Content marketing strategie: de ultieme handleiding

Content marketing strategie

Talloze bedrijven doen aan content marketing: het is een type marketing wat ieder jaar in populariteit toeneemt. Maar er komt meer bij kijken dan eens in de zoveel tijd een tweet of blog bericht plaatsen.

Je hebt een goed doordachte content marketing strategie nodig die naadloos aansluit bij jouw onderneming. Hierdoor kun je met je content een duidelijk gedefinieerd, relevant publiek aantrekken wat je uiteindelijk in betalende klanten kunt veranderen.

Volg de tips in deze handleiding om het maximale uit je content marketing te halen.

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategische marketing aanpak gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content. Deze content richt zich op een scherp gedefinieerd publiek en heeft als uiteindelijke doel om meer sales voor een organisatie te genereren.

Content komt in vele soorten en maten:

  • Blogs
  • Podcasts
  • Social media berichten
  • Video (bijvoorbeeld via YouTube)
  • Afbeeldingen (zoals infographics)
  • Whitepapers
  • Tools en widgets (zoals een lening calculator)

Wat is een content marketing strategie?

Een strategie is een gedetailleerd plan voor het behalen van een bepaalde doelstelling. Dus hoe zou je precies een content marketing strategie omschrijven? Je kunt dit doen op twee manieren: op een hoog strategisch niveau en vanuit een meer tactische hoek.

  • Content marketing strategie. Dit is een plan voor het opbouwen van een lezerspubliek door het publiceren en onderhouden van een of meerdere types content en zorgen dat dit nauw aansluit bij het merk.
  • Content plan. Dit kun je ook een content kalender noemen. Een content plan zorgt ervoor dat je precies weet wanneer je wat gaat publiceren – vaak wordt dit een half jaar of langer vooruit gepland.

Waarom heb je een content marketing strategie nodig?

Eigenlijk om dezelfde reden dat er achter iedere bedrijfsactiviteit een strategie moet schuilen: je wilt zeker weten dat wat je doet effectief is.

Jaren geleden probeerde ik voor m’n eerste bedrijf content marketing in te zetten om klanten aan te trekken. Nu was het probleem dat ik net iets te veel petten droeg en geen flauw idee had wat ik deed.

We publiceerden blogs, social media berichten en spendeerden dagen aan het ontwerpen van infographics, hopende dat er iets viral zou gaan en bakken aan nieuwe gebruikers zou binnen brengen.

Maar hoop is geen strategie.

Onze content marketing viel grotendeels dood omdat het een chaotisch proces was zonder specifieke doelstellingen, succes maatstaven en processen om het marketing kanaal effectiever te maken en te verbeteren.

Hieruit bestaat een effectieve content marketing strategie

Een effectieve content marketing strategie heeft de volgende 5 componenten nodig om effectief te kunnen zijn.

1. Een diepgaand begrip van wie je publiek is

Je kunt als bedrijf onmogelijk je verhaal vertellen als je niet goed doorhebt wie je publiek is. Wie je publiek is bepaald:

  • De toon en stijl van je content
  • De inhoud van je content
  • Op welke kanalen je publiceert

Om erachter te komen wie je publiek is en wat hen drijft kun je:

  • Je huidige klanten ondervragen
  • Kijken op wie je concurrentie zich richt
  • Industrie trends in de gaten te houden

Gebruik vervolgens een hulpmiddel zoals een klantprofiel template om je publiek op een echt effectieve manier in kaart te brengen.

2. Positionering van je eigen merk en bedrijf

Je kunt geen content publiceren zonder super helder te hebben waar je bedrijf en merk voor staat. Hoe positioneert je onderneming zich?

Hier zijn een paar vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat is mijn unieke toegevoegde waarde?
  • Welke problemen lost mijn product op voor mijn klanten?
  • Wat maakt mij een betere keuze dan de concurrentie?

Dit kun je gebruiken als beginpunt om de missie, visie, doel en waarden van je organisatie duidelijk te maken.

3. Een uitgeschreven en uitgesproken visie over je content propositie

Om je bedrijf als een betrouwbaar content publicatiehuis neer te kunnen zetten, heb je ook een uitgesproken idee nodig over je content propositie.

Stel je zelf de volgende vragen:

  • Hoe kan ik echt waarde toevoegen met mijn content voor m’n publiek? Wat willen mijn (potentiële) klanten weten?
  • Hoe onderscheid ik me van andere bedrijven die content maken?
  • Op welke content kanalen wil ik mij focussen?
  • Welke content huisstijl wil ik mijzelf aanmeten? Hoe zorg ik dat mijn content consistent is?

4. Duidelijke doelstellingen, de verwachte ROI en raamwerk om de effectiviteit te meten

Waarde toevoegen aan je publiek is een fantastische doelstelling. Maar content marketing kost geld en uiteindelijk moet er een gezonde business case voor bestaan.

Daarom is het belangrijk concrete doelen te stellen (x aantal website bezoekers per maand, x nieuwe business leads per kwartaal) waar je naar toe wilt werken. En er goed bewust van te zijn hoeveel je content marketing strategie je kost.

Je wilt hiervoor een handig raamwerk ontwikkelen waarmee je dit alles bij kunt houden.

5. Een actieplan

Zodra je klaar bent met het bovenstaande, is het tijd voor een actieplan om je content marketing strategie in de praktijk te gaan brengen.

Als deel van dit actieplan wil je helder hebben:

  • Hoeveel content je gaat publiceren en over welke tijdslijn
  • Welke kanalen je gaat aanboren
  • In welke content formats je je content gaat publiceren
  • Een idee welke onderwerpen je wilt aansnijden en in welke volgorde

De beste content marketing tactieken voor 2022

Nu we hebben gekeken naar hoe een content marketing strategie er vanuit een helikopter perspectief uitziet, is het interessant om wat meer in de details te duiken. We gaan kijken naar specifieke content marketing tactieken die relevant zijn voor 2022 en 2023.

1. Voeg video content aan je geschreven content toe

72% van alle mensen geeft aan dat ze de voorkeur geven aan video’s over geschreven content.

Omdat er natuurlijk nog steeds daarmee een substantieel deel van alle mensen liever tekst leest, is het slim om van beide walletjes te eten. Dit doe je door een video aan je geschreven content toe te voegen zodat mensen zelf kunnen kiezen hoe ze de informatie tot zich willen nemen.

Hier een paar tips om het meeste uit je video’s te halen:

  • Master de intro. De attentiespanne van mensen is minimaal. Duik dus direct in de content van je video en vermijdt langdradige introducties.
  • Maak gebruik van YouTube. Dit is veruit het meest populaire video kanaal ter wereld. Zelf als je je eigen software hebt om video’s mee te uploaden, zorg dat je alles ook op YouTube zet om nog neer ogen aan te trekken.
  • Gebruik een script. Dit zorgt ervoor dat je on-topic blijft en niet om de hete brei heen draait of hetzelfde meerdere keren vertelt.

2. Maak je content zo eenvoudig te consumeren als mogelijk

Het is niet alleen belangrijk dat je geschreven content er appetijtelijk uitziet, maar ook dat je bezoekers er zo snel mogelijk het stukje informatie in kunnen vinden wat ze zoeken. Dit is iets wat uiteindelijk zal leiden tot betere zoekmachine rankings waardoor je meer uit je content kunt halen.

Hier is een voorbeeld van onze eigen blog:

We geven het antwoord op de lezersvraag direct bovenaan en stoppen op een strategische manier content weg achter een accordeon waardoor bezoekers de content eenvoudiger kunnen skimmen.

3. Steek je email marketing persoonlijker in

Email marketing is een van de oudste online marketing kanalen, maar het is onverminderd effectief.

De beste email marketing campagnes zijn degene die onverbloemd eerlijk en persoonlijk zijn, en die niks anders willen dan waarde toevoegen. Dat zijn de emails die ik zelf open.

Vaak zijn deze afkomstig van kleine bedrijven. Hun emails hebben geen spectaculaire opmaak en proberen me niet direct iets te verkopen. Noch verdoen ze m’n tijd met een generieke inhoud die me al na twee regels verveelt.

4. Schaal je content productie op

“Content velocity” verwijst naar de hoeveelheid content die je produceert. Wanneer je in relatief korte tijd veel blog content eruit pompt, kan dit leiden tot ontzettend positieve resultaten in de zoekmachines.

Je kunt meer lezen over deze tactiek in de Fat Graph Facebook groep.

5. Identificeer trends en stel hier je content op in

Het voordeel van nieuwe ontwikkelingen is dat er nog geen content over bestaat. Spring hier op in.

Bijvoorbeeld, als marketing bureau had je er bij de kippen bij willen zijn met het schrijven van een “die is hoe je TikTok effectief inzet” handleiding toen het netwerk tot in de stratosfeer schoot.

6. Publiceer extreem diepgaande content

De meeste content die wordt gepubliceerd is flinterdun en is niet geschreven door experts. Ga tegen de stroom in door grondig onderzochte content te publiceren met unieke data, geschreven door mensen die weten waar ze het over hebben.

Dit soort content trekt backlinks aan, wordt vaker gedeeld en leidt tot meer views.

7. Vernieuw en her-publiceer oude content

Veel bedrijven publiceren hun content en raken het daarna nooit meer aan. Zonde, want vroeg af laat gaat deze content achterhaald raken en zal het wegglijden in de Google rankings.

Ga periodiek met een bezem door je oude content en zorg dat het weer helemaal up-to-date is.

Afsluitend

Content marketing kan een extreem effectief marketing kanaal zijn zolang je gebruik maakt van een goed doordachte content marketing strategie.

Als je nog vragen hebt over content marketing strategie, laat dan gerust hieronder een bericht achter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.