Het beste CRM systeem in 2020

door | 3 oktober, 2020

Wil je een kort antwoord? Als je een B2B startup bent en je net begint met het structureren van je business development dan zijn Pipedrive en Hubspot de beste keuze als CRM systeem.

Heb je al een team van een aantal FTE helemaal gefocust op marketing en business development? Dan sluit de totaaloplossing van Salesforce of ZOHO waarschijnlijk beter aan als CRM software.

Ook hangt het nogal af van je bedrijfsmodel. Zo staat Salesforce staat er bijvoorbeeld om bekend om beter aan te sluiten bij grotere teams waar activity tracking van de salesmanagers erg belangrijk is en heeft Hubspot een grote focus op content en marketing (inbound vs. outbound leadgeneratie).

De beste 4 CRM systemen van 2020 

In dit artikel beschrijf ik de vier bekendste en breedst gedragen CRM systemen. Ik zet belangrijkste verschillen en overeenkomsten op een rijtje voor deze 4 systemen:

In de vergelijking zoomen we in op onder meer de verschillende opties en de prijsstelling. Ook kijken we naar de fit voor jouw situatie vanuit verschillende perspectieven.

De vier CRM systemen kunnen in de basis hetzelfde: ze helpen business development te structureren. 

Wil je op een slimme manier business development structuren? Lees dan eerst dit artikel. Hier leg ik onder andere uit welke velden en gegevens strikt noodzakelijk zijn om aan de hand van ELK CRM systeem business development te structureren.

Toch hoeft niet elk CRM systeem aan te sluiten bij de groeifase van je bedrijf of jouw organisatiecultuur.

Het is daarom verstandig om een goed beeld te krijgen bij de verschillende CRM systemen voordat je een keuze maakt. Later overstappen is prima mogelijk met een CRM systeem. Toch raad ik je aan om het zo min mogelijk te doen.

Het kost tijd, focus en het doet afbreuk aan het ritme en de structuur die juist zo belangrijk is in business development. Een switch na een paar jaar kun je dus te overwegen, maar meerdere veranderingen gaan gegarandeerd zorgen voor een chaos en lagere kans van slagen.

Wat is CRM

CRM staat voor “Customer Relationship Management”. Het gaat echter verder je bestaande klanten. Een CRM systeem helpt jouw bedrijf contact door alle contacten met de buitenwereld overzichtelijk te stroomlijnen en als het even kan te automatiseren.

Zo kan jij of jouw team 1000 keer meer gedaan krijgen. Ook behandel je iedereen met dezelfde kwaliteit, frequentie en passende aandacht. Zo vallen er een stuk minder zaken tussen wal en schip. Samengevat zorgt het voor grip op en groei van je business development. 

Business development structureren is 1 van de kerntaken van CRM software. Echter, een CRM systeem biedt vaak een veelvoud aan aangelegen opties die je verder kunnen helpen jouw (potentiële) relaties te managen en optimaliseren.
Elke CRM aanbieder gooit hier het eigen sausje overheen. CRM software worden doorgaans gebruikt voor meerdere verschillende taken:

  • Lead management (via de salesfunnel en pipeline)
  • Marketing management
  • Marketing analyse en segmentatie
  • Klantenservice
  • Account management
  • Contact management

Vroeger was CRM software (net als ERP software) een grote en complexe oplossing die vooral bij grote corporates werd gebruikt. Cloud-based CRMs waren schaars en dat maakte een CRM software onder andere duurder en beperkter. 

Er is sinds de jaren 2000 een aanzienlijke ontwikkeling gekomen in de markt en er zijn grote, nieuwe spelers opgestaan.
Hierdoor is vandaag de dag CRM software krachtiger, compacter en vooral minder complex geworden. 

Nu kan (en moet!) eigenlijk elk bedrijf CRM software gebruiken om hun business development te structureren. Veel bedrijven doen dit ook of hebben in ieder geval een CRM systeem.

Recensies van de beste CRM software in 2020 

Hubspot – het CRM systeem voor inbound leadgeneratie

Hubspot is een van de meest bekende CRM systemen. Ze zijn misschien nog wel bekender om hun fenomenale behulpzame content dan om hun CRM software. Ze zijn nog redelijk jong (2 jaar jonger dan Facebook) en ze hebben hebben nauwe banden met een van de meest prestigieuze technische universiteit, MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Veel integraties

Veel verschillende rollen

Goede documentatie en ondersteuning

Marketing automation

Voor altijd gratis

Daarnaast is Hubspot is HET voorbeeld van de B2B inbound-marketing en leadgeneratie opvatting van vandaag de dag:

Maak steengoede content die relevant is voor jouw doelgroep. Zo komt jouw doelgroep naar jou in plaats van dat jij ze hoeft te stalken met telefoontjes en mailtjes.

De CRM software van Hubspot is hier dan ook optimaal voor ontworpen en marketing automation is een van de grote focusgebieden binnen Hubspot.

Hubspot biedt veel – heel veel – mogelijkheden. Het biedt verschillende specifieke omgevingen voor verschillende rollen in de breedste zin van business development. Ze hebben momenteel vier “hubs” gericht op specifieke rollen:

  • Marketing hub – alles gericht op marketing
  • Sales hub – alles gericht op sales
  • Service hub – alles gericht op klantenservice
  • CMS hub – alles gericht op content management

Waarom Hubspot als CRM systeem?

Door de brede documentatie en goed uitgewerkte en gestructureerde oplossingen is Hubspot een one-stop-shop. Iemand met wat tijd en goede wil kan op basis van alles wat Hubspot biedt in principe businsess development en lead generatie optimaal inrichten en daarbij voor 95% Hubspot’s oplossingen gebruiken.

Forever Free
Veel van de belangrijkste features zijn en blijven gratis voor haar gebruikers.

Voor niets komt alleen de zon op!

Waarom biedt Hubspot zoveel gratis aan? Simpel: jij zal sneller voor hun kiezen om te testen. Wanneer je daarna jouw business development verder groeit, kom je nieuwe uitdagingen tegen en daar kunnen de andere oplossingen van Hubspot je dan tegen betaling bij helpen. Daarnaast is overstappen van CRM niet iets wat je echt wil zodra je eenmaal bezig bent. Al met al een slimme strategie waarbij zowel de klant als Hubspot winnen op de lange termijn.

Veel B2B-bedrijven missen dat het om de lange termijn gaat en vergeten dat kleine klanten groter worden. Daarmee scoorde Hubspot bij mij duidelijk extra punten.

Wat krijg je gratis bij Hubspot?

Als je start met een de gratis versie kan je 95% van wat je zou willen. Dit zijn de belangrijkste gratis opties die je krijgt:

  • Contact management
  • Deal management
  • Bedrijfsdata
  • Pipeline management emails en tickets tracken en templates sturen
  • Meeting plannen via Hubspot’s handige kalender tool
  • Livechat integreren op je website
  • Integratie van email clients (Gmail en Microsoft)
  • De statistieken van de hele bende tracken en rapporteren
  • Gratis toegang tot de gigantische database met aanvullende bedrijfsgegevens van Hubspot

Ik denk dat de meeste van deze features onnodig zijn in het begin. Bij de betaalde software krijg je meer features en krijg je meer mogelijkheden om gratis onderdelen bijvoorbeeld aan te passen naar jouw wensen.

Toch mis je 5% van de zaken die je echt wil kunnen in de gratis versie (bijvoorbeeld meerdere pipelines). Het is mij gelukt om hier omheen te werken, maar het werd wel een beetje hacky. Daar wordt je op de lange termijn niet gelukkig van natuurlijk.

Sowieso zal je bij langer gebruik en introductie van een CRM systeem bij je bedrijf er goed aan doen om ervoor te betalen. Het geeft een signaal af aan jouw team. Is iets gratis, dan blijft het vrijblijvend. CRM systemen zijn krachtig, mits goed en geregeld gebruikt.

Wat kost Hubspot?

Hubspot vraagt een los bedrag voor de vier “hubs”

PakkettypeStarter (vanaf)
Marketing Hub€36,80 per maand
CRM & Sales Hub€36,80 per maand
Customer Service Hub€36,80 per maand
CMS Hubniet beschikbaar

PakkettypeProfessional (vanaf)
Marketing Hub€740,- per maand
CRM & Sales Hub€368,- per maand
Customer Service Hub€294.40 per maand
CMS Hub€224,- per maand

PakkettypeEnterprise (vanaf)
Marketing Hub€2.944,- per maand
CRM & Sales Hub€1.104,- per maand
Customer Service Hub€1.104,- per maand
CMS Hub€830,- per maand

Het is belangrijk om te benoemen is dat je bijvoorbeeld CRM & Sales op “gratis” kan houden en alleen voor de marketing hub kan betalen en visa versa. Dat geeft je een redelijke flexibiliteit. Daarnaast biedt Hubspot nog allerlei combinaties. Neem je meer in 1 keer af, dan krijg je korting.

Hubspot biedt korting voor startups. Dit doen ze op twee manieren.

Ben je een startup aangesloten bij een – door Hubspot erkende – accelerator of VC? .

Ben jij zo’n startup, dan krijg je grote korting op de betaalde pakketten de eerste jaren (90% jaar 1, 50% jaar 2 en daarna doorlopend 25%). Heb je meer dan 2 miljoen funding gekregen gelden iets andere tarieven, maar dat is voor Nederlandse begrippen zeldzaam.

Ben jij wel een startup maar niet via een erkende incubator of VC? Dan ben je volgens Hubspot een “entrepreneur”. Dan krijg je ook korting maar een stuk minder (30% op het growth pakket in jaar 1 en daarna doorlopend 15%).

Dit soort kortingen zijn mooi meegenomen. Laat hier je keuze echter niet vanaf hangen. Wanneer het succes van jouw bedrijf afhangt van een korting van 150 euro per jaar voor je CRM software, dan heb je grotere dingen om over na te denken.

Net als bijna alle software valt of staat het succes natuurlijk niet bij de software, maar bij het gebruik. Ga je er serieus mee aan de slag? Dan kan Hubspot helpen. Heb je geen CRM strategie en houdt iedereen alles maar half bij? Hou het dan bij de gratis versie totdat jouw organisatie er klaar voor is om het serieuzer te gebruiken.

Wanneer past Hubspot bij mij?

Je kan samengevat de volgende zaken opsommen:

  1. Jij of je team zijn erg junior in business development en hebben geen idee waar te beginnen.
  2. Je bent al verder met business development en je wil actief aan de slag met het structureren van klantenservice en/of inbound marketing.

Heb je al wat ervaring met business development, maar ben je nog niet op het punt aangekomen dat je met marketing automation en dergelijke bezig wil? 

Dan zal ik Hubspot wellicht niet als topfavoriet aanmerken. Je krijg veel slimme features bij Hubspot. Wanneer ongebruikt zorgen deze features voor ruis afleiding van de kern: jouw pipeline goed managen. 

Daarom raad ik Hubspot in het bijzonder aan voor bedrijven die echt net gestart zijn en nog een eerste beeld willen krijgen van een CRM. Ook raad ik het aan voor bedrijven die richting een scale-up fase gaan of daar reeds gearriveerd zijn en veel willen gaan doen met marketing automation.

Hubspot is wel actief in Nederland en er werken wel wat Nederlanders bij hun klantenservice en salesafdeling, maar het is duidelijk dat Nederland niet hun focusmarkt is (maar dat kan je ze misschien ook niet kwalijk nemen).

Pipedrive – het beste no nonsense CRM systeem

Pipedrive is de enige Europese CRM software aanbieder in deze lijst. Het is een bedrijf is een van de paradepaardjes uit de noord-oost Europese tech hoofdstad Tallinn in Estland.

Gericht op de pipeline

Goede mobiele app

Volledig in het Nederlands beschikbaar

Vanaf €12 per maand per gebruiker

Gratis proefperiode

Pipedrive is niet alleen het enige Europese CRM systeem in deze lijst, maar ook het nieuwste CRM systeem. 

Zij hebben in hun ontwikkeling dus al veel geleerd van de fouten van andere spelers in de markt. Pipedrive heeft een aantal duidelijke keuzes gemaakt ten opzichte van de andere grote CRM aanbieders. Hieronder lees je wat Pipedrive anders maakt.

Waarom Pipedrive als CRM systeem?

Pipedrive is sterk gefocust op business development en contact management en minder op bijvoorbeeld marketing en content. Pipedrive biedt een omgeving zonder teveel “toeters en bellen” maar is echt gericht op je pipeline – it’s in the name.

Deze focus zorgt voor simpliciteit en overzicht. Waar bijvoorbeeld Hubspot en Salesforce een hele brede  oplossing bieden met erg veel features die je misschien niet gaat gebruiken heeft Pipedrive hier een bewuste keuze in gemaakt. Ook richt Pipedrive zich duidelijk op de kleinere talen als Nederlands.

Zij bieden functionaliteiten die je ECHT nodig hebt en doen dat op een uitermate heldere en pakkende, moderne manier.

De beste manier om het samen te vatten is “less is more”. Iedereen kan er mee werken en er snel mee uit de voeten. Pipedrive ondersteund je daarom met de belangrijkste zaken die bij CRM komen kijken:

  • Contact management
  • Deal management
  • Bedrijfsdata
  • De statistieken van de hele bende tracken en rapporteren

De mobiele app werkt net als de webinterface erg prettig en intuïtief. Dat is helaas niet vanzelfsprekend. De strakke omgeving zorgt ervoor dat je die ene notitie direct even bij een contact maakt na het gesprek.

Wij gebruiken met ons team bij Devise ook Pipedrive. De strakke “no-nonsense” omgeving was voor ons de uiteindelijke reden om voor Pipedrive te kiezen.

Bij Devise hebben we nog geen full-time sales team en alle co-founders doen aan business development op het moment. We doen allemaal nog 30 andere dingen en laagdrempelig en eenvoudig kunnen loggen speelt daarmee een grote rol.

Wat kost Pipedrive?

Pipedrive rekent de volgende prijzen

PakkettypePrijs
Essential (vanaf)€12,50 per maand
Advanced (vanaf)€24,90 per maand
Professional (vanaf)€49,90 per maand
Enterprise (vanaf)€99,90 per maand

Het “Essential” pakket is wel erg uitgekleed. Dit zal ik je afraden; Hubspot biedt nagenoeg meer functionaliteiten in de gratis versie.

Het Advanced en Professional pakket zijn beide goede pakketten waar je erg veel uit kan halen. Wij gebruiken we zelf het Advanced pakket van Pipedrive op dit moment. 

Pipedrive heeft geen grote korting trajecten met startups of groeiplannen zoals bijvoorbeeld Hubspot dit aanbiedt. 

In mijn ervaring zijn ze echter wel flexibel met hun proefperiode. Ze zijn wat dat betreft nog een stuk flexibeler dan andere CRM aanbieders. Ik vroeg de customer service om een langere proefperiode en dit was absoluut geen probleem.

Wanneer past Pipedrive bij mij? 

Door de insteek en strategie van Pipedrive tot op heden is Pipedrive er voor starters zonder ervaring met CRM systemen. Pak er wel even een goed artikel bij hoe je een CRM systeem inricht. Ik leg hier in 6 eenvoudige stappen uit hoe je van 0 naar 1 komt met een CRM systeem.

Heb je al enige ervaring maar ben je nog niet klaar voor een hele holistische en volledige B2B-leadgeneratie aanpak (zoals wij)? Dan kan ik voorstellen dat Pipedrive ook erg goed bij je past.

Ben je al een paar stappen verder en echt aan het schalen, dan denk ik dat andere oplossingen beter aan gaan sluiten op termijn. Wat dat betreft is Pipedrive niet die optimale omni-channel partner die ook bijvoorbeeld content- en marketingkanalen voor je kan managen zoals de andere 3 CRM aanbieders in deze lijst dat wel kunnen.

Pipedrive is daarmee voor mij geen ultieme “evergreen” maar wel een hele handige partner om de eerst 3-5 jaar van je bedrijf mee te groeien. Naarmate je verder ontwikkeld als organisaties ontstaan andere behoeften die passen bij de fase waar je in zit. Dit geldt niet alleen voor je CRM Software, maar voor veel meer onderdelen van het bedrijf.

ZOHO CRM – de onbekende alleskunner onder de CRM systemen

ZOHO is in Nederland eigenlijk niet super bekend. Dat blijft toch opmerkelijk, omdat ZOHO een gigantische softwareontwikkelaar is met meer dan 10.000 medewerkers.

Marketing automation

Goede mobiele app

Startersversie onder eigen merk

Vanaf €12,50 per maand per gebruiker

Voor altijd gratis

ZOHO komt van origine uit Chennai, India en ze bieden een heel breed scala aan business software solutions. Een interessant detail is dat de Indiaanse en vrouwelijke miljardair een meerderheidsaandeel heeft in ZOHO. Naast grootaandeelhouderschap is zij ook zelf nog actief als “gewone” productmanager bij 1 van de bedrijfsonderdelen.

