een zeer belangrijk onderdeel voor het genereren van omzet via je advertentiecampagnes.

Maar hoe belangrijk het ook is omzet te genereren, het is even belangrijk dat je geldverspilling tegengaat. Hiervoor zijn negatieve zoekwoorden van belang. Door negatieve zoekwoorden te selecteren zorg je ervoor dat je geldverspilling tegengaat en je je budget richt op verkeer van zoekwoorden die waarde toevoegt.

Wanneer je een negatief zoekwoord selecteert, zullen mensen die dit zoekwoord intikken nooit jouw advertenties zien.

Waar komt de data voor dit onderzoek vandaan?

We hebben Google’s eigen Keyword Planner gebruikt om de duurste zoekwoorden te vinden. We hebben niet gekeken naar externe tools zoals SEMrush of Ahrefs. Hier is een voorbeeld van deze data:

We hebben hier gekeken naar de “top of page bid (high range).”

Bedenk wel: het is in Google's belang dat je als adverteerder zoveel mogelijk geld uitgeeft, en deze aantallen worden zo nu en dan ook te hoog ingestoken. Met (beduidend) minder bieden kun je dus ook bovenaan de zoekresultaten komen. Wanneer je exorbitant hoge bedragen ziet staan voor bepaalde zoekwoorden, doe je er verstandig aan in het begin laag te bieden en kijken wat er gebeurd, alvorens je echt serieuze bedragen uit gaat geven.

We kwamen er snel achter dat je het gros van de duurste zoekwoorden op kunt delen in 10 categorieën, die je terugvindt in onze infographic. De grootte van de categorieën is bepaald aan de hand van het totaal aantal zoekwoorden binnen deze top 10. Het percentage correspondeert vervolgens met de categorie. Bijvoorbeeld, binnen de verzekering categorie vallen 2.360 zoekwoorden. Dat is 13,6% van het totaal aantal zoekwoorden van 12.900.

Veel gestelde vragen

Hoe verdient Google geld?

Rond de 80% van Google’s inkomsten zijn afkomstig vanuit advertenties: via hun producten Ads en Adsense. Bij Ads draaien adverteerders advertenties gebaseerd op een lijst zoekwoorden gerelateerd aan een product, service of onderneming. Wanneer iemand iets zoekt op Google via deze zoekwoorden, verschijnen er advertenties onder, boven en soms aan de zijkant van de resultatenpagina. De adverteerder betaalt Google elke keer wanneer iemand op een advertentie klikt.

Wat is het hoogste bedrag dat Google met een klik kan verdienen in Nederland?

€812,75 met het zoekwoord “verzekering oldtimer.”

Wat is de duurste zoekwoorden categorie?

Verzekering. Deze categorie bevat zowel de meeste als de duurste zoekwoorden in Nederland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.