Stel deze 8 vragen voordat je een Minimum Viable Product (MVP) gaat ontwikkelen

8 vragen voor MVP

Een veelgebruikte aanpak om producten te ontwikkelen is door middel van een MVP. Je ontwikkelt dan een minimale versie van jouw product voor je (potentiële) gebruikers. Daarna vraag je hen om feedback om zo gericht door te ontwikkelen. Dat is lastiger dan het wellicht klinkt. Stel daarom de volgende 8 vragen wanneer je een MVP wil gaan ontwikkelen.

Laten we beginnen!

MVP in het kort

Het ontwikkelen van producten volgens een MVP-strategie is vergelijkbaar met een ontdekkingsreis. In elke fase maak je aannames die je wil testen en je leert telkens nieuwe dingen.

Zo kan je in een vroeg stadium bijsturen en zorg je dat je op termijn een goede Product-Market-Fit (PMF) kan vinden.

Je begint daarmee met een Minimum Viable Product. Dat is je eerste werkende versie. Vanaf daar ga je samen met je (potentiële) klanten zoeken naar de ideale ontwikkelingen.

Daarnaast beperk je met een goede MVP-strategie de aanvankelijke investering en bespaar je op eventuele opportunity kosten als verloren tijd.

Lees dit artikel wanneer je meer wil weten over het Minimum Viable Product.

Opportunity kosten ontstaan doordat je een kans of “opportunity” mist door te doen wat je doet. Het consequentie van het missen van een kans kan je uitdrukken als kosten.

“In plaats van dit, had je nu ook dat kunnen doen en dat had je X opgeleverd, nu heb je Y”.

Is X in de bovenstaande zin groter dan Y, dan heb je een slechte deal.

Een wellicht wat suf maar duidelijk voorbeeld: iemand start een vegan restaurant. Dan zou je alle mensen die nu niet komen omdat ze een stukje vlees willen opportunity kosten kunnen noemen.

Omgekeerd, start je een steakhouse, dan zou je de gemiste mensen die juist veganistisch willen eten en het geld dat zij zouden geven als opportunity kosten kunnen zien.

8 vragen de je jezelf moet stellen voordat je een MVP maakt

Een MVP eigenlijk best een helder concept. Het valt of staat echter bij welke aannames je maakt voordat je jouw best mogelijke MVP voorlegt.

Grappig genoeg is het precies wat een MVP voor de verdere ontwikkelfasen probeert af te vangen. Helaas ontkom je er niet aan om toch echt van tevoren goed na te denken over jouw MVP.

Ik heb geprobeerd de belangrijkste vragen die je moet stellen op een rij te zetten:

  1. Welk specifiek en uniek probleem los je op?
  2. Hebben veel mensen of bedrijven dit probleem?
  3. Is het een terugkerend probleem?
  4. Willen mensen betalen om het probleem op te lossen?
  5. Hoe ga ik mensen bereiken voor mijn MVP?
  6. Wat zijn de geschatte kosten van de MVP?
  7. Hoe ga je de MVP straks evalueren?
  8. Hoeveel risico zit er in je aannames?

1. Welk specifiek en uniek probleem los je op?

Iedereen heeft wel eens een goed idee voor een product of bedrijf. In de meeste gevallen blijft het bij een idee. Dat heeft ermee te maken dat veel ideeën sterk gebaseerd zijn op de ervaringen van de creatieve geest van de bedenker.Veel ideeën zijn leuk, maar niet meer dan dat.

De meeste mensen met een idee hebben geen benul of anderen hun idee net zo goed vinden. Laat staan of men er genoeg voor zou willen betalen.

Veel mensen beginnen bij een punt in hun hoofd waar hun idee al een redelijk succes is en gaan vervolgens de kerstboom volhangen met ballen: ze bouwen hun idee in hun hoofd al uit tot een klein imperium.

Toch is een idee vaak vaag. Lost het idee wel echt een wezenlijk probleem op? En zo ja, voor wie in het bijzonder?

Focus je daarnaast dus op een uniek probleem dat je wil oplossen. Je product heeft in potentie misschien wel meer toepassingen of gebruikersgroepen.

Richt je voor nu op de belangrijkste groep en hun specifieke probleem.

Praat daarnaast wat mij betreft niet over ideeën, maar over probleemoplossers. Ideeën zijn vaag en ambigu. Probleemoplossers zijn kraakhelder en goed te evalueren.

Kan je niet goed bepalen welk probleem jouw idee oplost, is je idee waarschijnlijk niet echt goed en kan het beter een fantasie blijven.

2. Hebben veel mensen of bedrijven dit probleem?

Je hebt een probleem ontdekt en je schat in dat jij met een nieuw product of dienst het probleem kan oplossen. Maar, hoeveel mensen hebben het probleem eigenlijk?

Dit klinkt wederom als een open deur. Als je weinig potentiële klanten hebt is het dan wel mogelijk?

Dat hangt er maar net van af. Goed onderzoek naar jouw doelgroep en de doelgroep grootte is van groot belang.

In het licht van de MVP-strategie kan je je bedenkingen hebben bij bijvoorbeeld Virgin Galactic van Richard Branson en Blue Origin van Jeff Bezos. Zij hebben bijzonder weinig potentiële klanten en gigantische ontwikkelkosten.