Het systeem van ZOHO CRM is 1 van de beste CRM systemen op de markt op dit moment en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt.

Waarom ZOHO als CRM systeem?

Integraties en volledigheid. Alle CRM systemen in deze lijst bieden veel integraties. ZOHO gaat daar het verst in.

Ze bieden naast CRM software ook een hele reeks aan oplossingen zoals boekhoudsoftware. Daarnaast heeft ZOHO CRM vergaande integraties met G-suite van Google en Microsoft Office producten.

Veel tools zeggen tegenwoordig met alles te koppelen, maar dan valt dat in de praktijk vaak wat tegen. ZOHO doet dit in beter. Ook biedt ZOHO een erg breed pakket van andere business solutions die goed aansluiten.

Daarmee is ZOHO CRM een hybride CRM te noemen die je goed kan aansluiten bij bijna alle populaire productiviteit software.

ZOHO CRM biedt verder handige en visuele automatiseringsmogelijkheden om zelf regels op te stellen zodat je idealiter alleen een email adres in hoeft te vullen en de rest automatisch verloopt.

Wellicht is dat voor jou als starter nog toekomstmuziek. Gelukkig zijn alle basis features zoals contact management en deal management ook gewoon aanwezig en zijn deze goed uitgewerkt.

ZOHO CRM zit wat gebruiksgemak betreft naar mijn mening tussen Hubspot en Pipedrive in. Je kan er meer mee dan met Pipedrive, maar de gebruikersomgeving werkt intuïtiever en is wat “cleaner” dan die van Hubspot. 

Ik hou van de benadering van ZOHO en Pipedrive. Wellicht is dat voor jou anders en vind jij juist Hubspot lekkerder werken. Ik raad je aan om je sowieso bij alle CRM systemen in te schrijven en gebruik te maken van de gratis proefperiode(s).  Neem hier ook (andere) eindgebruikers in mee. Vraag hen ook zeker naar hun mening en gevoel. Zij moeten er uiteindelijk elke dag mee gaan werken.

Wat kost ZOHO CRM?

Dit zijn de prijzen die ZOHO vraagt per pakket:

PakkettypePrijs
Bigin€7,- per maand
Standard (vanaf)€12,- per maand
Professional (vanaf)€20,- per maand
Enterprise (vanaf)€35,- per maand
Ultimate€45,- per maand

Ook biedt ZOHO CRM, net als Hubspot, verschillende pakketten. Het pakket “Bigin”, is speciaal gericht op kleine bedrijven. Bigin lijkt veel op de Pipedrive. Deze kost slechts 7 euro per maand.

Ook biedt ZOHO CRM nog een soort superduper ultimate CRM plus pakket. Daarin kan je meer customer service onderbrengen mocht dit relevant zijn voor jouw bedrijf. Dit pakket kost 50 euro per maand.

Wanneer past ZOHO bij mij? 

Het normale CRM systeem van ZOHO past bij je wanneer je wat verder bent en echt wil groeien aan de hand van een dedicated business development team. 

Heb jij als organisatie nog Slack, Office, Gsuite en een taskmanager naast elkaar? Dan komt het CRM systeem van ZOHO wellicht nog wat te vroeg.

Dit hebben ze zelf ook door en daarom zijn ze “Bigin” gestart. Dat is echt een uitkomst om juist de startende ondernemers voor een minimaal bedrag toch toegang te geven tot een groot deel van alle functionaliteiten.

Salesforce – een krachtig en zakelijk CRM systeem

Salesforce is wellicht het meest bekende en meest iconische CRM software aanbieder in de markt. Het Amerikaanse bedrijf heeft meer dan 150.000 klanten en is 2000 gestart. Met bijna 50.000 medewerkers is Salesforce een grote corporate die door de jaren heen een heel breed palet aan sales en CRM ondersteunende software heeft ontwikkeld.

Gericht op alle klantcontacten

Goede mobiele app

Volledig in het Nederlands beschikbaar

Vanaf €25 per maand per gebruiker

Probeer gratis

Salesforce biedt een uitgebreide hoeveelheid aan verschillende diensten en producten om uit te kiezen. Net als Hubspot geeft Salesforce je de mogelijkheid om content management, marketing, en bijvoorbeeld service onder te brengen onder 1 dak. Salesforce biedt verschillende pakketten onder andere gericht op:

  • MKB
  • Sales
  • Sales & Service
  • Service
  • Marketing
  • Commerce

De “Commerce” laat duidelijk zien dat Salesforce zich echt als allrounder positioneert en niet alleen op B2B. Zo helpt Salesforce je bijvoorbeeld ook goed met het optimaliseren van retail klanten en kan je daarmee de winkelervaring bijvoorbeeld optimaliseren. 

Waarom Salesforce als CRM systeem?

Salesforce heeft een erg volwassen product en het grootste marktaandeel. Zodoende is er een grote gebruikerscommunity die actief met elkaar tips en tricks delen. 

Daarnaast zijn er ook in Nederland een veelvoud aan consultancy partijen die gecertificeerd Salesforce partner zijn en alles voor jou zo goed mogelijk inrichten en implementeren.

Wat kost Salesforce CRM?

Salesforce maakt onderscheid tussen veel verschillende producten en diensten. Deze zijn net als bij de andere CRM software aanbieders modulair op- en af te schalen. De prijzen van de belangrijkste diensten zijn:

PakkettypeEssential (vanaf)
Sales cloud$25 per maand
Service cloud$25 per maand
Sales & service$25 per maand
Small business$25 per maand

PakkettypeProfessional (vanaf)
Sales cloud$75 per maand
Service cloud$75 per maand
Sales & service$100 per maand
Small business$75 per maand

PakkettypeEnterprise (vanaf)
Sales cloud$150 per maand
Service cloud$150 per maand
Sales & service$175 per maand
Small business$75 per maand

PakkettypeUnlimited
Sales cloud$300 per maand
Service cloud$300 per maand
Sales & service$325 per maand
Small business$1250 per maand

Wanneer past Salesforce bij mij?

Je leest het al wel een beetje door de regels heen. Salesforce kan je gebruiken als starter, maar is meer gericht op grotere partijen die op erg veel vlakken actief zijn. Ben jij een ZZP’er of ben je net bezig je sales pipeline en funnel in elkaar aan het zetten?

Dan is Salesforce niet de beste optie. Ben je net begonnen met het aannemen of opbouwen van een salesteam, dan is het een ander verhaal. Vooral in relatie tot outbound business development is Salesforce een sterke partner.

Wil je je conversies van je salesteam strak managen zit je bij Salesforce ook goed. Dus, ben jij een scaleup die volume gaat draaien op outbound sales? Zet dan in ieder geval Salesforce in je lijstje van te testen CRM’s.

Afsluitend: over CRM systemen

Moet ik investeren in een CRM systeem?

Ja. Veel bedrijven geven aan dat een CRM systeem hun betere toegang gegeven heeft tot hun klantinformatie
Bijna elk bedrijf vanaf een man of 10 heeft een CRM systeem tegenwoordig. Dat is niet zonder reden.

Dit betekent overigens niet dat al deze bedrijven ook een slimme en doordachte business development strategie of CRM strategie op nahouden. Dat is een heel ander onderwerp. In dit artikel leg ik uit hoe ik denk dat je business development kan kickstarten met elk CRM systeem.

Zodra je wil gaan groeien met je bedrijf is een investering in een CRM systeem in combinatie met een tijdsinvestering van jouw team om het goed te gebruiken eigenlijk een “no-brainer” die zichzelf terugverdient. De meeste CRM systemen geven je verschillende opties en zijn flexibel op- en af te schalen naar je veranderende behoefte. Daar zit het risico niet in.

Wat kost een CRM systeem?

De prijzen verschillen per aanbieder, maar vanaf €10,- à €25,- per maand per gebruiker heb je een solide basis staan.

Een CRM systeem is voor mij gelijk aan een project management tool of een G suite licentie. Het is een must-have en een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering.

Net als met Microsoft Office zal je niet alles even vaak gebruiken. Bepaalde onderdelen wellicht helemaal niet.

Deze handleiding helpt je precies hierbij zodat je niet teveel gaat betalen voor zaken die niet relevant zijn voor jou of eigenlijk te licht zijn voor jouw situatie.

Ouderwetse CRM systemen

Er zijn duizend-en-een CRM systemen. We beschrijven er maar 4 hier. Grote systemen van SAP of Microsoft raad ik niet aan. Inhoudelijk zullen deze oplossingen ook vast een heleboel kunnen betekenen. Ik denk echter dat je als starter, startup, ZZP’er of scale-up niet bij hun aan wil komen. Zij zijn gearriveerde tools voor gearriveerde bedrijven. Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat ze een aantal UI/UX slagen gemist hebben.

Beste CRM voor ZZP’ers en Freelancers

Als ZZP’er en Freelancer wil je ook je business development en contactmanagement bijhouden. Hiervoor raad ik Bigin (van ZOHO) aan. Het geeft je alle standaard mogelijkheden voor een prijs die ook de budgetten van een gemiddelde ZZP’er of Freelancers aankunnen. Je kan met Hubspot bijvoorbeeld ook gratis aan de slag. Echter moet je je afvragen of je daar niet een overkill hebt aan functionaliteiten.

Beste CRM voor startups

Wanneer je een kleine startup bent en net begint met je eerste sales activiteiten zou ik je Hubspot, Bigin (ZOHO) of Pipedrive aanraden. Wij hebben zelf Pipedrive gekozen omdat wij al wat meer ervaring hebben met B2B-business development. 

Heb je geen ervaring met B2B-business development? Dan geeft Hubspot je een berg aan informatie mee en is het een idee om daar te beginnen.

Beste CRM voor scale-ups en corporates

Ben je echt klaar om te scalen en heb je het team en/of de resources om je hele customer journey tot in detail te managen? Dan helpt Hubspot je waarschijnlijk het beste wanneer je veel met inbound lead generation gaat doen. Salesforce helpt je bij meer bij outbound sales. Ik heb in brede zin een lichte voorkeur voor Hubspot en een iets meer typisch corporate gevoel bij Salesforce. Dit is echter persoonlijk. ZOHO CRM sluit eigenlijk bij alles goed aan als je wat verder bent.

Beste CRM om je pipeline te managen

Dit doen alle CRM systemen hierboven beschreven prima. Pipedrive en ZOHO en Bigin van ZOHO bieden de meest rustige en schone gebruikersomgeving hiervoor.

Beste CRM voor marketing automation

De beste CRM voor marketing automation is Hubspot. De combinatie van de marketing hub en de contenthub geven je een erg breed palet aan mogelijkheden om dit in te richten in een logische manier. Hun eigen marketing en content strategie spreekt boekdelen.

Het beste CRM voor Nederlandstalige gebruikers

Is de engelse taal een struikelblok voor je gebruikers? Dat is met deze vier geen probleem. Elk CRM systeem uit deze lijst kan je volledig in het Nederlands omzetten. 

Het ontbreekt wel aan een Nederlands kenniscentrum bij de meeste aanbieders. Alleen Salesforce biedt een groot deel van het kenniscentrum en dergelijke in het Nederlands aan.

Er zijn veel meer CRM systemen dan deze vier aanbieders.

Dat klopt. Dat is precies waarom we deze selectie gemaakt hebben. De rest zal ongetwijfeld iets unieks kunnen en met een bewogen team samenwerken om hun CRM zo goed mogelijk te maken. 

Ook zijn er mensen die een CRM systeem bouwen in Asana of Trello. Wij hebben deze vier CRM systemen uitgelicht omdat zij grote en solide spelers zijn die zich al meerdere jaren bewezen hebben.

Wij houden de markt in de gaten en zullen dit artikel blijven bijhouden mocht er iets veranderen. 

Heb je vragen of zie je onverhoopt iets dat niet klopt? Laat het dan weten met een reactie hieronder!

Tom Berger

Sinds 2013 bezig met startups en ondernemerschap in Duitsland en Nederland

2 Reacties

  1. Bert

    Heey Tom, bedankt voor dit goede, uitgebreide overzicht. Mijn bedrijf werkt al een tijd met Salesforce maar ik vind het eigenlijk veel te duur en het biedt allemaal dingen die ik niet nodig heb. Ook vind ik leads toevoegen en andere simpele taken best omslachtig.

    Zo’n eenvoudigere oplossing als PipeDrive is misschien een stuk betere match voor ons.

    Antwoord
    • Tom Berger

      Hoi Bert,

      Bedankt voor je reactie! Salesforce kan een hoop en biedt voor veel organisaties ene uitkomst. Wil je gewoon je pipeline managen zonder al te veel poespas, dan heb je aan Pipedrive of Bigin naar mijn idee meer. Je kan beide gratis proberen.

      Tom

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This