Wat is een call-to-action? Voorbeelden en redenen waarom ze werken

Call-to-action

Wat is een call-to-action (CTA), waarom zou je ze als website eigenaar gebruiken en wat komt er kijken bij het maken van een effectieve CTA?

Het antwoord op al deze vragen ga je krijgen in dit artikel.

Ook laat ik je een aantal voorbeelden zien van de best ontworpen CTA’s op het internet.

Wat is een call-to-action (CTA)?

Een call-to-action (CTA) is een korte tekst die een website bezoeker tot een bepaalde actie aanspoort. Deze tekst gaat meestal gepaard met een knop – de bedoeling is dat de bezoeker op deze knop drukt en vervolgens de gewenste actie uitvoert. Voorbeelden zijn hiervan het aanschaffen van een product, of een emailadres invullen voor een nieuwsbrief.

Om goed te werken, moet een call-to-action kort en duidelijk communiceren wat de bezoeker kan verwachten door het nemen van de actie.

Een CTA kan de vorm aannemen van klikbare tekst (een hyperlink), een knop of een afbeelding.

Dit zijn voorbeelden van acties waartoe een CTA kan aansporen:

  • Koop nu
  • Probeer gratis
  • Download
  • Schrijf je in
  • Lees meer
  • Deel op social media
  • Voeg aan je winkelwagentje toe

Of je nou je nieuwsbrief wilt laten groeien of zorgen dat potentiële klanten contact opnemen, je hebt een goed ontworpen CTA nodig om dit te bewerkstelligen.

Waarom zou je call-to-actions gebruiken?

Simpel: call-to-action vergroten uiteindelijk je bottom line.

Met een zakelijke website heeft iedere pagina een bepaald doel. Je wilt dat een lezer iets doet. Of het nou contact zoeken met je is of een product kopen. Effectieve call-to-actions maken het eenvoudig voor de lezer dit te doen.

Aan de andere kant, de lezer wil zelf ook meestal tot een bepaalde actie overgaan. En zonder duidelijke CTA weet ze niet wat te doen. Hierdoor is het waarschijnlijker dat ze je site verlaat en bij een concurrent gaat rondsnuffelen.

Hoe maak je een effectieve CTA?

Een effectieve CTA heeft de volgende kenmerken:

  • Hij is kort. Mensen op het internet hebben een beperkte aandacht spanne. Hier moet je op inspelen door je CTA kort en to-the-point te houden.
  • Hij springt van je pagina. Een CTA moet opvallen. Een manier om dit te doen is je CTA-knop een kleur te geven die nergens anders op je website voorkomt, en goed contrasteert met je andere kleuren.
  • Gebruik actie-gedreven woorden en zinnen. Spoor je lezers aan tot onmiddellijke actie met zinsneden als “Koop nu.”

Daarnaast kun je in sommige bevallen ook benadrukken dat je aanbod slechts tijdelijk beschikbaar is, waarmee je een mate van urgentie opwekt. Ook kan het helpen de focus te leggen op het feit dat er geen risico kleeft aan het proberen van je product of dienst, bijvoorbeeld “Probeer gratis (zonder creditcard gegevens).”    

Voorbeelden van effectieve CTA’s

Hieronder vind je een aantal effectieve CTA’s die je als voorbeelden kunt gebruiken voor je eigen website.

Zapier

Zapier call-to-action

Zapier is een SaaS product wat verschillende business tools aan elkaar knoopt. De oranje tekst van de titel verspringt iedere paar seconden, waardoor je een goed beeld krijgt wat het product doet.

Hierop volgt een korte duidelijke tekst wat een sterk voordeel tentoonspreidt.

Daarna volgen twee knoppen: een knop die je hun dienst gratis laat uittesten, en een knop die je in contact brengt met hun sales team. Hiermee vangen ze in één klap een zo groot mogelijke groep potentiële klanten. Sommige mensen proberen liever gratis een nieuw stuk software zelf uit, terwijl meer traditionele lieden liever met iemand van het sales team praten.

Backlinko

Backlinko CTA

Brian Deans Backlinko is een van ‘s werelds meest populaire blogs over SEO. Voordat het werd overgekocht door SEO tool SEMrush, verkocht Brian Dean (nogal dure) SEO cursussen. Om mensen tot aanschaf van dit soort cursussen over te laten gaan, heb je een nieuwsbrief nodig.

Ikzelf heb me enkele jaren terug zonder al te veel nadenken ingeschreven voor deze nieuwsbrief (en heb uiteindelijk zo’n cursus aangeschaft).

Wat de CTA effectief maakt is de social proof die je boven de inschrijfknop krijgt. Als de VP Marketing van HubSpot fan is van een nieuwsbrief, moet ik zelf er ook wel iets aan kunnen hebben.

Door de jaren heen is Brian Dean’s nieuwsbrief uitgegroeid tot een van de meest populaire SEO nieuwsbrieven die er is. En dankzij deze nieuwsbrief heeft hij voor miljoenen euro’s aan cursussen kunnen verkopen.

WireCutter

WireCutter call-to-action

WireCutter is een van de meest populaire affiliate marketing websites die er is. Daarnaast is het een van de meest lucratieve.

Wat hieraan bijdraagt zijn hun prachtig ontworpen call-to-action product boxes. Ze springen van de pagina af en trekken direct je aandacht. En de knop – in het rood – ziet er zeer verleidelijk uit om op te klikken.

Zit je zelf in affiliate marketing, dan raad ik je aan de CTA’s van WireCutter goed te bestuderen.  

Tim Ferriss blog

Tim Ferriss CTA

Nog een nieuwsbrief gerelateerde CTA. Tim Ferriss is een van de meest bekende zelfhulp goeroes allertijden.

Z’n nieuwsbrief CTA is kort en simpel. Hij biedt social proof (“1,5 million subscribers”) en laat je precies weten wat en wanneer je mag verwachten.

Afsluitend

Een effectieve call-to-action is een must voor zakelijke websites. Gelukkig is het maken ervan niet extreem ingewikkeld. Zolang je de principes van dit artikel volgt en je laat inspireren door de voorbeelden, moet het wel goed komen.

Als je dit artikel interessant vond, wil je wellicht ook kijken naar onze website design handleiding en onze copywriting handleiding. Deze twee artikelen geven je de handvaten die je nodig hebt om binnen een paar dagdelen je website veel effectiever te maken.

Als je nog vragen hebt over het ontwerpen van een effectieve call-to-action, laat dan hieronder een bericht achter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *