Welke domeinnaam kies je wanneer je eerste optie niet beschikbaar is?

Domeinnaam: Hoe kies je er een zonder zorgen?

May 15, 2020

Vaak is je favoriete domeinnaam niet meer beschikbaar. Wat doe je dan? Je kan overwegen de naam over te kopen, maar dit kan dan al snel honderden of duizenden euro’s kosten. Een interessant voorbeeld is Facebook. Mark & Co begonnen met ‘thefacebook.com’ en hebben naar verluid $200,000 betaald om de eerste 3 letters van het domein te kunnen laten vallen. 

Jij bent nog niet zo ver als Mark en je begint net met ondernemen. Dan is het in de regel onverstandig om een domeinnaam te kopen voor veel geld. Hoe kies je dan een creatieve domeinnaam die nog wel beschikbaar is? Wat doen anderen en waar hou je rekening mee?

Probeer een aantal belangrijke woorden van je activiteit toe te voegen aan je domeinnaam

Voorbeeld. Je hebt een bedrijf dat ‘Janssen’ heet en je verkoopt tweedehands autos. ‘Janssen.nl’ is bezet, maar wellicht lukt dan bijvoorbeeld ‘janssentweedehandsautos.nl’ of ‘janssenoccasions.nl’ wel. 

Je domeinnaam is voor een groot deel verantwoordelijk voor je vindbaarheid bij google. Heeft je domeinnaam een aantal sleutelwoorden, dan helpt dat. Let wel op, meer sleutelwoorden is niet beter. Dus janssentweedehandsautosmaarooksomsracefietsenenscooters.nl, zou ik niet registreren. Dit soort lange namen worden door zoekmachines vaker geassocieerd met websites van lage kwaliteit en wanneer iemand jouw website wil intikken is dit niet echt uitnodigend.

Denk na over creatieve combinaties met extensies

Tegenwoordig zijn er meerdere Top Level Domains (TLD) beschikbaar waarmee je kan spelen. Een tijd geleden was bijvoorbeeld ‘punt it’ van italië in trek bij wereldwijde IT bedrijven, later was dit ‘punt io’. 

Zo zijn er ook nog domein extensie die verwijzen naar Libië (punt ly), en die veel gebruikt worden in combinaties zoals, calend.ly. Wel is in sommige gevallen de vraag of dit een lange termijn keuze is die hout snijdt. Grappig genoeg is bijvoorbeeld ‘order.in’ nog niet gebruikt door een bezorgservice. Begin je een pizzeria in amsterdam, dan heb je misschien aan ‘Pizza.amsterdam; genoeg.

In principe heeft het een voordeel voor jouw vindbaarheid als jouw domeinnaam het TLD heeft van het land waar je actief in bent. Maar, zoekmachines rekenen je in de regel niet af op het hebben van een domeinnaam met een TLD van een ander land als basis.

Denk na over het doel van je website en speel hier op in met je domeinnaam

Voor veel bedrijven is een website gedegradeerd tot een online brochure of online visitekaartje. Is jouw bedrijfsnaam als domeinnaam niet meer beschikbaar kan je overwegen om bijvoorbeeld een werkwoord voor of achter te zetten met wat je wil bereiken. Zo kan je natuurlijk verschillende combinaties maken met bijvoorbeeld ‘helpt’, ‘ontmoet’ ‘bestel’ uitetenbij’ etc. Op deze manier kan je een doordachte domeinnaam kiezen die mensen slim zullen vinden en tegelijk onthouden. 

Het is wel een goed idee om na te gaan of je doelgroep het begrijpt. Wij hebben dat voor onze domeinnaam niet gedaan en kozen als eerste domeinnaam ‘meetdevise.nl’ – als in -ontmoet Devise. Dit werd opgevat door sommige als ‘meet divisie’ als in ‘een divisie die dingen meet’. 

Denk ook een beetje na over de toekomst

Wil je naar andere landen of sectoren? Dan kan het goed zijn om ook voor die landen jouw domeinnaam alvast de domeinnaam te reserveren. Hou wel rekening met de lokale taal. Weet je zeker dat je naar andere sectoren gaat? Dan kan je deze ook vast reserveren. In ieder geval is het verstandig om er rekening mee te houden bij de keuze van je eerste domeinnaam.

Mocht je een goede naam gekozen hebben, dan zijn er een aantal dingen om op te letten bij de registratie. Dit artikel gaat hierover.

De takeaways

  • Jouw favoriete domeinnaam is waarschijnlijk bezet. Deze overkopen is in de beginfase af te raden gezien de vaak hoge bedragen die ervoor gevraagd worden.
  • Is jouw domeinnaam bezet, overweeg een klein aantal sleutelwoorden toe te voegen aan je naam.
  • Je kan spelen met extenties als ‘.ly’ of ‘.it’,
  • Je kan spelen door werkwoorden toe te voegen, hou wel rekening met eventuele groei naar andere taalgebieden en de begripsvorming van je doelgroep.

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

Verder lezen

Share This