3. Is het een terugkerend probleem?

Idealiter wil je terugkerende problemen blijven oplossen. Dat maakt je omzet potentieel opgeteld over een aantal jaar aanzienlijk groter namelijk. Indirect daarmee is je idee ook een stuk interessanter voor investeerders. Dit komt de realisatie van je MVP weer ten goede.

4. Willen mensen betalen voor een oplossing?

Veel mensen zullen wel een probleem hebben, maar de vraag is of ze “genoeg” willen betalen voor de oplossing om überhaupt een businessmodel rond te krijgen.

Wat genoeg dan is, hangt van de context af.

Zou je bijvoorbeeld dit artikel nog steeds lezen wanneer ik er een euro voor vroeg? Ik schat de kans groot dat je dat er niet voor zou willen betalen.

5. Hoe ga ik mensen bereiken voor mijn MVP?

Veel mensen vergeten dat een goed product hebben totaal niet garant staat aan succes. Hoe vinden mensen jouw product?

Zeker in de fase van een MVP komt dat erg nauw.

Er is nog niets bewezen en het kan lastig zijn om mensen te overtuigen om deel te nemen aan jouw MVP.

Je moet hiervoor in het beslisproces van je potentiële klanten kruipen. Dat kan door bijvoorbeeld een ideal customer profile of een DMU op te stellen.

Zo leer je je potentiële klanten beter kennen. Zo kom je er ook achter welke kanalen je het beste kan gebruiken.

6. Wat zijn de geschatte kosten van de MVP?

Maak een goede inschatting van de kosten van je MVP. Je ontkomt er in veel gevallen niet aan om toch iets te investeren. In sommige gevallen zal je dit zelf niet kunnen inbrengen en moet je Friends, Family & Fools (FFF), een angel investor of incubator programma overtuigen.

Het uitgangspunt van een MVP is overigens dat je je kosten minimaal houdt. Je wil dus echt niets meer ontwikkelen dan nodig is. Echter, ook niets minder.

Daarbij is het dus belangrijk om een goede inschatting te maken. Lukt dit je niet, vraag hier hulp bij.

Je wil hier niet op nat gaan. Het is een rampscenario dat je jouw MVP niet af krijgt en iedereen betrokken bij jouw project hun tijd en geld kwijt is. Dat betekent teleurgestelde FFF, geïrriteerde angel investors en een lege spaarrekening.

7. Hoe ga je de MVP straks evalueren

Bedenk vooraf, in detail, hoe je jouw MVP gaat evalueren. Wat is je “OMTM”, jouw One Metric That Matters?

Je wil vooraf kraakhelder hebben wat je MVP is, maar ook hoe je gaat evalueren. Wat is goed, wat is slecht en waarom?

Bedenkt dit niet later of na het opleveren van je MVP. Doe je het pas later, dan vergeet je het misschien of doe je het niet voldoende. Je hebt dan misschien niet de tijd of focus het goed en objectief uit te werken. 

8. Hoeveel risico zit er in je aannames?

Voordat je jouw MVP gaat maken, ga je dus veel zaken inschatten.

Je gokt dat je een probleem oplost. Je schat dat er behoefte is en je verwacht dat mensen er voor willen betalen, etcetera.

Alle bovenstaande zaken heb je goed onderzocht. Toch zitten er onzekerheden in je aanpak.

Schrijf alle risico’s die je kan bedenken op en geef aan hoe groot het risico is.

Dit doe je het simpelste door per risico een cijfer te geven (bijvoorbeeld van 1 tot 10 of 1 tot 5).

Doe vervolgens hetzelfde voor de geschatte impact van het risico.

Kost je MVP 100.000 euro meer, dan is dat waarschijnlijk een groot probleem. Had je verwacht dat je jouw doelgroep via Instragram kon benaderen, maar blijkt dat niet te lukken? Dan overleef je het wel en kies je een ander kanaal.

Je kan nu per risico jouw geschatte kans en de impact vermenigvuldigen. Je krijgt dan een aardig gevoel van de belangrijkste risico’s.

Ik raad je aan om per risico aan te geven hoe je de kans van het risico gaat verkleinen en wat je gaat doen zodra het risico uitkomt. Een soort plan B.

Samengevat: de voorbereiding op een MVP lijkt op een businessplan

Om weloverwogen te beginnen met het ontwikkelen van een MVP is het erg belangrijk dat je het voorwerk goed doet.

De bovenstaande vragen helpen je op weg.

Het beantwoorden van deze vragen heeft veel raakvlakken met een traditioneel businessplan of bijvoorbeeld het Business Model Canvas.

Hoe manage je jouw MVP? 

Ik raad je aan om plannings- of projectmanagement software te gebruiken wanneer je een MVP gaat ontwikkelen. Zelf ben ik een fan van Monday. Met Monday kan je gemakkelijk je project managen en de uitkomsten van de feedback op je MVP goed managen.

Ook voor projectmanagement is het handig. Zo kan je gemakkelijk een kanbanbord aanmaken en zo jouw project zo agile mogelijk houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *