Checklist nieuwe website: 15 punten om op te letten

Nieuwe website checklist

Wil je zelf een nieuwe website maken? Of ben je van plan een nieuwe site te laten maken? Dan zijn er een aantal punten om in je achterhoofd te houden.

Je vindt de 15 belangrijkste van deze punten in deze checklist voor een nieuwe website.

1. Maak het doel van de website helder

Dit klinkt misschien als een open deur, maar het is zeer belangrijk om duidelijk voor jezelf te maken wat je precies met je website wilt bereiken.

Bijvoorbeeld, als je een business coaching bedrijf runt, dan zal het doel van je website waarschijnlijk zijn om leads te genereren. Wil je een affiliate marketing website beginnen, dan wil je ervoor zorgen dat mensen zoveel als mogelijk op je affiliate links klikken.

Afhankelijk van het doel wat je stelt, zal je uiteindelijk andere keuzes maken op het gebied van design, call-to-actions die je gebruikt, het type content wat je publiceert, en navigatie.

Bijvoorbeeld, als het hoofddoel van je website is om een emaillijst op te bouwen om je product of dienst bij te promoten, dan wil je je site er zo op inrichten dat mensen zonder al te veel nadenken hun email aan je geven. Bijvoorbeeld, je kunt sommige van je meest waardevolle artikelen alleen beschikbaar maken wanneer bezoekers hun emailadres invoeren. En je zorgt ervoor dat je homepage en Over Ons pagina op prominente plekken een emaillijst call-to-action bevatten.

Wil je dat je bezoekers met jou contact zoeken, maak dit dan super makkelijk voor ze. Zet een telefoonnummer en emailadres in je header en footer, en voeg een chat knop toe op iedere pagina.

2. Bedenk wat je doelgroep is

De doelgroep waar je je op richt informeert keuzes op het gebied van design, copywriting, navigatie en inhoud.

Bijvoorbeeld, zakelijke bezoekers verwachten een andere type website dan yoga liefhebbers. In het eerste geval zal een site er professioneel uit zien, meestal iets afstandelijker en de schrijfstijl is vaak meer formeel. In het tweede geval zal een site een warmere kleurstelling hebben, een persoonlijkere schrijfstijl hebben en een “knusser” gevoel op willen wekken.

Door je gewenste doelgroep nauwkeurig voor jezelf te omschrijven, kun je gerichter communiceren met je bezoekers en kun je een website bouwen die beter aansluit op hun behoeftes en verwachtingen.

3. Kies een effectieve domeinnaam

De ellende van het vinden van een goede domeinnaam is dat het dezer dagen steeds lastiger en lastiger wordt een goede te vinden die nog steeds beschikbaar is.

Toch loont het om goed te blijven zoeken – ook als je eerste paar voorkeuren al bezet zijn.

Wanneer mensen jouw site vinden op Google, is je domeinnaam een van de eerste dingen die ze zullen zien. Daarom is het belangrijk dat je de juiste kiest.

Hier een paar tips:

  • Hou het kort: 2-10 letters is ideaal.
  • Kies een bekende extensie zoals .nl of .com. “Hippe” domeinextensies zullen minder vertrouwen inboezemen.
  • Zorg dat je bezoekers de domeinnaam mentaal eenvoudig kunnen koppelen aan de inhoud van je website.

4. Kies een website platform wat bij je behoeftes aansluit

Er is een eindeloze hoeveelheid manieren om een website de lucht in te krijgen. De juiste keuze hier maken is super belangrijk omdat sommige manieren je bepaalde beperkingen zullen opleggen. Bijvoorbeeld op het gebied van design en functionaliteit.

Dit artikel legt in detail uit hoe je een platform kiest wat op jouw behoeftes aansluit, maar hier is alvast een korte samenvatting.

Grof gezegd zijn er 3 richtingen die je kan inslaan met het maken van een site:

De laatste optie is ingewikkeld en is in de meeste gevallen niet aan te raden. De eerste opties is het eenvoudigst maar legt altijd bepaalde restricties op, en de middelste optie slaat de gulden middenweg.

Persoonlijk maak ik al m’n website met WordPress (en ik heb de technische kennis van een goudvis), maar ik raad je aan zelf verschillende platforms te onderzoeken en testen om te zien wat het beste bij jouw behoeftes aansluit.

5. Ga voor een uitstekende hosting provider

Kies je ervoor om je website met WordPress te maken, dan moet je zelf je webhosting regelen. Dit is gemakkelijker dan het wellicht klinkt. Webhosting opzetten is binnen 10 minuten gedaan, en je kunt WordPress installeren op je hosting met een enkele klik.

De uitdaging is het kiezen van de juiste hosting provider. Op het eerste gezicht lijken ze allemaal hetzelfde, en je komt er niet 1 2 3 achter welke nou beter of sneller is dan de ander.  

Om het kiezen van de juiste hosting provider eenvoudiger voor je te maken, hebben we een paar artikelen samengesteld. Deze komen voort uit het testen van meer dan 30 hosting providers:

6. Website ontwerp

Voordat je je website lanceert, heb je een design nodig. Dit hangt nauw samen met wat het doel van je website is en welke doelgroep je er mee aan wilt spreken.

Goed website design is extreem belangrijk voor het succes van je website. Een studie die onderzocht waarom mensen websites niet vertrouwden, liet zien dat 94% van het commentaar design-gerelateerd was. Slechts 6% had te maken met de inhoud.

Interessant genoeg keek dit onderzoek specifiek naar medische websites, een onderwerp waarvan je misschien zou verwachten dat vorm ondergeschikt is aan de inhoud.

Niks bleek minder waar: mensen beoordelen inderdaad een boek vooral op zijn kaft.

Dit oordeel wordt ook nog eens vliegensvlug gevormd. Dit onderzoek toont aan dat het bezoekers 50 milliseconden kost om een oordeel over een web pagina’s aantrekkelijkheid te vormen. Ter vergelijking: knipperen met je ogen duurt 100-150 milliseconden.  

Een goed ontworpen website wekt vertrouwen op bij je lezers en kan helpen een bepaalde sfeer te scheppen. Daarnaast maakt goed design het eenvoudiger voor je bezoekers om de informatie op je site tot hen te nemen.

Om je te helpen met het design van je website, bekijk hier onze website design handleiding.

7. Denk na over je navigatie

Het is frustrerend wanneer bezoekers niet op je website kunnen vinden wat ze zoeken.

Mijn advies op dit gebied is om het simpel te houden. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Plaats een menu bovenaan je pagina’s, en link vanuit hier door naar de verschillende onderwerpen op je website.

Bijvoorbeeld, bij Start24 hebben we ons menu ingedeeld als volgt:

We schrijven over nogal wat onderwerpen – website maken, webhosting, business tools, marketing, administratie – en hebben ons menu aan de hand daarvan gestructureerd.

Daarnaast hebben we ook een zoekknop in ons menu geplaatst.

Voor de rest gebruiken we ook onze homepage als een portaal wat op een overzichtelijke manier naar al deze onderwerpen leidt.

Ook zorgen we ervoor dat onze contactgegevens makkelijk te vinden zijn, door hiernaar door te linken vanuit onze footer.

8. Bedenk welke content en pagina’s je site moet hebben

Toen we halverwege 2020 Start24 lanceerden, deden we dit zonder content planning van enige soort.

Het resultaat was dat we lanceerden met een site die half af was waar we lukraak ongerelateerde content op publiceerden.

In plaats hiervan doe je er verstand aan van tevoren te bepalen welke content en pagina’s je site nodig heeft.

Hier zijn een aantal voorbeelden van pagina’s waar iedere site over moet beschikken:

  • Een homepage
  • Een over ons pagina
  • Een contact pagina
  • Een privacy beleid pagina
  • Een cookies pagina
  • Een disclaimer pagina

Betreft content: het is belangrijk om te bedenken via welke zoekwoorden je gevonden wilt worden door je potentiële bezoekers en hier vervolgens om content plan omheen te bouwen.

9. Search engine optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie  

Zoekmachine optimalisatie is de kunst van het gevonden worden in zoekmachines zoals Google.

Bij het lanceren van je nieuwe site, wil je dat deze goed vindbaar is. Ik raad je aan deze SEO handleiding voor beginners te lezen, maar hier zijn alvast een paar dingen om aan te denken:

  • Zorg dat je website snel is (de juiste hosting kiezen helpt hierbij – zie hierboven)
  • Plaats je gewenste zoekwoorden in je titels, het begin van je artikel en het einde van je artikel
  • Maak je leven makkelijker met een SEO plugin zoals Rank Math (als je WordPress gebruikt)
  • Zorg ervoor dat Google je site zo snel mogelijk indexeert door deze aan te melden
  • Voeg een sitemap toe aan Google Search Console

10. Stel de juiste analyse tools in  

Meten is weten. Voordat je je website in de lucht zet, wil je analytische tools erop installeren die je a.) vertellen hoe mensen zich op je website gedragen (hoelang blijven ze, welke pagina’s bezoeken ze, etc.) en b.) hoe goed je website gevonden wordt op Google (er zijn natuurlijk andere zoekmachines, maar Google’s marktaandeel is zo overweldigend groot dat je in principe alleen hierop hoeft te letten).

Er zijn veel tools die dit voor je kunnen doen, maar de enige die je echt nodig hebt zijn het hierboven genoemde Google Search Console en Google Analytics.    

11. Hou je site veilig  

Gebruik je een website maker zoals Wix of JouwWeb om je site veilig te houden, dan hoef je hier niet echt aan te denken.

Gebruik je echter WordPress, dan zal je een paar maatregelen moeten nemen om je site veilig te houden van hacks en andere gevaren.

Deze WordPress beveiliging handleiding vertelt je alles wat je moet weten hierover, maar het belangrijkste om aan te denken is:

  • Het up-to-date houden van de software die je gebruikt
  • Plugins tot een minimum beperken
  • Een beveiliging plugin installeren
  • Een hosting provider kiezen die veiligheid hoog in het vaandel heeft staan

12. Responsive design: laat je site goed werken op ieder apparaat  

Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon om websites bezoeken: onderhand komt meer dan 60% van al het internetgebruik van mobiele apparaten.

Bekijk daarom iedere pagina van je site op een mobiele telefoon (en tablet) voordat je je site lanceert, en zorg dat alles er goed uit ziet.

13. Zorg dat je site aan relevante wetgeving voldoet  

Als je website niet aan relevante regelgeving voldoet, loop je het risico om boetes te krijgen of tegen andere juridische problemen aan te lopen. De regelgeving verschilt per land, maar hier zijn enkele voorbeelden van wetgeving om rekening mee te houden:

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): de AVG bepaalt hoe je moet omgaan met persoonlijke gegevens van bezoekers van je website. Zo moet je bijvoorbeeld duidelijk aangeven welke gegevens je verzamelt en waarvoor je deze gebruikt, en moet je voldoen aan bepaalde beveiligingsvereisten. Maak je gebruik van WordPress, dan kun je gemakkelijk een plugin gebruiken die dit voor je regelt.
  • Als je site zakelijk van aard is, noem dan je KvK nummer op je site.
  • Wet bescherming persoonsgegevens: in sommige landen (waaronder Nederland) geldt een aparte wet op het gebied van gegevensbescherming, naast de AVG.
  • Wet op de handelsnaam: als je een handelsnaam gebruikt voor je website, dan moet je ervoor zorgen dat je deze handelsnaam op de juiste manier gebruikt en dat je niet inbreuk maakt op de rechten van anderen.

14. Test, test en test voorafgaand aan de lancering  

Hoe ziet je site eruit op mobiel? Werken alle links wel? Zijn alle pagina’s van je site binnen een paar klikken te bereiken vanuit de homepage? Zijn er spelfouten of grammaticale fouten? Zien alle afbeeldingen er goed uit?

Je doet er verstandig aan om minstens een dagdeel uit te trekken voor het grondig testen van je website wanneer deze af is.

15. Maak een onderhoudsplan   

Website onderhoud is (bijna) altijd een vereiste, vooral als je met een platform als WordPress in de weer gaat.

Denk bij website onderhoud aan:

  • Het up-to-date houden van de software die je gebruikt
  • Inhoud bijwerken: zijn alle feiten op je site nog up-to-date?
  • Back-ups: er kan altijd iets mis gaan met je website, dus zorg dat je dagelijkse automatische backups maakt

Daarnaast wil je er ook voor zorgen dat je je site iedere paar jaar een nieuwe lik verf geeft. Een website die er dit jaar nog modern uit ziet, kan over enkele jaren achterhaald ogen.

Voor het maken van het een onderhoudsplan is het slim om dit systematisch aan te pakken. Bijvoorbeeld, stel automatische updates in. Of plan een moment in de week in op het zelf handmatig te doen.

Je content zou je bijvoorbeeld ieder kwartaal kunnen bijwerken.

Afsluitend

Deze checklist voor een nieuwe website zou de lancering van je site een stuk eenvoudiger moeten maken.

Mocht je hier nog vragen over hebben, laat dan gerust hieronder een bericht achter.

Veelgestelde vragen

Waar moet een nieuwe website aan voldoen?

Een site moet snel laden, eenvoudig te navigeren zijn, mooi ontworpen zijn, toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, mobiel-vriendelijk zijn, en goed aansluiten bij de doelstelling van je bedrijf.


Hoe kan je je website aantrekkelijk maken?

Wat helpt is goed de principes te bestuderen van aantrekkelijk design. Laat je vooral inspireren door bestaande websites, en lees boeken of blog artikelen over wat er komt kijken bij effectief webdesign. Hiermee moet je de meeste beginnersfouten als het gaat om design kunnen voorkomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *